Vitus Escarpe eller Sommet

Glmster

Medlem
Det var ett tag sedan jag cyklade men har tänkt ta upp detta intresse igen till våren, därför ska jag nu köpa en ny cykel. Vill ha en cykel som fungerar bra att åka nedför berget med ganska bra fart, men ska helst inte vara alltför tråkig när man hamnar på en stig.

De hojar jag funderar på är

Vitus Escarpe VR 2019:
https://www.wiggle.se/vitus-escarpe.../&utm_term=Kelkoo+AB&utm_content=Sub+Networks

Vitus Sommet VR 2019:
https://www.wiggle.se/vitus-sommet-.../&utm_term=Kelkoo+AB&utm_content=Sub+Networks

Trek Remedy 7 2019:
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...-stig/remedy/remedy-7/p/24481/?colorCode=grey

Är dessa cyklar likvärdiga i delar och egenskaper? Remedyn är ju lite dyrare men den hade jag kunnat köpa i en butik i min stad, de andra två måste ju beställas från alternativt Wiggle.

Är 177cm lång och 77kg tung, är det medium som gäller på Vitus och 18,5 på Trek, har jag förstått rätt då?

Senast ändrad:
Escarpe är ju trail och summet enduro. Men lång slagig trail o kort slagig enduro. Oklart vad det betyder från samma tillverkare

Ursäkta för dåliga länkar, här kommer väl kanske bättre fungerande.

Vitus Escarpe VR 2019:
https://www.wiggle.se/vitus-escarpe.../&utm_term=Kelkoo+AB&utm_content=Sub+Networks

Vitus Sommet VR 2019:
https://www.wiggle.se/vitus-sommet-.../&utm_term=Kelkoo+AB&utm_content=Sub+Networks

Trek Remedy 7 2019:
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...-stig/remedy/remedy-7/p/24481/?colorCode=grey

Jo jag har förstått att det är skillnad i slag på Vitus cyklarna. Men geometrin på ramarna är det inte så stor skillnad på om jag förstått rätt? och vilken av Vitus cyklarna är Remedyn mest lik? Någon som har någon åsikt om mitt förslag på storlek? Visst är alla dessa cyklar 27,5?

Senast ändrad:
Noonac sa:
Ingen som har nått tips eller råd om detta?

Hej. Jag tror du behöver fundera på vad du kommer att cykla mest. Till att börja med, alla tre cyklarna funkar alderles utmärkt att åka utför med. Men ju stökigare och brantare led destå mer slag och och mindre gaffelvinkel kommer du vilja ha.

Tänk så här: Escapen kommer vara lite bättre på platt stig och sommet lite bättre i backen.

Hur många % kommer du lägga på vardera?

Är ungefär samma längd som du och har cyklat 2017års escarpe med 435mm reach. Har varit sugen på 2018/2019 escarpen men inte slagit till. Medium skulle jag definitivt ta för vitushojjarna.
Geon på dem båda är likartad, slaglängden likaså, så det är mer än en fråga om vilken känsla du vill ha. Escarpe lite kvickare o sportigare. En polare har 2018 sommet som jag endast parkeringsplats-testat, men han e supernöjd.
Inte kört treken, men ogillar att den har iternt headset och pressfit bottom bracket.
Så jag personligen hade valt någon av vitushojjarna före treken.

Har inte provat någon, men på pappret ser Treken ut att vara mer åt lekfulla hållet och Vitusarna lite mer trygga å stabila, typ bomba rakt ner.

Klavikel sa:
Medium om du har taxben.

Har du en beninnerlängd på typ 82-83cm eller längre så skulle jag gå på en large.

Tjena!

Jag säger tvärtom, korta ben ger längre överkropp vilket gör att du behöver längre reach. Nackdelen är att få plats med dropper.

VanGarg sa:
Är ungefär samma längd som du och har cyklat 2017års escarpe med 435mm reach. Har varit sugen på 2018/2019 escarpen men inte slagit till. Medium skulle jag definitivt ta för vitushojjarna.
Geon på dem båda är likartad, slaglängden likaså, så det är mer än en fråga om vilken känsla du vill ha. Escarpe lite kvickare o sportigare. En polare har 2018 sommet som jag endast parkeringsplats-testat, men han e supernöjd.
Inte kört treken, men ogillar att den har iternt headset och pressfit bottom bracket.
Så jag personligen hade valt någon av vitushojjarna före treken.

Men de låter ju bra. Ursäkta min okunnighet men vad är ”Internt headset” och ”pressfit bottom bracket”?

Swehedman sa:
Noonac sa:
Ingen som har nått tips eller råd om detta?

Hej. Jag tror du behöver fundera på vad du kommer att cykla mest. Till att börja med, alla tre cyklarna funkar alderles utmärkt att åka utför med. Men ju stökigare och brantare led destå mer slag och och mindre gaffelvinkel kommer du vilja ha.

Tänk så här: Escapen kommer vara lite bättre på platt stig och sommet lite bättre i backen.

Hur många % kommer du lägga på vardera?

Det är ju det som är så svårt att veta, önskan är ju att det ska vara mycket utför, men blir väl förmodligen mer stig än vad man tror. Jag tror faktiskt att Escapen kanske är mer lämplig för mig, skillnaden är väl inte så jätte stor i geometri egentligen då? Är väl mer slaglängden som skiljer? Såg att det är helt olika bakdämpre på Sommeten och Erscapen, är det någon skillnad som är värd att nämna, är båda låsbara? Ursäkta mina nybörjarfrågor.

Senast ändrad:
Oskar sa:
Kneecap sa:
Klavikel sa:
Medium om du har taxben.

Har du en beninnerlängd på typ 82-83cm eller längre så skulle jag gå på en large.

Tjena!

Jag säger tvärtom, korta ben ger längre överkropp vilket gör att du behöver längre reach. Nackdelen är att få plats med dropper.

Det bästa med cykelforum är att man får så många tips!

Haha aa blev lite förvirrad, men ska börja med att mäta beninnerlängden.

Om du har en bra cykelbutik lokalt, så kan det nog vara en bra idé att köpa cykeln där. Jag skulle inte köpt på nätet om jag inte kunde meka, fixa småfel och serva cykeln själv.
Du kan räkna med att det kommer att vara en del smågrejer som behöver fixas direkt, men som inte är värt att skicka tillbaka cykeln till wiggle för att få åtgärdade. Och sen kräver en mtb ganska mkt löpande service och underhåll. Har du tänkt göra det själv?

Lingon sa:
Om du har en bra cykelbutik lokalt, så kan det nog vara en bra idé att köpa cykeln där. Jag skulle inte köpt på nätet om jag inte kunde meka, fixa småfel och serva cykeln själv.
Du kan räkna med att det kommer att vara en del smågrejer som behöver fixas direkt, men som inte är värt att skicka tillbaka cykeln till wiggle för att få åtgärdade. Och sen kräver en mtb ganska mkt löpande service och underhåll. Har du tänkt göra det själv?

Visst skulle det vara skönt att kunna lämna in cykeln lokalt när det blir något problem. Men samtidigt tror jag inte att det blir något större problem själv, har en del erfarenhet från fix och mekande med både motorcyklar och bilar.

Brukar Wiggle.se vara bra att ha att göra med?

Senast ändrad:
Har bestämt mig för att köpa en Escarpe, men har lite problem med att välja storlek. Jag är 177cm och var inställd på en storlek M, jag har en innerbenslängd på 84cm. Har nu läst Vitus storleksguide, där det står att jag ska ha en stolek M för min längd på 177cm men stolek L för min benlängd på 84cm. Känner mig aningen förvirrad, vilken stolek borde jag välja?

http://vitusbikes.com/products/vitus-escarpe-27-vr-full-suspension-mountain-bike/

Noonac sa:
Har bestämt mig för att köpa en Escarpe, men har lite problem med att välja storlek. Jag är 177cm och var inställd på en storlek M, jag har en innerbenslängd på 84cm. Har nu läst Vitus storleksguide, där det står att jag ska ha en stolek M för min längd på 177cm men stolek L för min benlängd på 84cm. Känner mig aningen förvirrad, vilken stolek borde jag välja?

http://vitusbikes.com/products/vitus-escarpe-27-vr-full-suspension-mountain-bike/
Skulle tro att M passar bäst

Jag sparkar liv i den här tråden igen. Har också tittat på Vitus hojarna. Det lutar nog åt Escarpe ändå. Cyklar mest i Hellas som det ser ut just nu. Jag vill ha en cykel som både är bra på tekniska stigar och känns trygg på stökiga utförslöpor. Geometrin på den verkar vara lite åt enduro hållet tycker jag. Bra pris på den men det är några saker som jag funderar på. Den är utrustad med SRAM NX Eagle som har fått ganska bra recensioner men är lite tung. Hur är det jämfört med Shimano SLX? Kabeldragningen som är utvändig ser sårbar ut, speciellt under vevpartiet. Jag har också läst att lacken flagar lätt och att någon tycker att droppern är för lång. Sen den eviga frågan om storlek. :) Jag är 180 cm och har beninnerlängd på 84-85 cm så borde väl bli en L. Kan det vara en bra idé att byta till en kortare styrstam om den skulle kännas för lång, 35 mm istället för 45 mm som den kommer med?

pripps sa:
Noonac sa:

Skulle tro att M passar bäst

Blev du nöjd med cykeln?

Hej! Jag köpte en Escarpe 27,5 i stolek M, och som jag skrev tidigare har jag nästan ingenting att jämföra med. Men jag är jätte nöjd, har cyklat regelbundet några gånger i veckan de senaste månaderna och jag kan inte säga annat än att den är precis som jag förväntade mig. Är som sagt inte alls kunnig på cyklar och kan nog inte hjälpa dig med dina frågeställningar, men jag har inte märkt av att droppen skulle vara för lång och färgen har inte börjat flagna, än så länge. Stoleken M var nog de optimala för mig, 177cm och innerbenslängd på 84cm. :)

Kul att du är nöjd med hojen. Droppen är 120 mm på M och 150 mm på L. Kablarna hänger ner en bit under vevpartiet, i alla fall på bilden på hemsidan. Tänkte att de ser oskyddade ut om det är stökig terräng. Kanske går att få upp lite med extra straps. Är fortfarande osäker på vilken storlek jag ska köpa.

Min tjej är 182 och kör en Escarpe i Large. Perfekt för henne i alla fall. Ja, kablarna hänger under vevpartiet men det är bara att köra ett buntband eller vad som helst. Är droppern för lång lovar jag dig att du hittar någon som vill byta till en längre på K&S inom en timme.

Tillbaka
Topp