VR Sub12 2009

bengt

Ny medlem
VR Sub12 2009
Eftersom vi kom lite efter på grund av motvind förra året så tänker jag inte skärpa kraven utan testa en ny sub12 med förhoppning om samma glädje och samma skratt som 2008.

Nu står jag också i en annan tråd. Och kanske vi kan köra anmälan med den och ändå hålla ihop ett sub12-gäng. Sovmorgon är ju aldrig fel. Ska fundera på det.

Det här blir alltså en mirror on the wall-tråd till ”Happy VR -09 - SUB allt (utom 8)”
http://happymtb.org/forum/read.php/1/972756

I år med erfarenheten från förra året klarar vi 12 timmar galant. Och då hinner ju inte cykelparkeringen stänga. Och eventuella växelproblem kommer att inträffa efter målgången.

Jag har funderat lite på sub8. dä slipper vman dom sista fyra timmarna då man har så ont, men, då hinner jag inte snacka lika mycket, så de har jag gett upp….

På grund av gips har jag inte kommit igång med träningen än….

Välkomna alla gamla sub12 kompisar, liksom alla nya!

1 Bengt (Borlänge) ofrivillig och ovillig coach, tillika sakletare
2 Erik (Gävle som inte vet om det än)

Senast redigerad av en moderator:
VR Sub12 2009
Här kommer jag! Jag hoppas kunna lura med några nya proselyter så småningom.
3 den långe (Ekerö) ska försöka dra åt ALLA skruvar innan avfärd denna gång

VR Sub12 2009
4 s-o (Sundsvall)

Inför 2009 ska jag ha tränat lite mer på klungkörning också :-)

/s-o

VR Sub12 2009
Nu har jag lurat med min sportiga kusin också!

4 s-o (Sundsvall)
5 Sofia (Stockholm, den långes kusin)

VR Sub12 2009
Förbannat också!
När jag genomfört min betalning visade det sig att jag på något vis misslyckats med startnummerändringen. Jag är nu anmäld på ett annat nummer, Ska försöka ringa och ändra i morgon, men annars får ni väl hoja ikapp mig.

VR Sub12 2009
den långe skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har hänt, Bengt? Ska du inte vara med? Trist!

Jag PM:ar

VR Sub12 2009
Jag skulle gärna göra en sub12 satsning, men i andra tråden så står det att det är fullt, jag som är vättern novis, innebär det att det inte går att köra med er? Om det går att göra det, hur gör man då?

VR Sub12 2009
Ja du måste starta på samma starttid.
du kan inte anmäla dig här.
Har du du själv testat att anmäla dig på VR:s hemsida?

Hoppas det går bra. Lycka till.

VR Sub12 2009
Det har gått alldeles för fort på slutet.
Av olika anledningar, men mest mitt älskade arbete, drar jag mig försiktigt ur VR09 och därmed som coach.

VR Sub12 2009
Vi behöver ny ledare. Jag tänker cykla med alla likasinnade med sikte på Sub12 på samma premisser som i år: man har kul, lämnar ingen bakom sig som inte vill bli lämnad, man försöker hålla ihop i klunga, man släpper iväg den som gärna vill cykla fortare. Med den målsättningen kan jag vara ledare för Sub12. Däremot kommer jag inte att kunna tillhandahålla tränings- och kosttips, minut-för minutscheman för kisspauser och depåstopp mm. Under Bengts gemytliga och avspända kaptensskap uppnådde vi i år det högsta och ädlaste av alla mål: alla hade kul och kom i mål helskinnade. Det tycker jag att vi siktar på till VR 09!

VR Sub12 2009
Wille skrev:
> När startar ni/vi? kan tänka mig att hänga
> på. har cyklat ett par ggr runt 12 tim, lagom
> för mig 40 plus motionär...

03.38 har jag för mig att det var.

/s-o

VR Sub12 2009
Wille skrev:
> När startar ni/vi? kan tänka mig att hänga
> på. har cyklat ett par ggr runt 12 tim, lagom
> för mig 40 plus motionär...

Kul om du vill vara med!
Är du anmäld i samma startgrupp som vi, dvs med resten av alla happy sub-grupper?
Mattias

VR Sub12 2009
Sådärja. Årets första 20-mil är avklarad. Den tog 8h45m, men jag är ändå rätt nöjd. Men det är helt klart dags att köra en del intervallträning också. Dessutom är det numera officiellt: Jag är värdelös i uppförsbackar :-)

Stort tack till Dick Fredin och de övriga killarna i Alnö CK som bogserade mig runt banan.

/s-o

VR Sub12 2009
s-o skrev:
> Sådärja. Årets första 20-mil är avklarad. Den
> tog 8h45m, men jag är ändå rätt nöjd. Men det
> är helt klart dags att köra en del
> intervallträning också. Dessutom är det numera
> officiellt: Jag är värdelös i uppförsbackar
>
Ajajaj, s-o! Är du dålig i uppförsbackar? Hur ska jag kunna hålla tillbaka bergsgeten i mig när vi kör? Med mina två meter och 95 kilo varav inget är muskler stormar jag ju uppför branterna...
/Mattias

VR Sub12 2009
den långe skrev:
> Ajajaj, s-o! Är du dålig i uppförsbackar? Hur
> ska jag kunna hålla tillbaka bergsgeten i mig
> när vi kör? Med mina två meter och 95 kilo
> varav inget är muskler stormar jag ju uppför
> branterna...

Jo, att jag är långsam är en väl bevarad hemlighet, så tala inte om det för någon :-)
Eftersom jag väger marginellt mindre än vad du gör, men fördelar det på 177 ståtliga centimeter är jag å andra sidan jäkligt snabb utför ...

Höjdkurvan över lördagens lilla tur:

Bild19.png ht=313

1446 höjdmeter på en 20-mil är kanske inte så farligt, men det kändes en del när jag vaknade på söndagsmorgonen :-)

/s-o

VR Sub12 2009
Hatten av för de höjdmetrarna! Själv hojade jag från Västerås till Ekerö igår, ganska platt, men jag blev rätt ordentligt trött på slutet. Jag jobbar på det...

Verkar som att vår grupp består av:

1 den långe (Mattias)
2 Sofia
3 s-o
4 Wille
5 Freud

Rätta mig om det är fel!
Mattias

VR Sub12 2009
ÅL skrev:
> höghöjdsträning - fusklapp!

I går var jag uppe på ännu högre höjder:

Bild3.png ht=255

Jag körde 30-milen med Alnö CK. Start i Sundsvall, upp till Kälarne, vidare till Bräcke och sedan E14 tillbaka till Sundsvall igen.

Bild2.png ht=461

När cykeldatorn började visa 300 meter över havet muttrade jag någonting om att jag skulle vända om jag var tvungen att klättra över 350. Vid 345 insåg jag att det fanns en del uppförsbacke kvar, så ändrade jag mig till 400 meter. Naturligtvis fick jag äta upp det också, eftersom toppen innan Bräcke låg på 401 meter över havet :-p

Fjolårets försök att köra Sub12 runt Vättern slutade för min del på 13.41. Det här tog 13.30, bjöd på 1791 höjdmeter, och då körde jag solo ungefär halva sträckan och hade en elak motvind de sista tio milen.

Resan gick bra, men det retar mig att cykeldatorns batteri tog slut fyra kilometer innan mål :-)

/s-o -- det är kul att randonnörda sig lite.

VR Sub12 2009
Skönt att någon är i form och tränar hårt! Själv har har fått upp någotsånär ånga, men har lite svårt att få ihop tid till distanspass. Mitt problem med att hålla ångan uppe på slutet är att överkroppen klappar ihop. Jag letar efter det magiska sättet att sitta som fixar saken. Andra kanske skulle föreslå träning?
Kul ska det bli i alla fall. Vi får hålla tummarna för kusin Sofia som har strulande knän. Och så ska jag dra åt alla skruvar före avresa.

VR Sub12 2009
den långe skrev:
> Andra kanske skulle föreslå träning?

Det skadar säkert inte, men hur kul är det att göra situps på en pilatesboll egentligen? :-)

> Kul ska det bli i alla fall. Vi får hålla
> tummarna för kusin Sofia som har strulande knän.

Klart att det ska bli kul. Om jag får låna ett ord som Bigmollo verkar ha patent på, så ska det bli en skrattfest.

Stretching och voltaren verkar ha fått mina knän i användbart skick. Det kändes inte riktigt bra direkt efter gårdagens tur, men i dag kan jag till och med springa utför trappor utan att det gör ont. Ibland är man nöjd med de små fördelarna i tillvaron ...

> Och så ska jag dra åt alla skruvar före avresa.

Jag lägger ned en flaska Loctite i sadelväskan :-)

Är vi fortfarande fem i gruppen?

/s-o

VR Sub12 2009
Wille och Freud har inte hörts av sedan senast i tråden.

Är ni där? Är ni med?

Sofia satsar på ett försök. Vi får väl hitta en stor amorf klunga med rätt tempo och krypa in i mitten!
Mattias

VR Sub12 2009
jag och min kompis Ingemar har oxå sub12 ambitioner. Jag hoppas på lite bättre fart i början, jämfört med ifjol. (Det kan vi åstadkomma genom att göra mycket effektivare raster)

Har någon planerat vilka stopp vi ska skippa?

VR Sub12 2009
ÅL skrev:
> jag och min kompis Ingemar har oxå sub12
> ambitioner. Jag hoppas på lite bättre fart i
> början, jämfört med ifjol. (Det kan vi
> åstadkomma genom att göra mycket effektivare
> raster)
>
> Har någon planerat vilka stopp vi ska skippa?

Lite mer snurr på stoppen i början låter vettigt, och om vi kan undvika de mer röriga depåerna är det nog rätt mycket tid att vinna på det.

Kloka ord från fjolårets Sub12-tråd:

den långe:
> Ett förslag från min sida är: stopp i alla depåer utom
> Jönköping, Hjo och Medevi. Sedan skall man alltid vara
> beredd att ändra sig vid behov. Jag tänker så här: innan
> Jönköping är det långa sköna utförslöpor och man känner
> sig fräsch och pigg när man passerar depån. Bättre då
> att susa vidare för att stanna i Fagerhult efter de
> sugande uppförsbackarna väster om Jönköping. I Hjo tar
> det en väldig tid att stanna, tusentals cyklar står
> parkerade samtidigt och ett visst kaos råder. Karlsborg
> däremot känns välkommet, Hammarsundet också för ett kort
> uppfriskande stopp och vätskepåfyllning. I Medevi är det
> en så kort bit kvar så att det känns onödigt att stanna.
> MEN å andra sidan kan alla möjliga behov uppstå som gör
> att man får ändra sina planer under färden.

vatternrundankarta_432091.jpg ht=340

Frågan är bara om vi behöver Hästholmen?

/s-o -- körde 40-milen solo på 19:23 i lördags ...

VR Sub12 2009
Hej!

Jag är ute och söker en sub-12-grupp i sista stund. Har starttid 2:14 men det kan man ju försöka ändra i starttältet. Hur många är ni, vet ni det?

Mats K

VR Sub12 2009
s-o: har du hojat 40 mil solo? Hatten av! Själv har jag rekord på 34, men det var inte detta år.
Jag ser fram emot VR, men är lite orolig att familjens förkylning ska få grepp om mig lagom tills dess. Vi får väl se...
Är det någon som passerar Stockholm med bil på väg ner och har en till två lediga platser? Jag har kanske inte egen bil den helgen. Det finns andra lösningar, men jag vill i alla fall fråga. Hur gör ni med boende?
Mattias

VR Sub12 2009
Mats_K skrev:
> Hej!
>
> Jag är ute och söker en sub-12-grupp i sista
> stund. Har starttid 2:14 men det kan man ju
> försöka ändra i starttältet. Hur många är
> ni, vet ni det?

Om du bara får plats i startfållan borde det väl inte vara några problem att hänga med oss. Det är alltid bra med fler som vill vara med och dra :-)
Eftersom hela Happy Sub[8|9|10|12|*] verkar ska starta vid 03.38 kan det i värsta fall bli lite trångt i fållan.

den långe skrev:
> s-o: har du hojat 40 mil solo? Hatten av! Själv
> har jag rekord på 34, men det var inte detta
> år.

Jo, det slumpade sig så att jag var den ende som valde den starttiden på 40-milen. Å andra sidan behövde jag bara ta en enda förning på sträckan Sundsvall - Östersund - Sundsvall.

> Jag ser fram emot VR, men är lite orolig att
> familjens förkylning ska få grepp om mig lagom
> tills dess. Vi får väl se...

God handhygien, naturmedel med röd solhatt, och långa träningspass långt borta från familjen låter som en bra idé just nu ...

> Är det någon som passerar Stockholm med bil på
> väg ner och har en till två lediga platser? Jag
> har kanske inte egen bil den helgen. Det finns
> andra lösningar, men jag vill i alla fall fråga.

Sorry, det blir tåg för min del.

> Hur gör ni med boende?

Jag dyker nog upp på torsdagskvällen, slår upp tältet på campingen vid Staffanstorp, och ägnar sedan fredagen åt att göra ingenting :-)

/s-o

VR Sub12 2009
Vi är tre som ska köra sub 10 gruppen med starttid 03:38. Vi skulle gärna gå med i er grupp också
om benen inte håller för sub 10 under VR. Är det försent? Hur kommer ni lägga upp era depåstopp?

VR Sub12 2009
Jag hoppas vi skippar Hästholmen, Jkpg, Hjo. Och sätter upp gemensam målsättnigi form av klockslag, som alla "vet om", för idealtidspassering vid Jkpg, Karlsborg, Hammarsundet och Medevi (och Motala).

Och att vi lite offensiva och på hugget och vilja att hänga på klungor som kör aningen snabbare än vi. Och självklart - Lungt i uppförsbackarn! Den som drar klungan måste också veva på ordentligt i utförsbackarna, så att vi tyngre wheelsuckers slipper bromsa :-)

Tid och Plats för att träffas i Motala på fredagkväll ?

-Åke

VR Sub12 2009
nelson skrev:
> Vi är tre som ska köra sub 10 gruppen med
> starttid 03:38. Vi skulle gärna gå med i er
> grupp också
> om benen inte håller för sub 10 under VR. Är
> det försent? Hur kommer ni lägga upp era
> depåstopp?

Jag misstänker starkt att alla som vill vara med och dra är välkomna. De som eventuellt tycker annorlunda får gärna hojta till, men Sub12 har ju plockat upp nya medlemmar längs vägen förr :-)
För depåtiderna så pågår nog ett planeringsarbete. Se här nedanför ...

ÅL skrev:
> Jag hoppas vi skippar Hästholmen, Jkpg, Hjo. Och
> sätter upp gemensam målsättnigi form av
> klockslag, som alla "vet om", för
> idealtidspassering vid Jkpg, Karlsborg,
> Hammarsundet och Medevi (och Motala).

Det låter vettigt. Raymond Bergmarks excelark ger då ungefär de här tiderna:

Bild15.png ht=566

Ser det o.k. ut? Vad behöver ändras?

> Och att vi lite offensiva och på hugget och vilja
> att hänga på klungor som kör aningen snabbare
> än vi. Och självklart - Lungt i uppförsbackarn!

Lugnt är ungefär mitt maxtempo i uppförsbackar, så för min egen del kan jag i alla fall garantera att jag inte tänker rycka då. Heller :-)
Samtidigt är det viktigt att de som känner att tempot börjar bli obehagligt högt säger ifrån i tid. Mjölksyra är en lyx som man kan dra på sig de sista tre kilometerna, men inte speciellt mycket tidigare.

> Den som drar klungan måste också veva på
> ordentligt i utförsbackarna, så att vi tyngre
> wheelsuckers slipper bromsa :-)

Att ligga på en jämn belastning även utför är en vettig idé. Gratis acceleration ska man inte förakta.

/s-o

VR Sub12 2009
Intressanta siffror! Det kommer nog att kräva karaktär att begränsa sig till rullsnitt drygt 26 i början när man är pigg och glad. Men sedan väntar belöningen i form av ens bästa tid någonsin(?)! Att hålla 10 min depåstopp är däremot inte lätt. Förra året blev det rätt uppenbart att det tar minst 5 min att hitta varandra vid stopp och 5 min att samla ihop alla för avfärd. Därtill kissa, dricka, trängas. Det vill nog till att vi är superdisciplinerade i detta avseende!
Angående träff i Motala: ska vi ses på torget på samma ställe som förra året, förslagsvis 18.00 för att äta tillsammans?
Mattias

VR Sub12 2009
Vi borde, som Mattias säger, ta bort tid från östra sidan och lägga dessa minuter på slutet i stället. Dessutom är det lite tufft att bara ha två minuters marginal. Fagerhult behöver också mer än 10 minuter, kanske 15 minuter. Övriga depåer borde klaras på 10.

Ett tips för att snabba upp depåstopp: Om du har lite kvar i flaskan när du närmar dig depån, kan du dricka dig otörstig redan innan depån. Då slipper man ägna depåtid åt att dricka.
På samma sätt kan man plocka med sig bananer och släta bullar att äta senare.

-Åke

VR Sub12 2009
Hej, jag hoppade av för att jag inte skulle hinna träna, men av någon anledningen har jag har aldrig cyklat så mycket som jag gjort i Maj i år.

Några ord på vägen:
Före loppet är det lämpligt att ni kontrollerar era bakväxlar, skruvarna till rulltrissorna ska granskas exttra noga. Japanska växlar brukar var låsta med röd Locktite men Italienska kan det vara si och så med.

Tänk på att kolla så att ni är med allihopa när ni startar från vätskestoppen, förra året tror jag att det blev efter någon nästan var gång.

Ett annat bekymmer var att det kom in andra cyklister i vår klunga och det hände sedan att de släppte rullen så att gruppen slogs isär.

Hoppas vi ses 2010

Lycka till och God Tur

VR Sub12 2009
den långe skrev:
> Angående träff i Motala: ska vi ses på torget
> på samma ställe som förra året, förslagsvis
> 18.00 för att äta tillsammans?

Det låter som en bra idé.
Regnkläder och glatt humör verkar vara ett krav på lördagen:

Bild18.png ht=270

Å andra sidan vill man ju inte ta speciellt långa pauser när det är kallt.

/s-o

VR Sub12 2009
Jag antar att ni läser team8, sub9 och sub10 -trådarna också. Där finns mycken kunskap, som vi delvis kan behöva tillämpa. Ex.vis att om det är kantvind kan man köra tvåpar, då får man lä 50% av tiden. Se ändå till att ligga rakt bakom varandra för att minimera klungans bredd, även om det är lite lockande att smyga ner snett bakom framförvarande.

Kan man köra med våtdräktshandskar? (Kanske klippa fram pekfingret på höger)

-Åke

VR Sub12 2009
Kusin Sofia hoppar av pga trasiga knän:-( Själv hoppas jag på ett hälsomirakel eftersom barnen småsnorar och -hostar vilken ond pest även försöker få fäste i mig. Ena dagen är allt OK, nästa tveksamt. Jag vill inte missa VR!!!
Någon som vet hur man får tag på stiliga röda kardborrband till hjälmen för igenkänning?
M

VR Sub12 2009
den långe skrev:
> Kusin Sofia hoppar av pga trasiga knän:-( Själv
> hoppas jag på ett hälsomirakel eftersom barnen
> småsnorar och -hostar vilken ond pest även
> försöker få fäste i mig. Ena dagen är allt
> OK, nästa tveksamt. Jag vill inte missa VR!!!

Tänk friska tankar! Jag är också halvrisig och har en sambo som är däckad av förkylning. Men till lördagsmorgonen (efter två tältnätter i regn) ska jag vara i toppform!
Synd på Sofias knän, men man ska inte riskera att dra på sig permanenta skador. Det kommer fler vätternrundor.

> Någon som vet hur man får tag på stiliga röda
> kardborrband till hjälmen för igenkänning?

Va? Har du inte kvar fjolårets band? :-)

/s-o

VR Sub12 2009
Tack för uppmuntran! Jo, jag har faktiskt bandet kvar. Hur många mer än du, jag och ÅL blir det? Hur många möjliga klungtekniker finns det för tre åkare? (Jag tänker mig: "masken", "päronet" (spetsen åt norr), "päronet" (spetsen åt söder) samt "väghyveln", möjligen med tillägg av "rätoromansk uddaparklunga")
I vätan kanske men vill undvika rullen mest av allt. Jag ser framför mig ett originellt VR där alla försöker ligga långt från varandra (sk "entropisk klunga")
Allez, allez!
M

Tillbaka
Topp