[VR 2009] Köra solo

bugge

Ny medlem
[VR 2009] Köra solo
Det var värst vad VR var populärt. Intressent för olika sub-grupper verkar vara på topp. Det är inte utan att man blir sugen på att åka igen. Men det känns som om man behöver motiveras lite extra. Har åkt med Leo och sub9 för två år sedan och det gick ju bra (8:16) och var jättekul, och åkte med 4:30 klungan förra året (7:46). Vad ska man göra 2009?

Nu hade jag tänkt att köra solo runt sjön istället. Det vill säga dra varenda meter och inte ligga på rulle alls. Det blir som ett litet experiment om det går. Målet är att göra det under 10h eller kanske 9h om formen är bra.

Är det någon som har erfarenhet av att köra solo på VR eller med något liknande upplägg och som har några tips att dela med sig? Jag funderar t ex på hur man undviker att ligga på rulle. Antagligen kör jag snabbare än de flesta och får säkert en svans efter mig. För eller senare går ju någon upp och vill hjälpa till att dra, men då lämnar jag lucka direkt. Då blir man poppis. Får väl ha en skylt på ryggen som säger att man kör solo. :-)

Sedan finns det mycket mer att fundera på, hur/var ska man stanna? optimal starttid? vilken hoj? Det gäller att vara aero också. Mycket kul att klura på under vintern. :)

(Och för att lugna lagkamrater som eventuellt läser detta. Ja, jag har inte gett upp ordinarie tävlingarna. Fokus blir på veterancupen så klart. Detta är en kul grej som motiverar till lite långpass.)
:-)

/Jörgen

[VR 2009] Köra solo
Om du startar tidigt så blir det nog lättare att köra solo. Eftersom du kör själv så kan du stanna när du själv vill. Två stopp borde räcka bra för att fylla vatten.

[VR 2009] Köra solo
Har funderat på att starta tidigt, men det lutar mot sen start. Jag tror helt enkelt kroppen funkar bättre på morgonen än på natten. Men jag har inte bestämt mig ännu.

[VR 2009] Köra solo
Aero som f_n är nog en bra ide. Cervelo soloist eller S som de nu heter borde vara fint. Bra aero position som du pallar i 30 mil, sen 40-60 mm profil hjul. Sen är det väl bara dina ben och lungor som sätter gränsen. :)

[VR 2009] Köra solo
Jepp, aero ska det va. Synd att man inte får köra med sin tempohoj. Den är faktiskt ganska bekväm, och höjer man styret en spacer eller två så kan det nog bli ännu bekvämare. Disc-hjul får man inte heller ha om jag fattat reglerna rätt.

Men man kanske kan använda temporamen ändå. Sätta ditt ett vanligt bockstyre och köra med 80mm bak och 50mm fram, hjul som jag redan har. Fördelen med temporamen, jämfört med linjehojen, är att den är mkt styvare i vevpartiet och man får ner kraften mer dit den ska. Nackdelen är att den är tyngre, men det bör ju inte spela så stor roll på VR. Hm, tål att fundera på. :)

Bilagor

• crono_800.jpg
    crono_800.jpg
    26.2 KB · Besök: 70
[VR 2009] Köra solo
Jag blev omåkt av en ensam kille -06. Jag startade vid 22-tiden och han brännde om mig ensam vid Gränna i en jäkla fart. Jag kollade upp honom efteråt och tror han kom in på dryga 8 timmar. Nu hittar jag inte resultatfilen för -06, men du ser lätt hans tid för den sticker ut. Han måste kört själv hela vägen för det var ingen vid den tidpunkten som körde så snabbt. Där har du något att slå!!

Starta tidigt är ett måste för då går det ju inte att bli beskylld för "fusk" efteråt.

[VR 2009] Köra solo
Solo på dryga 8 timmar! Vem var det, Jens Voigt? Att snitta höga 30 i 300 km solo låter omänskligt starkt. Körde inte en av sveriges starkaste triatleter, glömt vem, solo på runt 9 timmar för något år sedan? Allt under 10 timmar solo är en stark presation.

[VR 2009] Köra solo
Jag körde solo och i klunga på strax under 12 timmar förra året. Hyfsat otränad, men i helt okej form. Att åka solo var svårt, väldigt svårt, och speciellt som det blev det i slutet va loppet (sista 8 milen kanske) men även otroligt roligt. Se bara till att spara på krutet så tar du dig runt.

[VR 2009] Köra solo
Varför köra solo, det verkar tråkigt...
2005 körde jag på en damcykel med korg, käkade korv med mos i Jönköping och lasange i Hjo.

Detta på snabbare tid än de flesta racers, - det är en värdig utmaning ;-)

Nu funderar jag allvarligt på en 20" BMX (MTB är redan gjort)

Senast redigerad av en moderator:
[VR 2009] Köra solo
k--a skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag blev omåkt av en ensam kille -06. Jag
> startade vid 22-tiden och han brännde om mig
> ensam vid Gränna i en jäkla fart. Jag kollade
> upp honom efteråt och tror han kom in på dryga 8
> timmar. Nu hittar jag inte resultatfilen för -06,
> men du ser lätt hans tid för den sticker ut. Han
> måste kört själv hela vägen för det var ingen
> vid den tidpunkten som körde så snabbt. Där har
> du något att slå!!
>
> Starta tidigt är ett måste för då går det ju
> inte att bli beskylld för "fusk" efteråt.

Placering Startnummer Namn Ort Start Jönköping Hjo Medevi Mål Tid
443 17851 BJÖRN HAMRE MOTALA 22:08 00:58 03:10 06:10 06:47 08:39

Den där tiden (solo) måste man ju försöka slå någon gång!
Kanske blir nästa mål efter SUB8.

[VR 2009] Köra solo

Wow! Det ger ett snitt på 34.68. Jag lyfter på hatten för Björn.

[VR 2009] Köra solo
Jonas Colting körde vätternrundan solo på 9.15 när han försökte sig på hela klassikern på under 24 timmar. Han hade alltså en Vansbrosimning och ett vasalopp på rullskidor samma dag i kroppen innan han satte sig på hojen och körde runt sjön.

[VR 2009] Köra solo
Oj, det var en riktigt bra tid. Den slår man nog inte. Men under 10h ska gå och kanske 9h om formen och förhållanden är de rätta.

Nej, jag tycker inte det ska bli tråkigt, snarare tvärtom. En ny utmaning helt enkelt!

[VR 2009] Köra solo
Jag körde solo 2007. Inte mer än 30 mil i benen, startade i korta cykelbyxor kl 23, hade grymt ont i knäna när jag kom till Hjo/Karlsborg och fick linda dem, käkade både korv och lasagne cyklade på MTB. Det tog ca 15,5h. Kankse inte såå dåligt ändå. Det verkar ju göra stor skillnad på tiden om man åker i klunga eller inte. Funderar på att anmäla mig för 2009 men är för dålig på att organisera mig för att hänga på en klunga.

[VR 2009] Köra solo

Wow! Det ger ett snitt på 28,5. Jag lyfter på hatten för Björn.

[VR 2009] Köra solo
Björn Hamre var kapten för norrmännen som körde lagtempo runt sjön på en grym tid för något år sedan. Var det 6.5h? Med andra ord en synnerligen kompetent cyklist...

[VR 2009] Köra solo

Wow! Det ger ett snitt på 28,5. Jag lyfter på hatten för Björn.

Hur räknar du då?

[VR 2009] Köra solo
Fel? :-) Jag läste allt som tider, de där rubrikerna är ju helt ur synk. Om man kör mellan 22.08 och 08.39 så kommer man köra 28.5 i snitt. Om man däremot kör mellan 22.08 och 06.47 så går det på 08.39. Men så fort kan ingen köra, då kommer de implodera.

[VR 2009] Köra solo
JT skrev:
> Jonas Colting körde vätternrundan solo på 9.15
> när han försökte sig på hela klassikern på
> under 24 timmar. Han hade alltså en
> Vansbrosimning och ett vasalopp på rullskidor
> samma dag i kroppen innan han satte sig på hojen
> och körde runt sjön.

Precis, och sen åkte de bil upp till Stockholm så han fick springa runt Lidingöloppet på 2.17.

[VR 2009] Köra solo
bugge skrev:
> nix, soloklungan är full nu. ;-)
>
> Körde Colting med linje eller tempohoj? Någon
> som vet?

Tempo. P3C om jag inte minns fel. Det finns bilder från den där turen nånstans.

[VR 2009] Köra solo
Inför i år hade jag, innan jag beslutade att hoppa på Team8, planer på att köra SUB9-gruppen med min SS tempocykel. Mailade VR-kanslit och frågade om det var OK (bifogade denna bild)
singelspeed.jpg ht=453

och fick svaret att jag var välkommen att köra om jag bytte bakhjulet. Styret var dock OK sa man (vilket är logiskt eftersom det kan liknas med allt ligga konstant i bocken på ett vanligt styre).

Om jag klarar SUB8 2009 så kanske målet för 2010 blir att köra SS med start ca 20:00 och komma först i mål. SUB9 känns inte som någon total omöjlighet om man får träna skadefritt i två år till.

[VR 2009] Köra solo
bigmollo skrev:
> Jocke, jag tror din rygg tackar dig om du INTE
> kör 30 mil på den där apparaten. :)

Ska nog gå bra, har flyttat ner tangentbordet på golvet när jag jobbar för att vänja rygg och nacke!

[VR 2009] Köra solo
Joakim Quensel skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jocke, jag tror din rygg tackar dig om du INTE
> > kör 30 mil på den där apparaten. :)
>
> Ska nog gå bra, har flyttat ner tangentbordet på
> golvet när jag jobbar för att vänja rygg och
> nacke!

Ja men då så. =D

[VR 2009] Köra solo
Och efter man klarat av sub9, sub8 och sub10 solo vad blir det då, sub 10 på rostig damcykel eller ngt likande på tung militärhoj iklädd blåa lumpenshorts och militärkängor etc ;)?

[VR 2009] Köra solo
Joakim Quensel skrev:
> VR SUB10 på en av Stockholms låne-cyklar vore
> något! :-)
>
> EDIT:
> Ser ut så här (för er icke Stockholmare):
>

Hehe, det skulle bli en fin klunga det bestående av endast sådana där hojjar, fast är det godkänt?. Bakhjulet ser ju nästan ut som halvdisk-tempohjul och styret har den där metallkonstruktionen som sticker ut. Du kanske kan maila VR-kansliet o fråga ;)?

[VR 2009] Köra solo
bigmollo skrev:
> En sån där lånehoj med en vin-bib på
> frampakethållaren. Jag är på!

Till skilnad från alkis-mollo så tänkte jag att man skulle använda pakethållaren att hålla händerna på. Borde funka nästan som ett tempo-styre.

[VR 2009] Köra solo
Joakim Quensel skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En sån där lånehoj med en vin-bib på
> > frampakethållaren. Jag är på!
>
> Till skilnad från alkis-mollo så tänkte jag att
> man skulle använda pakethållaren att hålla
> händerna på. Borde funka nästan som ett
> tempo-styre.

Om man har en vin-bib där så funkar det ännu bättre att hålla händerna på pakethållaren. Då saknas bara ett sugrör så har man en tempo-bib. :) Hyffsat vinglig klunga när man kommer ner mot Jönköping bara. =D

[VR 2009] Köra solo
saltgurkan skrev:
> Och efter man klarat av sub9, sub8 och sub10 solo
> vad blir det då, sub 10 på rostig damcykel eller
> ngt likande på tung militärhoj iklädd blåa
> lumpenshorts och militärkängor etc ;)?

Det där med militärcykel är ju gammalt. Det var två snubbar som gjorde det för några år sen, inkl full uniform. Jag vill minnas att de körde hela klassikern med försvarsmateriel som grund.

[VR 2009] Köra solo
JQ: att ta sig runt med din tempomaskin vore en bedrift utöver det vanliga. Ryggen skulle totalpaja för mig iaf.

Nej det blir nog en linjehoj för min del, så aero som det går, och utan någon form av tempobåge.

[VR 2009] Köra solo
bugge skrev:
> JQ: att ta sig runt med din tempomaskin vore en
> bedrift utöver det vanliga. Ryggen skulle
> totalpaja för mig iaf.
>
> Nej det blir nog en linjehoj för min del, så
> aero som det går, och utan någon form av
> tempobåge.

Jag tycker att Jockes hoj ser ut som någon sorts handikappfordon. Lite färdtjänststuk om uttrycket tillåts ;-O Håller med om att ligga uppfläkt på den där mojängen i trettio mil borde kunna kvalificera dig för SvDs bragdguld eller ngt.

Annars vore ju en Alvedonklunga kul.

[VR 2009] Köra solo
JKolmo skrev:
> Håller med om att ligga
> uppfläkt på den där mojängen i trettio mil
> borde kunna kvalificera dig för SvDs bragdguld
> eller ngt.

Jag är själv lite förvånad eftersom jag är typ Sveriges osmidigaste person. Jag har haft problem med ryggen (som dock blivit betydligt bättre sen jag började cykla) och sjukgymasten som jag besökte trodde att jag skämtade när jag skulle böja mig framåt för att visa min rörlighet.

Cykla framåtlutat är dock inga proglem! Pendlar ofta på tempo-Bianchin den till jobbet, och har även kört ett antal träningsturer med Hofvet, den längsta Täby Uppsala tur och retur och jag mådde som en prins! Min kropp verkar gjord för cykling helt enkelt, jag är helt värdelös på alla andra sporter. Inklusive löpning (jag mer eller mindre avlider om jag försöker springa snabbare tempo än 5 minuter/km).

[VR 2009] Köra solo
JQ: pendlar du med disc? maffigt!

Funderar lite på hur man ska få med sig all energi som behövs på rundan. Gissningsvis så kommer jag nog gör av med kanske 30-40% mer energi än vad jag gjort tidigare på VR de senaste två gångerna. Dels kommer det ta längre tid nu och dels är man i dragposition hela tiden. En hel del gel och bars blir det.

Har för mig att jag sett att ni som kört riktiga långlopp, typ PBP, ibland har någon smal smidig liten väska att sätta på ramöverröret. Någon som kan tipsa om var man skaffar en sådan?

/J

Tillbaka
Topp