Vitus Sentier 2020

Vitus Sentier 2020
Det är ju en komplett cykel som du kommer ha mycket roligt med och du kommer inte behöva köpa till något. Bra däck, dropper. tillräcklig utväxling, stabil med 29" också. 130mm slaglängd fullt tillräckligt för olika skogsäventyr och utforskning. Den är ju praktiskt tagit som min VR från förra året som jag köpte till en dropper till (samma som sitter på som standard på 2020-modellerna). Om min var prisvärd så är ju den här också prisvärd, så att säga. Den är ju dyrare direkt i inköp nu tack vare ökat pris på 2000:-, men det är ju tack vare droppern till största delen, något de allra flesta blir sugna på att köpa i alla fall.

Vad säger Sixten? Vad tänker du kring geon? Även om det, enligt hemsidan, är exakt samma geo som förra året så ser den ju fan inte exakt likadan ut om man lägger bilderna över varandra. :D Jag vet inte vad det är. Toptuben och downtuben är vinklade något annorlunda, så hjulbasen ser kortare ut, men dom kanske fotat en mindre modell? Jag vet inte.

Kollar hemsidan nu igen och det skiljer inte en siffra mellan Deore och VR-varianten, så jag är tveksam till att dom uppdaterat med korrekt geo överhuvudtaget.

Senast ändrad:
Vitus Sentier 2020
Gjorde ett halvdant försök att lajna upp dom i Photoshop för att jämföra lite snabbt.

Den turkosa är Vitus Sentier 290 VR Bike (SX Eagle 1x12 - 2020)
Den röda är Vitus Sentier 290 Bike (Deore 1x10 - 2020)

sentier_vr_2020_vs_Deore_2020_290.jpg

Vitus Sentier 2020
Sixten säger: Sentier har samma ramar/geo 2018-2020, 29" ram är bättre än 27,5"+ ram, givet stl M-XL. Bra att S finns med mindre hjulen.

Prisvärda som 2020 modell? Jämfört med de flesta andra alternativen, ja. Men att betala listpris 14 K för 29VR är inte jättebilligt med fuldrivlinan SX Eagle 11-50T och inte 10-50T som det felaktigt står i specifikationen, och den har ful-powerspline-BB-och-vevparti. Förstås inte GXP 73 som det står i specifikationen, de menar BSA 73.

När kommer 2020 Radon Cragger 7 (eller vad den kan tänkas heta) och vad kommer den att kosta? Kanske bättre köp än Sentier 29VR? https://www.radon-bikes.de/mountainbike/hardtail/cragger/cragger-70-2019/

Senast ändrad:
Vitus Sentier 2020
jingleyschmidt sa:
Ah det är så enkelt alltså. Lite kasst! Dom borde ha för vana att altid fota alla cyklar i samma storlek. :D

Eller sluta skriva fel hela tiden så att man kan lita på geo och annan info.

Personligen tycker jag det är ännu mer snikkomponenter i år. Bättre de gjort en 11s slx modell. Men 12s är kanske ett måste 2020.

Tillbaka
Topp