Vitargo - varför aspartam??

Mao, lchf begränsar hjärnans kapacitet (reducerade nivåer av glukos)*. Glöm inte var du hörde det först!

*en på jobbet började med lchf och blev antivaxxer och konspirationsteoretiker. Han "hade dålig koll" (på det mesta) men kände starkt att han ändå visste hur det låg till.
Det förklarar saker, vad heter han på Happy?

Tror inte han är på Happy. Han övergav motionen (!) också. Allt blev bättre med lchf. Säkert vill han inte regga sig nånstans heller (myndigheterna kan man ju inte lita på).

Det är Illuminati, kolhydratmaffian och ZOG som ligger bakom det mesta här i världen.

Viktigt att ifrågasätta dogmerna.

Jag syftade på din kommentar med att man vill äta det, men inte behöver äta det. Allt för ofta slutar kostdiskussioner med kommentaren "Men varför ska man äta det om det inte behövs?" Men jag var kanske för tidigt på det ;)

Mekanismen heter som sagt gluconeogenes och levern använder det för att tillverka glukos när kroppen har tomt på glukos. Den kan använda flera olika sorters bränsle till detta, aminosyror (från protein du äter eller muskler), glycerol (en del av triglyceriden från fettet du äter eller kroppsfett) eller pyruvat och laktat.

Amino_acid_catabolism_revised.png

Men vad du menar med att "ketos inte fungerar" vet jag inte riktigt? Funka på vilket sätt? Det fungerar väl utmärkt, kroppen har ett system för att bryta ner triglycerider till glycerol och fettsyror, glycerolen används för att tillverka glukos till dom delar som kräver det, fettsyrorna ombildas till ketonkroppar som kan användas som energi av andra delar i kroppen.
Inte det mest optimala sättet att ge kroppen energi kanske och är ju en form av svältläge, men man överlever ju länge utan mat i alla fall.
nuff said

Jag syftade på din kommentar med att man vill äta det, men inte behöver äta det. Allt för ofta slutar kostdiskussioner med kommentaren "Men varför ska man äta det om det inte behövs?" Men jag var kanske för tidigt på det ;)

Mekanismen heter som sagt gluconeogenes och levern använder det för att tillverka glukos när kroppen har tomt på glukos. Den kan använda flera olika sorters bränsle till detta, aminosyror (från protein du äter eller muskler), glycerol (en del av triglyceriden från fettet du äter eller kroppsfett) eller pyruvat och laktat.

Amino_acid_catabolism_revised.png

Men vad du menar med att "ketos inte fungerar" vet jag inte riktigt? Funka på vilket sätt? Det fungerar väl utmärkt, kroppen har ett system för att bryta ner triglycerider till glycerol och fettsyror, glycerolen används för att tillverka glukos till dom delar som kräver det, fettsyrorna ombildas till ketonkroppar som kan användas som energi av andra delar i kroppen.
Inte det mest optimala sättet att ge kroppen energi kanske och är ju en form av svältläge, men man överlever ju länge utan mat i alla fall.
Det jag undrar är om det inte borde vara fördelaktigt särskilt för någon med diabetes, att anamma ketos som primär energiframställning, eftersom det - om jag inte missförstått något - inte alls kräver samma mängder eller perfekta doser insulin.
Du skrev själv att du trodde att en diabetiker inte skulle klara sig utan kolhydrater, vilket jag fortfarande inte förstår den eventuella mekanismen bakom.

Kolhydrater är ALLTID värst.

Ja, jösses, tror snart man kommer märka kolhydrater med en dödsskalle samt varningstext på matpaketen och med tanke på hur många människor som äter inflammationsdrivande livsmedel som tex mjöl, ris och pasta är det ju extremt vanliga dödsorsaker, så måste det tolkas? Undrar hur gamla de skulle blivit annars? För att inte snacka om idrottsliga resultat de annars skulle uppnått, herregud, vi snackar världsrekord på löpande band.

Senast ändrad:
Mao, lchf begränsar hjärnans kapacitet (reducerade nivåer av glukos)*. Glöm inte var du hörde det först!

*en på jobbet började med lchf och blev antivaxxer och konspirationsteoretiker. Han "hade dålig koll" (på det mesta) men kände starkt att han ändå visste hur det låg till.
Precis min erfarenhet av dom konspiratoriker vi har på jobbet.

Och det får man automagiskt om man som diabetiker äter väldigt lite kolhydrater? Var hittar du den informationen?

Visa bilaga 636809

Ketoacidos är jävligt läskigt.
Jag har haft det ett par gånger.
Det får man av Insulinbrist. Väldigt lätt vid sjukdom, vid fel på insulinpumpen, vid långvariga höga blodsocker.
Det är akut dödligt.

ja det där lär verkligen inte vara att leka med. iva-göra så vitt jag förstått. i bästa fall

(varför får jag samma vibbar av ketonexperimenterande på diabetiker som när trump ville desinficera för covid invärtes?)

hursom, det finns hopp att slippa både aspartam och viktreducerande kirurgi i en nära framtid, för nu tycks man äntligen fått häng på mättnadshormonerna. att det förbättrar blodsocker är ju välkommet även det.

hoppfullt är det, och man får även hoppas det går att undvika baksmälla som sötsug, cancer och annat.

Senast ändrad:
Det jag undrar är om det inte borde vara fördelaktigt särskilt för någon med diabetes, att anamma ketos som primär energiframställning, eftersom det - om jag inte missförstått något - inte alls kräver samma mängder eller perfekta doser insulin.
Du skrev själv att du trodde att en diabetiker inte skulle klara sig utan kolhydrater, vilket jag fortfarande inte förstår den eventuella mekanismen bakom.
För att det är stor skillnad på insulin som produceras i bukspottskörteln och som kan agera nästan direkt på levern, jämfört med att injicera det via pump/spruta.

Insulin är den starkaste inhibitatorn för gluconeogenesis och väldigt effektiv på att lagra in glukos i muskler.

Så insulindosen som kommer in i kroppen börjar lagra in glukos i musklerna, som inte kan släppa ut det till blodet igen, samtidigt som levern slutar producera ny glukos. Så blodsockret kommer att gå i botten och hjärnan kan bli utan, sen svimmar du och måste till akuten illa kvickt.

Ketoacidos är jävligt läskigt.
Jag har haft det ett par gånger.
Det får man av Insulinbrist. Väldigt lätt vid sjukdom, vid fel på insulinpumpen, vid långvariga höga blodsocker.
Det är akut dödligt.
Det tror jag säkert. Förstår dock inte varför kais01 försökte använda det som argument mot att äta mindre kolhydrater om man har diabetes.

För att det är stor skillnad på insulin som produceras i bukspottskörteln och som kan agera nästan direkt på levern, jämfört med att injicera det via pump/spruta.

Insulin är den starkaste inhibitatorn för gluconeogenesis och väldigt effektiv på att lagra in glukos i muskler.

Så insulindosen som kommer in i kroppen börjar lagra in glukos i musklerna, som inte kan släppa ut det till blodet igen, samtidigt som levern slutar producera ny glukos. Så blodsockret kommer att gå i botten och hjärnan kan bli utan, sen svimmar du och måste till akuten illa kvickt.
Ser fortfarande inte kopplingen alls här till vad jag talade om. Varför skulle detta hända vid kolhydratfattig kost? Jag menar fortfarande inte att man inte skulle tillföra insulin.

ja det där lär verkligen inte vara att leka med. iva-göra så vitt jag förstått. i bästa fall

(varför får jag samma vibbar av ketonexperimenterande på diabetiker som när trump ville desinficera för covid invärtes?)

hursom, det finns hopp att slippa både aspartam och viktreducerande kirurgi i en nära framtid, för nu tycks man äntligen fått häng på mättnadshormonerna. att det förbättrar blodsocker är ju välkommet även det.

hoppfullt är det, och man får även hoppas det går att undvika baksmälla som sötsug, cancer och annat.

Hoppfullt, lovande, spännande och fascinerande med de nya läkemedlen du tänker på. Men dessa läkemedel är nya och långtidseffekterna är inte kända, jag tror visserligen inte det kommer dyka upp en massa oväntade negativa effekter (det finns dock en hel del kända) men det är för mig något ologiskt att omfamna dessa men samtidigt vara mer rädd för de sötningsmedel som funnits betydligt längre utan uppenbara allvarliga biverkningar.

Hoppfullt, lovande, spännande och fascinerande med de nya läkemedlen du tänker på. Men dessa läkemedel är nya och långtidseffekterna är inte kända, jag tror visserligen inte det kommer dyka upp en massa oväntade negativa effekter (det finns dock en hel del kända) men det är för mig något ologiskt att omfamna dessa men samtidigt vara mer rädd för de sötningsmedel som funnits betydligt längre utan uppenbara allvarliga biverkningar.
Lite så, you know the devil you know.

Då har vi lärt oss om Vitargo i den här tråden att apelsinsmak har sucralose (carboloadern) men citronen / eller var det lime har aspartam :)

Jag ger upp nu, antingen spelar du bara dum eller så behöver du dricka en Vitargo, med eller utan aspartam.
Märkligt nog verkar det ju finnas folk med diabetes (ja, typ 1) som klarar sig utmärkt med – och förespråkar – lågkolhydratkost. Så antingen har du fel eller så förstår du inte vad jag skriver. Eller så pratar vi av nån anledning om helt olika saker.

Det kan uppenbarligen vara riskabelt, men det betyder ju inte att det ofelbart leder till komplikationer. Vilket du och kais01 antytt.

Jag tycker det verkar som VM i feltolkning är igång som vanligt. Goafton...

du framkastade att det skulle vara en tänkbar väg att låta diabetiker gå på ketoner, antydningsvis utan insulin. det framgår sedan tydligt att du inte känner de mycket allvarliga riskerna som kan finnas med detta.

men nu vet du.

den förbättrade monitoreringen man nu har tillgång till lär med sannolikhet kunna minska dessa risker. men inte på ett okomplicerat sätt, vilket framgår av din länk.

sedan att vara generellt sparsam med kolhydrater har vad jag vet varit en okontroversiell grundbult i diabetesvården sedan länge. med eller utan behov av insulin.

så en öppen dörr där.

du framkastade att det skulle vara en tänkbar väg att låta diabetiker gå på ketoner, antydningsvis utan insulin.
Nej, det gjorde jag inte.

det framgår sedan tydligt att du inte känner de mycket allvarliga riskerna som kan finnas med detta.

men nu vet du.
Det finns uppenbarligen möjligheter till stora fördelar också, och du verkar gravt överdriva riskerna genom att mer eller mindre påstå ATT de kommer inträffa.

den förbättrade monitoreringen man nu har tillgång till lär med sannolikhet kunna minska dessa risker. men inte på ett okomplicerat sätt, vilket framgår av din länk.

sedan att vara generellt sparsam med kolhydrater har vad jag vet varit en okontroversiell grundbult i diabetesvården sedan länge. med eller utan behov av insulin.

så en öppen dörr där.
Så nu är det en "öppen dörr" med något som du nyss ansåg vara livsfarligt utan att kunna motivera varför? Spännande argumentationsteknik. :rolleyes:

Det tror jag säkert. Förstår dock inte varför kais01 försökte använda det som argument mot att äta mindre kolhydrater om man har diabetes.

Ser fortfarande inte kopplingen alls här till vad jag talade om. Varför skulle detta hända vid kolhydratfattig kost? Jag menar fortfarande inte att man inte skulle tillföra insulin.
Det som händer vid lågkolhydratig kost är att du inte behöver tillföra insulin= du bildar ketoner, du dör.

För en frisk människa funkar detta skapligt.

En människohjärta kräver 100gr kolhydrater om dagen för att kunna fungera. Jag tycker det är vetenskapligt bevisat när man tittar i LCHF-grupper att hjärnorna inte fungerar.

På typ2 diabetiker så har man fortfarande en liiiiiten liiiiiiiiten insulinproduktion kvar, vilket gör att det funkar skapligt.

Tillför du insulin behöver det något att bita på, alltså kolhydrater.

Tillför man lite för mycket insulin, cyklar man lite för hårt och högintensivt länge går det inte att inte tillföra kolhydrater,

Naturligt insulin reagerar ju blixtsnabbt och det är lätt att hålla ett jämnt blodsocker inom gränserna , men som typ1 så tillför man ju konstgjort insulin som bara jobbar på, det finns ingen broms på det, ungefär som ett lok utan förare, då tillför man kolhydrater för att få det att bromsa.

Nej, det gjorde jag inte.

Det finns uppenbarligen möjligheter till stora fördelar också, och du verkar gravt överdriva riskerna genom att mer eller mindre påstå ATT de kommer inträffa.

Så nu är det en "öppen dörr" med något som du nyss ansåg vara livsfarligt utan att kunna motivera varför? Spännande argumentationsteknik. :rolleyes:
jo precis det gjorde du.

iaf intressant att följa hur du tänker utanför boxen..

Senast ändrad:
Det som händer vid lågkolhydratig kost är att du inte behöver tillföra insulin= du bildar ketoner, du dör.

För en frisk människa funkar detta skapligt.

En människohjärta kräver 100gr kolhydrater om dagen för att kunna fungera. Jag tycker det är vetenskapligt bevisat när man tittar i LCHF-grupper att hjärnorna inte fungerar.
Trist att du blandar dumheter och felaktigheter med vett. Uppenbarligen är ditt första påstående felaktigt om nu inte vetenskapsmännen i länken jag postade nyss ljuger. Det går också utmärkt att driva hjärnan utan kolhydrater, så även där har du fel.

På typ2 diabetiker så har man fortfarande en liiiiiten liiiiiiiiten insulinproduktion kvar, vilket gör att det funkar skapligt.

Tillför du insulin behöver det något att bita på, alltså kolhydrater.

Tillför man lite för mycket insulin, cyklar man lite för hårt och högintensivt länge går det inte att inte tillföra kolhydrater,

Naturligt insulin reagerar ju blixtsnabbt och det är lätt att hålla ett jämnt blodsocker inom gränserna , men som typ1 så tillför man ju konstgjort insulin som bara jobbar på, det finns ingen broms på det, ungefär som ett lok utan förare, då tillför man kolhydrater för att få det att bromsa.
Detta är jag helt med på. Jag undrar dock fortarande varför man inte försöker minimera intaget av kolhydrater vid måltid, vilket borde minska (men tydligen inte eliminera) behovet av insulin och därför även minska behovet av att "korrigera" med socker efteråt.

Att man skulle dö verkar alltså inte stämma, så jag undrar om resten du skriver stämmer. Hur tycker du jag ska veta det? Ska jag blint lita på dig bara för att du är diabetiker, eller kanske det kan finnas folk inom vetenskapen som faktiskt vet bättre?

Edit: Jag vet att du idrottar hårdare än många andra och jag förstår fullt ut om du vill ha en särskild kosthållning för att få ut så mycket som möjligt av kroppen. Men det gör ju inte alla alternativ omöjliga för resten av alla diabetiker, eller hur?

jo precis det gjorde du.
Nej, jag har ställt frågor, inte påstått. Du däremot har påstått en rad rena felaktigheter, såsom att det krävs kolhydrater för muskelarbete och till hjärnan. Känns rätt onödigt att lägga tid på dig när du håller på så.

------

Nu orkar jag inte mer. När hälften av svaren är rena svamlet är det lite för jobbigt att försöka förstå vem som bara lallar och vem som kanske har en poäng.

Jag vill berätta för världarna att illuminati är verklig eftersom jag ser fördelen med att vara medlem i illuminati, jag har försökt gå med i illuminati några gånger, jag har blivit lurad med mycket pengar, men jag gav inte upp eftersom jag vet att om jag hittar den riktiga illuminati kommer mitt liv att förändras för alltid så jag slutade inte, tills jag hittar den riktiga illuminatis officiella e-post och telefonnummer, om du vill gå med i den riktiga illuminati, jag vill att du ska veta det jag kan hänvisa dig till den verkliga illuminatis officiella e-post och telefonnummer, bröder/systrar som är intresserade eller som har blivit lurade så många gånger som jag, som fortfarande har intresse att gå med i illuminati eftersom du trodde att om du går med kommer ditt liv att bli förändrats, ni behöver inte oroa er för någonting eftersom jag är här för att visa er alla rätt sätt att gå med i den verkliga illuminati, jag vill att ni alla ska veta att när jag blev helt initierad till illuminati, fick jag så många fördelar som en ny medlem, jag kan berätta några av fördelarna jag fick ge en omedelbar 1 000 000,00 $ för att börja ett nytt liv, valfritt hus, valfri bil, bröder/systrar som är intresserade av att gå med i illuminati, detta är den riktiga illuminati-tjänstemannen ( e-post: gramasterbarry@gmail.comm ) och illuminatis telefoncenter eller WhatsApp-nummer är ( +2348053610069 ) eller klicka på länken (https://wa.me/message/C7XFH2TPTH5PJ1
"Köar."

Allting ställdes på sin spets, jag har alltid varit en velominatiperson fast jag kanske egentligen borde vara en illuminati! Vilka är bäst, mest smäll för peng helt enkelt? Eller det ska kanske vara något helt annat som Lions? Och vem startar "Visa din orden"-tråden? Många frågor, få svar...

IMG_9029.jpeg

Gick riktigt bra ända till bermudatriangeln lyckades ta över den internationella kommunistkonspirationen. Kanske skulle ringa telefoncentret och beklaga mig.

Tillbaka
Topp