Vitus Sentier VRS+ konventera till tubless

pocke

Aktiv medlem
Tänkte konvertera om min hoj till slanglöst. Men fattar inte om jag behöver tejpa mina fälgar eller ej. Om jag kollar under frågor på crc vad man behöver så skriver crc staff att jag behöver tejp medans andra svarat att det redan är tejpade. Nämns även i en recension på crc att de redan var tejpade. Tänkte lämna in dem och låt min lokal cykel handlare gör det men han menar att de som jag trodde var tejp bara är fälgband och han hade ingen så bred tejp hemma till min fälgar. Så frågan är nu ska jag vänta en hel helg plus tiden de tar att beställa tejp eller bara köra..

Bilagor

• IMG-0739.JPG
    IMG-0739.JPG
    202.4 KB · Besök: 27
Du har fälgband.
Tejpa med TL-tape som är 2-3 mm bredare än fälgens inre bredd.
Gör jobbet själv! Man MÅSTE kunna hantera sina däck. Det är inte speciellt svårt.

Det är tubeless. Satt samma i min sentier vr+ bara i med gukka o köra! :) tubeless fälgband kallas detta o inte tubeless tejp i detta fall.

Senast ändrad:
så success! eller halv success :) lyckades i min iver spilla ut jätte mycket gukka så räckte bara till ett däck, friskt vågat hälften vunnit! :)

Vart kan man hitta tubeless fälgband?
Har ett par fälgar som inte riktigt gillar tejp, skulle gärna testa nåt annat.

Lustigt nog även det på en Sentier, men av lite äldre modell.

hmm verkar ändå som att det pyser ut luft.. provade att doppa ner det i vatten och kan se att de kommer bubbler där ekern möter fälgen.. pumpade upp det till 3 bar igår kväll nu var de ner på 1 bar... kommer det tätas med tiden eller bör jag tejpa ändå..

Senast ändrad:
Snurra runt och skaka hjulet med mycket vätska i. Snurra hjulet så att vätskan lägger sig där det pyser. Och vänta på att det slutar pysa. Istället för att doppa i vatten kan du spruta på såpavatten så ser du var det bubblar. Snurra dit vätskan så det slutar bubbla.

occepocke sa:
Ok tack får testa lite mer gukka

Fick du det att funka tillslut? Funderar också på att köra tubeless och blir lite förvirrad av att Sentier VR+ 2018 står som tubeless ready, men att man behöver fälgtejp ändå när jag googlade närmare på det? Kanske skiljer sig mellan VR+ och VRS+?

Jag fixade slanglöst till min Sentier igår. Första gången med slanglöst. Slet bort dom där ”fälgbanden” och tejpade med Gorillatejp. Gick kanon och däcken var täta och fina även i morse.

Kan även tillägga att mina fälgband såg likadana ut som dina och dom satt inte fast. Hade dessutom tvinnat sig inuti däcket.

Senast ändrad:
ah jag lyckades få mina typ täta utan att tejpa om. Bakdäcket håller dock inte helt tätt funderar på om jag ska tejpa om de någon dag har köpt tejp till det.

Någon som vet vilken bredd jag ska ha rim tape på 2,6" däck. Försöker hitta dimensionerna på mina fälgar men fattar inget. Skrivs inte fälgens innermått någonstans? Söker på däcken jag har på men då länkas endast till sjävla däcket utan fälg, som jag fattat det? Har inte jättelust att kränga av däcket för att mäta själv.

https://www.chainreactioncycles.com...ail-bike-sram-nx-1x11-2018/rp-prod159770?mx=a

Tacksam för hjälp!

Är det så lätt att i29 står för innermåttet på fälgen? Så jag borde ta en tape med några mm extra? Typ 35mm?

Edit: ja, det var så lätt..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp