Vitus Dee, Måndagsexemplar..?

spacesoul

Ny medlem
Hej

Köpte en Vitus Dee (http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-dee-29-city-bike-2014/rp-prod84760) och är medveten om att det är en budgetcykel, men funderar verkligen på om jag fått ett måndags exemplar eller är jag för oerfaren.

Första jag märkte var att framdäcket verkar "vint" på ett ställe ca 1 dm långt så syns det tydligt när man cyklar. Tror dock bara det är däcket, en eker satt löst så jag kunde skruva lös den med fingrarna.

Det andra var de mekaniska skivbromsarna som är omöjliga att få och gå jämt, ligger emot eller så är avstånget så stort så när man bromsar flexar skivan flera millimeter. Märkte då dessutom att framhjulet inte satt mitt imellan framgafflarna och försöka justera det, men då tar skivbromsen i själva hållaren till bromsklossen, får fixa brickor och lägga mellan navet och gaffeln.

Skivorna ser vinna ut, eller om det beror på att hjulen ej sitter helt korrekt.

Knäpper även om navet när man trampar, känns ett visst glapp när man tar i lite. Dock brukar det försvinna efter ca 5 min cykling.

Ska en ny cykel vara så här? Vist det är budget, men köper man en nya dator så funkar ju alla tangenter på den, lika dant en bil du kan ju öppna alla dörrar utan att de skaver bort lacken.

Senast ändrad:
Låter inte helt hundra.

Är ekrar lösa samt bromsskivorna inte raka tycker jag du bör reklamera.

Jag hade själv lite problem i början med inställningen av bromsarna på min Dee, men det berodde nog lite på okunskap samt gjutskägg på beläggen som behövde slitas ner.

Är du säker på att det är navet som låter? Jag misstänkte att det var vevlagret som knäppte på min då jag tog i ibland. Men det visade sig att det var de medföljande pedalerna då det knäppande ljudet försvann efter byte till spd-pedaler.

Har en vän som ägde en Dee ett tag. Inga problem med kvalitén på den. Tycker du skall prata med CRC och få dem att skicka en ny eller pengarna tillbaka. Även om cykeln är billig skall de fungera ok och inte haverera som din verkar gjort.

Låter inte OK. Så väldigt billig är den ju inte heller; 4000kr. Snarare är den enkel och borde därmed vara bättre. Att man får skruva ekerar eller fixa en bromsjustering kan väl vara OK om man kört ett längre tag, men det låter inte normalt att det inte ens skall gå eller att grejerna är fel från start. Kontakta dem och se vad du skall göra.

Lite förslag; lite onödiga kanske då du verkar ha kollat redan

* Att däck "buktar" kan ibland bero på att de är klantigt monterade och inte satt sig, eller att slangen kommit mellan.

* Billiga mekaniska skivbromsok som är "enkelverkande" dvs bara ena klossen rör sig, kan man ibland skruva på en ratt för att den "fasta" klossen skall hamna rätt. På sådana ok som inte har det får man försöka sätta dem så den inre fasta klossen sitter riktigt nära skivan, sen får man fixa med den yttre, ibland tom genom att justera vajern så den ligger lite i "drag" från början så man får den yttre rörliga klossen nära och bra. Men skivan kommer alltid tryckas in en aning.

* Du skall inte behöva stoppa in brickor för att centrera hjulet och få oket att gå fritt, det låter helt fel.

Bilder?

Hej

Tack för alla input. Har cyklar på den 3 dagar och trivs riktigt bra med den för övrigt.
Bakbromsen och bakhjulet har jag fått ordning på, verkade vara slarvigt/snett monterat.
Lika så framhjulet upptäckte jag var snett monterat, men det är svårare att montera rakt och när jag väl lyckats och drog åt det ordentligt gick skivan emot bromsklosshållaren.
Får återkomma ikväll eller efter helgen med bilder och mer detaljerad info.
Vet jag kanske borde reklamera men känns meckigt, men får jag inte ordning på det hoppas jag det räcker med en ny framgaffel.

Ska kolla slangarna ang däcken.

återkommer...

Senast ändrad:
Ursäkta om jag frågar dumt; men bromsklosshållaren - menar du alltså det som heter bromsok?

Oken sitter fast med två skruvar och går att justera i sidled och längsled då hålen är överdimensionerade - det är normalt att man kan behöva göra en justering av oket.

I gaffeln finns ett fäste för bromsoket; IS eller Post Mountain heter de. Via en adapter (metallgrej) sitter oket fast i gaffelbenet.

Gaffel med fäste
Adapter
Bromsok

Är det alltså så att skivan tar i adaptern?

> Gaffel med fäste
> Adapter
> Bromsok
>
> Är det alltså så att skivan tar i adaptern?

Givetvis menar jag bromsok, ska bättra mitt skrivsätt så jag lättare blir förstod.

Det måste vara adaptern den tar i. Se bifogad bild som visar adapter m.m. utifrån, pilen visar var den tar i, men givetvis är det sidan mot skivan som den tar i.

Och för att förtydliga så tar den i när jag försöker placera hjulet centriskt i gaffeln. Och vad jag menar med centriskt i gaffeln är att jag vill ha lika långt avstånd från insida gaffelben till centrum fälg på båda gaffelbenen. Placerar jag den så så hamnar den även jämt mellan bromsoken men tar som sagt i adaptern.

skivskav.JPG
>

Senast ändrad:
Själva fälgen ska väl vara centrerad men navet är väl dishat så att skivan ska få plats.
dishat får nån annan förklara. :)

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Pilen pekar på oket; vad händer om du lossar och
> flyttar det?

Tack! Visste inte att hålen var ovala, justerade dem och blev mycket bättre.
Tack alla andra för all input.

:)

På billigare cyklar (nja; billigare gafflar/nav/qr) upplever jag att det är känsligt med justeringen av oket då man haft av hjulet. Men när det varit av tillräckligt många gånger verkar det avta med justeringsbehov.

Ett hyfsat enkelt sätt att få till en någorlunda duglig justering på dylika bromsar får du till genom att släppa lite på vajerspänningen, lossa oket, lägga emellan några papperslappar eller någon annan lagom tjock distans mellan skivan och det fasta belägget, sedan skruvar du fast oket samtidigt som du håller bromshandtaget intryckt.
Därefter justerar du vajerspänningen så att bromsen tar lagom långt ut från styret. Klart!

Tillbaka
Topp