VR 2014, starttid 04:36, SUB 10!

Vad tråkigt. Många stannade faktiskt, men fick sedan uppgift om att det inte var en Happy-cyklist och rullade då vidare. Hade du smiley-märkning?

Jag tappade hela klungan vid första stoppet (hur tappar man bort 40 killar liksom!?) så jag körde på själv i lite olika klungor och landade på 9.22. :-).

Uppoooner2013 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tappade hela klungan vid första stoppet (hur
> tappar man bort 40 killar liksom!?) så jag körde
> på själv i lite olika klungor och landade på
> 9.22. :-).

Ja, det låter ju som att allt fungerade enligt plan. ;)

Nästa år är jag läkt och tillbaka i sadeln igen.
Antar att det blir en Happy-SUB 10 då oxå.

Kom sist tror jag :P Kännde att 35 i snitt forsta 29km var för snabbt för mig, Så jag släppte redan där. Fick lite magproblem på bortsidan så jag vågade inte äta mera bars, vart ett extra kaffestopp och 10:52/10:27 med/utan pause. Har bara hunnit träna hälften av det jag hade planer om när jag annmälde mig så får vara nojd med det.

Hej,
Några av mina och Patrick L:s erfarenheter från gårdagen, en del jmf med hur det är att cykla med Hofvet klungor hemma. Vi landade på 9.41 och är jättenöjda med sluttiden som vi klarade trots stoppet vid Hammarsund.

1. Först av allt en STOR eloge till vår härförare Peter! Vilken insats och va skönt att du fick lånat Sverkers hjul för att slutföra.
2. En klunga på 45 personer där många inte visste tecken och inte kommunicerade kändes hela tiden som en riskfaktor, ska man vara med nästa gång känns det som en kortare träningstur fredag em behövs för att smörja maskineriet. Dom som inte är med på förträningen får ligga som svans till första stoppet för att se och lära.
3. Olyckor hände i mitt minne bara två gånger, Bankeryd och Hammarsund, men efter loppet hörde vi om fler, mao jättesvårt att veta vad som händer långt bak när man är fram. Särskilt eftersom så få kommunicerade ordentligt. En tanke är att hela tiden ropa tex "Happy Olycka" eller "Happy lucka"
4. Reglerna blev mer flexibla med vägen. Sista milen efter boviken var det fullt pådrag efter alla rondeller, det var skitjobbigt.
5. Olyckan vid Hammarsund. Seriöst, hur tänkte ni som bara fortsatte, var dom minutrarna viktigare än att kolla hur det gick för Peter och Svante?
6. Båda olyckorna, hur tänker Vätternrundan. Trafikfarligare påhitt har jag aldrig sett, har den som satte ut skyltarna testat själv? Och flaggvakterna, hur tänkte dom vid de övriga olyckarna med bilar.
7. Också ett stort tack till våra två draghästar från Hammarsundsolyckan och i mål när våra Ängby CC ben var trötta. Vi måste snittat 40 i medvinden. 5 glada var vi i vår defiliering i mål.

Till sist, vår första tur runt Vättern gav mersmak. Nästa år kanske det blir en ny tur!

Vi ses,
Stefan

Hej,
+1 på elogen till Peter :)

@ aronsc
Trist :( men kan bekräfta vad som redan skrivits i tråden.. klungan stannade och jag själv som stod lite längre fram fick infon att det ej var en happycyklist som trillat och att vi skulle cykla vidare.

"Båda olyckorna, hur tänker Vätternrundan"
Håller med 100% och kommer skriva ett mail till vätternrundan och klaga.. tycker fler bör göra detsamma så de uppmärksammar problemet. En enkel lösning som att sätta en flagga på skyltarna hade nog kunnat minskat många krascher. En liten kritik får nog dock riktas till klungan också.. Det var jag som körde in i skylten först i Bankeryd men jag hade inte en chans att uppfatta den och ingen i klungan hade markerat hinder på vänster sida :( Jag hoppas du som kraschade tog din in i mål iaf?

Verkar även som att många tycker att det gick för snabbt ner till Jönköping. Här håller iaf inte jag med utan tycker vi höll en lagom fart i medvinden och på tanke på motvinden som vi alla visste väntade på oss runt Jönköping.

Själv fick jag tyvärr släppa klungan strax efter Hjo om jag minns rätt.. ett extra stopp i Karlsborg och ladda med vetebröd och vila.. hann även med ett stopp i ett soligt dike där jag mumsade vingummi i 5-10 minuter och drömde om medvinden ner mot Motala som låg 2-3 mil bort :)
Gick in i mål på 10:29

Tack alla för en trevlig cykelhelg :)

Kommer nog inte komma tillbaka till vätternrundan.. kände att det dels var lite för långt (200KM känns mer lagom) samt för farligt... tyvärr.

Mina Top 3
1. Jag gick i mål på min första (och sista?) Vätternrunda.. visst jag missade mitt mål på SUB10 men skitsamma :)
2. Vingummipausen i diket :)
3. Badet efter loppet vid Borensbergs slussar :)

Kunde tyvärr inte bidra med så mycket igår. Det gick för fort för en liten farbror i början eller särskilt strax efter Jönköping. Hängde med drygt halvvägs bak i kön för att försöka vila mig i form. Sedan blev det så klart en lucka lite längre fram och då var det kört. Trist med vurpor, hoppas att ingen slog sig illa. Själv hade jag lagt upp loppet för 9:59 men eftersom det var två km längre i år så rullade jag in på 10:03;)

Jag kan bara instämma i elogen till Peter. Grym insats att hålla samman gruppen så.

Och enormt stort tack till er som stannade och hjälpte till vid Hammarsundskraschen, ovärderligt för mig såklart, och det gläder mig enormt att se att ni klarade måltiden detta till trots. Och även där till Peter, som ägnade mer energi åt mig än åt sig själv och sin cykel. Synproblemen försvann efter en och en halv timma och armen kommer vara bra om en vecka eller två. Besvikelsen att bryta svider mest.

Tack dessutom till Ale och Marre som drog runt mig runt halva sjön efter att vi klantat bort hela klungan vid Ölmstad. Ni är starka killar! Hoppas Marres ben läker snabbt.

Man kan ju lära sig lite till nästa gång, tror stenhårt på att försöka hålla på reglerna längre i loppet och försöka ta sig igenom de farligare partierna på slutet med lite lägre fart och i disciplinerat tvåpar utan att köra om. Och håller med om att det blev ryckigt i rondellerna efter Boviken, trots att vi visste att vi var i god tid.

Händelserikt och spännande, jag hade väldigt kul. Och kommer att försöka igen, vill gärna ta mig runt den där sjön på en anständig tid någon gång.

Det är en fantastik känsla att cykla i en så stor belgisk kedja. Kanonkul hela vägen till Bankeryd. Hoppas ingen skadades allvarligt.

Speciellt kul att få förmånen att träffa Anders H IRL och inse att det är någon man känner igen från randonneur-kretsarna.

Stort tack till alla som var med och bidrog och speciellt till Anders H som fixade gruppen. Och gruppledarna förstås!

swan-t skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Och enormt stort tack till er som stannade och
> hjälpte till vid Hammarsundskraschen,
> ovärderligt för mig såklart, och det gläder
> mig enormt att se att ni klarade måltiden detta
> till trots. Och även där till Peter, som ägnade
> mer energi åt mig än åt sig själv och sin
> cykel. Synproblemen försvann efter en och en halv
> timma och armen kommer vara bra om en vecka eller
> två. Besvikelsen att bryta svider mest.

Shit, hade ingen aning om du krashat, Svante, låter otäckt, håller tummarna för en snabb recovery!

>
> Tack dessutom till Ale och Marre som drog runt mig
> runt halva sjön efter att vi klantat bort hela
> klungan vid Ölmstad. Ni är starka killar! Hoppas
> Marres ben läker snabbt.

Tack själv för utomordentligt trevligt sällskap, du är en seg jäkel som inte gav upp i första taget, grymt kämpat! Marre är ok, han hade bra med tur i sin krasch, blev en muskelbristning och skrubbsår, han är snart tillbaka på cykeln!

Jag hade också en riktigt rolig runda ända till Karlsborg då det tog tvärstopp.
Förra året kunde jag inte hjälpa till pga tidig kramp. I år kan jag i alla fall känna att jag hjälpte till så långt jag kunde. I backen upp efter Karlsborg, efter att klungan blivit uppblandad av mycket annat folk, kunde jag inte hålla rygg längre. Fick ta mitt eget tempo en stund. Jag var rätt förbannad på mig själv och helt säker på att jag omöjligen skulle klara Sub10.
Hittade några sporadiska klungor men ingen som funkade. Sen kom "skåningen" och "tjejen" och jag höll rygg på dem ett tag (vet inte vad ni heter men ni var starka). I Boviken träffade jag på Happy-gänget och hörde pipan när jsg fyllde flaskan. Så nära men ändå så långt borta. Vi tre körde vidare tills vi tog rygg på ett lite snabbare gäng med 4-5 killar och då klev krampkänning in i bilden. Släppte direkt och gick in i "limp home mode". Började räkna distans vs tid och vid Aspa insåg jag att om jag snittade 30 sista 6 milen skulle jag ha en chans. Krafterna hade kommit tillbaka lite och jag kunde ligga på igen. Med tre mil kvar hade jag jobbat ihop en tidsbuffert. Medvinden på slutet var så jäkla nice. Blev omkörd av Conti innan Medevi och i en av backarna släppte några som legat i svansen. Jag tog rygg en stund men de måste ha legat på rött länge så jag körde ifrån dem och hittade två starka Rynkeby åkare. Hängde med dem på den smala krokiga vägen vid Nykyrka. Ute på stora vägen körde jag allt jag hade och fick bra hjälp av en stark kille i Garmin-dress. Körde med honom in i Motala. Gick in på 9:50 och är jäkligt nöjd med det.

Jag vill också tacka Peter som skötte allt. Snyggt jobbat!
Kan väl konstatera att det är omöjligt att äta o dricka sist i en klunga det inte finns nåt slut på. Det var en lärdom.
Sen är det häftigt att snitta 36 till Bankeryd o känna att det finns mer att ge.

Bra kört alla och tack för en mycket trevlig runda och sällskap (fram till Karlsborg åtmintone)

/Mats "Roberto Vacchi"

Min historia:

Riktigt roligt och häftigt ner till Jönköping. Mycket adrenalin och god stämning.
Efter Jönköping hade vi en krash ganska tidigt där bland annat min kompis Klassic var inblandad. En nerförsbacke precis innan en rondell. Fattar inte vad tanken bakom dom röda vägkonerna var, helt otroligt farligt när dom bara dök upp mitt i vägen. Dom orsakade båda våra stora krasher.

Sen var det tung körning på hela västra sidan. Jag hade min energidipp vid runt 17 mil, väldigt få som var uppe och drog emellanåt vilket såklart gjorde det extra jobbigt. Fram till den sista depån vid 22 mil gick det tungt. Efter depån hittade jag kraft igen och sen när vi vände hemåt i medvinden hade vi ännu en riktigt obehaglig krash. Samma krash där gruppledaren fick punka. Tyckte allt sköttes väldigt bra och hoppas han som krashade upplevde det likadant.

Sen var vi 4 pers som tempokörde mot motala. Jag, micke och två killar med klubbkläder. Körde på adrenalin och socker :) Vi plockade upp tjejen från ckx på vägen och gled 5 glada in i mål tillsammans på 09:42.

Överlag är jag nöjd men ett stort minus för säkerheten! Tack till alla och speciellt Peter med pipan :)

Edit: Tappade även kedjan två gånger vilket gjorde det extra roligt. Goa intervaller när man jagade ikapp klungan.

/Axel med vit canyon, högprofil och svarta raphakläder

Senast ändrad:
Det var jag som kraschade i Bankeryd. Slog mig ganska duktigt i mitt möte med de tillfälliga vägskyltarna som dök upp helt plötsligt.
Tack alla som väntade och hjälpte mig igång! Man är ingen riktig cyklist förrän man kraschat säger mina klubbkompisar. Nu ska det helst vara ett brutet nyckelben säger man men ändå... ;-)

Skämt åsido - Antingen ett spräckt revben eller en stukad revbensled säger läkare och sjukgymnast. Dessutom var nog axeln ur led och vände en snabbis eftersom det finns en skada som tyder på det i leden. Jag fick lite svårt att sköta tecken och annat som krävde att styret skulle hållas med en hand efter det men jag tog mig i mål. Har mycket ont nu och har börjat veckan med sjukskrivning. Oroar mig mest för Vansbrosimmet om tre veckor och träningen inför det.
Jag kommer att kontakta Vätternrundan angående skyltningen. Tycker den var helt vansinnig. Undrar om den förhindrade eller orsakade flest olyckor...?
Var inne på samma idé som Klassic att det borde sitta mycket högre flaggor på skyltarna så att dom syns. Är inte säker på att det hjälpt vid olyckan vid Hammarsundet då jag inte såg exakt vad som hände.
Tog mig i alla fall i mål och är tycker att det var roligt att få vara med i gruppen. Utan den hade det blivit ännu tyngre i motvinden. Tycker att farten de första tio milen var helt ok. Lika bra att passa på att tjäna tid när det gick lätt.
Är det en Sub9:30-grupp vi kör nästa år då?

Tillbaka
Topp