Visa era smutsiga cyklar

Race

Medlem
Visa era smutsiga cyklar
Visa bilaga 374897Hej,

Tänkte starta en tråd om smutsiga Mars cyklar. Så börja skicka in bilder?

Min var skinande ren förra veckan, och nu ser den ut så här...

Bilagor

• E4D5D972-F027-4A60-9514-8B2694357798.jpeg
    E4D5D972-F027-4A60-9514-8B2694357798.jpeg
    415.7 KB · Besök: 60
Visa era smutsiga cyklar
Fattar inte hur folk kan cykla omkring med torra och rostiga kedjor när det är så pass enkelt att hålla grejerna välsmorda.
Några minuters jobb för att allt ska fungera ordentligt kan ju inte va så svårt.

Min cykel är skitig som fan, men täckt i lera istället för rost, men orkar inte ta ett foto.

Visa era smutsiga cyklar
Droppa någon vettig olja på varje länk o veva runt kedjan några varv o sen hålla en gammal Frottéhandduk eller liknande runt kedjan o veva runt igen. O efter det upprepa en gång till så borde all ytrost va borta. Kassetten är bara att göra rent med en diskborste eller något liknande. Se bara till att inte få olja på bromsskivan.

Så har iallafall jag gjort om senaste 20 åren.

Senast ändrad:
Visa era smutsiga cyklar
Man kan även köpa en dyrare kedja typ Shimano XT som håller rosten borta, om inte helt så åtminstone mycket längre tid. Den är ytbehandlad på något sätt läste jag nånstans...

Visa era smutsiga cyklar
Cykeln ser ju nästan ren ut.
Finare kedjor har bättre rostskydd. Ultegra (XT) har dock kasst skydd. Kör Dura Ace (XTR) eller finare Wippermann.

Visa era smutsiga cyklar
Örjan Lax sa:
Man kan även köpa en dyrare kedja typ Shimano XT som håller rosten borta, om inte helt så åtminstone mycket längre tid. Den är ytbehandlad på något sätt läste jag nånstans...

KMC ept kedjor har något liknande vilket de kallar EcoProTeQ. Det fungerar förvånansvärt bra på utecyklar. Körde det på en av familjens sällan använd utecykel och det var framgångsrikt.

Visa era smutsiga cyklar
Startades den här tråden bara för jag var borta och blåste av ett kilo skit med högtryck på biltvätten igår :-)
Men vänta några dagar så kommer det en bild för då är det ett nytt lager skit på plats :-)

(Om jag inte får tummen ur röven imorgon med att ta tag i att göra hojen vårredo med fräscha hjul, lager och drivlina för då kommer den börja skötas lite hjälpligt igen...)

Visa era smutsiga cyklar
Kl 11.00 var den skinande ren. 68 minuter, och fyra varv senare såg den ut såhär. Nu är den ren.

Bilagor

• E19C3094-85E2-4614-B201-D19A212A32CC.jpeg
    E19C3094-85E2-4614-B201-D19A212A32CC.jpeg
    363.5 KB · Besök: 90
Visa era smutsiga cyklar
Den här tråden....inte många cyklar som är skitiga på riktigt. Kolla witch ride trådarna när det varit riktigt blött länge. Där snackar vi episk geggmisär.
Minns också en vårtur på fornstigen, fick bära cykeln en bra bit för när man rullade byggde leran så att däcken bara tog stopp. Cykla var inte ens att tänka på.

Visa era smutsiga cyklar
glitch sa:
Den här tråden....inte många cyklar som är skitiga på riktigt. Kolla witch ride trådarna när det varit riktigt blött länge. Där snackar vi episk geggmisär.
Minns också en vårtur på fornstigen, fick bära cykeln en bra bit för när man rullade byggde leran så att däcken bara tog stopp. Cykla var inte ens att tänka på.

Är det inte bättre att du lägger upp en bild på det då?

Tillbaka
Topp