[VR 2011 TEAM DATAUNIT] 7:54 Vi klarade det!!!!!!

puzzled skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag släppte i Fagerhult och såg grabbarna komma
> i bilen, de skrek nånting som jag inte riktigt
> uppfattade, jag var nära att ge bort min hoj till
> er...

"Heja, heja" eller dylikt tror jag att jag ropade... :-)

AlexanderLapajne skrev:
> Hej grabbar!
>
> Tack för en mycket trevlig tur. Jag tappade bort
> er i Jönköping. Jag låg längst fram i vår
> klungan o trodde att vi var redo för en
> omkörning. Jag drog om ett gäng cyklister,
> tittade sen bakom mig o kunde inte se en enda
> person från Team DataUnit. Cyklade långsamt ett
> tag o väntade på att ni skulle komma ifatt men
> det hände aldrig. Sen kom Sibyllas sub-7.45-gäng
> cyklandes förbi o jag hängde på dem. Hoppade
> över snabbdepåstoppet men fick stanna vid
> broöppningen. Efter broöppningen blev vi en
> stooor klunga på flera hundra cyklister som alla
> drog i sub-8-tempo. Det var bara att lägga sig
> bakom och försöka hänga på. Sista hälften av
> loppet var rent tortyr och inte kul alls. Då var
> det skönt att ha en stor klunga att ligga bakom.
>
> Jag kom i alla fall in på: 7.42.42, 38.9km/h.
>
> Det var riktigt skönt att höra att ni största
> delen av gruppen lyckats komma in under 8 timmar.
>
> /Alex

Jaha, det var det som hände? Jag tyckte att jag inte såg till dig nånting mot slutet. Ja, du klarade ju i alla fall målet galant:)

Årets VR avklarad och jag är supernöjd med 7:54!! STOR eloge till den grupp som mestadels drog efter Fagerhult/Hjo då många blev trötta, mig inkluderad. Låg en del på rulle men orkade emellanåt gå fram och ta 1-3 varv i kedjan innan det var dags att samla kraft igen. I tempo-höjningen efter Medevi drog jag på mig en kramp i vaden (som ännu inte släppt...) då jag trodde att racet var kört men med lätta växlar gick det vägen ändå! Sista sträckan med upploppet och målgången var en fantastisk upplevelse som jag länge kommer minnas. Tack hela gruppen för ett bra jobb!

Vi också hylla Anders (Superfettot) som tog sig runt trots sviterna av en riktig vurpa några veckor innan start, starkt!

Slutligen ett stort tack till Snäckan-gänget som gjort cykelträningen betydligt effektivare och roligare!

Ha de'
Lasse

Vilken upplevelse! Jobbig såklart, men ett enormt lyckorus att som lag klara detta.
Jag tyckte det gick bra ner till Jönköping då alla var med och snurrade. Efter det blev det lite struligare med en jättelång utspridd kedja. Det tog ett tag att samla ihop alla.

Vi blev färre och färre som roterade framme i täten. Blev lite orolig då vi hade 8-10 mil kvar och det bara var 6-7 st som roterade. Sen helt plötslig så fylldes det på bakifrån med fler. Det var nog räddningen för hela sub8 satsningen. Då var vi kanske 15 st som ett tag hjälptes åt. Det är så lite som behövs. Man kunde återhämta sig lite. Jag tror det var Jonas eller Frille som gick ner i bakre ledet och sa till att fler måste hjälpa till och bidra om vi ska klara det här.

Själv gick jag ner 2 gånger i svansen för att vila och fylla på energi. Vilket var mycket effektivt. Man kände att man fick nya krafter.

Efter Hammarsundet kollade många på klockan. Hur ligger vi till? Från att ha legat några minuter plus så låg vi jämnt. På slutet körde vi på rätt så hårt med några få framme i täten. Risken var att vi skulle tappa någon. Vid 10 km skylten kändes det som klart att vi skulle klara det. Vi kunde andas ut lite och samla ihop gruppen. Måste tacka tramppedalen för ditt slit och pushande, och Janne och …Daniel?? som var starka på slutet.
Tack för förberedelserna och tröjfixet Andreas. Jäkla otur med punkan med så lite kvar.
Tack allihop!!!

/Mats, Alnö

SöderLasse skrev:
>
>
> Vi också hylla Anders (Superfettot) som tog sig
> runt trots sviterna av en riktig vurpa några
> veckor innan start, starkt!
>
> Slutligen ett stort tack till Snäckan-gänget som
> gjort cykelträningen betydligt effektivare och
> roligare!
>
> Ha de'
> Lasse

Tack Lasse då har vi väl ett gemensamt mål nästa år att fixa en sub8

//Anders

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Oj, sidan 2, så kan vi inte ha det.
>
> Lite kändisar fångade på bild:
>

Ja nu kan man ju räkna sig till kändiskalan då... var ju med på 2bilder haha

Stort grattis till alla som nådde målet. Jäkligt starkt jobbat. :-)
Själv tappade jag orken i Jönköping, men verkar inte vara ensam om det i och för sig. Fick så småningom tillsammans med Puzzled och några till hjälp av hovet att ta mig upp mot Motala.

Det var inte mitt sub8-år i år, men revanschlusten växer sig allt större. Nästa år då jäklar!!

Igen. Stort grattis till er som klarade det. Massor med respekt!

/christer

En bild på cyklingens baksida,man är dj....g oskyddad när det smäller.

Kn.jpg

Men vad är det jag hör Kvisten? Du som såg så stark ut på Mälarvarvet. Du verkade ju också inte ett smack nervös när vi sågs vid nummerlappstältet. Trodde lätt att du skulle fixa det. Trist att höra, se till att köra på på 7.30 nästa år nu!

Superfettot (fd Fettot) skrev:
>
> Tack Lasse då har vi väl ett gemensamt mål
> nästa år att fixa en sub8
>
> //Anders

Detta skulle vara den starkaste drivkraften.... idag osäker på vad ambitionen är för nästa års VR... SUB8, SUB7.30 eller SUB12?

Läskig bild på knät (?)... hoppas det läker ihop snabbt o bra.

/Lasse

Hmm vad sägs om en sub7:45 elller va f-n varför inte 7:30 på VR2012?!
Vi vet ju lixom rätt bra vad som krävs nu å ställa siktet redan från nu, eller?

Frille din linslus nu har du ju ett satans rykte att leva upp till som du figurerat på bilder överallt. Ps jag e bah avis... ;)

Vi får väl haka på dig till Mallis i vår å slita asfalt å putsa på belgiska färdigheterna.

Efter all publisitet får vi väl höra med Mr Oranges chef om han inte blir sugen på å dega i en hundring eller så till träningsläger spons!

Å så lägg till 20 - 30% mer träning på det å saken e biff he he

Har iaf en sjuk mersmak efter helgen med allt va den innebar.

Over and out!

danne123 skrev:
> Hmm vad sägs om en sub7:45 elller va f-n varför
> inte 7:30 på VR2012?!

Now you're talking (säger jag kaxigt nu). Nästa år kanske jag slipper sjukdom, bebisskrik och marathon-satsning som ändå inte blev av (fan!). Och så skulle man kanske muta Trampedalen att ställa upp nästa år också.

Jag är lätt på en 7:30-satsning nästa år med det här gänget! Träningsläger på Mallis och Snäckan-rundor hela nästa vår så kör vi så det ryker!

Lätt att sitta här och skrävla med ett år kvar, jag som inte ens klarat sub-8 än... ;-)

7:30-7:45 ja de e klart vi kan göra ett försök men 7:45... låter behagligare.

Men om dom som anmäler sig till en sådan grupp kan inte lägga sig där bak i svansen för att låta 5-10 killar göra jobbet efter 12 mil...

Då man kom till vättern med 120-150 mil i benen??? är ju åt helvete för lite om man ska under 8 tim, de e ju för F.. 10 tim tid med sådan träning.

Jag köpte in mig för 4v sen och ändå tränade man på under vintern för att man ville vara stark till våren.

Hade jag varit med i gruppen från början då hade jag tränat mera ute under vintern och långa distanspass.

Alla som ska köra i en sub 8 grupp måste ha tid och diceplin för sin träning, för att lyckas tillsammans och ha gjort ett jobb tillsammans när man rulla i mål, det var en härlig kännsla då det rann ett par lyckotårar ner från min kind, och så ska det ju kännas för alla i ett lag att man har slitit sig igenom dom där 30 milen tillsammans och inte legat i suget den största biten.

Det jag menar är att jag är jätte glad över att ha fått kört med er i år och hoppas på att vi kan göra detta flera gånger tillsammans, men vissa måste nog träna lite hårdare för att få känna sig mera delaktiga i hela jobbetoch då blir det roligare för alla.

Bra kört av er alla som var med, vi hade ju kul under tiden med och det räknas med.

Inga sura miner nu för detta är ju bara roligt, så lite ris o ros måste man kunna ge.

Frille66

Om det är några som vill ha bilder så hör av er till mig då.

evo skrev:
> Och så skulle man kanske muta Trampedalen att
> ställa upp nästa år också.

Sorry, I'm out, tummade och lovade familjen i målområdet att inte åka igen förrän barnen är med. Så vänta 11 år så ;-)

OBS! Långt inlägg!

Sitter och försöker sammanfatta intrycken från rundan. Det blev långt och inte direkt forumformat heller men, men, några punkter försöker jag mig på.

Bra med det gemensamma peppmötet kvällen innan eftersom de flesta inte träffats tidigare.

Trots att vi endast tränat ihop i mindre grupper och aldrig alla samtidigt började det bra. Vi fick snabbt igång kedjan även om en del luckor lämnades vilket gjorde att onödig energi spilldes för att täcka dessa. Vet inte om det berodde på dålig kommunikation i början, men jag upplevde att det blev bättre under resan.

Enda gången pulsen gick upp under längre tid för min del var när vi låste ledet för att passera en grupp i Ödeshög. Funderade ett tag på om den ansträngningen skulle kosta mig för mycket senare.

Annars kändes det lugnt så långt, kanske lite för bekvämt. Var dock hela tiden medveten om att det var långt kvar och att efter ca 22 mil brukar det kännas annorlunda i kroppen.

Pisspausen efter Gränna var perfekt timad rent geografiskt. Vi blev dock passerade av två grupper som vi sedan fick passera igen.

Stökigt och lite stressigt genom Jkpg vilket splittrade oss lite. Efter den olyckliga hjulkvadden i backen efter tog det lång tid innan vi åter fick ihop gänget. Lite dålig kommunikation och stress tror jag ledde till detta.

När vi åter kommit igång med kedjan rullade vi på med bra fart fram mot stoppet efter Fagerhult.
Vi jobbade igen lite förlorad tid och låg åter på schemat. Jag började ändå bli orolig att det inte gick fort nog.
Snabbstoppet avverkades på 3:30. Bättre än planerat.

Jag vet inte exakt när, men plötsligt var vi ganska få som låg i kedjan och det var väldigt långt kvar. Jag började misströsta lite, kände mig pigg fortfarande men det var långt kvar och jag befarade att vi inte skulle klara av att hålla farten uppe så pass länge som det skulle krävas. Försökte kommunicera och resonera ifall vi skulle slå av på takten eller fortsätta jobba mot målet i samma takt på de som orkade. Tror inte vi kom fram till något men någon kom upp och rullade med i kedjan och plötsligt kom fler och fler och vi var mer än dubbelt så många i kedjan och den känslan var obeskrivlig! Så många offrade det som fanns i benen och vilan mellan rotationerna blev längre men framför allt kom tron på att vi kan orka hela vägen tillbaka.

Jag får gåshud fortfarande när jag tänker på det!

Genom Hjo drogs gruppen ut eftersom den GP-baneliknande genomfarten orsakade igångdrag som antagligen slet i onödan på de som var längre ner i fältet.

Jag blev mer och mer stressad av att marginalerna var små och att vi borde jobba in mer tid. Andra menade att vi låg på schema och att vi skulle köra jämnt och inte öka.
På väg upp mot Hammarsundet blev vi färre som låg i kedjan och jag och några till tror jag blev mer stressade över att vi inte kunde hålla tempot riktigt. Vi bestämde oss för att fortsätta till Sundet för där kunde vi stämma av mot hålltiden. Det började bli svårt att hålla inne med krafterna när stressen kom, jag SKULLE under 8 timmar. Tror att fler kände så. Vi var på tidsschemat i Hammarsundet.
Vi åkte vidare mot Medevi med mindre och mindre organisation och jag förstår nu att det slet på de som var trötta att vi inte kunde organisera oss bättre och att vi inte höll igen.

I Medevi var vi en minut efter schemat och stressen kom åter, jag och någon till kom ifrån gruppen i uppförsbacken och fick vänta. Nya ord om att ”vi kommer klara det” kom och det trodde nog jag också då, men det planerade schemat hade endast fem minuter i marginal och vi var inte i mål ännu. Och att hålla schemat innebar att vi var tvungna att hålla schemats hastighet, dvs några jobbiga minuter till!
På de krokiga vägarna blev vi mer och mer utdragna och mer eller mindre av sig självt blev det ett led som gällde. Vi hade ändå inte några att rotera en kedja på.
Så skönt det kändes att komma ut på stora vägen igen! Där kunde vi börja rulla runt lite och fler och fler kom fram vilket gjorde att vi kunde börja dela glädjen över att det snart var över och att vi skulle fixa det. Det kändes verkligen att ”delad glädje är dubbel glädje” för jag kände mig löjligt glad och stolt över att vi gjort det!

TACK! ännu en gång för att vi lyckades med detta ihop! Jag är väldigt stolt över det vi presterat!

Hoppas inte ryckigheten och den relativa hårdkörningen på slutet gjorde att någon åkte av klungan, jag minns det inte så, men är inte helt säker. För mig var det oerhört viktigt att komma i mål under 8 timmar och jag ville inte låta marginalerna försvinna i intet.

/jonas
ps, vi ses snart vi en snäcka...

edit; konstigtheter

Senast ändrad:
Frille66 skrev:
> +1
>
> Bra skrivet Trampedalen men frugan ger sin
> tillåtelse i vår igen ska du se,min gjorde ju
> det hihi

Jag trodde att du och jag bestämde häromdagen att vi skulle tävla istället ;-)
Tänkte köra lite intervaller imorgon ifall det inte är tokblött. Kändes i alla fall bra att trampa loss under jobbpendligen imorse.

Trampedalen skrev:
> Jag trodde att du och jag bestämde häromdagen
> att vi skulle tävla istället ;-)

Du håller ju bara på och kraschar dina fina hjul när du tävlar, kör Vättern ett år till istället. Fast det går ju att ha sönder hjul där också... ;-)

Helt klart på din linje Frille med att ska man gå me under 8 lär man va med och hjälpa till me! Helt ok att gå bak för att samla kraft å äta dock kanske inte under ngra längre tider.

Då jag känner mig "aningen" träffad av din kommentar 120 - 150 mil måste jag bara till mitt försvar säga att mig veteligen bara jag och Trampedalen som roterade till 100% så stolt tänker jag va endå ;)

Hade ju iaf en sesångs längskidåkning med ett Vasalopp på straxt över 6h som backbone för min kondition.

Familj å småbarn tar ju sin lilla tid som så många av oss vet.

Men visst jag lovar att lägga manken till att iaf dubbla antalet mil inför 2012 om det blir "kraven" för att gå med i klungan och åter igen göra en fet prestation.

Fullt ös nu å akta grus i innerkurvor å annat otäckt.

Härlig läsning!

Det som slår mig när jag läser era inlägg är att det jag saknar mest så här i efterhand inte är att ha missat 8 timmar. Det betyder inte så jättemycket för mig egentligen, och det kommer ju fler chanser.

Nej, det jag saknar är känslan av att inte ha kunnat kräma ur allt jag hade. Det är fullt möjligt att jag hade väggat och fått släppa några mil senare, men fram till det lilla olycksaliga haveriet så kände jag mig iaf oförskämt pigg. Jag åkte ju vidare från depån i Fagerhult med en Hovfet-klunga som fungerade kalasbra, de hade en väldigt jämn och fin rotation (faktiskt bättre än vår) med 15-20 st som var med och roterade och var även en ganska snabb grupp som körde in på 8:14 (jag som startade 2 min tidigare fick 8:12). Men samtidigt så gick det lite, lite för lugnt för att jag skulle bli sådär härligt sliten som jag egentligen ville bli. Vi snittade drygt 36 från Fagerhult till mål och det kändes som en riktigt behaglig fikatur. Jag kände när jag rullade in över mållinjen att både ben, lungor och huvud hade mer att ge och det är lite otillfredsställande.

Vi får fixa en Snäckan-runda snart så att man kan bli helt kokt igen. För cykelsäsongen har ju inte ens kommit halvvägs än, det är inte slut i och med Vättern! :-)

Trampedalen skrev:
> Frille66 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > +1
> >
> > Bra skrivet Trampedalen men frugan ger sin
> > tillåtelse i vår igen ska du se,min gjorde ju
> > det hihi
>
> Jag trodde att du och jag bestämde häromdagen
> att vi skulle tävla istället ;-)
> Tänkte köra lite intervaller imorgon ifall det
> inte är tokblött. Kändes i alla fall bra att
> trampa loss under jobbpendligen imorse.

Klart vi ska.
Är så sugen på att få testa på en riktig tävling

Vättern är ju bara en skön lång tur.

Syns snart på en tur, har lite mycke just nu på jobbet

Danne123
Inget ont menat, du hade ju tränat för Vasaloppet och då får man en grym konditiondet märktes ju på dig fast du bara hade trampat 120 mil. Men det var ju en del som inte verkade ha gjort sin läxa med träningen. Ska man vara med i en sån hård satts ing som att gåunder 8 Tim måste man veta vad man ger sig in på . Jag har väll lite tur nu då mina barn har blivit 15,17 bast nu så de e bara frugan som gnäller att man inte är hemma. Grym tid på vasan i alla fall. Nästa år ska jag me vara med o dra i 100% de e mitt nya mål. Sen vad det blir för tid bryr jag mig inte om så mycket men att gå under 8 Tim igen vore häftegt med ett stort o härligt gäng som har kul under tiden och hjälps åt hela vägen runt

Trampedalen skrev:
> Tänkte köra lite intervaller imorgon ifall det
> inte är tokblött. Kändes i alla fall bra att
> trampa loss under jobbpendligen imorse.

OK, att Vättern är slut innebär inte att man måste sluta cykla men intervaller redan?

Frille66 skrev:
> Nästa år ska jag me vara med
> o dra i 100% de e mitt nya mål. Sen vad det blir
> för tid bryr jag mig inte om så mycket men att
> gå under 8 Tim igen vore häftegt med ett stort o
> härligt gäng som har kul under tiden och hjälps
> åt hela vägen runt

Kan bara instämma.

Härlig läsning, får lite flashbacks från rundan.

Jag är övertygad om att de allra flesta visste vad de gav sig in på, men det är så mycket annat som spelar in också. Jobb, familj, sjukdom och inte minst dagsform och förberedelser sista veckan. Jag är glad att jag i alla fall kunde gå upp några ggr och hjälpa till med det lilla jag kunde på slutet. Trodde inte ens jag skulle fixa rullen denna dag så som det kändes dagarna innan.

Vi tappade nog lite folk efter Jönköpingsbacken och speciellt Hjo när ryckigheten började slita. Just igångdrag för att hinna ifatt sliter både fysiskt och mentalt. Men vilken runda det blev till slut! Synd att man inte hade investerat i en hjälmkamera, det här var verkligen värt att föreviga. Nästa gång så:)

Riktigt kul att vi klarade det utsatta målet med större delen av gruppen!

Men det finns saker vi hade kunnat göra bättre som gynnat hela gruppen.. :)

Min åsikt:
- I belgisk så tjänar man på att ligga i två snygga fina led relativt tajt ihop (gäller även sidled), inte ligga och vingla strax utanför ledet eller skapa luckor.

- Vi var alldeles för tam i utförskörningarna, där gäller det att trycka på den lilla stund man ligger längst fram så att dom bakom slipper ligga och bromsa.

- När vi kom till uppförskörningarna så slogs det av för mycket på farten direkt, dom som är längst fram måste behålla ett bra tryck tills i princip hela gruppen är inne i backen.

- Sen att samla ihop gruppen efter stopp eller diverse hinder efter vägen tog en jäkla tid.

- Är man dessutom pigg själv när man kommer längst fram i kedjan och man trycker på lite extra för att komma in i det långsamma ledet så skapas luckor bakåt och det blir onödigt långa körningar för dom som måste täcka upp för det.

Typ, nu låter jag som en gnällspik kanske, men kan vara bra att tänka på inför kommande VR eller dylikt :)

För egen del så flöt VR2011 på i behagligt tempo. Missade inte en enda förning och hade låg puls rakt igenom (ca 20slag lägre snittpuls än på Siljan Runt 3,53h). Det vill säga att man han se mer av Vättern än på tidigare rundor fast den här var den snabbaste....hittills.

Extra skoj att alla 9 ARTare (Alnö Race Team) kom i mål på 7:54, gemensam träning ger resultat.

Kan även be om ursäkt för tempo ökningen inne på småvägarna efter Medevi :) Svårt att hålla igen ibland.

Blir det någon vättern nästa år? Kanske, kanske inte ev en Sub8 med bara ARTare eller en sub 7:30 med delar av det här gänget?!? är väl alternativen just nu

Tack för en trevlig runda Dataunit

//Janne

Bra summerat Janne!

På dina punkter finns lätt dom sista 9 minuterna att tjäna!

Men visst överseende lär vi ju ha med tanke på att flertalet inte tränat ngt alls ihop eller för den delen knappt legat å rullat belgisk.

Bra kört å satans bra tid på siljan må jag säga!

//D

janahl skrev:
> ...många bra synpunkter...

Jag instämmer i dina synpunkter. Jag tror att flera av dem löses bäst (kanske endast?) genom att träna ihop hela gruppen, alternativt att ALLA äv väldigt rutinerade.
Jag tror det är klubbar som har bästa förutsättningen för att klara det för där kan man träna ihop.
Det tycker jag också stämmer med vad några av de, som av olika anledningar fick åka med andra grupper, skriver. Det var jämnare tempo och bättre flyt.

Det är svårare att få ihop ett spretigt gäng från internet på detta.
Det gör å andra sidan vår prestation ännu bättre!

Trots alla små problem klarade vi uppsatta mål!

Personligen hade jag inställningen inför denna SUB8-satsning att jag inte kunde lita på någon annan än mig själv, eftersom de flesta var okända för mig. Jag ville vara så förberedd som jag kunde, jag trodde faktiskt det skulle fungera sämre än det gjorde.

Även jag hade en behaglig resa, behövde aldrig gå på rött, försökte vara effektiv i hur jag gick in i snabba ledet för att slippa vind och för att spara på krafterna. På slutet började jag dock tappa koncentrationen och jag missade ropa "sist" flera gånger. Det kostade såklart på för de som ev fick täcka luckor då.

Summasummarum, jag tror att ska det gå snabbare vinner man mycket på att ha en homogen samkörd grupp. De flesta (alla?) som var snabbare än vi hade tränat ihop flera gånger, eller är halvproffs, ja, eller har varit.

/jonas

Bra Frille att du tar upp detta, inte minst inför för kommande satsningar och för andra grupper att ta lärdom ifrån.

Egentligen borde man kanske inte bestämma sig nästan ett år i förväg utan som du först fyra veckor innan när man har ett bättre kvitto på hur formen är. Under året har man ju gått och pratat om sin satsning och därmed blir det kanske svårt att backa ifrån det...

Som Evo skrev så krävs det ju att allt stämmer den dagen man släpps iväg i från startfållan i Motala och de flesta har väl spänt bågen lite hårdare än vad man egentligen klarar av än tvärtom.

För min egen del bestämde jag ganska snart efter förra årets varv som för min egen del gick toppenbra utan någon större ansträngning för en sub8-satsning.

Sedan årsskiftet lyckades lyckades att få ihop drygt 190 träningsmil på cykeln, 126 pendlingsmil, 50 mil längdåkning plus styrketräning och lite löpning innan startskottet gick för vår grupp. Träningsmässigt skulle jag nog behövt fler pass i hög fart samt fler pass under de tre första veckorna i maj för att kunna gå med hela vägen. Blev för mycket jobb, för lite sömn och träning under de tre veckorna.

Men efter att ha fått till träningen igen i slutet på maj och början juni kändes det bra och i o m det sista långa passet lördagen innan D-day gick så pass bra kände jag att jag var redo att ställa upp på startlinjen.

Första 10 milen gick otroligt smärtfritt för min del och jag försökte peppa på de som såg lite krokiga ut och mana på klungan som helhet. När mina benen började protestera gick jag bak för att vila för att sedan ha möjlighet att komma igenom. Tyvärr tror jag som många redan tagit upp att ryckigheten igenom Jkpg gjorde det jobbigt i svansen och det tog ett bra tag innan jag kände att jag kunde gå upp igen. När jag gick med fram i kedjan brukade det inte hålla mer än max 2-3 varv innan jag var tvungen att falla tillbaka igen.

Det kändes riktigt urket att hänga på där bakom, tog liksom udden av det hela. Resonerade med mig själv vad alternativen var; hoppa av och vänta in en långsammare grupp som man kunde hjälpa, gå fram och kötta så långt det gick eller bara att köra ner i diken och invänta kvastbilen. Kom ändå fram till att det bästa var att hoppas på att krafterna skulle återvända så att jag kunde köra med. Mot slutet när kändes det som om min egen sluttid kunde kvitta.

Utöver de andra tipsen som kommit i tråden om jämnare tempo mer samkörning etc så tror jag på att försöka samla grupperna redan på höstkanten och köra ett genrep på närmare 15 mil för att stämma av formen och hitta de punkter man själv behöver jobba med. Eller bara inse att man är för kass ;-). Även om det då är lång kvar till prövningen i mitten av juni kan man inte räkna med att öka sin kapacitet allt för mycket.

Nu när målet är nått har mitt dåliga samvete svalnat en del men jag är er evigt tacksam som gjorde ett hästjobb där framme hela vägen! Det har varit toppen kul att lära känna er och att få vara en del av detta team!

Trampedalen skrev:
> Just ja, VR är jag klar med, men vad sägs om
> Siljan på 3:45 nästa år?

+1, har aldrig kört Siljan. Ska försöka få fokus på cyklingen igen.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Nu när målet är nått har mitt dåliga samvete
> svalnat en del men jag är er evigt tacksam som
> gjorde ett hästjobb där framme hela vägen! Det
> har varit toppen kul att lära känna er och att
> få vara en del av detta team!

+1. Men angående att träffas redan på hösten är något overkill (fast trevligt). Jag var i rätt god form i höstas, tränade 5 ggr i veckan (mestadels löpning) och kände mig rätt stark i början av vårkanten. Sedan började eländet, problem med knät och lunginflammation stal säkert en månads träning totalt när jag som mest behövde det.

Men det är nog klokt att börja köra tillsammans så fort snön har smält.

Siljan är jag också med på, bra mkt trevligare än Vättern, alltid solsken och vackra dalavyer och hälften så långt som VR :).

Hej på er glad o goa gubbar o grabbar igen,
Jag menade inget illa när jag skrev men det tror jag ni fattade,

Vi var ju inte tränade för att köra i hopp på en sån hård sattsning som 8tim på vättern.

Kolla bara andra snabbgrupper som har haft träningsläger under vårkantten för att lyckas med det dom skulle,
Vi lyckades ändå och det är jag så jävla glad o stålt över o ha fått varit med på.

Jag tror bara att alla skulle må lika fint om vi hade varit samtränade och rätt jämna i våran körning, men saker är ju till för att lära sig o nu är vi en erfarenhet rikare.

Jag känner att jag vill köra vättern igen med en sådant härligt gäng som denna gång, men då ska vi vara bättre tränade och samspelta.

SILJAN runt har jag kört för 2år sen då jag gav det i 15års present till min systers sån och det gick inte så fort då, tror att han tog sig runt på 5:30 med mig som på hejare o draggubbe.

Jag är klart med på en sådan sattsning som 3:45 med teamkläder som vi är med o designar för att sen ha dom till vättern 2012 om ni vill göra om denna roliga tripp.
Så då kan vi redan nu börja med att fixa sponsorer till kläderna.

Håller klart med er alla som skrev om ryckigt tempo och allt runt omkring som fungerade dåligt,det blir ju mest kännbart då man ligger i svansen, så vi som var där framme och fixade alla dessa ryck får ju skärpa osssen. men för att kört i hopp för första gången så gick det ju bra som Trampodalen skrev.

Till Trampedalen, kollar du upp en tävling som vi kan vara med på.

Angående att kunna träna så har vi ju alla olika förutsättningar så det var inget illa ment, sen kan man bli skadad eller sjuk som ställer till det för en.

Fan är så glad över att ha fått kört med alla er, och som jag skrev förut de e ett minne för livet denna rundan.

Hoppas att vi ses snart igen.

Frille66

Tack för en otrolig runda, det var underbart att få cykla med er!

Jag tycker att sista stoppet efter prästen skulle ha varit vid en vätskedepå. Då kunde man välja mellan att pissa eller snabbt fylla vätska, hade räckt med att fylla en flaska.
Var med och drog där framme tills de var ca 6 mil kvar, då fick jag soppatorsk. Hade jag bara haft vätska hade jag orkar köra 100% hela vägen. Med några mil kvar hade jag tur och fick jag vätska, men det tar ju ett tag att återhämta sig och få stabil vätskenivå igen. Så när de återstod bara 1 mil kvar så började orken komma tillbaka, men då var de lite för sent. Drack totalt 9 st 750 ml flaskor.

Jag lämnar nästa års satsning öppen så får vi se hur pass sugen jag är i vinter. Bestämmer jag mig för att cykla blir de förutom dom 4 flaskorna på cykeln även en 2L camelbak :)

Ha nu alla en skön midsommar med god mat och trevlig sällskap!

//Krille

Siljan Runt på 3:45, oj oj... 16 mil med ett snitt på c:a 43km/h. Antar att man inte gör några stopp alls då? Och hur ser banprofilen ut? Hur många bör man vara - 20, 30, 40st?

Men va fan, om ni kan tänka er att släppa in en VR-loser i klungan så är jag på.

Vill dessutom passa på att tacka gänget en gång till. Alla gav allt dom kunde vad jag kunde se. Vill dock tacka Anders (Superfettot) lite extra. Under våren har han varit den som styrt upp dom asgrymma Snäckanrundorna, utan dessa pass hade jag knappast vågat mig till start. Och under VR tog han sig runt mestadels själv trots 50km/h-kraschen, öppna sår, ny cykel och sadel (hoppas du kan sitta ner nu...) Trots detta så var han lika positiv som vanligt på kvällen efteråt. Jag nästan skäms hur jag satt i diket och tyckte synd om mig själv efter min punka. Stort tack, Anders.

Trevlig midsommar på er alla / Andreas

Han är en hårding Anders.
När jag började cykla slog vi två ofta dank i gruppetton. Numera är jag ensam.
Riktigt lyckad körning av er alla. Verkar ha varit en skojig runda runt vattnet och i bra väder för en gångs skull också.
/E

En liten utvärdering av min egen insats och gruppens kommer nedan:

*Jag var alldeles för dåligt förberedd, efter förra årets räkmacka sub9 fattade jag inte hur hårt jobb som behövdes för sub8.

*Har tränat över 300timmar i år men med för dåligt fokus på hård cykelträning. Allt för många av mina 230mil som jag hade innan VR verkar ha varit slöcykling. (Samt lagtempo, solocykling och annat som inte ger önskad effekt för långkörning i belgisk)
Om jag skall köra nästa år så måste jag träna mer i grupp och ffa belgiskt då jag var alldeles för dålig på att hålla rulle och är för snar att bromsa (nervositet som kan jobbas bort genom erfarenhet).

*Att jag tränat för lite märktes ffa på att jag låg i svansen ca 8 av de 30 milen.

*Om jag ska köra med ett drickastopp så räcker det inte med tre flaskor, camelback kan bli modellen för min del nästa år.

*Jag klantade mig med GPSen och hade den på autostopp (vilket jag inte märkte förrns efter Fagerhult) detta gjorde att jag trodde vi var 3min snabbare än vi egentligen var. Oförlåtligt från en vicekapten.

* Jag skrev inte mitt namn på nummerlappen.

Punkter som gruppen kan förbättra:

* Lugnare körning från Motala och/eller uppvärmning innan loppet, jag gick nästan på rött första milen eftersom jag inte var uppvärmd.

* Lugnare igångdrag efter kurvor och rondeller. Det finns INGEN anledning för försteman att dra upp farten innan ALLA är igenom kurvan.

* Att hålla spår i kurvorna. Det funkar inte att leka rallyförare när 30 pers ska igenom en 90-gradare.

* Organisera svansen. Om man behöver gå ner i svansen för att äta och dricka skall man inte behöva kämpa köra ett led utan det måste vara organiserat tvåled som roterar långsamt. Då turas man om att ta den tunga biten som "grindvakt". (Detta innebär också att man måste be "friåkare" att ta sitt ansvar eller gå bakom svansen. vi var alldeles för utspridda och det var svårt att ha koll på hur många som var avhängda).

* Sänka farten när det är för få som roterar. Några gånger blev det bara 5-8 kvar därframme och då sliter det för hårt. Bättre hade varit att slå av lite på farten, skicka ner någon i svansen som raggar upp folk som kan ta ett par förningar och sen börja rulla igen. Det tror jag helt klart matt man tjänar på i längden.

* Peppa och snacka med varandra.

* Alla SKA ligga i svansen någon gång under loppet för att äta och dricka. Efter en halvtimme därnere måste man försöka ta sig upp igen, alla har mer krafter än de tror.

* 30 pers är på gränsen till för få. När vi tappade två vid kraschen och några till som stumnade efter Jönköping så var det lite för tunnt i leden. Minst 10 måste ligga fram och rotera för att det inte skall slita för mkt.

Finns säkert ett gäng punkter till att jobba på. Skriver ner dem när jag kommer på dem så att de kan användas nästa år.

Mr Orange skrev:

> Vill dessutom passa på att tacka gänget en gång
> till. Alla gav allt dom kunde vad jag kunde se.
> Vill dock tacka Anders (Superfettot) lite extra.
> Under våren har han varit den som styrt upp dom
> asgrymma Snäckanrundorna, utan dessa pass hade
> jag knappast vågat mig till start. Och under VR
> tog han sig runt mestadels själv trots
> 50km/h-kraschen, öppna sår, ny cykel och sadel
> (hoppas du kan sitta ner nu...) Trots detta så
> var han lika positiv som vanligt på kvällen
> efteråt. Jag nästan skäms hur jag satt i diket
> och tyckte synd om mig själv efter min punka.
> Stort tack, Anders.

Man blir nästan lite rörd.

Tack själv Andreas

Poxeman skrev:
> * Peppa och snacka med varandra.

Stundtals var det lite för tyst, speciellt i början. Vi hade kanske kunna bli av med en del av ryckigheten inledningsvis med bättre kommunikation.

> * Alla SKA ligga i svansen någon gång under
> loppet för att äta och dricka. Efter en
> halvtimme därnere måste man försöka ta sig upp
> igen, alla har mer krafter än de tror.

Det behövs nog en käftsmäll lite då och då när man ligger där bak som när i princip hela gänget gick upp och tog förningar.

Justdetja:

* Ha koll på din utrustning! Det var lite för många sadelmonterade flaskställ som inte höll måttet. Inte kul att ligga bakom en cyklist där man måste oroa sig för att få ett flaskställ i ekrarna...

+1 på Superfettots engagemang och positiva anda. Den här cykelvåren har varit riktigt skoj.

Poxeman, mycket intressanta synpunkter, jag tyckte du gjorde bra ifrån dig när du försökte lugna alla krutpaket uppför så att alla kunde haka på.

Däremot tror jag inte 30 personer är för lite. Det går alldeles utmärkt med 30 bara alla drar sitt strå till stacken. Personligen tror jag att alla hade varit med och snurrat hela vägen bara vi kunde vänta in alla. Då hade det gått snabbare, men det är lätt att vara teoretiker så här i efterhand.

Jag tyckte det fungerade bra ändå, läxan vi ska ta med oss till nästa gång, om det nu är Siljan/Vättern eller nästa motionslopp är:

- Lugnt och fint uppför (fungerade ändå hyffsat)
- Lugnt och fint genom tätort (fungerade sådär i Jönköping och Hjo)
- Träna bättre

Poxeman skrev:
> Justdetja:
>
> * Ha koll på din utrustning! Det var lite för
> många sadelmonterade flaskställ som inte höll
> måttet. Inte kul att ligga bakom en cyklist där
> man måste oroa sig för att få ett flaskställ i
> ekrarna...

Efter 2 VR med det otyget har jag lagt ner flaskor bakom sadeln.

evo skrev:
> Poxeman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Justdetja:
> >
> > * Ha koll på din utrustning! Det var lite för
> > många sadelmonterade flaskställ som inte
> höll
> > måttet. Inte kul att ligga bakom en cyklist
> där
> > man måste oroa sig för att få ett flaskställ
> i
> > ekrarna...
>
> Efter 2 VR med det otyget har jag lagt ner flaskor
> bakom sadeln.

HAHA

evo då köper man riktiga grejor som sitter fast, Har aldrig haft problem med mitt flaskställ.

Bra synpungter Poxeman

Det är sånt man lär sig av, att komma ihåg vad man gjorde för fel eller vad som kan göras bättre.

Se bara på Team Conti som har kört ihopp i flera år nu, så dom är ju skit bra tränade tillsammans nu så då var vårat första försök på vättern tillsammans kanonbra.

Ett stort tack till alla i team DataUnit. Det har varit en ära att få genomföra Vätternrundan med er. Ett minne för livet.

Jag har tänkt skriva ner min redogörelse av loppet här på forumet men beslutade att göra det på http://www.cyclesport.se/ istället för att ge vår sponsor maximal publicitet.

Tillbaka
Topp