Visa en titanhoj !

Visa en titanhoj !
Fortfarande ingen som kan berätta precis hur dyrt det är med titan? Och det där med stelheten fattar jag inte alls, är titan stelare eller [motsatsen] än stål eller butted aluminium?

Garva ni, jag vågar i alla fall fråga =P

Visa en titanhoj !
Benjamin skrev:
-------------------------------------------------------
> Fortfarande ingen som kan berätta precis hur dyrt
> det är med titan? Och det där med stelheten
> fattar jag inte alls, är titan stelare eller än
> stål eller butted aluminium?

Lite allmänt uttryckt så är titan mer elastiskt än stål när dimensionerna är samma. Styrkan är något sämre än stål med samma dimensioner. Av denna anledning är dimensionerna inte samma för stål- och titanramar och detsamma gälller ju för aluminiumrmar som är ännu mycket klenare än titan. Stålramar brukar ju vara byggda av ganska smala rör, titan något grövre och aluminiumrmar måste vara rätt grova för att hålla.

Visa en titanhoj !
Blaha blaha... Vad är det med Ti...?

Moots-BB-Shell-Welds.jpg

JAG ÄR BESATT ! Jag kommer ihåg för typ 12 år sedan när jag såg en av R:s Merlin. Han jobbade på Cykelstallet på Kungsholmen då och jag blev sjuk av att se den.

//Skogling

Visa en titanhoj !
Jan Ullrich skrev:
> Kimmen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här är min titanracer. En snakebike med
> 10-del
> > Dura Ace. En liten comeback bild från förra
> > året då jag tjuvade lite i elitklassen. Så
> inga
> > direkt deffade ben här inte.
> >
> >
> >
> >
>
>
> Blir det en riktig comeback i år i elitklassen
> eller? Kul i så fall, fan vilka tjocka ben du
> hade där=)

utan att kimmen svarat, så tar jag chansen o skriver va jag tror han skulle skriva :D tror inte kimmen gör nån permanent comeback i elit :D möjliget att han kör nått enstaka lopp :D skulle vara kul om han gjorde det :P men han har ju en del andra saker att prioritera just nu :D finns annat än cykel här i livet :D

Visa en titanhoj !
Hej Benjamin, det är ingen som skrattar... men jag försöker mig på en utläggning om det hela, vi får väl se om du orkar läsa och det gör saker klarare eller bara ännu dunklare 

Det du kallar stelhet kallas i facktermer styvhet. Styvheten är enkelt uttryckt ett mått på hur mycket ett likformigt stycke av ett material deformeras av en given kraft.

Tex. om du drar i en stav av aluminium med en viss tvärsnittsarea och längd med en kraft och den dras ut 1mm och du sedan drar i en likadant utformat stålstav med samma kraft så kommer den enbart att förlängas ca 1/3mm

Detta beror på att stål är ca tre ggr styvare än aluminium. Styvheten på ett material brukar beskrivas med något som kallas för elasticitetsmodul. Det är en konstant (vid linjär elasticitet) som anger förhållandet mellan töjning och spänning i en given tex dragprovstav.

Spänningen beskriver hur påkänt tex en provstav med konstant tvärsnitt är som kvoten mellan den pålagda kraften och tvärsnittsarean. Töjningen är kvoten mellan förlängningen och den ursprungliga längden his provstaven. Sedan rör sig ingenjörer gärna med något som kallas för sann töjning men det lämnar vi därhän.

Kort och gott hur "stelt" (styvt) ett material är bestäms av dess elasticitetsmodul. Den mäts i Pascal. Ett högt värde anger ett styvt material.

typiska värden för metalliska material är:

titan: 108GPa
stål: 210Gpa
aluminium: 70Gpa

Dvs. stål är styvast ca dubbelt så styvt som titan och tre gånger styvare än aluminium.

Vad innebär då detta praktiskt? Jo av tre ramar i exakt samma geometriska utförande kommer den i stål att vara tre gånger styvare än den i aluminium och dubbelt så styv som den i titan eftersom styvheten för hela ramen är proportionerlig mot styvheten i materialet.

Varför görs då inte alla ramar i stål? Det finns ju också vikten att ta hänsyn till. Densiteten för de olika materialen är:

titan: 4400kg/m^3 (om jag minns rätt, inga tabeller hemma)
stål: 7800kg/m^3
aluminium: 2600kg/m^3

Dvs styvhet per viktenhet väger rätt så jämt för stål samtliga dessa material:

stål: (210*10^9)/7800=26.92*10^6
titan: (108*10^9)/4400=24.54*10^6
aluminium: (70*10^9)/2600=26.92*10^6

Som synes så är kvoten styvhet / densitet en rätt så "jämn" match mellan dessa populära rammterial.

Slagtålighet? Tja det är enkelt att bara titta på sträckgränsen som enkelt uttryckt är den uppnådda spänning då materialet inte fjädrar tillbaks fullständigt längre. Dvs det blir en liten kvarstående deformation. Den matchen vinner titanet med mycket höga värden reda ni enkla legeringar även om stål kan ha MYCKET höga värden. Som jag skrivit tidigare så är värdena ca: stål 300-400MPa men det finns över 1000MPa men de används nog inte till cyklar, titan lätt 800-1000MPa, Aluminium när det är riktigt fint 300-400MPa.

Mer då? det finns såklart det här med komforten också. Man vill ju gärna hävda att materialdämpningen är av avgörande betydelse för just komforten. Det finn skillnader i materialdämpning mellan dessa.

Titan: kan jag inte minnas på rak arm men den är nog högre än för stål
Stål: varierar mycket beroende på legering men 1-2% är inte ovanligt
Aluminium: varierar mycket men ca 0.1%

Ingenjörstumregler som är allmänna säger att materialdämpningar som är under 0.1% kommer att vara helt underordnade i en större struktur. Det drunknar i all annan dämpning i fogar mm.

Jag personligen är övertygad att det finns skillnader i materialen MEN dämpningen som uppstår i skruvförbanden, sadelstolpsinfästningar och framförallt DÄCKEN är helt dominerande. Mitt bästa tips för att slippa brus i fingrarna på din landsvägshoj: Sänk däckstrycket bara aningens, det kommer inte att påverka ditt rullmotstånd nämnvärt men det kommer att dämpa ut en massa oönskade vibrationer.

Slutligen, jag skulle INTE tveka en sekund att köpa en titanram OM jag hade pengarna. Det är ett vackert material med mycket trevliga egenskaper. Om det är värt pengarna? Det vete fanken det kan jag inte bedöma – det är upp till individen.

Visa en titanhoj !
En sådan här hade jag åren 1993-1997. Med stel framgaffel och under en tid men en Manitou III. Tange presige trippelreducerad ram. Rigtigt riktigt fin ram. Jag hade en 17" detta är förmoddligen en 21". Hojen kostade 18.000:- på den tiden. Jag köpte den begagnad endast fincyklad för 12.500 hösten 1994. Undrar vem som köpte den, om han hänger här... ;o)

Ruskigt fina svetsar var det:

TeamIssue.jpg ht=544

Ibland ångrar jag att jag sålde den...

//Skogling

Visa en titanhoj !
Skogling: He he ... de där fina svetsfogarna har ju egentligen inget med materialet att göra - man kan vara lika noggrann med stål och aluminium. Moderna titanramar från Kina och så har ju inga svetsfogar som kommer i närheten av de på din bild. Fina fogar är inte gratis ...

P.S. Titanramar från tiden är en sorg att ha sålt - jag ångrar mig ännu.

Visa en titanhoj !
Orv skrev:
> Skogling: He he ... de där fina svetsfogarna har
> ju egentligen inget med materialet att göra - man
> kan vara lika noggrann med stål och aluminium.
> Moderna titanramar från Kina och så har ju inga
> svetsfogar som kommer i närheten av de på din
> bild. Fina fogar är inte gratis ...

Nä, med den sammetsliknade finnishen i kombination med fogarna får mig att gå igång. Svetsarna på min Marin var typ lika fina. Fast i stål då.

Visa en titanhoj !
Hehe, den tjocka, fina och obegripligt tunga slang jag fick av Justus håller fint... Gröna Michelinslangar måste vara det mest korkade man kan köpa till sin cykel: kostar en bit över hundralappen, pajar på första turen och går inte att laga.

Visa en titanhoj !
Tack Cerberos! Jag är inte ingenjör, men å andra sidan inte heller dum, så även om din genomgång tidvis var lite för avancerad så förstår jag i alla fall lite mer om cyklarnas olika material. Och tydligen är titan ganska dyrt... För min egen del så är jag i egenskap av glad amatör totalt likgiltig inför hur styv min cykel är. Den är svart och har många växlar, det räcker för mig!

Visa en titanhoj !
Vad sugen man blev av fina bilder på fina ramar. Vad tror ni man får ge för en begagnad stel titan-ram om man har tid att leta runt? Är det tokigt att ens tänka på det om man bara ska bygga en grusvägsträningshoj för en billig peng?

Visa en titanhoj !
Wendigo skrev:
> Vad sugen man blev av fina bilder på fina ramar.
> Vad tror ni man får ge för en begagnad stel
> titan-ram om man har tid att leta runt? Är det
> tokigt att ens tänka på det om man bara ska
> bygga en grusvägsträningshoj för en billig
> peng?

Det finns ju en Raleigh för 6 tusen på Köp och sälj t.ex. http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=8322

Visa en titanhoj !
ja, alltså, som orv nämner, det där är nog vad amn får gå på, om man vill komma "billigt" undan, annars får man nog lägga ut lite mer, o då vetefan om man kan säga att det är att komma billigt undan. billigt för titan kan man säga, men billigt jämfört mot aluminium vetefan :D

har själv en ny titanram på ingång för runt 5000 kr me frakt :D

Visa en titanhoj !
Spectrum Cycles tycker jag gör fina ramar i stål och titan. Tom Kellog är en tämligen erfaren rambyggare (de bygger dock inte mountainbikeramar) och det är en ganska omfattande procedur att gå igenom när man beställer en ram från dem.

<http://www.spectrum-cycles.com/33.htm>

Tyvärr inte min racer...

a0_3.jpg ht=544

litenspectrum.jpg ht=544

Serotta CHT (Colorado Hardtail) är en annan ram man skulle vilja lägga vantarna på...

af_3.jpg ht=481

normal_4e_3.jpg ht=481

Visa en titanhoj !
cc196-2side-view.jpg ht=725

Ganska racklig men dock titan.
Min Miyata Ti6000 från början av 90-talet. Jag köpte ramen för en hundralapp då limningen i nedre styrrörsmuffen hade gått upp. Jag har pressat ihop den, borrat genom rör och muff och bultat ihop. Det håller än så länge i alla fall. Lite titan är det i bakväxeln också. Sedan bilden togs har den fått Mustasche-styre och riktiga bromshandtag.

Visa en titanhoj !
Mithril.jpg ht=544

Var mattblästrad från början men en tub autosol och några timmar i garaget gjorde den blank och fin. Trevlig att åka på, går aldrig sönder. Jovisst, det är fultemapedaler, ska fixa det till våren.

Visa en titanhoj !
Nä, nu är det snart dags att låsa den här tråden. Det är FÖR mycket Ti för en annan. Jag är så sugen på en Moots compact nu så det snurrar i huvudet innan jag somnar. ;o)

Visa en titanhoj !
Rock skrev:
> Den där skulle jag vilja ha fast i dubbelt så
> stor storlek

Gör som jag, ligg med Skogling.

Tillbaka
Topp