Vobblande däck efter vinterförvaringen

Tobbegubben

Ny medlem
Tog ut hojjen för några veckor sedan efter vinterförvaringen. All luft hade gått ur däcken så det var bara till att pumpa upp.
Men märkte direkt när jag började cykla att däcket vobblade och slog i bromsklossarna, där som det s k vobblade.
Förmodligen är det väl för att hjulen tappat all luft, även om cykeln hängt och inte stått på marken.

Min fråga lyder, hur får jag bort detta?
Efter det att jag pumpade upp hjulet har det hållt luften, så ingen punka.

Pumpa till maxtryck så kanske det hoppar på plats igen.
Det låter som att däcket inte "poppat" genom att den hängt och fått tomt på luft, däcket har "ramlat" loss från kanten.
Jag gissar att det är kanttråd med lös passform.
Det kanske till och med är tubeless?

Stervelo sa:
Pumpa till maxtryck så kanske det hoppar på plats igen.
Det låter som att däcket inte "poppat" genom att den hängt och fått tomt på luft, däcket har "ramlat" loss från kanten.
Jag gissar att det är kanttråd med lös passform.
Det kanske till och med är tubeless?

Tack för ditt svar.

Precis, tror också att däcket ramlat från kanten lite och därför inte rullar rakt.
Har testat att pumpa upp max men det hjälpte tyvärr inte..
Det är tubeless. Kanske hjälper att " vicka " rätt däcket så att det hoppar tillbaka på rätt plats?

Får du i tryck så brukar de hoppa rätt när man cyklat en bit. Ha inte för högt tryck för man vill ju att hjulsidorna ska jobba...

Tobbegubben sa:
Har testat att pumpa upp max men det hjälpte tyvärr inte..
Det är tubeless. Kanske hjälper att " vicka " rätt däcket så att det hoppar tillbaka på rätt plats?
Det går väl att se om däcket sitter på plats eller ej? Har det inte poppat runt om båda sidor, släpp ut luften och "smörj" däcksidor och fälgkanter med diskmedel/såpvatten innan du pumpar/poppar. Kanske värt att ta av däcker och kolla om du har en "latexboll" i däcket. Skrubba rent inuti däck och sätta ny TL-vätska.

Det här är problemet med TL som gör att proffsteamen inte kör med TL än, det är för mycket variation mellan olika tillverkare av däck/fälg och det verkar finns kombosar som inte fungerar bra ihop. Får hoppas på en "samling" runt en gemensam standard så det fungerar bra. På min mtb är det kalas, men på lvg kör jag tub än så länge.

Kolla däcket mot fälgkanten så ser du var det inte riktigt sitter som det ska, oftast finns det någon form av gjutkant eller dylikt man kan följa.

Vissa av mina däck (även MTB) har behövt ganska högt tryck ca 5bar för att ploppa rätt (sedan får man lätta på trycket till rätt nivå).

Tillbaka
Topp