VR 2008 Sub 12 så gick det.

Min plan samma som från början är att vi håller ihop så gått det går. Mina axlar och min rygg vill stanna då och då. Och själv känns det som det blir lasagne i Hjo, samtidigt ska den som vill fortsätta. Den som känner sig stark och får rekordvädring ska givetvis dra iväg. Men om kan man kan fundera på så att vi iså fall splittar oss så att ingen blir lämnad ensam. Vi känner inte vardnra och vet inte hur vi är i förhållande till varandra. jag är ingen tävlingsmänniska och kommer i så fall möjligtvis hamna i bakre klungan, men vem vet om några känner si tapra nog för 11 1/2
Före egen del föredrar jag flera stopp, det är däremot inte nödvändigt att ge sig in i hetgröten, men att komma av cykeln och lösa upp armarna och sträcka på ryggen om så bara en minut är värdefullt för min del.

Till SeCAck så är väl 24 km/h på 18 mil med tre stopp en utmärkt prestation om du körde solo. Och har du inget annat sällskap så är mitt förslag att du hänger med oss. Fega inte och tro att du är sämre än du är, utan häng på. Välkommen. PM:a ditt mobilnr till mig.

Många av oss jämför sina soloprestationer med VR i klunga, man upplever sig som sämre än man är.

Och till den den Långe så tyckte jag inte du var någon messersmitt utan kan vi komma senare är det jättebra.

Är det någon som vet hur det förhåller sig i verkligheten. Att frysa en halvtimme i onödan verkar meningslöst tycker jag.

I vart fall kommer det att blig jättekul.

Jag är också oerfaren VR cyklare. (Sist jag körde var för 22 år sedan) Det mest samstämmiga rådet jag fått att att spara på krafter till efter Jönköping. "Det är där det börjar". Så jag hoppas vi kan låta bli att hänga på alla som är ivriga och vill köra jättesnabbt i början. Vi borde sikta på ett modest klockslag att passera Jkpg. Och väl där hoppas på pigga ben och gynnsam vind på den västra sidan. (Jag ska kolla det berömda execl-arket, och återkomma med förslag.)

Det skulle vara intressant att höra vad ALLA föredrar för depå-stopp-strategi.

Ett förslag från min sida är: stopp i alla depåer utom Jönköping, Hjo och Medevi. Sedan skall man alltid vara beredd att ändra sig vid behov. Jag tänker så här: innan Jönköping är det långa sköna utförslöpor och man känner sig fräsch och pigg när man passerar depån. Bättre då att susa vidare för att stanna i Fagerhult efter de sugande uppförsbackarna väster om Jönköping. I Hjo tar det en väldig tid att stanna, tusentals cyklar står parkerade samtidigt och ett visst kaos råder. Karlsborg däremot känns välkommet, Hammarsundet också för ett kort uppfriskande stopp och vätskepåfyllning. I Medevi är det en så kort bit kvar så att det känns onödigt att stanna. MEN å andra sidan kan alla möjliga behov uppstå som gör att man får ändra sina planer under färden.
Bengt: jag har nog samma behov som du av några snabba ryggsträckarpauser. Jag tror också på idén att vara flexibel i sin planering men att försöka se till att ingen blir ensam utan draghjälp. Än så länge vet vi inte så mycket, varken om varandra, vår kondis eller om vädret. Om vi försöker prata ihop oss lite i Motala så tror jag att vi kan lösa många problem tillsammans under färden.
Kul ska det bli!

KLARA BESKED OM START!
Jag har nu ringt och kollat med arrangören hur det förhåller sig med tid när man skall infinna sig vid startområdet. Damen säger att 60 min före är bra men 40 min innan är kravet. Står någon och kollar? undrade jag. Fick inget klart besked på den punkten. Hon säger också att kontrollerna av t ex belysning blir hårdare och hårdare. VR´s egen kontroll slutar innan vi startar, 02.50. Däremot kan polisen kolla folk ute på banan om det är mulet och dunkelt och de tycker att belysning krävs.
/Mattias

Hej tack för kollen, alltså 40 minuter innan. Vi åker från Borlänge 10. Direkt till stugan norr om varamobaden. Sen cyklar vi in till torget och hämtar nummerlappar.

Är 17:00 en bra tid att träffas. Jag ska räkna ut en bra plats att träffas på som alla kan hitta på VR-kartan.

Att hoppa över depå Jönköping är ok, men jag kanske blir nödig strax efter vi får se, men in i gyttret låter vi bli.

Vilken snitthastighet, och hastighet uppför backarna skall vi ha. Det samma gäller för vilken typ av klungkörning.

Är det någon här som har erfarenhet av att sova i bil?

Enligt expertisen och Cykla tar man det lungt uppför backarna. Jag kan inte backarn på rundan, men på hemmabackarna så är lungt 16 km/h på 39-23 och hårt 39-19 typ eller tyngre.

Klunga på ett led är väl lättast. Men tvåpar där det ena ledat faller bakåt för att gå in sist är trevligare då man har någon brevid sig att prata med.

http://www.hisingensck.se/texter-bilder/teknik/klungkorning.php

De största klunga jag kört var tre man.

Kommer någon efter hämtar jag upp (om det inte vär jag själv)

Edit: Glömde den här

PDF:n alltså
http://www1.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=108316

Senast redigerad av en moderator:
17.00 fredag i Motala är en OK för mig. Väntar på Bengts förslag till plats.

Det är OK för min del att hoppa över några depåer, men Hjo vill jag gärna stanna i och äta lasange eller finns det andra alternativ?. Tror inte jag klarar 30 mil med bara gele, GT-tabletter, bananer, bullar, bars och div drycker.

SeCAck skrev:
-------------------------------------------------------

> Det är OK för min del att hoppa över några
> depåer, men Hjo vill jag gärna stanna i och äta
> lasange eller finns det andra alternativ?. Tror
> inte jag klarar 30 mil med bara gele,
> GT-tabletter, bananer, bullar, bars och div
> drycker.

Frågan kan också vara den omvända: klarar man att cykla 14 mil till i sommarvärme med en rejäl lasagne skumpande i magen? Det var ingen hit när jag testade, men det är nog iofs individuellt!
Mattias

OBS! Inlägg angående starttiden snarare än satsningen på Sub 11-12.

Jag kan inte tänka mig att de kommer att neka någon start för att man inte är där 40 minuter innan start. Tidigare år har jag sett människor som väsentligen kommit till starten samtidigt som gruppen rullat iväg (såg t.o.m. någon som kom farande precis efter gruppen gett sig iväg ett år).

Skulle alla vara där en timme innan start skulle det stå 30 startgrupper * 70 cyklister/startgrupp = 2100 cyklister nere vid starten. Blir nog halvt trångt! Skulle det dessutom regna och vara kallt är det ju ren idioti att tvinga människor att stå och frysa och bli dyblöta innan start! Nej, jag är tämligen övertygad om att man kan komma ganska kort före sin starttid.

Dessutom, då det aldrig varit problem tidigare att komma ganska nära inpå starten tror jag att många som åkt förrut kommer att komma just ganska nära inpå starten. Skulle arrangören vägra hundratals (för att inte säga tusentals) cyklister att starta för att de inte infunnit sig 40 minuter innan starttiden så tror jag att arrangörerna kan vänta sig en rätt massiv bojkott mot evenemanget nästa år och dessutom en ofantlig massa kritik och ett riktigt dåligt rykte för en bra tid framöver.

Själv brukar jag komma ner 20-30 minuter innan start, mest för att se om man ser någon bekant att byta några ord med. Blir nog något liknande i år.

Har haft lite mycket att göra på sistone. Först ska jag säga att jag inte kört vätternrundan förut utan bara lite andra motionslopp så jag vet inte riktigt hur det fungerar...

Ang. depåstopp och mat lägger jag min röst för att stanna i de flesta depåer men försöka hålla ner stopptiden. Jag brukar ha svårt att äta någonting större (t.ex. lasagne) brukar hålla mig till bullar, cola, vatten/sportdryck, muslibar och energigel medans man cyklar. Sedan blir jag även ganska seg i benen efter en längre paus (ca 15 minuter eller mera).

Om klungkörningen tycker jag att tvåpar enligt http://www.hisingensck.se/texter-bilder/teknik/klungkorning.php bör fungera bra. Troligtvis kommer vi kunna samarbete med fler cyklister än happyiterna och försöka dra nytta av det (så kanske vi slipper dra över huvu taget :-)

MVH
Johan

Den där tidningen Cykla är ju ingen höjdare.
Måste man ha reflexer i tidningen står det olika på olika sidor. jJg har inga och min LBS har bara jättevanlig cykel reflexer med olika hållare som skruvas.
Min åsikt som är tolkning var. A, av budskapet i Cykla är att jag inte har lyse och därför slipper reflexer.

Nu ser vår startlista ut så här:
1 bengt (Bengt),Borlänge
2 Johan_ (Johan), Stockholm
3 s-o (Sven-Olof), Sundsvall
4 viperi (Anders), Göteborg
5 Kaj a (Kaj)
6 Jana a -Kajs syster, Kalmar
7 den långe (Mattias),Ekerö
8 ÅL (Åke), Leksand
9 Erik (Bengts kompis), Gävle ------
10 seack
11 Stefan_Nhn kanske maybee

>Viperi.

(äntligen ett område som jag är kunnig i och kan bidra med min kunskap :-))

Jag har varvat olika sovsalar i olika sporthallar med att sova i egen bil, det funkar alldeles utmärkt med fällt baksäte och luftmadrass.

Utanför Zederslundsskolan finns en liten minipark där cirka 20 bilar får plats och vid Sporthallen finns ju hela stora parkeringsplatsen. Det är svalare och tystare i bilen, men med tanke på vissa kolhydratsstinna behov och brist på rinnande vatten i bilen så det är en fördel att stå nära toaletterna (vid Zederslundsskolan eller Sporthallen).

Tillgång till duschar har man på båda ställena.

Och så blir det någon hundralapp billigare.

Vi samlas här. Klockan 17 på fredag (på Stora Torget). Vid trädet utmärkt med X. Om vi fått happytröjorna har jag svart happytröja kort hår och runda glasögen, om vi mot all förmodan inte fått tröjorna har jag orange skyddsväst med Green Cargo på, runda glasögon och kort hår. Om jag har kort hår och solglasöon är det oxå jag.
Trädet är mellan toorna, mässan och turistbyrån. Sen kan vi gå och käka och träna klungkörning runt Boren.
Jag och Erik kommer.
Image1-15.jpg ht=566

En newbe fråga: Kan man parkera cykeln på någon bevakad parkering från kl 15.00 till kl 02.30 ?
Skulle vara skönt att slippa oroa sig om den i alla fall. Jag gissar att det kommer att fara en del tankar genom huvudet när man ska försöka vila den där halva natten.

Önskad depå-strategi:
Jag vill undvika Jönköping och Hjo av följande skäl: Om jag tar för lång paus så kommer jag att börja frysa och bli stel. Svårt att komma i gång efter sådant. Dessutom blir jag sällan/aldrig hungrig på "riktig mat" medan jag cyklar.

Hej alla!

Jag har tyvärr varit tvungen att avanmäla mig från Vätternrundan på grund av sjukdom, får satsa på 2009 istället. Jag önskar er alla en riktigt trevlig Vätternrunda under 12 timmar!

/Henrik

Jag har en startplats över i denna startgrupp! Om någon vill köpa den så finns jag i Motala from fredag lunch. Skicka PM så byter vi telefonnummer.

Jag kanske har missat någonstans i tråden där det står om igenkänningstecken för SUB12-gänget. Liknande som de andra SUB teamen vore bra.

Åker från Göteborg runt 10. Är det någon som är intresserad att snacka lite taktik eller annat innan kl 17 så är det bara ringa.

Tack och nu blir det sängen för sist natten sömn.

Kul att få se och träffa er efter mer än ett halvår, och härligt att få känna stämningen i Motala och runt loppet.
Undrar om dom har kvar skogsmullarna i sista backen.

Tack Happy för att "ni" fick mig att anmäla mig till detta äventyr.
Tack SUB12 för att jag fick köra med er. Och förlåt att jag stack i från er och spräckte gruppen. (Hoppas ni inte blev krängda!)

Kul att träffa alla Happy-nick IRL. (Fast det är ju sådant man uppmanar sina barn att INTE göra)

Fram till Fagerhult blev det lite för långa stopp, där jag blev kall och stel. Brottades också med krampkänningar och onda hälsenor. I detta läge anade jag också att det skulle bli svårt att nå målet så jag tänkte att det måste till en förändring. Efter Fagerhult rullade vi ut långsamt för att samla gruppen. Efter någon kilometer kom emellertid ett danskt gäng som körde jättefin 2 par, där jag och Kaj hängde på. Denna körning tog oss till Hjo på nolltid och humöret var plötsligt på topp. Danskarna tog paus i Hjo, så jag och Kaj hängde på tre galna norrmän i stället. De hade ett "lok" som körde hur fort som helst. Vid ett tillfälle drog han oss i 50 km/h och reste sig på pedalerna och stack som en raket. Då fick han skäll av sina kompisar. Hursomhelst jag vågade inte gå med mer än ett par mil, så jag släppte Kaj och norskarna. När jag kom till Kalsborg träffade jag Kaj igen och sa till honom att jag hade bråttom så jag drog i väg direkt efter att ha fyllt vatten. Strax efter Karlsborg fick jag häng på några norska gubbar som verkade ha hyrt en draghäst. Jag tror samma gubbe drog hela tiden. Precis innan Boviken kom vi ifatt Johan som stuckit ifrån SUB12 redan i Jönköping. Tyvärr skulle han in i Boviken, annars hade nog denna klunga kunnat hjälpa honom också. I början av bron (Stora Hammarsundet) var jag tvungen att släppa klungan när motvind och uppförsbacke var för svår. Var ordentligt trött mellan Hammarsundet och Medevi, därefter riktigt pigg och kunde köra om många de sista två milen.

Förra gången jag körde VR 1986 hade jag tiden 11:45
I år, 22 år senare (och ca 22 kg. tyngre) hade jag 11:44 (-Vad månde det bliva när jag blir gammal?)

Vi har hela listan:

ÅL 11:44
Kaj 12:01
Johan 12:06
s-o 13:41
viperi 13:43
Jana 14:37
Ann-Carolin 14:37
den_långe 14:41
Erik 14:41
Bengt 14:41

Betänk att 12 timmar är trekvarts dygn i den hexadecimala räknesystemet. Alla klarade SUB12. Grattis!

-Åke

Ps. Jag kommer gärna tillbaka till vättenrnrundan, och det ska inte behöva ta 22 år denna gång. Ds

Grttis Åke till att ha hållit SB 12:s fana högt och grattis Kaj som egentligen klarade 12 med hänsyn taget till att Vättern håller på att tippa mot Jönköping och Einsteins kosmologiska konstant.

Sub 12:s igen känningstecken var att vi hade olkia tröjor.

Huvudklungans del 2, sakletarna/campagnoloingengörerna, som kom sist i mål i gruppen,klarade också Sub 12 med en rulltd enligt Bengts dator (Sigma 1606 DTS) på 11:58. Bra kört!

Ä ni me! Jag ser er! Trampa i utförsbackarna! Håll i hop klungan!
DSC_0492.JPG ht=426

Själv kom jag i mål, precis nu,(22:17) med ett sprucket revben, (det är en lång historia), jag klarade nästan mitt hålla att hinna till kosläppet. Men nu ska jag sova, sova, ta en påse gel, äta sega råttor och mera pasta och drömma om att ni hittade mig under fel träd på torget i Motala. Mera berättelser kommer efter hand.
DSC_0519.JPG ht=426

bengt skrev:
> Huvudklungans del 2,
> sakletarna/campagnoloingengörerna,

???? Tell us more

> Själv kom jag i mål, precis nu,(22:17) med ett
> sprucket revben, (det är en lång historia),

Va??? Du borde vara ha varit i mål vid 18-tiden ? revben??? , kosläpp ???

Som du ser är det många frågetecken. Please, Tell us more....

Hej
Jag vill bara tacka för att
jag fick vara med i er klunga,
kände mig stark och pigg nog att dra
sista biten själv,
vr08 blev mycket
roligare med ert sällskap.

vi ses vr 09 eller ???

pontus ifrån hudinge

Tack alla för den trevligaste av mina tre rundor! Att den med jättemarginal också blev den långsammaste får man nog tillskriva en stor betoning på första ledet i beteckningen Happy sub 12. Ett perfekt upplägg där man känner sig snabb utan att vara det:) Av mina tre mål: att hålla ryggen på gott humör, att hålla mig själv på gott humör samt att slå min förra tid 12.00(så fick jag det sagt!) klarade jag de två första, vilket är mer än jag vågade hoppas förra året. Spänningen på upploppet höjdes avsevärt då jag en mil från målet märkte att bakväxeln funkade dåligt, följt av att kedjan hoppade av. Vid närmare inspektion visade det sig att jag drabbats av ett mycket exklusivt fel: den övre bakväxeltrissan med tillbehör hade lossnat och lämnat sällskapet vid någon obestämbar punkt ett hundratal meter tidigare. Medan jag testade olika sätt att snabbkonvertera hojen till singelspeed så vände sakletarbrigaden tillbaka och lyckades med det otroliga konststycket att bland bilar och framsusande cyklister hitta trissan, bussningen, bulten och den ena brickan. Efter en stunds mekande kom vi iväg för att storma in på hjältetiden 4.41!
Tack Bengt för din ojämförliga lagledarinsats!
Fler tankar senare, och när och om jag hittar mobilens USB-sladd skall jag lägga upp några gryniga stämningsbilder på laget.
Mattias

Stor tack alla i vårt glada gäng! ÅL, Kaj, Johan, Viperi, Jana, den långe, s-o, Erik, Marie? som kom med i mitten någonstans, vårt ankare och teamledare Bengt samt Pontus som joinade oss med glatt humör och god dragförmåga :).

Självklart ses vi nästa år!

Vi snackade nog mer än vi cyklade, men detta var en av de trevligaste cykelturerna som jag har gjort och det blev en minnesvärd första Vätternrunda för mig.

Kände mig hur pigg som helst dagen efter och längtade efter en ny cykeltur.

Trevlig midsommar och vi ses igen.
/Ann-Caroline

PS.Jana hör gärna av dig. Såg att du bor i Eskilstuna. Jag kommer vara nära där i sommar. Kanske kan vi cykla någon dag? DS

den långe skrev:
> Jag börjar klura på Mälaren runt 9 augusti, 36
> mil med möjlighet att köra i någon av tre olika
> mastergrupper
> http://www.fredrikshof.se/3623
>
> Någon mer som inte har fått nog av att runda
> sjöar i år? Vore kul att bli några stycken!
> Mattias

Kanske är intresserad. I så fall skulle det vara mastergruppen 25-30 km/h för min del. Men som sagt vi får se. (det kanske finns en annan tråd för mälaren runt på happy annars är det nog dags att skapa en)

/Johan

Hej alla! Tack för en nice ride, även om jag åkte ifrån stora gruppen. Kände lite ånger för det ett tag när jag såg hur glad Jana var efter att ha kommit i mål, hon tyckte det var riktigt trevligt att cykla med er.

Om inte hon skriver själv så gör jag det väl åt henne - det var riktigt kul att cykla med er allihop!

jag känner mig, lite oväntat, fortfarande stark och ser fram emot nästa år. Då ska jag cykla ifrån Åke också! :-)

Ha en trevlig midsommar allihop

//kaj

Bland de viktigaste komponenterna för mig i cykling är upplevelser.

Det är kolmörkt, jag är miltals ut i skogen på en helt öde väg, det är 10 grader kallt. Det går fort utför i en utförsbacke, pannlampans sken lyser upp den vita vägen, Glenn Goulds Golbergsvariationer glittrar i hörlurarna. Ensam i världen. Plötsligt bryter fullmånen igenom och det blit ljust. Galenskapen far i mig och släcker pannlampan. Jag kör fort i månskenet. Jag, Glenn Gould och månen, livet är underbart.

Ett halvår senare
Det är halvdunkelt, dimman lättar, men över den stora slätten dansar älvorna i svackorna, långt bort stiger Ombergs trollska skogar över horisonten, solen väntar under kanten. Tårna är varma. Framför mig ser jag ett rött däck och en röd jacka, och där bortanför en oändlig rad av cyklister. Luften är full av kedjerassel och vinet från dom tunna däcken, det låter som musik. Plötsligt smäller det till som när ett tåg åker in i en tunnel, en snabbare klunga är på väg förbi, spänningen stiger, bruset ökar. Världen består av cyklister. Det börjar gå utför, farten ökar. Livet är härligt.

Vilken kulturkrock. Den 9.de är det likaså Finnmarksturen, grrr!

den långe skrev:
> Jag börjar klura på Mälaren runt 9 augusti, 36
> mil med möjlighet att köra i någon av tre olika
> mastergrupper
> http://www.fredrikshof.se/3623
>
> Någon mer som inte har fått nog av att runda
> sjöar i år? Vore kul att bli några stycken!
> Mattias

Sub 12:s skrattfest runt Vättern

Efter ett halvår av minutiösa förberedelser anlände jag och Erik till stugan vid Vätterstranden. När vi skulle cykla n till torget upptäckte vi till vår förfäran att det var den första kilometern av 8 var grusväg (det gick bra). I Motala rådde rena karnevalsstämningen.

Nummerlappsutdelningen var ingen höjdare med påtvingad passage genom teamsportiatältet med köer och brandsskyddsstopp. Den fantastiska cykelmarknaden a la´ FMT fanns inte. Och jag som skulle köpa en cykelregnjacka. Gav upp och gick till trädet. Nu kom den märkliga upplevelsen att stråla samman med ett tiotal okända cyklister. Efter presentation gick vi in på taktiksnack. Som tur vad hade en i gruppen cyklat klunga så vi enades om att cykla tvåpar. Vi repeterade handsignalerna. Obligatorisk pasta intogs på Motalas ökända svartklubb (som dock spelade Carola?). På vägen tillbaks hittade vi en riktig cykelaffär med gatumarknad och jag kunde köpa min halvapriset regnjacka. Vi lastade cyklarna och inventerade utrustningen. Det blåste, över Vättern var det en svart mur. Oj och sen kom stormen och regnet.

Vaknade 02:45, allt gick som en brandutryckning. Fantastiskt, klar himmel! Men vi tappade 5 min och blev sena in mot Motala. På startplatsen la jag i mina Toe Warmer. Det som bekymrat mig mycket var hur jag skulle klara fötterna som blir iskalla under + 15 och Toe Warmers som jag fått av min svåger var räddningen. Träffade de andra, in i fållan och så bar det av innan jag fattade vad som hänt.

Lugn start, vi låg långt fram, cyklister överallt. Efter ett tag ute på slätten började Sub 12 formera sig, vi drog bytte föll tillbaks, lugn men snabb körning. Inte mycket folk tyckte man, men så såg jag tillbaks och såg cyklister så långt bort vägen räckte. Sub 12 låg alltså och drog hela Vättern.
Men så small det till, det en stor klunga passerade. Den första av många. Om klungorna: så var en på tjugo, riktiga farliga skitar. Dom kunde tränga sig in i ledet, lägga sig jämsides, kasta sig in framför. Dom vrålade ””ur vägen” håll till höger” osv. Ingen vidare attityd.

Härligt, cyklingen flöt trots hård motvind på bra. Vi skulle passera Hästholmen men gick in för en första PP. Efter att ha varit splittrade samlades vi åter, utom den Långe, som var försvunnen. Ny start som gick så snabbt att jag och Jana genast hamnade på efterkälken. Vi växeldrog, efter en stund hamnande jag i min vanliga inte uppvärmd startsvacka, men bort mot Brahehus började jag komma igång igen. Gränna bjöd på Pavé och härlig färsk bröd doft. Gyllene Uttern blev nästa stopp där vi återsamlades. På håll såg vi ett fyrtorn sticka upp över de andra och vi var återsamlade igen.

Ny start, men rätt genom oss kom en snabb klunga hårdingar som körde förbi kontrollen rätt genom alla och kastade cyklarna i diket. Och så låg vi ensamma bakom, igen, grrr.
Nu var det backigt där de härliga utförsbackarna åts upp av motvinden. En irriterande gammal hurtbulle anslöt sig till oss och försökte hela tiden av någon okänd anledning trängas sig in bredvid mej och vägrenen. Vid en brant backe upp till Kaxholmen, åkte lättaste växeln i för första gången, den funkade inte så bra utan föll ur ibland. I samma backe skrek en (otrevlig) karl till en yngre tjej. ”MEN BIT I”. Jag log åt det men fick det på hjärnan och plågade min kamrater med frasen under resten av loppet.

Sen kom fantastiska utförslöpor ner mot Huskvarna. Plötsligt dök huvudklungan upp där de väntade in oss. Vi skippade Jönköping. Passagen genom tvillingstäderna var härlig. Lite sakta vände vinden. Jag tyckte inte backarna var så hävliga, men så småningom började det ändå gå tungt. Någon frågade, men hur långt är det till Fagerhult, tjugo minuter, sa jag. Nu hade jag trampat längre än jag kommit vid någon träning. ”Hur långt är det”, tjugo minuter sa jag, igen! Jag räknade metrarna på datorn, och plötsligt var vi framme.
P i en buske och sen i med bullar och sportdryck.

Ut från Fagerhult hade vi samlat gruppen. Nu följde till, för min del efter Olshammar den bästa cykling jag varit med om. Det gick fort, klungkörningen funkade, vi körde tvåpar så man kunde snacka med parkamraten, det sjöng i cykeln, och så det härliga bruset av tågen som rusade förbi. Var man listig låg man på rullen bakom ”den långes” breda vindbrytare. Alla i vår klunga gjorde tecken och visade på hinder o.s.v. , men få andra cyklister gjorde det.
Efter hand drog de i gruppen som kände sig starkare, så i Hjo åt vi som återstod utan diskussioner Lasagne.

Tanten/vakten som sa till alla att man inte fick lägga cyklar på gräsmattan som var full av cyklar var kul. Att hon orkade. Jag gick för smygfulpinka bakom b-majorna och tänk det hade dom förutsätt, så där stod en lång ränna.

Kontrollen i Karlsborg var trevlig, besökte en maja, och fick begripa hur damerna har det. Av med jackan och sen tröjan med allt i fickorna för att få ner hängslena och allt på tid och minimalt utrymme.

Efter Olshammar började jag kallsvettas och frysa och benen började plötsligt skaka, efter råd från Erik så i med bars gel och en halvflaska sportdryck och jag kom påtagligt skakad i gång igen. Efter en PP lite längre fram krånglade pedalen lite och jag så gruppen dra bort i fjärran och åter låg jag och Jana och växeldrog. Någon mer som såg att man fick kräftor? Själv kände jag inte direkt för det just då. En lite snabbare klunga körde om oss och vi hängde på den och simsalabim var vi fatt kamraterna strax före stora bron. Dom andra hade inte märkt att vi var borta.
Depå Hammarsundet är en märklig upplevelse med fullt av cyklister där ingen verkar intresserad att fortsätta, utom VI.

Vägen mot Medevi var absolut loppet sämsta bit, både för mig och för hela VR. Motvind, full koncentration på hjulet före, kraftig vägtrafik. Jag vågade inte annat än trampa på och hålla rulle. Vi vågade inte köra om långsammare torpedocyklister och tempot stannade upp. En hel del snabbare klungor susade förbi, hur vågade dom?

Äntligen Medevi, jag tyckte den korta backen var som en vägg. Täten på klungan drog förbi och likaväl det. Småvägarna var vackra men långa, ”Den långes” växlar började krångla. Och sen tappade han kedjan, se ovan. En boende vid vägen erbjöd sig att låna ut en cykel och härbärja hans, det är så många som gått sönder här sa mannen. Vi fick målvittring och den sista biten in till mål var härlig.

Efter all träning så klarade sig benen och styrkan och ryggen över förväntan bra. Det värsta var resten av kroppen Jag hade riktigt ont i höger överarm/axel, jag smorde med Zon i Fagerhult och Karlsborg och åt flera Ipren. Och baken, inga skavsår men en riktigt j…a träsmak.
Efter loppet när vi plågat oss ut för duschning i stugan på den då rätt så avskydda cykeln gick vi på en inte så dum restaurang. Sen såg jag att min kompis satt och somnade och efter en halvtimmes väntan på betalning gick vi för att hämta cyklarna på cykelparkeringen. Det var inte kul att komma fram och se att den var riven och cyklarna borta. Efter att ha frågat flera funktionärer som pekade på varandra blev vi hänvisade till Folket hus. Där dom efter en kvarts letande hittade cyklarna i ett rum.
Dumt nog gjorde restaurangkrånglet och cykelletningen att det hade hunnit bli mörkt och vi fick stanna på riksvägen för att fixa igång lyse. Men när vi skulle starta och jag skulle clippsa i, bara ramlade jag handlöst i asfalten med cykeln över mig. När jag klarat mig helskinnad runt hela Vättern skulle jag gå och trilla och spräcka revben efter loppet, tusan så snopet!

Vi mötte en vinglande cyklist med lampa där på upploppsvägen.. Klockan var 23:00. Undra när han startade. Den sista i mål blev det nog En kilometer därefter kom en rad med bilar på den avspärrade delen av vägen, sjukvårdsbilen! Hade det hänt en olycka? Nej det var slutet på VR 2008 med bilpatrullen som letade eftersläntrare

Ganska många i vår grupp körde Campa med sitt uppfordrande frihjulksknattrande, så vi fick frågan av en Shimanocyklist, ”Varför låter det så om era cyklar” ”Jo förstår du, det är Campangnolo du vet. Campa, dom bara är så.”

Direkt utan att passera gå åkte jag till Dala-Floda för kosläppet och det var en fröjd att stå där på ängen och se dom lyckliga korna skutta, och buffas. Nu var en veckas jäkt och slit över och jag kunde bara så där och njuta.

På Måndagen åkte jag bil tillbaks väster om Vättern och det var inga korta backar vi trampade över.

Nu har jag cyklat Vättern, det var så drygt som jag trodde, men jag har gjort det.
Sub 12 kom runt, vi som ville höll ihop gruppen och de som ville gjorde bättre resultat än mig. Det som var riktigt härligt var den fina kamratkänslan vi fick på så kort tid och som gjorde vår Vättern till en riktigt fin Happy skrattfest!

Trevlig midsommar önskar Bengt alla SUB 12:are och alla ni Happyiter!

Data från min SIGMA

Sträcka 297.67
Trip tid 11:58
Medehastighet 24,84
Medelkadens 80 (hmm lågt)
Maxv 55.02
Ord per km 7200

Suverän reseskildring Bengt! Det är första gången någon ger andra stalltipset att ligga på rulle bakom mig, och tipset får nog mer tillskrivas min king size än förmågan till farthållning. Nu förstår jag varför det tog 14.41:-)
Skrattfest var ordet. Ska verkligen finnmarksturen slå ut en ystert struntpratande Mälaren Runt? Hör av dig om du kommer på bättre tankar!
Nedan lite bilder på folket bakom vår epokgörande prestation, publicerade framför allt för alla våra fans.
DSC00081.JPG ht=544

ovan ser vi Johan_, Kaj a, SeCAck (Ann-Caroline) och Jana
DSC00083.JPG ht=544

s-o och Bengt i Karlsborg
DSC00085.JPG ht=544

ny lagmedlemmen Marie, Bengt, Erik och Ann-Caroline i mål
DSC00087.JPG ht=544

trötta planksteksätare Jana, Erik, viperi (Anders)

Jag vill bara be om ursäkt för att jag stack iväg som jag gjorde, och jag hoppas att jag är välkommen i klungan nästa år igen. Då ska jag förhoppningsvis ha lite mer rutin på att cykla i grupp också. Den här rundan hade helt klart tröjtrycket "Varning! Jag har lärt mig klungkörning på internet." passat bra på mig.

Det jag ångrar mest är att jag inte kunde stanna kvar för eftersnacket och planksteken, men eftersom min kranskulla/massör/chaufför stod och väntade på mig i målet, och eftersom vi hade 40 mil bilkörning framför oss hade jag inte hjärta att be henne att vänta.

Hur som helst kände jag mig stark hela rundan. High 5 4:1 är uppenbarligen en vettig sportdryck, och lasagnen var godare än väntat. I början blev det lite för kallt för mina knän, men det gick över tämligen fort. Det enda som gjorde ont efter rundan var en punkt i vänster axel, som jag misstänker berodde på att jag inte riktigt är van vid att köra med ständig bromsberedskap. Kanske ska jag montera ett cross-handtag på Turistbussen till nästa runda.

Tack för en trevlig tur. Det här måste vi göra om!
/s-o

Tillbaka
Topp