Visst är det fel på min reverb, igen?

eirisch

Aktiv medlem
vill bara dubbelkolla igen att det inte är mig det är fel på?!

Har en ny reverb (körd tre rundor).
Den beter sig ungefärmsom den förra när den var defekt.
Den går inte ända upp, men kan dras upp sista 2 centimetrarna, men fjädrar ner igen. Jag har 250psi och luftat noga. Reglaget funkar fint, men fjädrar ut först när jag sätter mig. Dvs jag upplever luft och olja något kommunicerande. Jag känner även en rörelse i reglaget när stolpen går ner i botten. Så ska det ju inte vara?!

Visst är inte detta en fråga om min luftning?

Isf blir det ännu en långsam reklamation.

Det är inte problemet.
Den rör sig fritt de 5 översta millimetrarna. I praktiken är det 120mm med 5mm fjädring.

Sist blev det värre med tiden.

Generellt gäller väl följande fråga/svar-kombo för sänkstolpar:

Fråga: Är det fel på min sadelstolpe?
Motfråga: Är det en reverb?
Svar på motfråga: Ja
Svar på fråga: Ja, det är fel på den.

Har samma problem efter kört ca 10 rundor.
Reverb är väl skit antar jag.

Är det helt omöjligt att du reklamerar igen och kräver en av annat märke i motsvarande prisklass?

Köpte en ny stolpe nu under vintern. Cyklade typ en timme på den innan översta 20mm säckade ihop. Provade att lufta remoten utan resultat.
Istället för att reklamera den plockade jag isär den enl instruktion. Oljan var full av luftbubblor. Plockade ihop och nu har den fungerat i bra många timmar.

Med lite intresse är det inga problem att plocka isär dem och få ut luften.

Nu har min säckat ihop ytterligare. 10 000 krs frågan. Hur lång tid tar det ungefär att reklamera? Den är köpt på bike-discount.

laasesku sa:
Nu har min säckat ihop ytterligare. 10 000 krs frågan. Hur lång tid tar det ungefär att reklamera? Den är köpt på bike-discount.

det beror ju på var du tänker skicka in på lagning. har du en lbs som kan laga så går det ju fort, men om du ska skicka den till tyskland kommer det ju ta ett tag.

laasesku sa:
Min tog ca 3 veckor från att jag lämnade in den hos DHL-ombudet tills att den fanns att hämta igen. Hade lite problem med att få mitt närmaste DHL-ombud att vilja ta emot den (de hittade inte returen i DHL:s system) så det tog ca en vecka extra med mailkonversation fram och tillbaka med Bike-discount med många missförstånd från deras sida (de verkar inte helt 100 på engelska) men när det väl löste sig så tog det som sagt 3 veckor.

Jag fick min utbytt till den nya, B1-versionen som har omdesignat inre, har inte märkt nån skillnad ännu men förhoppningsvis ska den väl hålla bättre.
http://happyride.se/forum/read.php/1/2675791/2941772#msg-2941772

laasesku sa:

Jag har tre ggr. lyckats få http://www.cycleservicenordic.com/se/ att skicka mig en ny stolpe innan jag behövt lämna in den defekta. Proceduren har varit. Mailkontakt -> visa defekt stolpe för av CSN utvald LBS, som sen mailat CSN att den faktiskt är trasig -> vänta några dagar på att LBS får ny stolpe -> byt rakt över disk mot en helt ny.

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
laasesku sa:

Jag har tre ggr. lyckats få http://www.cycleservicenordic.com/se/ att skicka mig en ny stolpe innan jag behövt lämna in den defekta. Proceduren har varit. Mailkontakt -> visa defekt stolpe för av CSN utvald LBS, som sen mailat CSN att den faktiskt är trasig -> vänta några dagar på att LBS får ny stolpe -> byt rakt över disk mot en helt ny.

Får man det att funka så kan jag tänka mig en reverb igen, som tur är har jag ingen lbs i närheten som jag tror skulle vara godkänd så jag slipper reverbs iaf:-)

Henrik83 sa:
laasesku sa:

Vaddå? Vill de inte laga din gamla reverb istället för att ge dig en ny?!

Det låter ju som ett helt vinnance koncept :)

Allt gick som jag hade hoppats:

Köpte Reverb på rea för ca 1800kr. Räknade med att "den går väl sönder inom ett år, och de skickar då den nya varianten som ersättning"
Dock la dennav redan efter tre rundor. Någon månad efter inskickandet till Bile-Discount kom den nya varianten på posten. HURRA!!

Jag känner en stor skillnad. Den är mer följdam, mer distinkt och ruggigt mycket snabbare! Jag kan även lyfta i sadeln utan att det åker upp!
Nu får vi se hur länge den håller. Kanske får den visa vad den går för först i vinter när kylan sätter in!

Dags att gå med i den här klubben. Har ni som postorder handlat vänt er direkt till handlaren med garantikrav eller kontaktat rockshox?

xdr sa:
Dags att gå med i den här klubben. Har ni som postorder handlat vänt er direkt till handlaren med garantikrav eller kontaktat rockshox?
Jag vände mig till säljaren (Bike-discount) och skickade in min stolpe med deras fraktsedel så det blev gratis, de skötte det sen med Rockshox. Fick den gamla utbytt mot den nya, förhoppningsvis bättre versionen.

Kevin sa:
xdr sa:
Jag vände mig till säljaren (Bike-discount) och skickade in min stolpe med deras fraktsedel så det blev gratis, de skötte det sen med Rockshox. Fick den gamla utbytt mot den nya, förhoppningsvis bättre versionen.

+1

Nu har bike-components skött min garantinrepation. Jag fick en spröjlans ny 2016 stolpe och ersättning för fraktutgifter. Stort plus i kanten.

Tillbaka
Topp