Visa era fulkineser i carbon

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> byta ut bakväxeln mot Dura Ace istället.
> White är för bökig att justerera.

Ska man vara fin får man lida pin ;-)

Problemet med white är att hur jag äb justerar så saknar jag en eller två växlar. Yror Faktist det inte har med justerivgen att glra utan mer med växel att den helt enkelt inte pallar 10 del eller vaijerdragbibgen mwd ultegra 7600 reglage.

Globalistic skrev:
> Problemet med white är att hur jag äb justerar
> så saknar jag en eller två växlar. Yror Faktist
> det inte har med justerivgen att glra utan mer med
> växel att den helt enkelt inte pallar 10 del
> eller vaijerdragbibgen mwd ultegra 7600 reglage.

Ja där var det inga stavfel.

Globalistic skrev:
> Problemet med white är att hur jag äb justerar
> så saknar jag en eller två växlar. Yror Faktist
> det inte har med justerivgen att glra utan mer med
> växel att den helt enkelt inte pallar 10 del
> eller vaijerdragbibgen mwd ultegra 7600 reglage.

Misstänker att du menar 6700 reglage och det kan inte fungera tillsammans med en Microshift bakväxel.
Ultega 6700 serien är av den nya typen som har en annan utväxling i reglage och bakväxel än vad Shimano haft på älder växelsystem. Älder Shimanoreglage och Mickroshift går bra att blanda. Kör med Mickroshift ARSIS på slask och vintercykeln och det fungerar väldigt bra och med tanke på det låga priset på Microshiftdelar är dom att betrakta som rena fyndet.

Jo jag menade 6700 (iphone). Jo jag chansade. Ville verkligen inte ha utanpåliggande vajrar så jag satsade på 6700 istället för 6600. Framväxeln fubkar dock bra med viss reservationför minimalt kedjeskrap.

Globalistic skrev:
> Jo jag menade 6700 (iphone). Jo jag chansade.
> Ville verkligen inte ha utanpåliggande vajrar så
> jag satsade på 6700 istället för 6600.
> Framväxeln fubkar dock bra med viss
> reservationför minimalt kedjeskrap.

Håller med om att intern vajerdragning är bra mycket snyggare ser modernare ut. Tyvärr betyder det att man inte kan blanda som man vill utan är begränsad till att blanda från Shimano 5700, 6700 eller 7900 serierna. Det man kan göra är att använda dom nya reglagen med andra bromsar även om dom på grund av utväxlingen kan bli lite svårmodulerade. Man får absolut inte använda dom nya bromsarna tillsammans med äldre reglage, Reglagen drar för lite vajer med begränsad bromsverkan som följd. Ser fram eomt när min senaste Racer blir klar med Shimano 7900 växlar hoppas att dom fungera lika bra som mina gamla 7800 som är en fröjd att använda.

min kines i väntan på nästa kines..
IMG_20110522_170841.jpg

Varför vill man ha en pinarellokopia som det står pinarello på? det är väl bara pinsamt á la "jag ville egentligen ha en Pinarello men har inte råd"?

Jag säger absolut ingenting om att köpa en "fulkines" då jag själv rullar runt på en, men att ha samma logga på piratkopian som på originalet tycker jag är förkastligt. Antingen så är det en pinarello eller också inte...

Påminner lite om denna:

Frågar man mig så är piratkopian förmodligen betydligt mer prisvärd än originalet i det här fallet, MEN det är ändå en KOPIA.

KONAmi skrev:
> Varför vill man ha en pinarellokopia som det
> står pinarello på? det är väl bara pinsamt á
> la "jag ville egentligen ha en Pinarello men har
> inte råd"?
>
> Jag säger absolut ingenting om att köpa en
> "fulkines" då jag själv rullar runt på en, men
> att ha samma logga på piratkopian som på
> originalet tycker jag är förkastligt. Antingen
> så är det en pinarello eller också inte...
>
> Påminner lite om denna:
>
>
> Frågar man mig så är piratkopian förmodligen
> betydligt mer prisvärd än originalet i det här
> fallet, MEN det är ändå en KOPIA.

Om man tänker så här då, "jag" tycker Pinarellon är grymt snygg, men "jag" är inte så korkad att "jag" betalar 47tkr för RAMEN - så vänder man liksom på resonemanget

Nu har jag ingen kinaram iofs, men å andra sidan skulle jag aldrig betala 47 tusen för en ram...men så länge det finns dom som gör det så kommer dom kosta just så mycket (eller mer)

Har faktiskt varit lite sugen på en kinarello skall jag villigt erkänna, men att utöka cykelstallet med ytterligare en cykel kommer nog inte gillas av alla familjemedlemmar (typ endast jag skulle jag gissa), så det få vara så länge

@Twingoking ramen finns hos flera, men antagligen samma gjutform.
velocite var först men dom har inte alla storlekar konstigt nog, dock så är det kolfiber även i vevlagerhuset.

http://www.bikerumor.com/2010/11/20/review-velocite-magnus-carbon-fiber-road-bike/

dock så är det ny ram i år
¨http://www.velocite-bikes.com/magnus-frameset.html

men den gamla ramen kan finnas här
http://kremsykkel.no/sykler-en/magnus-en.html

sedan finns..

http://www.rossettibike.com/bikes/murcielago.html

http://www.carbonroadbikebicyclecycling.com/2011-trebisacce-red-pro-carbon-road-bike-frame-54cm

Det där med loggor verkar vara viktigt för personer som åker skateboard, snowboard och racer. Varför vill man egentligen åka omkring om en levande reklampelare för något man har betalat skitmycket pengar för? En logga på en piratkopia är ju fortfarande reklam för originaltillverkaren.

Det där med varumärken och reklam är knepiga saker.

lindbacks skrev:
> KONAmi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför vill man ha en pinarellokopia som det
> > står pinarello på? det är väl bara pinsamt
> á
> > la "jag ville egentligen ha en Pinarello men
> har
> > inte råd"?
> >
> > Jag säger absolut ingenting om att köpa en
> > "fulkines" då jag själv rullar runt på en,
> men
> > att ha samma logga på piratkopian som på
> > originalet tycker jag är förkastligt.
> Antingen
> > så är det en pinarello eller också inte...
> >
> > Påminner lite om denna:
> >
> >
> > Frågar man mig så är piratkopian
> förmodligen
> > betydligt mer prisvärd än originalet i det
> här
> > fallet, MEN det är ändå en KOPIA.
>
>
> Om man tänker så här då, "jag" tycker
> Pinarellon är grymt snygg, men "jag" är inte så
> korkad att "jag" betalar 47tkr för RAMEN - så
> vänder man liksom på resonemanget
>
> Nu har jag ingen kinaram iofs, men å andra sidan
> skulle jag aldrig betala 47 tusen för en
> ram...men så länge det finns dom som gör det
> så kommer dom kosta just så mycket (eller mer)

å andra sidan, vill man då utge sig för att ha en 47000 kr ram, när man inte har det? köper att resonemanget me att man inte vill köpa 47000 kr ram, men inte varför man vill skylta med att man har det, fast så inte ä fallet :D

sen får du det ju att låta som om man köper samma ram, bara inte direkt från pinarello :D det ä säkert inte det minsta fel på dessa ramar, men man ska väll inte lura sig själv att det nödvändigtvis är samma ram bara för att den ser lika ut :D

men detta har ju redan ältats många varv här i tråden :D
o är väll en en högst subjektiv åsikt :D

sebastian_nurmela: det är velocite som utvecklat ramen/gjutformen. dock hade de inte råd att köpa rättigheterna till formarna, då det kostar en hel del, därav att man kan se ramar gjutna ur samma form, dock kan det vara olika kolfiber. i år har de ändrat formen och äger ju gjutformarna. mig veterligen är den gamla ramen slutsåld hos velocite

Jag köpte fulkines, lackade den enligt min egna design och satte min polarens namn på cykel då han är italenare å hans efternamn klingar bättre än mitt på en ram ;) har jag gjorträtt nu?

fredrikw skrev:
> Det där med loggor verkar vara viktigt för
> personer som åker skateboard, snowboard och
> racer. Varför vill man egentligen åka omkring om
> en levande reklampelare för något man har
> betalat skitmycket pengar för? En logga på en
> piratkopia är ju fortfarande reklam för
> originaltillverkaren.
>
> Det där med varumärken och reklam är knepiga
> saker.

Fast det där med logga/likadan form är väl lite mer än så ? Jag har ju svårt att tro att man använder den mest exklusiva kolfibern till den billigaste ramen men kanske inte vågar fuska någonting med den dyra ? Uppenbart är att dom ofta (men jag säger inte alltid) har stora skillnader i styvhet mm. En del med exs-ram (heter dom så?) har ju bananflexiga ramar och samtidigt kan man se att håkans tüsktest visar att vissa dyrramar är tvärstyva och ger fina komfortbetyg osv... Sen finns det förstås helt säkert skitramar med finlogga med, men när det handlar om tex kolfiberhjul kan jag iaf själv konstatera att man får vad man betalar för :-( T

Ja dessa pinarellostylade fulkineser...säga vad man vill men jag hade inte kunnat leva med det. Det är skillnad på klass och klass, som att styla en volvo ungefär när man vill ha en Ferrari.

Ni som kastar er över billiga kinaprodukter, här kommer en länk:

Problemet med plagiaten uppkommer i mina ögon först om de säljs vidare under förespegling att det är en originalram. Har man sett den här tråden vet man att inte slanta ut storkovan för en begagnad Pinarello, men på Blocket finns det säkert mindre välinformerade spekulanter som kan trilla dit.
Vid närmae eftertanke får det mig nog snarare att helt avstå Pinarello eftersom plagiaten säkerligen fungerar som ett bojsänke för andrahandsvärdet.
Man får hoppas att inte kineserna plötsligt får för sig att börja kränga Cerveloplagiat...

sebastian_nurmela skrev:
> @Twingoking ramen finns hos flera, men antagligen
> samma gjutform.
> velocite var först men dom har inte alla
> storlekar konstigt nog, dock så är det kolfiber
> även i vevlagerhuset.
>
> http://www.bikerumor.com/2010/11/20/review-velocit
> e-magnus-carbon-fiber-road-bike/
>
> dock så är det ny ram i år
> ¨http://www.velocite-bikes.com/magnus-frameset.ht
> ml
>
> men den gamla ramen kan finnas här
> http://kremsykkel.no/sykler-en/magnus-en.html
>
> sedan finns..
>
> http://www.rossettibike.com/bikes/murcielago.html
>
> http://www.carbonroadbikebicyclecycling.com/2011-t
> rebisacce-red-pro-carbon-road-bike-frame-54cm

Poetry, almost as in motion:
http://www.velocite-bikes.com/magnus-1.0.html

Bara namnet får en att vilja klicka på "By Online"-knappen

Nån som vill köpa min Madone 5.2?

Globalistic skrev:
> Jag köpte fulkines, lackade den enligt min egna
> design och satte min polarens namn på cykel då
> han är italenare å hans efternamn klingar
> bättre än mitt på en ram ;) har jag gjorträtt
> nu?

tycker du skulle döpt den till Bang :D

Sunkig mobilbild på ett styck kina-mtb med en härlig mix av XT-prylar anno 2004 typ (bakväxel och vevar), nya XT-reglage, XTR-bromsar, hjul med DT240-nav och DT 4.1-fälgar för fälgbroms, Reba-gaffel. Stolpe och snabbkopplingar från KCNC med mera. Vikt 9,5 - 9,6. Ramen är köpt av JohanF här på Happy för ett par år sen. Har inte gått många timmar men grävdes fram ur förrådet igår. Lite ny Joes-gegga i däcken och bara att köra verkar det som.
kinacarbon.jpg

Mycket fin Peter. Jag går i tankarna om att köpa en likadan ram. Håller den för dig borde den också hålla för mig som inte har samma tryck i pedalerna som du.

Principia skrev:
> Sunkig mobilbild på ett styck kina-mtb med en
> härlig mix av XT-prylar anno 2004 typ (bakväxel
> och vevar), nya XT-reglage, XTR-bromsar, hjul med
> DT240-nav och DT 4.1-fälgar för fälgbroms,
> Reba-gaffel. Stolpe och snabbkopplingar från KCNC
> med mera. Vikt 9,5 - 9,6. Ramen är köpt av
> JohanF här på Happy för ett par år sen. Har
> inte gått många timmar men grävdes fram ur
> förrådet igår. Lite ny Joes-gegga i däcken och
> bara att köra verkar det som.
>

fin, om än lite lång sadelstolpe :D

Tack. Ramen är låg för att vara en 18-tummare helt klart. Den är dock inte särskilt liten på längden utan det är mer normalt. Var faktiskt tvungen att räkna ordentligt innan jag köpte den så att det skulle funka men fick ta 410mm lång stolpe. Tror geon liknar Scott rätt mkt. Deras Scale var åtminstone förut väldigt låg i medium men rätt lång. Jag är 1.78 förresten.

Jensen skrev:
> Principia skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sunkig mobilbild på ett styck kina-mtb med en
> > härlig mix av XT-prylar anno 2004 typ
> (bakväxel
> > och vevar), nya XT-reglage, XTR-bromsar, hjul
> med
> > DT240-nav och DT 4.1-fälgar för fälgbroms,
> > Reba-gaffel. Stolpe och snabbkopplingar från
> KCNC
> > med mera. Vikt 9,5 - 9,6. Ramen är köpt av
> > JohanF här på Happy för ett par år sen. Har
> > inte gått många timmar men grävdes fram ur
> > förrådet igår. Lite ny Joes-gegga i däcken
> och
> > bara att köra verkar det som.
> >
>
> fin, om än lite lång sadelstolpe :D

Tjoho!

Är lite sugen på att köpa en fulkines FS XC-ram. Är det nån som kan rekommendera någon ram och/eller säljare? Och nej, jag ska inte klistra på en Pinarello-logga sen... =)

//Pär

Senast ändrad:
någon som har koll på ungefär hur lång tid frakten för ett paket som skickats från greatkeen tar på sig för att komma till sverige?

Jag börjar bli lite sugen.

Aftermath skrev:
> mitt kom på några dagar typ 5-7 dagar kanske.
> Men det var ett några månader sen.

he he snart snart alltså

Har noterad att vissa av mtb ramarna har möjlighet för V-broms, är det någon som som har
byggd ihop och kör med just detta ?
Tankarna snurrar runt hur mycket flex det blir på så sätt, sitter och faktiskt är sugen på
ta den bantningen på min älskling med kärbån..

Det tog tid med projekt 838LS. Allt ska man lära sig, det finns inte direkt något att hämta på alla forum som berör detta ämne. Fick lära mig att klippa och klistra en förlaga för att kunna se hur ramen skulle gestalta sig. Hittade ingen lämplig programvara för grafisk design. Lackningen var ingen lätt match. Det går inte att använda maskeringstejp för den läcker färg. Har använt en s.k L.V.M.P spay gun. Finns alla rattar på den för att ställa in rätt färg flöde på. Test lackade först men luft ventilen ändrade sig under lack processen. Fick låsa den med en gummisnodd. Lärde mig att det finns inga räta linjer på en ram, en linje som ser rak svänger inåt eller utåt på ramröret eller fram eller bakgaffeln. Damm finns det även om jag jagat på med våttorkning. Den största prövningen är att få till räta linjer och kunna montera text rakt. I morgon åker klarlacken på.

Bilagor

• 838LS 576.JPG
    838LS 576.JPG
    101.8 KB · Besök: 38
  • 838LS 577.JPG
    838LS 577.JPG
    94.8 KB · Besök: 33
Många av leverantörerna i denna tråd verkar ha försvunnit.
Ni som har koll, om jag vill köpa en MTB-ram HT någorlunda säkert vilken leverantör är "tryggast"?

Jag är ganska tung: 90kg så det ska inte va den lättaste ramen, men gärna lite modernare design.

Jag skulle verkligen uppskatta några tips på säkra ställen att handla från, jag har förstått att E-bay är säkrare men Alibaba är billigare typ?

Tillbaka
Topp