[VR 2009] Köra solo

[VR 2009] Köra solo
Jag brukar köra med en sån och en midjeväska. I midjeväska har jag mackor med sylt och jordnötssmör på. Med de mackorna, bars, gel och några påsar extra sportdrickepulver bör du klara 30 mil.
/J

[VR 2009] Köra solo
Jo så är det nog. Att köra under 8 som för två års sedan var skitjobbigt. Speed kills. Men köra under 9 solo är nog ännu jobbigare, så sub 10 får väl vara målet initialt. Iaf ett mer realistiskt mål.

[VR 2009] Köra solo
bugge skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Har för mig att jag sett att ni som kört riktiga
> långlopp, typ PBP, ibland har någon smal smidig
> liten väska att sätta på ramöverröret. Någon
> som kan tipsa om var man skaffar en sådan?
>
> /J

Inte för att jag kör så många långlopp men jag fick en sån med regnskydd av en kompis för ett tag sedan. Hittills bara använt den på Mälaren. Funkar bra. Även om det inte står Ironman på den.
Jag har sett att den finns på cykloteket och cyclecomponents

Image.jpg ht=255

[VR 2009] Köra solo
Farsan startar kl 20:00 med veteranerna och har de senaste åren åkt i stort sett solo hela vägen. Han har ett inbyggt tempo i kroppen så att han hamnar på ganska exakt 10h år efter år. Han tycker det är riktigt skönt att köra solo. Brukar vara först till Jönköping, bara en MC framför sig.

[VR 2009] Köra solo
Jag har samma sorts ramväska som tillman. Jag tror den är lite större än Iromanväskan och den har som synes ett reflexfärgat lock som är invikbart så att man köra med enbart nätlock om man vill. Kalasbar köp, rekommenderas!

[VR 2009] Köra solo
bugge skrev:
> Jo så är det nog. Att köra under 8 som för
> två års sedan var skitjobbigt.

var det 2006 med drömväderet? Hoppsan vad har jag gett mig in på som ska sikta på
sub8 till 2009 :-). Hade du några riktvärden som du skulle uppå för att det skulle fungera? Snitt på solocykling, effekt uttag eller liknande. Eller har du nån rekomendation i efterhand?

[VR 2009] Köra solo
zapiens skrev:
>
> var det 2006 med drömväderet? Hoppsan vad har
> jag gett mig in på som ska sikta på
> sub8 till 2009 :-). Hade du några riktvärden som
> du skulle uppå för att det skulle fungera? Snitt
> på solocykling, effekt uttag eller liknande.
> Eller har du nån rekomendation i efterhand?

Precis, varför inte joina sub9 istället och fixa det först och sedan efter det kan du ju fundera på sub8 året efter eller ngt ;)?

Senast redigerad av en moderator:
[VR 2009] Köra solo
saltgurkan skrev:
> Precis, varför inte joina sub9 istället och fixa
> det först och sedan efter det kan du ju fundera
> på sub8 året efter eller ngt ;)?

För att jag drabbades av hybris efter Roslags Hösten när jag var tvungen att gå in i depå och fylla vatten efter att jag tappat min vätskeflaska och sen lyckades jagade ikapp klungan. Då kände jag mig sååå stark och med massa träning till nästa år..... :-)

[VR 2009] Köra solo
zapiens: Jag menade för 2007, alltså för ett år sedan. fel av mig.

Några riktvärden är ju svårt att precisera men jag tror det som Leo skrev inför sub9 -06 är bra: att man ska kunna köra 1 timme solo i det snitt som man planerar köra med klungan. Då siktade vi på ett snitt runt 36-37 km/h och jag tror de av oss som var snabbast (alltså runt 8:14-8:20) alla hade den kapaciteten att köra med det snittet solo en timma.

Så det är nog en bra rekommendation samt att köra några rejäla långpass också så klart! :)

[VR 2009] Köra solo
Tack för det tipset.

Toppen med en bra siffra att gå efter, mao leta upp en 39km bana och kör tempo på den under en timma. Klart och tydligt.

Sen som vanligt distanspass.

[VR 2009] Köra solo
Joakim Quensel skrev:
> Fan får man en egen MC om man ligger först! :-O

Det lör tydlien en MC före den första cyklisten. Farsar tycker det ärlite "proffsdrömsvarning" att åka efter dem. Innan hjo brukar någon komma ikapp men han har varit bland de första 10 i mål...Rätt öde i Motala då kring 6 på morgonen.

[VR 2009] Köra solo
zaphiens: ett annat bra tips är att köra högfartträning, dvs att piska upp farten i 50-60 km/h på något lämpligt parti och försöka hålla farten ett tag. Bra för att veta att man kan köra fort och bra för att täppa de luckor som oundvikligt kommer att uppstå i olika skeden av loppet. Det är inte helt enkelt att hålla ihop en stor klunga.

[VR 2009] Köra solo
Nu har jag anmält mig i alla fall. Aktuell starttid på hemsidan var 3:10 så jag hoppas det blir ungefär det också.

Ska bli intressant och se hur länge jag kan hålla team 8 bakom mig. Rimligtvis borde ni vara kapp efter en timmes cykling ungefär. Man jag ska försöka dra ut på det så länge jag kan. :)

[VR 2009] Köra solo
bugge skrev:
> Ska bli intressant och se hur länge jag kan
> hålla team 8 bakom mig. Rimligtvis borde ni vara
> kapp efter en timmes cykling ungefär. Man jag ska
> försöka dra ut på det så länge jag kan. :)

Och vi skall hålla åt sidan så du inte dras med i vindsuget ;-)

[VR 2009] Köra solo
Har kollat runt lite på vad för cykel jag ska ha. Vill ju ha en linjehoj som är så aerodynamisk som möjligt. Nu lutar det åt att det blir en Stevens SLR, en ny model för 2009 som är byggd med tanke på aero. Den ramen verkar väldigt fin och det ska bli kul att bygga upp den med fina komponenter och hjul. Exakt vad det blir och vad det får kosta är inte bestämt ännu. Jag hoppas Stevens kanske kan "sponsra" mig lite. :)

Bilagor

• slr_fk_red-800.jpg
    slr_fk_red-800.jpg
    36 KB · Besök: 52
[VR 2009] Köra solo
Ramen är inte superlätt, väger knappa 1.1kg, men är istället som jag hoppas riktigt styv. Ska väl ändå landa en bit under 7kg till slut. Tror det kan bli den "optimala" VR-cykeln. :)

[VR 2009] Köra solo
bigmollo skrev:
> Vad blir det för hjul på den? 808?

Högprofil blir det så klart. Runt 80mm profil är nog lagom. 808 är ju tänkbart men det finns andra alternativ. Vill gärna ha dem lättare om det går.

[VR 2009] Köra solo
Riktigt läcker ram!!!

Om jag vore som du och skulle cykla VR solo så skulle jag försöka få en starttid så nära kl 20:00 som möjligt. Då kommer du att komma förs i mål, ha en egen MC framför dig under hela turen, slippa folk som lägger sig på rulle, och det kommer vara uppenbart när man läser resultatlistan att du kört solo.

Dessutom så kan du, om du känner dig pigg när du kmomer i mål vid femtiden ta ett varv till! :-)

[VR 2009] Köra solo
JQ: tidig start är lockande pga anledningarna du nämner (dock inte ett andra varv :D ). Jag har funderat på det och kommer ändå starta sent. Främst därför att jag vet att jag inte får kroppen att fungera så bra tidigt på dygnet. Ju senare start, desto bättre i mitt fall.

Jag tror inte det blir några större problem att köra solo sent. Om jag dragit hela vägen, är det ju bara jag som vet visserligen, men det räcker bra för mig.

Coltings prestation är verkligen grym. Kommer jag aldrig att komma i närheten av. Däremot är hans tid på VR-sträckan är inom räckhåll om formen och förutsättningarna är bra.

Det ska bli kul det här. Något att se fram emot hela vintern och våren. :)

[VR 2009] Köra solo
JLarsson skrev:
> Du tänker alltså lägga 40 papp på en hoj som
> du ska ha till att cykla solo runt vättern på?
> Respekt :)

He he, ja det hade varit respekt. :)

Nej, några 40 papp tänker jag då inte lägga för att ha en hoj bara till VR. Med andra hjul ska jag ha den på en massa andra tävlingar också (jag kör ju i veterancupen mm). Så den kommer nog till flitig använding. :)

Sedan räknar jag med att priset ska gå att få ner väsentligt.

[VR 2009] Köra solo
Nu är då cykeln beställd. En Stevens SLR med nya Dura-Ace och Mavic Ksyrium Elite träningshjul. Biffiga aerohjul beställs senare. Leverans dröjer nog tills nästa år. Modellerna för 2009 har ju inte kommit in ännu. Något att se fram emot. :-D

[VR 2009] Köra solo
Såg att starttider för sen start nu är framme vid 05.30.
Finns det någon risk för att man inte hinner med att komma i mål om man startar så sent?

[VR 2009] Köra solo
Patrik_ skrev:
> Såg att starttider för sen start nu är framme
> vid 05.30.
> Finns det någon risk för att man inte hinner med
> att komma i mål om man startar så sent?

Nej, så fort kan ingen cykla att man klarar målgång om man startar så sent.
Eller som den gode Lennart35 skulle sagt, "en cykel är helt enkelt en för klen konstruktion och skulle slitas sönder i de hastigheterna av g-krafter, luftmotstånd osv".

[VR 2009] Köra solo
Såg att starttiden kommit upp nu. 3:10 ska jag starta. Är väl några minuter innan sub-x grupperna startar. Får se hur länge jag kan hålla dem bakom mig. :-)

Nu återstår att se om jag hinner få den cykeln som jag tänkt ha. Om inte så sätter jag på feta areohjul på min vanliga hoj och kör på det. Kommer att funka bra det med.

[VR 2009] Köra solo
Det vet man inte säkert, beror på när ramen tillverkas i Kina. Prelimiär leverans i maj, men jag vill hinna köra mycket på den innan.

[VR 2009] Köra solo
Joakim Quensel

Är det inte ett sk tjurhornsstyre du har?? De är ju inte tillåtna enligt VR:s hemsida:

""Thriathlon-", "Delta-" och "Tjurhorns-" eller liknande styren samt lösa styren sk. "Spinachi" eller liknande är ej tillåtna. Styrändarna måste vara tillsatta. Täckta hjul godkänns ej."

källa
http://www.vatternrundan.se/

Googlar bull horn bar och får upp en massa styren som liknar ditt:

http://images.google.se/images?gbv=...official&sa=1&q=bull+horn+bar&btnG=Sök+bilder

VR-kansliet verkar veliga med sina regler. Jag håller med om att det är konstigt att förbjuda tjurhornsstyren - vad är skillnaden mot en mtb med barends, egentligen? Luktar tramskonservatism...

1.jpg ht=400

Bild från
http://pds.exblog.jp/pds/1/200808/20/81/c0047281_14444059.jpg

[VR 2009] Köra solo
bugge apropå att bära med sig energi.

Har du sett Biltemas billiga (och fula) styrflaskhållare? Med två sådana på + två flaskhållare i ramen behöver man inte stanna alls. Fast då får man släppa fobin mot flaskor större än 500 ml.

Förra året var det bara min dåliga festblåsa (trots åratal av ölträning!) och min röriga mage som tvingade sambon och mig att stanna. Hon ville bara trampa på och det hade funkat rent energi/vätskemässigt. Vitargo i flaskorna och några bars på ryggen räcker långt.

Flaskhållarna är fula men billiga och kan kastas efter VR om man inte orkar se dem eller skäms. Jag har lättat mina genom att såga bort några tvärgående plastbitar med en bågfil - fattigmanskolfiber!

2.jpg ht=209

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=84492

Tillbaka
Topp