Vos + Pantani

Vos + Pantani
Marianne Vos postade en bild på sig själv på sin Facebook i VM trojan i Cesinatico bredvid monumenten till Pantani.

Hon vann etappen som hade mål i staden iklädd lagtröjan. Sedan tar hon på sig "The Rainbow Jersey" för att ta bilden.

Då jag har varit med på Nove Colli 9ggr (start o mål i Cesinatico) är jag välbekant med staden och monumeneten som ligger bara 500m från hennes målgång. Bilden är alltså staged. Hon har tagit på sig tröjan för att ta bilden.

Jag har skrivit följande på hennes Facebook.

------------------------------------------------------------
From Wiki:
"
Pantani tested positive for EPO during retroactive testing of samples from the 1998 tdf. Pantani used EPO throughout his professional career. Pantani's main victories were won with blood hematocrit levels up to 60%. In 1994, his haematocrit values fluctuated from 40.7% on 16 March to 54.55% on 23 May. His values reached 58% on 8 June, after winning two stages of the race, and were 57.4% on 27 July, after the Tour de France. In March 1995, his hematocrit values had dropped to 45%, but they reached 56% in July during the Tour de France, where he won two stages; and over 60% in October, after the accident in the Milano–Torino.
"
I have the utmost admiration for Marianne Vos and have followed her career and her riding for years. However if we are to shake off the doping reputation that cycling suffers from we need to DISTANCE ourselves from the dopers, even ones that have passed away. When Vos won the stage she was in her club jersey, by the time this picture was taken she is in the Rainbow Jersey. It's okay to have sympathy for Pantani as he has passed on and he was a human being. I would not feel so strongly if she had worn her team jersey but as World Champion she is an ambassador for the sport. I feel uneasy about seeing the famed rainbow jersey next to the monument of a doping cheat who was one of those that took cycling to it's lowest ever point. This photo is in contrast to the positive things being done today to kick this crap out of cycling. I am sure that Vos did not decide to do this on her own and was only following instructions but I wish she had have received better advice from those around her.
Ride on Marianne, have a great year.
------------------------------------------------------------

Vad tycker ni?

Här har ni bilden...
Vos-al-fianco-del-Pirata.jpg

Vos + Pantani
Okej, can we have some serious comments.

I have the utmost admiration for Vos and I would have the same feelings if it was the men's rainbow Jersey. I presume she was told to put the jersey on and "go and stand there", we all have to make choices in life and she could have chosen to stand up and say no. Maybe she thought she'd get the Italians against her. At some point we have to distance ourselves from the guys that doped in the massive way Pantani did. At least women's cycling is interesting and they don't have many dopers in their history.

bojsänke

Ny medlem
Vos + Pantani
Med tanke på hur totalt Vos dominerar alla docipliner hon ger sig på är det väl knappast omöjligt att hon "jämnat ut spelfältet" lite hon också.

castrello

Aktiv medlem
Vos + Pantani
castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> "Hon har tagit på sig tröjan för att ta
> bilden."

Vad jag alltså menar:

Om Vos skulle cykla med Ullrich eller dricka en öl med Museeuw...så skulle jag inte bry mig. Pantani representerar något mer. Han är en legend men han är också mörker men inte mörker som i betydelsen ajabajaintedopa dig utan mörker som i drömmar som blir mardrömmar och mänsklig tragedi. Han fuskade i en sport och betalade indirekt eller direkt priset av detta.

Mange.

Aktiv medlem
Vos + Pantani
Jag ser den mest kompletta kvinnliga cyklist av vår tid, i en dräkt hon slitigt för att få bära, hylla en största av vår tids legend, en mörk sådan förvisso.. Inget mer, inget mindre.

Du Garry kanske kan klaga lite på tdf om att de har hyllat första världskriget under 7e etappen, krig är ju inte bra, det kan inte hylla?

me.I.am

Aktiv medlem
Vos + Pantani
Är det mer ok att dopa sig om man efter avslutad karriär får problem i livet? Respektive är det mer ok om man har en trevlig personlighet? (i så fall skulle det inte vara ok för mig)
Menar inte detta som nåt tjabb, eller raljerande, tycker det är intressanta frågor faktiskt.

Vos + Pantani
> Garry du förstår inte det här med Pantani alls eller hur?

I Italien har de nya regler för Gran Fondo loppen.

Ullrich hade tänkt att vara med i Nove Colli. (Start och mål i Cesenatico). Han fick inte på grund av de nya regler. Men hela stan kryllar luktar Pantani. Hans gravplats är en mekka för de tusentals cyklitser som besöker staden. De har en Pantani museum, monumenten i bilden och i samband med loppet har de en Pantani marknadsstånd där Pantanis pappa säljer Pantani souvenirs.

Utdrag från de nya regler i Italien för alla Gran Fondo loppen är:

Furthermore, I declare that:
* I have not been tested positive for doping, in case of planned or surprise tests approved
by the U.C.I., the National and International Olympic Comittee and the WADA, and I have
never refused to undergo any planned or surprise anti‐doping tests and/or healthprevention
tests;
* I have not been found with altered values of the biological parameters regarded as health
risk indicators, in compliance with the C.I.O., U.C.I., C.N.F. current regulations, without
having demonstrated an actual genetic and/or physiological condition that would explain
the alteration of the parameter/s;
* I have not been found in possess of any medications or any biologically or
pharmacologically active forbidden substances, or any substances subject to usage
limitations in compliance with the anti‐doping laws and regulations in force without a
plausible, circumstantial and documented justification and, in any case, without medical
prescription;
* I have never carried out medical practices that were not justified with documented
pathological or therapeutic conditions, aiming or suitable to change the outcome of antidoping
tests concerning the usage of forbidden medications;

Alltså hade Pantani levt hade han inte fått vara med i loppet. Det är Italiernas dubbelmoral som jag har problem med. Och än en gång, "I feel uncomfortable with the rainbow jersey posing with the Pantani monument." Just faktum att Vos är "i en dräkt hon slitigt för att få bära" istället för att dopa sig till borde vara nog för henne att ta avstånd.

fritz68x

Ny medlem
Vos + Pantani
Spelar väl egentligen ingen större roll, man kan gilla Pantani av olika anledningar + att man kan posera vid statyn i hans hemstad av en miljon anledningar, Pantani (oavsett vad han hade i blodet) var en stjärna och dog tragiskt, skall man hålla på och i efterhand leta sånt som du Garry beskriver, så blev det bra tomt bland gamla idoler oavsett vad de höll på med.
Vad jag vet så poserar i princip varenda stjärna som besöker Pantanis hemstad just vid den där statyn, skall göra detsamma när jag åker dit i september.

Nämner bara Tom Simpsons monument upp till Mont Ventoux, Jim Morrisson i the Doors, knarkare av rang, är det en fin role model? Elvis.... hur lång skall listan bli.

Att de sedan pekar ut Pantani med ett test av hans blod lång efter hans död och sedan "smutskastar" honom tycker jag är lågt. Jag gillar också Pantani så pass att jag har en tatuering av honom på armen. Trots att jag till 99% är säker att han var full med skit, men så var tiderna, alla (i princip) höll på, innan dess så höll Merckx, Coppi etc på de har antingen erkänt eller torskat. Nu ser vi framåt i stället.

Du kanske borde maila Giro d´Italia som hade många tributes med Pantani i årets upplaga av Girot, eller de kanske skall ta bort etappen med "cima Coppi" som återkommer varje år.

Bara mina tankar alltså

/Fritz

PerFormance

Aktiv medlem
Vos + Pantani
Gustav S skrev:
> GarryJones: Hade du skrivit samma sak på Mark
> Cavendish, Gilberts eller Costas facebooksida?

Mycket bra fråga! Applåder!

Hasse#7

Aktiv medlem
Vos + Pantani
Jag förstår inte den här tråden, är det nån slags avantgarde? Först en ny form av mental anekdotisk bevisföring och sedan skälla på någon offentligt för det. Någon som förmodligen haft allt annat än detta i huvudet vid fototillfället. Förvirrande!

fredrikw

Aktiv medlem
Vos + Pantani
Ok om hon hade poserat vid en staty av Hitler eller Charles Manson, men vafan här pratar vi om personer som har brutit mot reglerna i en sport...

me.I.am

Aktiv medlem
Vos + Pantani
Fuskare som hyllas för det dom uppnår genom sitt fusk, har lite svårt för det. Det här behovet av hjältar, var kommer det från?
Sen uppskattar jag att någon tog upp genusperspektivet även i denna tråden.

castrello

Aktiv medlem
Vos + Pantani
Ibland tycker jag att folk blandar ihop massmördare och dopare. Visst är det fult att fuska men visst fan kan mam väl ha respekt och till och med hylla människan trots detta.

Men det är klart...jag hoppas att Zlatan aldrig poserar glatt iklädd landslagströjan med Arjen Robben för maken till filmare har man väl sällan sett (jag likställer här filmningar i fotboll med dopning för jag anser att det är samma sak). Det vore en stor tragedi.

Vos + Pantani
Jag hade skrivit samma sak på Cavendish sida, självklart.

Någonting jag vill reda ut: Det är inte Vos i sig som jag har problem med. Det är rainbow jerseys inblandning och faktum att cykling måste gå längre än alla andra idrotter för att ta avstånd mot doping.

Notera:
1) Vos vann etappen med målgång 500m från monumenten iklädd team jersey.
2) Senare samma dag besöker hon monumenten iklädd rainbow jersey.
3) Hon är alltså med på en aktiv handling att det är just rainbow jersey som ska visas upp bredvid Pantani.
4) Den svenska Ishockeydoparen fick stöd från folket, media, klubbkompisar och hemmalaget då han dopade sig och missade en match. Med samma testresultat som svensk cyklist är det 2 års avstängning från allt cykel och livstids avstängning från landslaget som gäller. Finns ingen chans av att skylla ifrån sig. Cykling måste slå ur underläge.
5) Man är hemmablind som cylist själv och visst kan VI (cyklister) tycka egentligen att hennes handling och bilden är ganska trivialt. Men vi har våra antagonister och bilden av VM tröjan bredvid Pantani kan misbrukas. - Cycling has to be seen to be squeaky clean and distance itself from doping. Posing in the Rainbow Jersey next to Pantani is not the way to do this - Det är hur detta kan upplevas i omvärlden då detta sprids som är problemet. Det ger en legitimitet till doping.

Jämför: Rolf Harris i UK. Entertainer, konstnär, 84 år. Han målade Queen Elisabeth 2005. Några av hans tavlor var värde miljoner. För några veckor sedan blev han dömde till över 5 år i fängelse. Det visade sig att han var pedofil. De brott som han dömdes för ägde rum mellan 1968 och 1986. (20 år innan han målade drottningen men hans tavlor har inget värde längre. Några som äger tavlor som har kostat miljoner kan inte ens ge bort de nu.

Nu är det inte jag som domar dopare hårdare än pedofiler utifrån en idrottsperspektiv. Det är RF tillsammans med rättsväsendet, i alla fall i Sverige. Pedofiler kan komma undan med samhällstjänst några år och blir aldrig nämnt (uthängt). Niclas Axelsson är avstängt från all idrott på livstid. Då han är 70 år kommmer han inte att kunna vara med som ledare för barnbarnets innebandylag. Däremot kommer pedofilerna att kunna ha just det uppdraget. Rättvis? Nej. Men faktum.

Bottom Line:
If cycling is going to shake off it's doping image then it has to distance the good of the rainbow jersey and the hard work that goes in earning it from Pantani.

PS
Jag har hyllat Pantani. Jag har varit ledare för grupper av svenska cyklister i Italien och vi har besökt hans grav. Jag har skrivit kondoleanser i hans gravbok. Jag har gjort detta ett antal gångar mellan 2006 och 2010. Då diskuterade jag detta med Bernt Johansson under en resa till Cervia. Bernt var väldigt bestämt, Pantani var "off-limits" för honom, ett eget val från någon som aldrig dopade sig och vann mycket inom cykling utan att fuska. Bernt fick mig att tänka om. Italiernas acceptans av Pantanis dopningsbrott ÄR en del av problemen vi har idag inom cykling. Hans namn borde aldrig mer förknippas med dagens cykling. Top of the Tree är the Rainbow Jersey så vi kan börja där. Male eller Female. English, Empire, Swedish eller foreign.

Gustav S

Medlem
Vos + Pantani
Damiano Cunego, Girovinnare, besöker minnesmärket 2004: http://4.bp.blogspot.com/_59gUEMCykpA/TCpC_4m8IiI/AAAAAAAABoc/JJmwU1-4kAo/s1600/50928956.jpg
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Damiano-Cunego/186012398169598

Franco Pellizotti, Italiensk mästare, 2012: http://cdn2.media.cyclingnews.futurecdn.net/2012/12/13/2/pic336802498_220.jpg
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Franco-Pellizotti/46115346860

Internet är längre än så men nu tar jag semester igen. Ses på vägarna, trevlig sommar!

fritz68x

Ny medlem
Vos + Pantani
Nä där har du fel Garry även om jag förstår lite hur du tänker, men i så fall skall alla sporter ta avstånd från allt. Vi stryker allt som inte stämmer överens med vad alla de andra tycker. Pantani är död han kan inte försvara sig på något sätt, Merckx (torskat 3 gånger för doping) han ser vi på TV bjuds in av TdF, Girot etc och hyllas.

Vad som har hänt bakåt är inget vi kan ändra på, titta framåt istället. Ungefär som de som vill skriva om historien, skall vi stryka resultaten för de som senare i livet gjort fel?

//Fritz

1888

Aktiv medlem
Vos + Pantani
castrello skrev:
> Ibland tycker jag att folk blandar ihop
> massmördare och dopare. Visst är det fult att
> fuska men visst fan kan mam väl ha respekt och
> till och med hylla människan trots detta.
>
> Men det är klart...jag hoppas att Zlatan aldrig
> poserar glatt iklädd landslagströjan med Arjen
> Robben för maken till filmare har man väl
> sällan sett (jag likställer här filmningar i
> fotboll med dopning för jag anser att det är
> samma sak). Det vore en stor tragedi.

Skulle alla resultat strukits inom fotbollen som innehållit fusk (fällningar, filmningar, hands osv) hade det nog inte funnits många matcher kvar i historieböckerna.

Vos + Pantani
Jo visst, det finns storys om Mercks, Coppi osv.

Men Pantani och company står för något helt annat. - På engelska - Blood Doping on an industrial scale during an era the big money came into cycling.

Jag tycker det är väldigt illa hur Pantani hyllas i Italien och bland Italienska cyklister och arrangörer. Unga som växer upp har honom som en idol. Är det någon Svensk ungdomscyklist som växer upp idag med Axelssson som förebild? Knappast.

Jag är rädd för framtiden då dessa Italienska cyklister blir proffs. Vi behöver distans till Pantani. En tyst stund vid gravplats om man vill, javisst, han var människa men inga fler hyllningar u samband med Rainbow Jersey, touretapper, Gran Fondo lopp, monument eller museums, helt korkat.

> Garry, jag har ju sagt att du inte får använda det här forumet. Lyd!
Vem är du då? Äger du Happy Mtb? What ever happened to the right of free speech? Can't we have a discussion even if we have different views? Fritz skriver "Nä där har du fel Garry" men det är bara hans åsikt, inte bevis att jag faktiskt ha fel. Jag skriver det som jag tycker och jag står för det. Sedan får alla andra skriver som de vill, är inte det meningen med en diskussion/debattforum?

Kolhydrat

Ny medlem
Vos + Pantani
Jag tycker det är en fin bild på en av vår tids största kvinnliga cyklister som är förebild för många. Vad är det vi ska diskutera?

1888

Aktiv medlem
Vos + Pantani
Kolhydrat skrev:
> Jag tycker det är en fin bild på en av vår tids
> största kvinnliga cyklister som är förebild
> för många. Vad är det vi ska diskutera?

Att hon har en tröja på sej ;)

castrello

Aktiv medlem
Vos + Pantani
Jag förstår inte heller varför du tycks haka upp dig på att det är just världsmästartröjan som hon har på sig. Hon hade just gått i mål, drog på sig en tröja (som givetvis är regnbågströjan) och tog en bild.

xyz-saft

Aktiv medlem
Vos + Pantani
42Hz skrev:
> Tacka vet jag blodpudding!

+1

Med stekt fläsk och rårörda lingon.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer