Vitus, Scott, Trek, Specialized...

Niclo

Medlem
Hej! Jag tänkte spendera ca 20-25,000 på en ny gravelbike. Problemet är dock att det finns så sjukt mycket varumärken på marknaden att det nästan känns omöjligt att välja. Jag har börjat rensa i min initiala bruttolista, försökt plocka bort de lite mindre kända märkena, så att man kan tratta ned det i ett par stycken att välja mellan.

Just nu har jag en lista på följande cyklar:

- Scott Speedster Gravel 10 (eller 20)
- GT Bicycles, Grade
- Specialized, Diverge
- Cannondale Topstone
- Trek Checkpoint (ALR 4 eller 5)
- Vitus Substance CRS-2
- Giant Defy Advanced 1

Jag är ute efter en kombination av (helst) kolfiber för ram och gaffel (alt aluminium-ram), Shimano GRX-växel, dubbelklinga fram (dvs 20-22 växlar) samt hydrauliska skivbromsar (men det kanske är självskrivet nuförtiden?).

Spontant tror jag det är bäst med något av de stora/väletablerade märkena, pga support, service etc. Helst (!) vill jag även köpa i svensk butik, pga samma orsak. Såg dock en intressant Vitus Substance CRS-2 med rätt kombination nyss på Wiggle.se (engelsk nätbutik?).

Är det någon som dels har erfarenhet av dessa cyklar/märken och dels kan rådgöra mig generellt?

Jag är ute i god tid, då jag behöver spara lite mer pengar först och kanske hoppas på en bra deal till ev höstrea.

Stort tack på förhand!

Diverge är ju riktigt grym med den fjantigt döpta future shock. De andra är ju bara vanliga cyklar liksom, en gammal MTB med bockastyre. ,?

Tyvärr är divergen rätt dyr... Om du spar till att köpa en i höst så har det ändå kommit någon ny typ av cykel då. Mega gravel kanske ?

Hej! Jag tänkte spendera ca 20-25,000 på en ny gravelbike. Problemet är dock att det finns så sjukt mycket varumärken på marknaden att det nästan känns omöjligt att välja.
…..
Jag är ute efter en kombination av (helst) kolfiber för ram och gaffel (alt aluminium-ram), Shimano GRX-växel, dubbelklinga fram (dvs 20-22 växlar) samt hydrauliska skivbromsar (men det kanske är självskrivet nuförtiden?).
…..
Är det någon som dels har erfarenhet av dessa cyklar/märken och dels kan rådgöra mig generellt?
Tidningen Tour har i nr 5-2020 en gravelbilaga där de bla har testat 10 olika gravelcyklar för upp till 2300 €
titel_5-2020.jpg

Här står det mer: https://www.tour-magazin.de/magazin/aktuelles_heft.html

Du kan köpa tidningen, både papper och direkt som e-tidning, här: https://www.delius-klasing.de/tour?utm_source=tour-magazin.de&utm_medium=rand_Heftwidget&utm_campaign=tour-magazin.de Verweise l
E-tidningen säljs här, för 4,49 €, här: Tour 5-2020
I Sverige går papperstidningen att köpa här: https://webshop.pressbyran.se/webbshop/produkt/tour-de-de/

Senast ändrad:
Generellt bör det ju vara bra grejer i den här prisklassen du kollar på. Om du vill köpa i butik så är det ju bra att provsitta/cykla några olika modeller. Eftersom du har önskad spec klar för dig så är det ju viktigt att hitta en cykel-modell och sittposition du trivs med.

Sedan kan man ju fundera på hur mycket extra som är rimligt att betala för ett "fint" märke. Men beställer du på nätet så är det viktigt att ha koll på exakt vilken storlek du ska ha, det kan vara extra svårt om det här är den första racer-liknande cykeln du köper.

Tack för bra tips så långt. Nu seglade det upp ytterligare en modell som känns väldigt intressant; Canyon Grail. Men jag kollar vidare, läser testet i tidningen och hoppas på fler åsikter/tips så länge.

Kan du öka på din budget så finns även Canyon Grail i kolfiber, från 25.899 SEK som är riktigt bra (enl test),
men den har även ett udda styre, som de kallar
Hoverbar
GF_010-Gravel-Vergleich-Group-Test-Review-Canyon-Grail-CF-031-1140x760.jpg

Man behöver därför vara extra noga med strlvalet innan beställning

Ytterligare en variant för strax över 25kSEK är
Rose Backroad
ROSE-Backroad-2020-Gravel-Bike-Review-Test-New-Neu-020-1140x760.jpg

Även den har fått väldigt bra resultat i test och
kostar från 27.825 SEK
En fördel med att köpa cykel från Rose är att man själv, till viss del, kan speca utrustningen på cykeln direkt vid beställningen, tex sådant som hjul, styre, sadel, mm.

Kan du öka på din budget så finns även Canyon Grail i kolfiber, från 25.899 SEK som är riktigt bra (enl test),
Hoverbar

Rose Backroad

kostar från 27.825 SEK
En fördel med att köpa cykel från Rose är att man själv, till viss del, kan speca utrustningen på cykeln direkt vid beställningen, tex sådant som hjul, styre, sadel, mm.

Just backroad verkar inte gå att konfigurera hos Rose. Andra cyklar gör man det för däremot.

Generellt bör det ju vara bra grejer i den här prisklassen du kollar på. Om du vill köpa i butik så är det ju bra att provsitta/cykla några olika modeller. Eftersom du har önskad spec klar för dig så är det ju viktigt att hitta en cykel-modell och sittposition du trivs med.

Sedan kan man ju fundera på hur mycket extra som är rimligt att betala för ett "fint" märke. Men beställer du på nätet så är det viktigt att ha koll på exakt vilken storlek du ska ha, det kan vara extra svårt om det här är den första racer-liknande cykeln du köper.

När man betalar för ett "fint" märke ingår det ofta en massa bonusgrejer som man inte får när man handlar online och som kan vara värt en del för vissa. Exempel: möjlighet till snabb och personlig service IRL om behovet skulle uppstå, möjlighet att testa på riktigt, hjälp med diverse inställningar, etc.

Vet man vad man vill ha och inte har några problem med att själv behöva skicka tillbaka cykeln eller delar av cykeln till leverantören om så skulle behövas kan man lika gärna beställa via nätet och då spara några kronor.

Hoverbar

Rose Backroad

kostar från 27.825 SEK

Tack för bra tips, ser intressant ut!

När man betalar för ett "fint" märke ingår det ofta en massa bonusgrejer som man inte får när man handlar online och som kan vara värt en del för vissa. Exempel: möjlighet till snabb och personlig service IRL om behovet skulle uppstå, möjlighet att testa på riktigt, hjälp med diverse inställningar, etc.

Vet man vad man vill ha och inte har några problem med att själv behöva skicka tillbaka cykeln eller delar av cykeln till leverantören om så skulle behövas kan man lika gärna beställa via nätet och då spara några kronor.

Ja precis, det känns rimligt och KAN vara ett alternativ, beroende på en massa parametrar när man väl ska slå till...

DanielS sa:

-Andy- sa:

Beles kommentar (det verkar inte längre gå att citera mer än ett steg tillbaka):
Nu blandar ni (-Andy- och Niclo) ihop saker riktigt ordentligt. Att köpa av en lokal handlare innebär att man kanske kan få hjälp med storleksanpassning (mycket viktigt vid köp av racer-liknande cykel som DanielS påpekar), inställningar, snabb hjälp vid strul och kanske går det att provcykla. Det har dock inget med om det är ett välkänt eller "fint" märke att göra. En av mina LBS sålde under flera år BH som knappast kan betraktas som ett välkänt eller stort märke i Sverige. Basso är ett annat exempel.

Senast ändrad:
-Andy- sa:

Beles kommentar (det verkar inte längre gå att citera mer än ett steg tillbaka):
Nu blandar ni (-Andy- och Niclo) ihop saker riktigt ordentligt. Att köpa av en lokal handlare innebär att man kanske kan få hjälp med storleksanpassning (mycket viktigt vid köp av racer-liknande cykel som DanielS påpekar), inställningar, snabb hjälp vid strul och kanske går det att provcykla. Det har dock inget med om det är ett välkänt eller "fint" märke att göra. En av mina LBS sålde under flera år BH som knappast kan betraktas som ett välkänt eller stort märke i Sverige. Basso är ett annat exempel.

Det köper jag. Förstår och har upptäckt att det finns en massa fina, kända märken på utländska onlinebutiker. Dock missar man ju den lite mer bekväma och lokala supporten, samt möjligheten att testa, klämma och känna på produkterna innan ev köp.

Det kommer en ny Diverge när som helst som kanske kan vara intressant för TS. Eller inte, jag vet inte exakt alla skillnader från den nuvarande. Det lär dock inte finnas några recensioner på den på ett tag då den inte finns än, officiellt.

-Andy- sa:

Värt att påpeka här är att det bör vara betoning på ”kanske”. Nog får man hjälp hos en lbs, men hur bra den är är en annan fråga. Jag kan iaf konstatera att jag fått både snabbare och bättre hjälp av Canyon Sverige när det gäller både storleksanpassning och reservdelar, än vad jag nånsin fått av en lbs.
Hos Canyon fick jag hem exakt rätt styrstam (ville ha en kortare) på mindre än en vecka. Hos lbs var det antingen att ta den BBB eller PRO de hade hemma, eller vänta flera veckor på att få den modell som satt på cykeln.
Hos Canyon har jag fått hem modellspecifika reservdelar (växelöra, chain suck plate) på mindre än en vecka, hos lbs tog det två veckor. Osv.
Så det gäller att göra lite research vid val av lbs också, om man förväntar sig dessa ”bonusgrejer” vill säga.

-Andy- sa:

Nu blandar ni ihop saker riktigt ordentligt. Att köpa av en lokal handlare innebär att man kanske kan få hjälp med storleksanpassning (mycket viktigt vid köp av racer-liknande cykel som DanielS påpekar), inställningar, snabb hjälp vid strul och kanske går det att provcykla. Det har dock inget med om det är ett välkänt eller "fint" märke att göra. En av mina LBS sålde under flera år BH som knappast kan betraktas som ett välkänt eller stort märke i Sverige. Basso är ett annat exempel.

Inläggen ska nog läsas i ljuset av
Värt att påpeka här är att det bör vara betoning på ”kanske”. Nog får man hjälp hos en lbs, men hur bra den är är en annan fråga. Jag kan iaf konstatera att jag fått både snabbare och bättre hjälp av Canyon Sverige när det gäller både storleksanpassning och reservdelar, än vad jag nånsin fått av en lbs.
Hos Canyon fick jag hem exakt rätt styrstam (ville ha en kortare) på mindre än en vecka. Hos lbs var det antingen att ta den BBB eller PRO de hade hemma, eller vänta flera veckor på att få den modell som satt på cykeln.
Hos Canyon har jag fått hem modellspecifika reservdelar (växelöra, chain suck plate) på mindre än en vecka, hos lbs tog det två veckor. Osv.
Så det gäller att göra lite research vid val av lbs också, om man förväntar sig dessa ”bonusgrejer” vill säga.

Ja självklart skiljer det sig åt mellan olika LBSer. Research är alltid bra. Jag har själv valt bort de cykelhandlare som jag är missnöjd med och istället valt att handla hos en som jag är nöjd med. Jag får service som Canyon aldrig kommer vara i närheten av tidsmässigt. Dock får jag betala för det även om det är inte är speciellt mycket. För min del är det värt de där fåtalet extra kronorna mot att slippa vänta en vecka varje gång jag behöver en vanlig reservdel eller att snabbt kunna få hjälp med service/underhåll så att jag kan lägga tiden på andra saker. Jag prioriterar trygghet, snabbhet och enkelhet före ett lite lägre pris.

Nu är det ganska lätt för min del då jag bor i Stockholm. Bor man på en mindre ort kan det naturligtvis vara en annan femma och då passar kanske Canyon, Rose eller CRC/Wiggle bättre. Man ska dock var medveten om vad det innebär att handla på postorder. Det finns en del baksidor som man kan upptäcka i efterhand om man har otur. Har man lite flyt fungerar allt toppen och då är man så klart nöjd. Samma sak gäller även LBSer där man, som du är inne på, bör göra lite research. En dålig LBS kan vara ett bra mycket sämre alternativ än en bra online-butik. Poängen är att man ska vara medveten om vad det val man gör innebär: för- och nackdelar, risker och möjligheter, osv.

Jag har själv valt bort de cykelhandlare som jag är missnöjd med och istället valt att handla hos en som jag är nöjd med. Jag får service som Canyon aldrig kommer vara i närheten av tidsmässigt. Dock får jag betala för det även om det är inte är speciellt mycket. För min del är det värt de där fåtalet extra kronorna mot att slippa vänta en vecka varje gång jag behöver en vanlig reservdel eller att snabbt kunna få hjälp med service/underhåll så att jag kan lägga tiden på andra saker. Jag prioriterar trygghet, snabbhet och enkelhet före ett lite lägre pris.

Nu är det ganska lätt för min del då jag bor i Stockholm.
Jag bor också Sthlm och får, och har under många år fått, bra service till bra pris i de lokala cykelaffärer jag har anlitat för service/reparationer/installationer av både (tyska) postordercyklar och direktimporterade kinaramar
Så gott som allt på åtminstone en ofjädrad ram är likadana standarddelar oavsett var cykeln är inköpt.

Nu har jag iallafall trattat ned det till totalt 3 cyklar som känns mest intressanta:
- Scott Speedster Gravel 20
- Canyon Grail AL 7.0
- Bianchi Impulso Allroad

Alla i samma prisklass, som jag hittat.

Frågan är ifall det brukar vara bra utförsäljningar till hösten, eller om det inte brukar vara det på denna prisnivå?
Det vore ju kul att kunna cykla redan from denna vår... Men om det är tillräckligt stor rea kanske det kan vara värt att vänta...

Du kan köpa Speedstern på rea nu. Cykelkraft säljer förra årets modell för 17, årets modell kostar 20. Det är en snål rabatt (15%), men gravel är hippt så det var inte mycket på rea förra hösten.

Många + på inläggen ovan om vikten att göra research på LBS. En dålig LBS är både dyrare och sämre.

Letar också och råkade snubbla över denna tråd. Nyfiken på vad som blev utfallet, nu några år senare. Få se om Niclo får en ping! ?

Tillbaka
Topp