[VR 2011 TEAM DATAUNIT] 7:54 Vi klarade det!!!!!!

Jaha nu gick ju jag och blev sugen på trampa runt pölen också så här i sista minuten (sista namnändring sön?)…hade ju inte tänkte göra det.

Så om det är någon mer som tråkigt nog inte ska köra så tar jag gärna din plats.

Fan arinaldo, detta är ditt fel!

Patrik
Valhall
0705507144

Hej kort rapp från Peter skoghall ck som skall köra med er i Sub 8. Bilden visar att muskler används även på 49 åriga gubbar detta är på tempot över 17 km på vår tävling hammarö 3 dagars.

Finns det Prologhosta så finns även en viss tempohosta....

Nu har vi averkat östgötaloppet samt hammarö 3 dagars, nu satsar jag/vi på distansträning

M.V.H

Peter Larsson peterbianchi

Bilagor

• IMG_0858.jpg
    IMG_0858.jpg
    108.2 KB · Besök: 67
Efter att ha drabbats av min 1000e förkylning den här våren så har jag bestämt mig för att överlåta min startplats. Har inte kunnat köra alls så många mil som jag hoppats

Så om någon är på jakt efter en startplats 09:46 så kan ni väl höra av er..
/Olof

Avverkade Roslagsvåren i 10 plusgrader och regn. Tappade förstaklungan i spöregnet på de usla småvägarna efter c:a 10 mil. Jag roterade de sista 5 milen i en stark miniklunga på 4-5 pers. Kom in som 26:e man med ett snitt på 39,2 km/h.(tror jag...) Frippe och Trampedalen tror jag kom in på 11-12:e plats. Stark jobbat gubbs!

Japp, 11a i ännu en RV i regn, fast vi slapp ju monsunen från förra året.
Benen kändes bra hela vägen, kul att kunna vara med och rotera i täten.
Snitt på drygt 40, har inte laddat in data ännu.
Orange, du tog några riktigt starka förningar innan ni tappade klungan.
Nytillskotten i gänget var riktigt starka också!

Diskhandskar rekommenderas!

Bra kört gubbar, jag vilar mig i form till nästa pass. Det vore kul om vi kunde vara några stycken på Vårblotet om ett par veckor. Minst lika rolig bana, starka cyklister och förhoppningsvis bättre väder än RV.

Mr Orange, då borde du o jag kört i samma miniklunga? Jag kör en s-works med snikhjul, svart o röd crafttröja och vit hjälm. Bra jobbat idag på slutet (om vi nu var i samma grupp)

Trampedalen skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp, 11a i ännu en RV i regn, fast vi slapp ju
> monsunen från förra året.
> Benen kändes bra hela vägen, kul att kunna vara
> med och rotera i täten.
> Snitt på drygt 40, har inte laddat in data
> ännu.
> Orange, du tog några riktigt starka förningar
> innan ni tappade klungan.
> Nytillskotten i gänget var riktigt starka
> också!
>
> Diskhandskar rekommenderas!

Du var stark i dag och jag med, blev 12a tog det lugnt i dom 2 sista kurvorna så man inte gick i backen och bröt något nu när det går så bra inför VR.

abuselma skrev:
> Mr Orange, då borde du o jag kört i samma
> miniklunga? Jag kör en s-works med snikhjul,
> svart o röd crafttröja och vit hjälm. Bra
> jobbat idag på slutet (om vi nu var i samma
> grupp)
>
Det verkar bekant :) Jag körde i fullt Crescent-kit. Tack för en trevlig avslut på rundan, att lyckas snitta ~40 på 4-5 man var riktigt kul (och jobbigt).

Evo: Jag tänkte faktiskt köra Vårblotet nu när frun är borta på långsemester med minstingen. Nån annan?

Bra kört ni andra och kul att få lite ansikten. Själv körde jag med hofvetväst på en fulkines. Åkte av klungan efter någon mil och låg sedan efter hofvets sub8:or fram till Rimbo. Efter det fick jag besök av hr bonk. Kanske inte den bästa uppladdningen med dubbel arbetsvecka, lite sömn och lång bilresa igår. Tog mig i mål på drygt 4.10 trots detta och säkert 3-4 mil med solokörning.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Bra kört ni andra och kul att få lite ansikten.
> Själv körde jag med hofvetväst på en fulkines.
> Åkte av klungan efter någon mil och låg sedan
> efter hofvets sub8:or fram till Rimbo. Efter det
> fick jag besök av hr bonk. Kanske inte den bästa
> uppladdningen med dubbel arbetsvecka, lite sömn
> och lång bilresa igår. Tog mig i mål på drygt
> 4.10 trots detta och säkert 3-4 mil med
> solokörning.

Nästan identiskt med mitt lopp då. Åkte av förstaklungan efter 3 mil. Tror det var lite kantvind (måste ju skylla på något). Körde med ett par andra ett tag och blev sedan uppsugen av Hofvets SUB-8. Där var jag med och roterade i den belgiska klungan ett bra tag, vilket var nyttig träning. Sedan åkte jag pinsamt nog av vid Karby och körde de sista 33km solo, kom in på 3:55.

Inte nöjd med att åka av två klungor, men det var bra träning i alla fall... :-)

Satan i gatan vad starka ni är!
Riktigt inspirerande att läsa även om jag blir lite knäckt... är längre från de farterna än jag önskat och det känns som att jag kommer ha svårt att följa med hela vägen runt pölen.
Ska dock göra mitt bästa och vara med och dela på dragjobbet så länge jag orkar!

DT skrev:
> Uppenbarligen var man inte intresserad av det
> skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bra kört ni andra och kul att få lite
> ansikten.
> > Själv körde jag med hofvetväst på en
> fulkines.
> > Åkte av klungan efter någon mil och låg
> sedan
> > efter hofvets sub8:or fram till Rimbo. Efter
> det
> > fick jag besök av hr bonk. Kanske inte den
> bästa
> > uppladdningen med dubbel arbetsvecka, lite
> sömn
> > och lång bilresa igår. Tog mig i mål på
> drygt
> > 4.10 trots detta och säkert 3-4 mil med
> > solokörning.
>
> Nästan identiskt med mitt lopp då. Åkte av
> förstaklungan efter 3 mil. Tror det var lite
> kantvind (måste ju skylla på något). Körde med
> ett par andra ett tag och blev sedan uppsugen av
> Hofvets SUB-8. Där var jag med och roterade i den
> belgiska klungan ett bra tag, vilket var nyttig
> träning. Sedan åkte jag pinsamt nog av vid Karby
> och körde de sista 33km solo, kom in på 3:55.
>
> Inte nöjd med att åka av två klungor, men det
> var bra träning i alla fall... :-)

Som sagt var nästan identiskt med mitt lopp. Startade med första grupp men insåg att jag inte skulle orka hålla det tempot i 14 mil så släppte efter 25 Km och väntade in Hovets sub 8 grupp. Det blev dock ca 17 km solokörning innan det kom i fatt. De ville köra sitt race så jag låg bakom och studerade fördelar och nackdelar med belgisk kedja (återkommer till det senare). Försökte en spurt på slutet men hadde ingen ork kvar. 3:45 och 36,8 Km/h i snitt. (Av någon anledning finns jag inte med i resultatlistan).

DT var det du som körde i svart/vit mundering. Jag körde i blå CK Uni dress

Senast ändrad:
Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> SvenC skrev:
> -----
> > Jag körde i blå CK Uni dress
>
> och gul styrlina med svarta prickar?

Stämmer bra det.

SvenC skrev:
> De ville köra sitt race så jag
> låg bakom och studerade fördelar och nackdelar
> med belgisk kedja (återkommer till det senare).

Stundtals flöt kedjan på riktigt fint, men ibland blev det väldigt ryckigt och det skreks en del okvädningsord. När tempot gick ner ibland så gick några upp och drog upp farten kanske lite väl snabbt och det började genast ropas lucka. Jämnt och fint verkar vara receptet.

> DT var det du som körde i svart/vit mundering.
> Jag körde i blå CK Uni dress

Kan det ha varit, jag hade svart/vit vindväst i alla fall. Tror att jag höll på att köra in i dig när jag lite vimmelkantig åkte av i Karby, ber om ursäkt för det... :-)

Mr Orange, då har du passande klädsel och hoj till ditt nick eller tvärtom eller både och ;-)

Ja jag är riktigt nöjd också med de sista milen, det kändes dessutom som om du hade mer att ge, tempot gick upp ordentligt ett par gånger när drog, tror till och med vi tappade gruppen vid ett tillfälle? Jag var dock rejält krokig på slutet, skönt att komma i mål.

DT skrev:
> SvenC skrev:
> -----
> > De ville köra sitt race så jag
> > låg bakom och studerade fördelar och
> nackdelar
> > med belgisk kedja (återkommer till det
> senare).
>
> Stundtals flöt kedjan på riktigt fint, men
> ibland blev det väldigt ryckigt och det skreks en
> del okvädningsord. När tempot gick ner ibland
> så gick några upp och drog upp farten kanske
> lite väl snabbt och det började genast ropas
> lucka. Jämnt och fint verkar vara receptet.
>

Jag var med i sub8-gruppen, svart hjälm, hovfetkläder :), röd camelbak också iofs. Kedjan rullade på rätt fint på de större vägarna där vi slukade upp allt som kom i vår väg :), medans på de mindre avsnitten så gick det sämre. Ibland gick vi ner på en mindre kedja som fick stå för dragjobbet och på de riktigt råddiga avsnitten med tjälsprickor och grejjer så försökte vi bara hålla gruppen samlad typ.
Problemet som ibland också uppstod i kedjan var att folk slutade trampa när det gick uppför istället för att behålla fart och sedan successivt växla ned, då skreks det en del till höger och vänster :).

Två vurpor blev det också utan ngra blessyrer, varav en efter ca en mil där vi fick stanna och vänta in lite.
Starkt kört av dom i täten som startade 2 min tidigare än oss, det måste varit rena rallyt på småvägarna där :)!

Senast ändrad:
Nu är det dags att vi spikar körschemat runt pölen.
Är det någon som har koll på hur andra Sub8-grupper kört och vilka bra saker vi kan plocka därifrån?
Jag känner själv att jag inte har stenkoll på detta.

Poxeman skrev:
> Nu är det dags att vi spikar körschemat runt
> pölen.

Det finns en behändig liten VR-kalkylator på nätet där man kan få hålltider etc uträknade. Som exempel blir det så här om man siktar på 7h55min samt gör 2 stopp á 5 minuter vardera i Fagerhult och Boviken. Det kräver ett rullsnitt på 38,7 km/h.

VR0755.jpg

Fast i alla fall enligt min GPS så var VR 295km snarare än 300km, och i så fall så har man ytterligare lite marginal där.

//DT

Anser att ett stopp på 2 min ( eller så kort det går) på halva räcker, för att springa och fylla på flaskor etc. Kanske man måste pissa i 12 sek också någon annanstans vad vet jag. 10 min är för mycket i min värld.

arinaldo skrev:
> Anser att ett stopp på 2 min ( eller så kort det
> går) på halva räcker, för att springa och
> fylla på flaskor etc. Kanske man måste pissa i
> 12 sek också någon annanstans vad vet jag. 10
> min är för mycket i min värld.

Det håller jag med om, ett stopp borde räcka. Vartenda stopp man gör, oavsett hur snabbt det är, innebär minuter som man måste köra ikapp.

Däremot är nog 2 minuter optimistiskt med tanke på att vi är närmare 30 st som ska bromsa in, av cyklarna, springa och fylla på vatten (vid ett begränsat antal kranar), iväg och pissa, och så samlas ihop och iväg igen - vi bör nog budgetera med 4-5 minuter.

Om vi bara ska ha ett stopp (vilket jag anser) så är väl "snabbdepån" efter Fagerhult lämpligast? Den ligger precis vid vägen och vid en lämplig distans efter 14 mil.

Ok ok, om vi siktar på 2 så kanske det blir 3-4. Det viktiga är att det inte blir något mys i depån, käka/dricker gör man i klungan "en route". Alla ska var fokuserade på att komma upp på cykeln så fort de kan. Alla depå minuter är sura minuter att köra igen när man redan kör 40 som du nämnde. Detta är endast min åsikt, öppen för feedback och andra synpunkter.

1 stopp = pinka i brallan ?? Fan vet om man klarar det alltså, men krävs det så tar jag min gamla Craft. Snabba stopp så klart, njuter gör vi när vi cyklar och i parken efteråt.

Men det finns säkert de som kan verifiera att 1 stopp funkar och då menar jag främst med vätskepåfyllnad och "lättnad" av densamma.

Rent spontant låter 1 stopp för lite (fråga Poxeman) Förra året körde både Happy Paprikan Sub8 och CTT 7.30 med tre stopp på sammanlagt 4-5 minuter:

1. Gränna (P-ficka efter den långa uppförsbacken ur Gränna)
2. Snabbdepån exakt 5,2km från ordinarie Fagerhultsdepå
3. Karlsborg, kort stopp direkt efter vänstersvängen in på Strandvägen

Jag klev inte av cykeln alls förra året men var lite ovan och tyckte bara det
såg stökigt ut i depåerna, den depån som verkade bäst var snabbdepån
så mitt förslag är ett stopp samt att inte lägga tidsschemat så tight på
8 tim, hellre köra med lite mer marginal

//Per

Jag klarade mig fint med ett stopp förra året (i Fagerhult) för att fylla på vatten och lätta på blåsan. Men dels är det ju individuellt (själv blir jag i princip aldrig "nödig" när jag tränar), dels beror det på yttre omständigheter - vi ska ju köra mitt på dagen då det kan vara soligt och varmt och därmed gå åt mycket vätska.

Jag är för ett stopp plus kanske ett jättejättekort piss-stopp till, men om folk känner att vi verkligen måste ha tre stopp så får vi väl ha det. Bara vi inte ska in i depåer och äta bullar och flumma runt... ;-)

Personligen tycker jag vi ska köra på Leo:s HappyMTB-apporoved koncept för att ta sig runt Vättern jättefort. Det har kopierats av andra och har bevisligen funkat sketabra, läs och njut:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1225079/1421203#msg-1421203

Och jag tror ingen kommer löka runt i depå och diskutera högprofilshjul över en kopp kaffe, skulle man göra det så blir man ifrånåkt.

Jag är (inte helt oväntat) med på Mr Oranges förslag.
Kommer ihåg hur jävla pissenödig jag var efter kullerstenen i Gränna förra året och efter Karlsborg led jag en del med.

Är det någon som ser något negativt med det inlägg från Leo som länkades så säg till, annars kopierar vi det!

Poxeman skrev:

> Är det någon som ser något negativt med det
> inlägg från Leo som länkades så säg till,
> annars kopierar vi det!

De cyklar för fort :) 07.50 hoppas jag vi siktar på så har vi lite marginal.

Poxeman skrev:
> Är det någon som ser något negativt med det
> inlägg från Leo som länkades så säg till,
> annars kopierar vi det!

Nej, det är ett jättebra inlägg under förutsättning att vi justerar ner hastigheterna med 2,5 km/h. :-)

Poxeman skrev:
> Mesar! ;-)

Noterat ! Du tar tunga långa förningar så vi mesar orkar runt, tackar !

Poxeman skrev:
> Nu är cykeln förberedd för ett varv runt sjön.
>
> Har bytt hjul och bakväxel sen sist.
>
>
Riktigt grym!

Leker med tanken att strunta i nya hjul och köra VR på mina Aksium, dom funkade bra på RV i söndags och det skulle kännas lite kaxigt att fixa Sub8 på hjul som kostar 1500kr paret.

Mr Orange skrev:
> Poxeman skrev:
> -----
> > Nu är cykeln förberedd för ett varv runt
> sjön.
> >
> > Har bytt hjul och bakväxel sen sist.
> >
> >
> Riktigt grym!
>
> Leker med tanken att strunta i nya hjul och köra
> VR på mina Aksium, dom funkade bra på RV i
> söndags och det skulle kännas lite kaxigt att
> fixa Sub8 på hjul som kostar 1500kr paret.

Mr.Orange -> Det ska nog inte vara något problem att klara det med Aksium men tänk hur jobbigt det blir sen att övertyga frugan när man vill pimpa hojen.....ojojoj....Passa på nu innan det är för sent...;-)
Poxeman -> Skit fint ! blir lite sugen....

Poxeman skrev:
> Nu är cykeln förberedd för ett varv runt sjön.
>
> Har bytt hjul och bakväxel sen sist.
>
>

Du vet att du kostade mig minst 10 papp med detta inlägget !

puzzled skrev:
> Poxeman skrev:
> -----
> > Nu är cykeln förberedd för ett varv runt
> sjön.
> >
> > Har bytt hjul och bakväxel sen sist.
> >
> >
>
>
> Du vet att du kostade mig minst 10 papp med detta
> inlägget !

Äsch, hjulen kostade bara 6K ink. frakt.

Förmodar att alla cyklat som galningar i helgen :) Själv tog jag mig runt Gran Fondot i Eslöv i Lördags enligt plan, dvs att hänga med första gruppen till första backen för att sen hitta en bra samling jämlikar. 137 km med snitt på 36 och med tanke på de backar som faktiskt finns härnere så är jag nöjd, 10-12 min snabbare än förra året men en starkare känsla :) Vi fick faktiskt till en spontan belgisk kedja efter ett tag, inte optimal, relativt ryckig men ändå...

Nya hjul beställda så om bara det lilla halsont jag fick igår, går tillbaka så skall pölen inte vinna i år heller.

Mr Orange skrev:
> Leker med tanken att strunta i nya hjul och köra
> VR på mina Aksium, dom funkade bra på RV i
> söndags och det skulle kännas lite kaxigt att
> fixa Sub8 på hjul som kostar 1500kr paret.

Aksium är bra hjul. Jag körde Flandern Runt på cross och Aksiumhjul, funkade fina fisken och de är urstarka, inte en tillstymmelse till skevhet trots en massa kullerstensmangling.
På min räser har jag ksyriumhjul som original, även de skulle hålla för en vägmina eller två. Dock så slog jag i vintras till på ett par kolfibersnurror på Revolver racings rea. Och..det gör onekligen cyklingen bra mkt trevligare, på gränsen till fusk nästan. Det rullar sjukt fint, dock så eliminerar dom inte motvind men man kan inte få allt :).

Senast ändrad:
Köpa sig snabbare kan inte vara fusk :) Jag som inte orkar kolla så mycket litar på min lbs och har ett par ffwd på gång, kan dock inte bestämma mig om jag skall ha 60 eller 40 profil, kanske 60 bak & 40 fram. Duger de åt proffsen måste det duga till mig.

saltgurkan skrev:
> På min räser har jag ksyriumhjul som original,
> även de skulle hålla för en vägmina eller
> två. Dock så slog jag i vintras till på ett par
> kolfibersnurror på Revolver racings rea. Och..det
> gör onekligen cyklingen bra mkt trevligare, på
> gränsen till fusk nästan. Det rullar sjukt fint,
> dock så eliminerar dom inte motvind men man kan
> inte få allt :).
>
Varför skriver du sådär för? Just RR-hjul har jag suktat efter p.g.a. sin snygga orange logga. Skulle dom färgmatcha min hoj så blir jag nästan tvungen... Du ska inte med på tisdag vid snäckan eller vårblotet så man kan få spana in dom?

Mr Orange skrev:
> Varför skriver du sådär för? Just RR-hjul har
> jag suktat efter p.g.a. sin snygga orange logga.
> Skulle dom färgmatcha min hoj så blir jag
> nästan tvungen... Du ska inte med på tisdag vid
> snäckan eller vårblotet så man kan få spana in
> dom?

Hehe, än så länge kör jag bara med dom om/när det är torrt ute. Eftersom det nästan alltid regnar så har det mest blivit träningshjulen istället tyvärr. Igår var jag dock ute och luftade hjulen och efter ett tag satt man där med ett smajl från öra till öra igen :).
Ett par 50mm-revolvers skulle göra din hoj sjukt stolt och snygg, du skulle lätt cykla de 17 första milen på Vättern i ren eufori :)!
När/var/hur går Vårblotet förresten?

Senast ändrad:
saltgurkan skrev:
>
> Hehe, än så länge kör jag bara med dom om/när
> det är torrt ute. Eftersom det nästan alltid
> regnar så har det mest blivit träningshjulen
> istället tyvärr. Igår var jag dock ute och
> luftade hjulen och efter ett tag satt man där med
> ett smajl från öra till öra igen :).
> Ett par 50mm-revolvers skulle göra din hoj sjukt
> stolt och snygg, du skulle lätt cykla de 17
> första milen på Vättern i ren eufori :)!
> När/var/hur går Vårblotet förresten?
>
Nu på söndag med start från Bålsta, pendeln dit borde passa de flesta 08:or. För mer info: http://www3.idrottonline.se/BalstaCK-Cykel/VARBLOTET2011/

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp