Visir till cykelhjälm..?

Mr Orange

Aktiv medlem
Visir till cykelhjälm..?
Efter ha utvärderat dagens pendling i regnet så kan jag konstatera att BBB-skoöverdragen, Hestrahandskarna och regnbyxorna och -jackan från Craft höll mig torr och fin. Även hjälmmössan höll vattnet borta. Mycket bra!

Det enda jag störde mig på var regnet i ansiktet. Sen såg jag en mopedist köra förbi mig med en jethjälm som verkade hålla regnet borta. Varför har inte cykelhjälmar sånt?? Och kan man fixa till något liknande med cykelhjälmen, fast bättre ventilerat?

Hittade en hjälm på nätet:

86155_1.jpg ht=294

Fast den lär ju vara omöjlig att hitta i Sverige. Kan man kanske köpa ett moppevisir på fultema, borra lite i det och fästa det med någon skruv i hjälmen? Det finns ju små hål för skärmen på hjälmen.

Fultemavisir för 99.90kr:

Archive_Product_images_82_Large_82-231_l.jpg ht=257

Ett visir borde dessutom hålla ansiktet skyddat från vinterblåst senare i år.

Några ideér? Verkar det puckat?

Visir till cykelhjälm..?
blir ju väta på visiret med sämre sikt som följd. själv tror jag mig ha löst problemet iom att jag köpte en hjälm med ordentlig skärm... men vi har snö här nu när det kommer nederbörd så inte hunnit testa det. hade jäkliga problem med vatten i ögonen utan skärm iaf!

Visir till cykelhjälm..?
imrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Glasögon?

- Skyddar bara ögonen, inte ansiktet.

Grejjen med visiret är att skydda hela ansiktet mot regn&kyla. Jag har dessutom vanliga glasögon, ett visir skulle göra det möjligt att bära dessa utan att de blir blöta.

Velodromhjälmarna såg najs ut, lite korta visir dock.

Visir till cykelhjälm..?
Hempulat visir låter som ett utmärkt sätt att självdekapitera om man har lite otur i skogen. Banhjälmarna ser mer genomtänkta ut.

Visir till cykelhjälm..?
Gustav Larsson körde ju med visir av plast från en Barbiedocksförpackning på OS, så det fungerar säkert även i lägre hastigheter.

gustav140_404623r.jpg

Visir till cykelhjälm..?
Min personliga erfarenhet är att det bara är skärm som funkar, man ser ju till slut ingenting med glasögon i regn, borde vara likadant med skärm! Moppestrut har jag ingen erfarenhet av, men skärm underlättar en del, ffa rinner inte vattnet från hjälmen ner i ansiktet!

Visir till cykelhjälm..?
Det här med landsvägscykling är ju omfamnat av ett visst mått av snobbism (dödsstraff på annat än vita strumpor och så). Om det nu är LVG du cyklar? Väldigt många tomtar och ohängda barbarer har inte förstått att cykelkepsen har man när det regnar. Och glasögon när det inte regnar. Det finns inga andra alternativ. Cykelkeps under en hjälm en solig dag (tillsammans med glasögon) = utvisning i ful, fula skamvrån.

Bancykelhjälm för distanskörning utomhus? Du hör ju själv. Jag hör redan hur pärleporten stängs och femtioåtta skjuttillhållarlås rasslar.

Hjälmskärm på LVG är också en oerhört kränkning mot cykelsporten som helhet. Lite som att kissa på Fausto Coppis grav. Fast värre.

Visir till cykelhjälm..?
Munthe skrev:
> Det här med landsvägscykling är ju omfamnat av
> ett visst mått av snobbism (dödsstraff på annat
> än vita strumpor och så). Om det nu är LVG du
> cyklar? Väldigt många tomtar och ohängda
> barbarer har inte förstått att cykelkepsen har
> man när det regnar. Och glasögon när det inte
> regnar. Det finns inga andra alternativ. Cykelkeps
> under en hjälm en solig dag (tillsammans med
> glasögon) = utvisning i ful, fula skamvrån.
>
> Bancykelhjälm för distanskörning utomhus? Du
> hör ju själv. Jag hör redan hur pärleporten
> stängs och femtioåtta skjuttillhållarlås
> rasslar.
>
> Hjälmskärm på LVG är också en oerhört
> kränkning mot cykelsporten som helhet. Lite som
> att kissa på Fausto Coppis grav. Fast värre.

Men om han pendlar med tempohjälm så går det väl bra med visir?
Fast då blir säkert supertramp lessen när han inte får vara unik längre...

Visir till cykelhjälm..?
En dag när det regnade mycket klippte jag ut ett visir i OH-plast. Jag tejpade fast det på hjälmen å cyklade hem. Det höll några gånger, men problemet md visir är imman som uppstår.

Det gick bra i början som sagt å när imman väl var där var det svårt att få bort den.

Jag har drygt tre mil till jobbet så det höll en bra stund i alalfall.

Visir till cykelhjälm..?
Munthe skrev:
Jag hör redan hur pärleporten
> stängs och femtioåtta skjuttillhållarlås
> rasslar.
>

Sh*t vilken cool nystavning!
Mvh/språkpolisfjanten

Visir till cykelhjälm..?
Rippa skrev:
> Låter som du skulle börja åka bil, om du är
> rädd för lite vattendroppar på kinderna.

Snap :)

Visir till cykelhjälm..?
Snövisir för längdskidåkning verkar lovande. Är bara bandet tillräckligt långt så borde det funka med cykelhjälm. Vore skönt att kunna ha vanliga glasögon under visir när det regnar rejält...

...och ja, jag cyklar även LVG och försöker då leva upp till "The Euro Cyclist Code of Conduct", http://www.londonfgss.com/thread2693.html , men när jag fulpendlar under den mörka årstiden så gäller FUNKTION framför form. Jag har Nexusnav, rullbroms, skärmar, lampor, ringklocka och blocklås på hojjen. Jag har t.o.m. övervägt att montera en liten backspegel :)

Visir till cykelhjälm..?
http://www.instructables.com/id/All_Weather_Bike_Helmet/

Har funderat på detta ett par gånger själv. Som någon sa så ser man vid regn tillslut inte ett piss när man har glasögon, vilket jag har. Har inte provat visir, men sneglat på lösningen ovan. Det som jag dock provat och som jag tycker funkar hyggligt är keps med rejäl skärm (ingen cykelkeps alltså) nertryckt till ögonbrynen. Då brukar det iaf vara torrt ner till munnen ungefär.

Tillbaka
Topp