Vitus, Scott, Trek, Specialized...
Hej! Jag tänkte spendera ca 20-25,000 på en ny gravelbike. Problemet är dock att det finns så sjukt mycket varumärken på marknaden att det nästan känns omöjligt att välja. Jag har börjat rensa i min initiala bruttolista, försökt plocka bort de lite mindre kända märkena, så att man kan tratta ned det i ett par stycken att välja mellan.
Just nu har jag en lista på följande cyklar:
- Scott Speedster Gravel 10 (eller 20)
- GT Bicycles, Grade
- Specialized, Diverge
- Cannondale Topstone
- Trek Checkpoint (ALR 4 eller 5)
- Vitus Substance CRS-2
- Giant Defy Advanced 1
Jag är ute efter en kombination av (helst) kolfiber för ram och gaffel (alt aluminium-ram), Shimano GRX-växel, dubbelklinga fram (dvs 20-22 växlar) samt hydrauliska skivbromsar (men det kanske är självskrivet nuförtiden?).
Spontant tror jag det är bäst med något av de stora/väletablerade märkena, pga support, service etc. Helst (!) vill jag även köpa i svensk butik, pga samma orsak. Såg dock en intressant Vitus Substance CRS-2 med rätt kombination nyss på Wiggle.se (engelsk nätbutik?).
Är det någon som dels har erfarenhet av dessa cyklar/märken och dels kan rådgöra mig generellt?
Jag är ute i god tid, då jag behöver spara lite mer pengar först och kanske hoppas på en bra deal till ev höstrea.
Stort tack på förhand!
Just nu har jag en lista på följande cyklar:
- Scott Speedster Gravel 10 (eller 20)
- GT Bicycles, Grade
- Specialized, Diverge
- Cannondale Topstone
- Trek Checkpoint (ALR 4 eller 5)
- Vitus Substance CRS-2
- Giant Defy Advanced 1
Jag är ute efter en kombination av (helst) kolfiber för ram och gaffel (alt aluminium-ram), Shimano GRX-växel, dubbelklinga fram (dvs 20-22 växlar) samt hydrauliska skivbromsar (men det kanske är självskrivet nuförtiden?).
Spontant tror jag det är bäst med något av de stora/väletablerade märkena, pga support, service etc. Helst (!) vill jag även köpa i svensk butik, pga samma orsak. Såg dock en intressant Vitus Substance CRS-2 med rätt kombination nyss på Wiggle.se (engelsk nätbutik?).
Är det någon som dels har erfarenhet av dessa cyklar/märken och dels kan rådgöra mig generellt?
Jag är ute i god tid, då jag behöver spara lite mer pengar först och kanske hoppas på en bra deal till ev höstrea.
Stort tack på förhand!