VM 2022 - Wollongong

Ilritorno

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Detta verkar vara det enda klipp som går hitta på Sheffields vurpa på tempot. Rejäl flygtur. Men det i sig säger ju inte så mycket om hur skadad man blir av det. Ibland kan ju de mest spektakulära flygturerna ändå ge rätt milda fall, och tvärtom ett till synes lätt fall kan leda till benbrott.

GoranS

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Girmay står på startlistan tillsammans med 5 andra Eritrianer. Inte så jättestarkt lag på papperet. Näst bäste åkare rankad 109

Svårt heja på ett skurkland som Eritrea också även om Girmay verkar vara en riktigt skön kille annars.

pcs är väl för övrigt inte riktigt pk längre efter att ägaren svinat runt i allmänhet och dissat damcykling i synnerhet. firstcycling har bättre stats nuförtiden för den som bryr sig om både dam å herr

Det där med starkt lag kan ju i vissa lägen vara en fördel och i andra lägen en nackdel.

Och, visst, Eritrea som stat är ju verkligen inget att hänga i julgranen eller heja på. Mitt "hejande" är mer att jag tycker han är en rätt kul typ som cyklist. Dessutom skulle det väl(?) vara första afrikanska pallplatsen på VM-linjelopp för herrar om han lyckades komma topp-3. Ärligt talat står ju de icke-europeiska pallplatserna som spön i backen. Är ju Australien som lite "räddar upp det" med ett guld, fyra silver och två brons. I övrigt är det europeiskt så när som på Woods brons i Innsbruck 2018.

Mats65

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Det där med starkt lag kan ju i vissa lägen vara en fördel och i andra lägen en nackdel.

Och, visst, Eritrea som stat är ju verkligen inget att hänga i julgranen eller heja på. Mitt "hejande" är mer att jag tycker han är en rätt kul typ som cyklist. Dessutom skulle det väl(?) vara första afrikanska pallplatsen på VM-linjelopp för herrar om han lyckades komma topp-3. Ärligt talat står ju de icke-europeiska pallplatserna som spön i backen. Är ju Australien som lite "räddar upp det" med ett guld, fyra silver och två brons. I övrigt är det europeiskt så när som på Woods brons i Innsbruck 2018.
Tror du glömde några amerikaner som har tagit medalj.

gustavgo

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Ludvigsson gör där vet väl ingen riktigt? Hjälpa Madouas, norrmännen, danskarna eller bara representera Sverige?

Funderade först om det var något desperat sätt att samla rankingpoäng till nästa års VM. Man är garanterat 4 startplatser om man slår sig in topp 30 i nationsrankingen jämfört med 1 plats som jag tror Sverige har nu. Känns dock lite långsökt, handlar nog mer om vara där och representera landet när man har får chansen.

Förövrigt lite märkligt att damernas U23 avgörs i samma tävling som eliten. Det kan gynnar nog Julia eftersom en som Shrin van Anrooij som tog ungdomströjan i touren förmodligen kommer behöva köra för Vos/Van Flueten. Har Julia dagen bör hon kunna vara med och slåss om en pallplats i U23 klassen (Marie Le Net nog blir svårt att slå)

uandt

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Funderade först om det var något desperat sätt att samla rankingpoäng till nästa års VM. Man är garanterat 4 startplatser om man slår sig in topp 30 i nationsrankingen jämfört med 1 plats som jag tror Sverige har nu. Känns dock lite långsökt, handlar nog mer om vara där och representera landet när man har får chansen.

Förövrigt lite märkligt att damernas U23 avgörs i samma tävling som eliten. Det kan gynnar nog Julia eftersom en som Shrin van Anrooij som tog ungdomströjan i touren förmodligen kommer behöva köra för Vos/Van Flueten. Har Julia dagen bör hon kunna vara med och slåss om en pallplats i U23 klassen (Marie Le Net nog blir svårt att slå)
Ah, den hade jag missat... Så Remco kan vinna 2 ggr i samma lopp då?

Gör ju damernas lite mer spännande också. Trodde det bara skulle vara vänta på att AvV skulle dra ifrån klungan

gustavgo

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Ah, den hade jag missat... Så Remco kan vinna 2 ggr i samma lopp då?

Gör ju damernas lite mer spännande också. Trodde det bara skulle vara vänta på att AvV skulle dra ifrån klungan
Endast damernas lopp. Herrarna har ett separat U23 lopp. Vet inte varför de valt att slå ihop det på damsidan. Kanske har att göra med att det är färre cyklister som ställer upp. Eller om det är halft steg att göra det mer jämställt (tror damerna saknat U23 klass i tidigare VM)

Generellt kan jag dock tycka att en separat U23 klass är lite meningslöst då de bästa U23 åkarna inte är med (tex Remco).

gustavgo

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Märkligt, hon verkar själv inte veta. Tror hon kör in i van Djik.

Screenshot_20220921-132909.jpg

Screenshot_20220921-132926.jpg

Edit: Ligger ändå en bit vid sidan om van Djik. Väldigt märkligt

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Märkligt, hon verkar själv inte veta. Tror hon kör in i van Djik.

Visa bilaga 582486
Visa bilaga 582487

Edit: Ligger ändå en bit vid sidan om van Djik. Väldigt märkligt
Jag tycker det ser så enkelt ut som obalans när hon trycker på ordentligt. Att trycka till vad man kan när man håller på yttre handtagen på en tt-cykel är lite ofta lite annorlunda än detsamma på hoodsen på linjecykeln. Kanske blev det en tiondels obalans när de stressar iväg från starten efter att som guldfavoriter ligga långt efter? Jag har såklart mindre än en 100-del av Annemieks erfarenhet både på tempo och linjecykel, men visst kan även elit fälla sig själva ibland.
VideoEditor_20220921 14-00-19.gif

Rock

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Hon verkar, som man kan se på bilderna, att vid pedalvarv 21 ha växlat ner till lilla klingan fram. Jag tror med andra ord att hon orsakade vurpan helt själv.

Rock

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Men är det inte ganska ovanligt att lägga ner på lilla klingan vid igångdrag på tempo?
Självklart, det var inte avsiktligt. Det kan vara så att cykeln inte var korrekt justerad och att växlingen inte orsakades av att hon kommit åt en växlingsknapp. Standard inställningen är ju dualclick på SRAM men det går att ställa om på AXS. När kedjan går ner på lilla klingan med den kraften som hon troligtvis hade på pedalerna vid tillfället så blir det som att trampa luft. Att få ett ordentligt kast vid en sådan händelse är inget konstigt.

Manurhin2

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Självklart, det var inte avsiktligt. Det kan vara så att cykeln inte var korrekt justerad och att växlingen inte orsakades av att hon kommit åt en växlingsknapp. Standard inställningen är ju dualclick på SRAM men det går att ställa om på AXS. När kedjan går ner på lilla klingan med den kraften som hon troligtvis hade på pedalerna vid tillfället så blir det som att trampa luft. Att få ett ordentligt kast vid en sådan händelse är inget konstigt.
På sporten syndes tydligt när cykeln låg på backen att framhjulet var helt kollapsat.
Kan det ha varit orsaken eller kollapsade hjulet när det går i räcket?

gustavgo

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Enligt AVV själv så var det trasiga hjulet en resultat av kraschen och inte orsaken. Köper att något händer med framväxeln. Ser lite som det hoppar ner på lilla klingan och sen fastnar.

Tydligen en fraktur i armbågen men ändå grönt ljus att cykla på om hon kan hantera smärtan. Hon körde ju VM förra året med bruten handled så inte omöjligt att hon kommer till start.

Der Kaiser

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Efter Tokyo kan jag förstå att hon inte riktigt trodde på det ....
I historieböckerna kommer det se ut som en lågoddsare med Flöjten som vinnare, men så begränsad som hon var i det här loppet var det en bragd.
Tycker synd om tyskan, cykling är sällan rättvis...

GoranS

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
AvV visar sig ha fler strängar på lyran än att bara köra alla sönder och samman och knäcka dem på rå kapacitet. Iskallt avvaktande och stenhård attack på slutet. Imponerande!

Sen en gnällgubbekommentar: Kan någon lära Ola grundläggande italienska uttalsregler? Eller ska han bjuda Bordjini på spadjetti?

GoranS

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Imponerande var ju även Backstedt d.y. med ytterligare en utklassningsseger på VM. Dock misslyckades hon tydligen med att följa planen:

Backstedt attacked just 10km into the 67km race, on the first of four laps of the road race circuit, and finished alone after 1 hour 47 minutes and five seconds.

"I planned to attack with a lap to go, or something like that, and I came over the climb the first time and I felt really good"

Källa: https://www.bbc.com/sport/cycling/63018575

GoranS

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Det där upplägget med att låta U23-klassen ha sin tävling i tävlingen vet jag inte om jag tycker var så lyckat. Svårt att riktigt följa som tittare och kan inte vara helt enkelt att hantera för cyklisterna heller. Tycker det blir lite "tröstpriser" av det hela. Jag föredrar att man antingen har ett separat U23-lopp eller skippar det om man inte tycker att man kan få ihop ett tillräckligt stort/bra startfält.

GoranS

Aktiv medlem
VM 2022 - Wollongong
Skaplig säsong för AvV f.ö.med vinster i:

Setmana Valenciana (inkl. 1 etappseger)
Omloop Het Nieuwsblad
LBL
Girot (inkl. 2 etappsegrar)
Touren (inkl. 2 etappsegrar)
Vueltan (inkl. 1 etappseger)
VM-linjeloppet

Topp