Vitus mountainbikes

Cogo

Medlem
Vitus mountainbikes
Hej hej!

Sålt min White mountainbike nu och letar efter en ny. Pristak 10 000 kr. Tittar på 29 tummare ffrån Vitus och ser att det finns tre stycken inom min prisklass. Undrar lite hur mycket sämre den billigaste Nucleus VR med 2*9 med Altus växlar är jämfört med VRS modellen med 1*10 Deore? Hur mycket "bättre" är sedan Sentier modellen med 1*10 Deore jämfört med Nucleus VRS?

Kommer mest att cykla grusvägar och lite stigar som inte är allt för tekniska. Tanken är att cykeln ska fungera väl för Cykelvasan och MTB vättern, m.m.

Är 190 cm lång och väger ca 92 kr, om nu det spelar någon roll, men vilken storlek på cykeln oavsett modell, XL gissar jag på?

MvH Magnus

plumse

Aktiv medlem
Vitus mountainbikes
Slippa framväxeln är oerhört skönt, men det går ju att ordna på vilken cykel som helst.
Allt utom fälgarna är bättre på Sentier, men Nucleus passar nog dina stigval bättre. Sentier är mer åt enduro-hållet och Nucleus är mer åt XC.

SGS

Aktiv medlem
Vitus mountainbikes
Singelklinga fram eller inte är en smaksak. Fördelen är främst att det kan bli lättare att hitta "rätt" växel, men att underhållet och vikten ökar (marginellt). De flesta som prövat både verkar föredra singelklinga.

Altus är faktiskt helt OK, men har ungefär noll credd i skogen. Deore är egentligen inte sådär jättehippt det heller (nu ska det vara 1x11 eller helst 1x12), men det är i sig bra grejer med billiga slitdelar.

Sentier är en finare och bättre ram än Nucleus. Snäppet modernare i ramgeometrin och dessutom med boost både fram och bak, vilket Nucleus saknar. Gissar även på att Sentiern väger lite mindre för samma ramstorlek då den är bland de lättaste ramarna man kan hitta för stigcykling.

Sentiern (även den billigaste), brukar därmed anses vara mer värd att uppgradera ifall andan skulle falla på. Nucleus är egentligen ingen dålig cykel på något vis, bara det att den har en tydlig nybörjarstämpel. En Sentier är å andra sidan, faktiskt, fortfarande bland det bästa man kan hitta när det kommer till stigfokuserade HTs i rimlig prisklass.

Med allt detta sagt hade jag kollat på en Rapide i ditt fall. Både Nucleus och Sentier har ett stök/stigfokus, Sentiern snäppet mer.

moros

Aktiv medlem
Vitus mountainbikes
Nackdelen är att man har snikat lite på Sentiern i år eller hur. Högre pris och sämre gaffel. Så 2018 och 2019 års prisvärda sub 10k Sentiern (och Nucleus) är inte så prisvärt längre eller?

moros

Aktiv medlem
Vitus mountainbikes

Cogo

Medlem
Vitus mountainbikes
Singelklinga fram eller inte är en smaksak. Fördelen är främst att det kan bli lättare att hitta "rätt" växel, men att underhållet och vikten ökar (marginellt). De flesta som prövat både verkar föredra singelklinga.

Altus är faktiskt helt OK, men har ungefär noll credd i skogen. Deore är egentligen inte sådär jättehippt det heller (nu ska det vara 1x11 eller helst 1x12), men det är i sig bra grejer med billiga slitdelar.

Sentier är en finare och bättre ram än Nucleus. Snäppet modernare i ramgeometrin och dessutom med boost både fram och bak, vilket Nucleus saknar. Gissar även på att Sentiern väger lite mindre för samma ramstorlek då den är bland de lättaste ramarna man kan hitta för stigcykling.

Sentiern (även den billigaste), brukar därmed anses vara mer värd att uppgradera ifall andan skulle falla på. Nucleus är egentligen ingen dålig cykel på något vis, bara det att den har en tydlig nybörjarstämpel. En Sentier är å andra sidan, faktiskt, fortfarande bland det bästa man kan hitta när det kommer till stigfokuserade HTs i rimlig prisklass.

Med allt detta sagt hade jag kollat på en Rapide i ditt fall. Både Nucleus och Sentier har ett stök/stigfokus, Sentiern snäppet mer.
Anses Rapiden vara ännu vassare på just XC körning och grusväg?

Men både Nucleus och Sentier funkar även dessa bra på grusvägskörning och cykelvasan?

plumse

Aktiv medlem
Vitus mountainbikes
Anses Rapiden vara ännu vassare på just XC körning och grusväg?

Men både Nucleus och Sentier funkar även dessa bra på grusvägskörning och cykelvasan?
Varken Nucleus eller Sentier är avsedda för cykelvasan. Båda är gjorda för stigcykling. Cykelvasan = cyklocross. Men Nucleus passar bättre för grus än Sentier.

Cogo

Medlem
Vitus mountainbikes
Men alla dessa tre skulle egentligen fungera till flackare grusväg cykling, eller finns det andra alternativ som är bättre, trek x-caliber, Scott Scale?

SGS

Aktiv medlem
Vitus mountainbikes
Nackdelen är att man har snikat lite på Sentiern i år eller hur. Högre pris och sämre gaffel. Så 2018 och 2019 års prisvärda sub 10k Sentiern (och Nucleus) är inte så prisvärt längre eller?
Japp. Det är synd, men antar de försöker få ut lite extra ur kunderna nu när de varit så omtyckta och svårslagna när det gäller prisvärdhet några år.

Dag Wallin

Ny medlem
Vitus mountainbikes
Köpte Nucelus förra året, växlarna brakade ihop omgående för mig, åt kedjor o kassetter, bytte den, sedan är det 135QR/100QR på naven, vilket kanske inte är lika uppgraderings-vänligt som på Sentiern, ångrar att jag inte gick på Sentier.

Cogo

Medlem
Vitus mountainbikes
Om man tittar då på Nucleus VRs, sentier, och Rapide så verkar det alltså vaea så att Rapide är en cykel som lämpar sig för snabbare grusvägscykling med möjlighet till stigar i skogen, sen kommer nucleus som lämpar sig för båda lika bra och sist kommer sentier som lämpar sig mest för stigcykling i skogen och inte lämpar sig så mycket för plan grusväg. Är detta korrekt sammanfattat??

Mvh Magnus

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Vitus mountainbikes
Jag skulle säga att Nucleus är Sentierns lillebror, det är samma typ av användningsområde fast med sämre komponenter. Rapide är en egen modell som lämpar sig mer för Cross Country-typen av cykling. Grusvägar, svenska skogar och är säkert helt OK även på vanlig asfalt tack vare andra däck, något smalare dessutom och lite lättare cykel överlag.

Jag har en Vitus Sentier 29 VR själv och jag vill inte ha den som enda cykel. Den är jättehärlig i skogen, men sen är det inte lika roligt. ENLIGT MIG, alltså. :D Alla är vi olika.

SocialGimp

Aktiv medlem
Vitus mountainbikes
Om man tittar då på Nucleus VRs, sentier, och Rapide så verkar det alltså vaea så att Rapide är en cykel som lämpar sig för snabbare grusvägscykling med möjlighet till stigar i skogen, sen kommer nucleus som lämpar sig för båda lika bra och sist kommer sentier som lämpar sig mest för stigcykling i skogen och inte lämpar sig så mycket för plan grusväg. Är detta korrekt sammanfattat??

Mvh Magnus
Skulle säga att det inte finns ngt som säger att Nucleus är bättre än Sentier på grusvägar. Sentier känns i varje fall rappare o lättare. Om det är grusåka som gäller i första hand är det Rapide som gäller, den väger dessutom en hel del mindre än både Nucleus o Sentier, kanske har den även däck som är bättre anpassade för grus och mer lättrullade.

Med det sagt har jag tagit förhållandevis långa turer på både asfalt o grus på min Nucleus, som längst 10,5 mil - allt går!

Någon sa att växlarna trasade sönder sig på hans Nucleus, på min har jag inte haft några som helst problem så inte det avskräcker dig.

Till slut handlar det väl om budget. Som sagt när jag köpte min Nucleus kostade den hälften av en Sentier och då var valet lättare då jag var mitt uppe i en utlandsflytt och hade andra utgifter. Nu hade jag nog valt en Sentier.

manneblask

Aktiv medlem
Vitus mountainbikes
jag har en Sentier 2018, den är väldigt rolig i skogen som komplement till min FS, på grus och asfalt tar jag hellre min gravelhoj, väldigt tungtrampat med Sentiern.

Som många skriver så håller jag med om att Rapide verkar passa dig bättre för ändamålet och är bra bang for the buck.

krippa

Ny medlem
Vitus mountainbikes
Jag har en Sentier VR 2018 som jag köpte av en trevlig prick här på forumet. Några delar är bytta utifrån originalutförandet, så den har mer eller mindre samma spec som Rapide:n som länkades här ovan. Har nog aldrig varit mer nöjd med en cykel någonsin. Bestämde mig för att uppgradera till FS (Trek Fuel EX), men Vitusen var liksom... Roligare? Så jag sålde fullgungaren och behöll Vitusen. Om tid och pengar fanns skulle jag nog vilja ha en Rapide för XC och en FS för mera brötig terräng, men det gör de inte och då är Sentier en perfekt kompromiss.

Som andra nämnt så tycker jag dock att det verkar ha snålats en del på basmodellen av Sentier för 2020. Utifrån alternativen som har presenterats så hade jag definitivt välja Rapide om jag var i din sits. Tycker att du får rätt mycket extra grejor för den extra tusenlappen mot en Sentier. Du spräcker budget, men vafan, bättre att få något rejält från början liksom? Rapide verkar ju dessutom vara bättre lämpad för ditt tilltänkta användningsområde.

Vill dock flagga för att jag är väldigt mycket av en nybörjare på mtb så jag har absolut ingen stenkoll.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer