Vitus Nucleus 2020, när?

• Trådstartare Trådstartare TRL
  • Start datum Start datum

TRL

Medlem
Vitus Nucleus 2020, när?
Hej! Ett litet (stort) tack först, för all info jag fått av att glida runt på detta fina forum den senaste veckan! Ovärdeligt.

Jag har kommit fram till att en Vitus Nucleus verkar passar mina behov (pendling och lite kul i Ängårdsbergen/Delajön emellanåt). Och till rätt pris.

Jag är dessutom total amatör på att cykla i allmänhet, men är less på att betala för buss och tänker att en cykel blir ett bra komplement till min löpträning.

Jag är 176cm och tänkte mig en M med 29”, tankar om detta?

Så frågan egentligen; när kan man anta att de nya 2020-cyklarna börjar säljas, eftersom 2019 är slutsålt överallt? Nån som har lite erfarenhet av detta?

Tackar på förhand.

Vitus Nucleus 2020, när?
Omöjligt för oss att svara på och Wiggle's support t.ex brukar inte vilja, eller ha möjlighet, att lova några leveransdatum då dom inte alltid vet heller. Det är väl fortarande inte omöjligt att årets modeller kommer tillbaka, men det kan ta allt från två veckor till två månader till inte alls. Vill du cykla i närtid så får du antingen höja budget eller kika på andra alternativ tror jag. Är du tålmodig så kan du ju börja intervallträna i uppförsbackar redan nu och vara fit for fight till våren för det kommer behövas en jävla kondis och en jävla lårstyrka. ;)

Vitus Nucleus 2020, när?
Oj oj, jag undrade bara om nån hade koll på tex när 2019 kom och då kunde ha ett hum om vilken månad 2020 kan tänkas komma.
Jag bad ingen se in i framtiden.

Tack jingley iaf, jag får hålla ut och köra backträning :P

Vitus Nucleus 2020, när?
Vet inte hur det är med just vitus, men tror det är rätt vanligt att de nya modellerna för hojjar kommer i jan-mars ink standard-förseningar av leveranser.
Kom ihåg att skärmar i princip är ett måste för att pendla med hojjen, o de kan vara halvknepigt att få på några vettiga skärmar på mtb.

Tråkigt råd, men standardtipset e att köpa en cykel för stan för typ tusenlappen, o sen ha en separat hoj för skogen.
På så vis kan du ju köpa en stadshoj nu, hålla utkik efter beg mtbs under höst/vinter + spara ihop mer pengar om de behövs.
Inga sanningar, bara spekulation. (Skärmar på mtb o använda samma hoj i stad o skog har jag dock testat, rekomenderas inte)
/VanGarg

Vitus Nucleus 2020, när?
Jaså så sent/tidigt alltså, trist! Kanske kommer en ny laddning 2019 då innan året är slut? Får vänta och se helt enkelt.

Hela poängen med detta var att ha en lite ”roligare” cykel att pendla med (kort distans, ca 3km) och få lite vana på den.
Fattar dock att en mtb kanske inte är det optimala alla köra runt i stan med...

Vitus Nucleus 2020, när?
Har för mig det dök upp lite Sentiers rätt sent på säsongen ifjol när de egentligen varit slut sedan länge, så är väl inte omöjligt nåt liknande händer igen.

Vitus Nucleus 2020, när?
Rapide 29 finns på lager i M och L https://www.wiggle.se/vitus-rapide-mountainbike-slx-1x11-2019/, Sentier 29 finns på lager i Medium https://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-29-tum-deore-1x10-2019/
Några kronor dyrare men bättre cyklar, prisvärda och på lager. Storlek? Rimligen passar följande setup:
Rapide M, 420 mm reach med 70-80 mm stam
Sentier M, 428 mm reach med 60-75 mm stam
Rapide L, 436 mm reach med 55-65 mm stam
Sentier L, 446 mm reach med 40-55 mm stam

Jag hade valt Large om Rapide, Sentier funkar både i M och L.

Vitus Nucleus 2020, när?
Intressanta alternativ, även om priserna springer iväg lite.

Varför hade du valt olika storlekar på de olika modellerna?
Jag förstår inte riktigt vad all fakta du presenterat betyder, även om jag uppskattat det väldigt :)

Vitus Nucleus 2020, när?
Olika cyklar (tillverkare, modeller, ramstorlek etc.) är olika långa, vilket framgår av reach-måttet, även kallat räckvidd, och hjulbas-måttet. Beroende på hur lång reach cykeln (ramen) har behöver du olika lång styrstam för att avståndet fram till styret skall bli lagom långt för din kropp/längd/sittställning. Har du en kort cykel behöver du en längre styrstam, har du en längre cykel använder du en kortare styrstam. Vilket man föredrar är högst personligt, men trenden de senaste 10 åren är att cyklar blir längre och stammar kortare. Av de fyra ovan är Rapide M kortast och för kort enligt mig. Rapide L är precis lagom, troligtvis med 60 mm stam. Dessutom bra rea, finns på lager, passar bra både för pendling och lite stigcykling.

Köper man en cykel får man räkna med att stambyte för att anpassa cykeln till ens önskade sittposition:
165 kr för 40/50/60 mm https://www.wiggle.se/brand-x-enduro-styrstam-for-mountainbike/
110 kr för 60/70/80 mm https://www.wiggle.se/brand-x-styrstam-for-mountainbike/
Vilket är billigare än stambyte i bostadsrättsföreningen...

Vitus Nucleus 2020, när?
Mycket bra information, tack så hemskt mycket!
Jag ska ta en rejäl funderare och kolla över dessa alternativ, men en Rapide känns ju spontant som ett väldigt bra köp.

Vitus Nucleus 2020, när?
För en tid sedan tog jag kontakt med Vitus då jag länge sökt en Vitus Sentier VR stl L utan större resultat. Fick följande svar från supporten:

”Hi,

Thanks for your email.

I am sorry for any disappointment however we do not have a due date for these coming back into stock as we are now focused on our 2020 range of bikes the manufacturer's are no longer making the 2019 range and they will be discontinued once the stock depletes.

Please keep an eye on our registered retailers websites and our social media for further updates on the 2020 range.

If you have any further queries please do not hesitate to contact us.
Thanks,

Ethan”

Vitus Nucleus 2020, när?
Jag köpte min Sentier 2019 i mitten november 2018. Då hade den funnits till försäljning i åtminstone en månad. Gissningsvis kommer nya modeller 2020 sept-okt.

Senast ändrad:
Vitus Nucleus 2020, när?
TRL sa:
Perfekt, tack för informationen!
Slå till på en Rapide på rea eller vänta till typ november alltså, svåra val!
Har svårt att se det svåra i valet mellan just de två alternativen? Sluta larva dig och klicka hem en Rapide, kanoncykel i rätt storlek för nästan inga pengar alls.

Vitus Nucleus 2020, när?
Rapide i L beställd. Tack för all grym info och förklaringar på mina nybörjarfrågor! Kommer säkert fler i framtiden..:)

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
Olika cyklar (tillverkare, modeller, ramstorlek etc.) är olika långa, vilket framgår av reach-måttet, även kallat räckvidd, och hjulbas-måttet. Beroende på hur lång reach cykeln (ramen) har behöver du olika lång styrstam för att avståndet fram till styret skall bli lagom långt för din kropp/längd/sittställning. Har du en kort cykel behöver du en längre styrstam, har du en längre cykel använder du en kortare styrstam. Vilket man föredrar är högst personligt, men trenden de senaste 10 åren är att cyklar blir längre och stammar kortare. Av de fyra ovan är Rapide M kortast och för kort enligt mig. Rapide L är precis lagom, troligtvis med 60 mm stam. Dessutom bra rea, finns på lager, passar bra både för pendling och lite stigcykling.

Köper man en cykel får man räkna med att stambyte för att anpassa cykeln till ens önskade sittposition:
165 kr för 40/50/60 mm https://www.wiggle.se/brand-x-enduro-styrstam-for-mountainbike/
110 kr för 60/70/80 mm https://www.wiggle.se/brand-x-styrstam-for-mountainbike/
Vilket är billigare än stambyte i bostadsrättsföreningen...

Åker snålskjuts på TS här. Är 177cm lång och föredrar lite mer upprätt sittställning pga ett gammalt diskbråck. Tänker spontant att jag ska köpa en M. Vad tror du om det?

Är Rapide jag tittat på då ingen Nucleus finns i M just nu.

Vitus Nucleus 2020, när?
Scaramanga sa:
Åker snålskjuts på TS här. Är 177cm lång och föredrar lite mer upprätt sittställning pga ett gammalt diskbråck. Tänker spontant att jag ska köpa en M. Vad tror du om det?

Inte alls, jag är nästan övertygad om att det kommer att bli mycket sämre med Medium.

Medium har 15 mm kortare styrhuvud som ger 14 mm lägre stackhöjd, styret hamnar alltså motsvarande lägre, på vilket sätt det dig mer upprätt sittställning? Du kan inte heller sätta oändligt många mm distansringar under stammen.
Välj L och välj en stamlängd som passar bra.
För varje 10 mm spacer du sätter under stammen kommer även styret 4 mm längre bak.
Rapide är rätt kort i reachmåttet, Large kan omöjligt blir för lång om man är 177 cm.

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
Inte alls, jag är nästan övertygad om att det kommer att bli mycket sämre med Medium.

Medium har 15 mm kortare styrhuvud som ger 14 mm lägre stackhöjd, styret hamnar alltså motsvarande lägre, på vilket sätt det dig mer upprätt sittställning? Du kan inte heller sätta oändligt många mm distansringar under stammen.
För varje 10 mm spacer du sätter under stammen kommer även styret 4 mm längre bak.
Rapide är rätt kort i reachmåttet, Large kan omöjligt blir för lång om man är 177 cm.

Tjena!

Har man styret närmare kroppen så sitter man mer upprätt. Med en styrstam med rise kan man få upp styret några mm, eller byta till styre med rise. Är cykeln för lång för att kunna sitta tillräckligt upprätt är det värre. Man kan ju iofs sätta på en 0mm stam, men det ger rätt så kassa styregenskaper. Att flytta fram styret lite på en kort ram ger inte lika dåliga egenskaper.

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
Scaramanga sa:

Ok. Min fatbike som är size M har 414 i reach och där kör jag superkort stam och 2” riser styre. Vad har Rapide för reach?

Vitus Nucleus 2020, när?
Vitus Nucleus 2020, när?
Kneecap sa:
Scaramanga sa:
Kneecap sa:
Scaramanga sa:
Ok. Min fatbike som är size M har 414 i reach och där kör jag superkort stam och 2” riser styre. Vad har Rapide för reach?

Tjena!

435,9 i Large.

Tack! Känns som att M är the way to go?

Tjena!

Om du trivs bra på den du har nu så är väl M det bästa alternativet ja, 420 i reach är ju relativt nära.
Vad har du ram idag?

Fattyn är en Rose The Tusker

Vitus Nucleus 2020, när?
Scaramanga sa:
Tjena!

Om du trivs bra på den du har nu så är väl M det bästa alternativet ja, 420 i reach är ju relativt nära.
Vad har du ram idag?

Fattyn är en Rose The Tusker[/quote]

Tjena!

Rapide har ju högre stack så du kommer hamna väldigt nära där du sitter idag utan ett högt riserbar, samma sadelvinkel på dom också.

Vitus Nucleus 2020, när?
Kneecap sa:
Scaramanga sa:
Tjena!

Vad har du ram idag?

Fattyn är en Rose The Tusker

Tjena!

Rapide har ju högre stack så du kommer hamna väldigt nära där du sitter idag utan ett högt riserbar, samma sadelvinkel på dom också.[/quote]

Gött!

Cyklar en hel del grusväg och stigar på en helstel stål-29” och när det är lite stökigare tar jag fattyn. Tänker att en rapide på ett hyfsat sätt kommer klara allt detta, visst?

Vitus Nucleus 2020, när?
Scaramanga sa:
Cyklar en hel del grusväg och stigar på en helstel stål-29” och när det är lite stökigare tar jag fattyn. Tänker att en rapide på ett hyfsat sätt kommer klara allt detta, visst?
Visst, men Large kommer att funka mycket bättre. Om/när du förlänger gaffeln i Rapide från 100 till 120 mm (tar bort travel spacer) får cykeln 66 ish grader HTA och ca 10 mm kortare reach. M får då ca 410 mm och L 426 mm. En cykel med längre hjulbas (L jmf med M) klarar den stökigare terrängen bättre.

Väljer du M får du en cykel som garanterat kommer att fungera sämre och passa dig sämre och kommer att vara oskönare att cykla på. Just sayin...

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
Visst, men Large kommer att funka mycket bättre. Om/när du förlänger gaffeln i Rapide från 100 till 120 mm (tar bort travel spacer) får cykeln 66 ish grader HTA och ca 10 mm kortare reach. M får då ca 410 mm och L 426 mm. En cykel med längre hjulbas (L jmf med M) klarar den stökigare terrängen bättre.

Väljer du M får du en cykel som garanterat kommer att fungera sämre och passa dig sämre och kommer att vara oskönare att cykla på. Just sayin...

Tjena!

Passa honom sämre? Han har ju redan skrivit hur han sitter idag och vad han trivs med. Då passar ju en M bäst. Sluta med dina siffror som inte stämmer med folks personliga erfarenheter, smak, tycke, ryggproblem m.m.
Han kan säkert sitta på en L, men har ju redan idag en superkort stam så där kommer antagligen finnas väldigt lite att spela på om ens något.

Vitus Nucleus 2020, när?
Hur kort är den superkorta stammen i mm? 33 mm eller 45 mm eller 50 mm? Original på Rosen verkar vara 70 mm stam. Hittar ingen geotabell på Rosen för övrigt.

Om man skall cykla i stökigare terräng och har ryggproblem så kan omöjligen 10 mm skillnad i avstånd till styret vara det som avgör om det går att cykla eller inte. En för kort stigcykel är dålig. Den har sämre komfort och den 21 mm kortare hjulbasen på M vs. L gör cykeln mera struttig på stigen, vilket är oskönare för ryggen. Att höja gaffeln på Rapide från 100 till 120 mm, sätta på lite bredare 2.35-2.40" stigdäck, och en OneUp v2 150 mm dropper på Rapide i Large kommer ge frågeställaren en cykel som 1) passar perfekt, 2) ger bättre komfort, 3) kommer att funka i avsedd terräng.

Sorry en Medium är för liten cykel. Den kan inte bli bättre.

Vitus Nucleus 2020, när?
Tjena!

Om han har bytt till en superkort stam så är den ju garanterat kortare än 70mm.
Det är närmare 20 mm i reach som skiljer om han köper en large och förlänger slaget
Jävligt dumt att köpa en cykel som har en stor risk att bli för stor. Så stor skillnad gör inte 21 mm hjulbas så att det är värt att chansa.

Vitus Nucleus 2020, när?
På en HT med 66° HTA och 120 mm slaglängd funkar det utmärkt att köra en kortare stam, ner till 33 mm om man absolut måste. På Large blir det i så fall ca 426 mm + 33 mm = 460 mm till styret. Vilket är normalt för 155 cm cyklist. Ta bort ytterligare 20 mm för Medium och du har 440 mm till styret, normalt avstånd för 145 cm cyklist. Går det ens att cykla på en cykel med det avståndet till styret om man är 177 cm lång, utan att knäna slår i styret?

Medium är för liten. Large kommer att funka bättre.

Vitus Nucleus 2020, när?
Sixten Fors sa:
På en HT med 66° HTA och 120 mm slaglängd funkar det utmärkt att köra en kortare stam, ner till 33 mm om man absolut måste. På Large blir det i så fall ca 426 mm + 33 mm = 460 mm till styret. Vilket är normalt för 155 cm cyklist. Ta bort ytterligare 20 mm för Medium och du har 440 mm till styret, normalt avstånd för 145 cm cyklist. Går det ens att cykla på en cykel med det avståndet till styret om man är 177 cm lång, utan att knäna slår i styret?

Medium är för liten. Large kommer att funka bättre.

Tjena!

Sluta med siffrorna, han vet ju hur han vill sitta! Hur svårt kan det vara att förstå?

Vitus Nucleus 2020, när?
Scaramanga sa:
Tack för allt engagemang :)

Vitus egna storlekstabell säger ju M för min kroppslängd och jag misstänker att de vet vad de pysslar med.

Enligt vissa är alla tabeller som tillverkare gör, alltid fel. Enligt dem själva då alltså.

Det du kan göra om du undrar, är att försöka provcykla en något längre cykel först och främst.

Vitus Nucleus 2020, när?
marr sa:
Scaramanga sa:
Tack för allt engagemang :)

Vitus egna storlekstabell säger ju M för min kroppslängd och jag misstänker att de vet vad de pysslar med.

Enligt vissa är alla tabeller som tillverkare gör, alltid fel. Enligt dem själva då alltså.

Det du kan göra om du undrar, är att försöka provcykla en något längre cykel först och främst.

Jag har provat några längre hojar och samtliga har varit utpräglade XC-hojar i storleken L och det har inte passat mig särskilt bra. Känner mig bara utsträckt och får dålig kontroll när det blir stök och utför.

Stammen på min Rosé är bytt till en som är så kort som man kan ha typ. Superkort alltså.

Vitus Nucleus 2020, när?
Testa att mät RAD måttet (BB till handtag) på cykeln du tycker om så kan du sen jämföra med dom två olika storlekarna. Då tar du hänsyn till om dom har olika höjd också.

Vitus Nucleus 2020, när?
MP3-Sthlm sa:
Testa att mät RAD måttet (BB till handtag) på cykeln du tycker om så kan du sen jämföra med dom två olika storlekarna. Då tar du hänsyn till om dom har olika höjd också.

Tjena!

Borde hamna väldigt nära, 6 mm längre reach, några cm högre stack. Nu kör Scaramanga med rise på styret, skippar han det så skiljer det bara mm mellan hojarna.

Vitus Nucleus 2020, när?
marr sa:
Scaramanga sa:
Rekommendationer från ALLA tillverkare är inkonsekventa och mer eller mindre fel, de rekommenderar det som gynnar försäljningen av vad man för tillfället råkar ha att sälja. Det gäller alla tillverkare, alltid och hela tiden. När det kommer en ny modell som ersätter en 5 år gammal modell, passar den nya cykeln som är 5 cm längre helt plötsligt samma cyklist som för bara en månad satt perfekt på en 5 cm kortare cykel. Vilket självklart är orimligt.

Jag jämför ALLA cyklar och likställer alla tillverkare, cyklar, modeller, och utgår hur stora de faktiskt är, där jag tar hänsyn till alla cykelns mått/vinklar och användningsområde. Jag skiter i tillverkarens fluff, varmluft, marketing och försäljningsmål. Jag koncentrerar mig på cykeln. Och användaren.

Jämför Vitus Rapide med den omoderna CF-ramen med 436 mm reach i XL http://vitusbikes.com/products/vitus-rapide-crx-carbon-cross-country-hardtail-mountain-bike/
Mot Vitus Rapide med den nyare AL-ramen med 453 mm reach i XL http://vitusbikes.com/products/vitus-rapide-vr-alloy-cross-country-hardtail-mountain-bike/
Samma storleksrekommendationer från Vitus, trots att den omoderna CF-cykeln passar 8 cm kortare cyklister. I verkligheten.
Rapp.png

Ta YT Industries t.ex., förra årets gamla, och årets nya Jeffsy 29. Samma typ av cykel riktad till samma cyklister men helt olika storleksrekommendationer. Jag har för enkelhets skull bara listat måttet reach och sorterat cyklarna från minsta till största:
Jeff3.png

Jämför Scott Aspect och Scale.
Jämför gamla och nya Grand Canyon.
Jämför Cube Acid och Reaction TM.
Jämför en kina-Crescent mot en annan kina-Crescent.

Samma oavsett märke. Man rekommenderar det man har att sälja. Oavsett hur cykeln passar i verkligheten.

Senast ändrad:
Vitus Nucleus 2020, när?
Tjena!

Jag håller med om att tillverkarnas tabeller inte är helt konsekventa. Men din tabell stämmer inte heller alltid med verkligheten.

Vitus Nucleus 2020, när?
Kneecap sa:
Jag håller med om att tillverkarnas tabeller inte är helt konsekventa. Men din tabell stämmer inte heller alltid med verkligheten.
Mina rekommendationer stämmer alltid extremt mycket bättre. För att jag granskar kritiskt, är löjligt noggrann, har grym koll och inte får betalt för att sälja någon cykel av något märke.

Tillbaka
Topp