MRobson skrev:
-------------------------------------------------------
> Många tar droger för att fly jobbiga
> minnen eller för att orka med verkligheten och
> utvecklar snabbt ett sjukligt beroende.
Många tar droger då de hävdar att det berikar dem, låter dem få utomkroppsliga upplevelser, eller bara helt enkelt ger en skön känsla utan att vara verklighetsflykt. Vad gör dem till sämre människor än adrealinknarkare, som bara måste hänga från sina fingertoppar på en bergssida lite då och då "för att det ska kännas som om man lever" ?
MRobson skrev:
> Om det sedan kostar samhället mer pengar att ge
> riktig vård jämfört med att släppa droger
> fritt så är det värt det.
Avreglerat är billigare, helt enkelt för att man kan fokusera på att hjälpa de som önskar hjälp, och låta de som "fungerar" i samhället sköta sig själva. Jämför med alkohol. (Nu är ju då inte alkohol avreglerad, vilket är lite synd) Det är bara meningslöst att tvinga ner brukares pengar i fickorna på kriminella istället för att plocka in skatteintäkter på verksamheten.
MRobson skrev:
> Vissa lagar och
> regler behövs när flera personer ska samverka
> och leva tillsammans. Att bara göra som man vill
> och skita i andra och bara ropa på rättigheter
> låter inte särskilt moget
Vissa regler behövs definitivt, men allvarligt. Är det verkligen staten som ska avgöra hur länge du får lämna din hund hemma utan tillsyn, eller om ditt barn får cykla utan hjälm?
Nu har jag inte barn, men om... Om mitt barn cyklar oaktsamt på en väg, blir påkörd av en bil, och inte har hjälm, vilket är det största problemet? Att barnet cyklat oaktsamt på en trafikerad väg, eller att barnet saknade hjälm? Sunt förnuft gör gällande att föräldrar ska uppfostra sina barn, varför en lag som säger att barn ska ha hjälm är lika fel som... Jag kommer inte på något. Det är min förbannade skyldighet att se till så att mitt barn antingen cyklar på ett vettigt sätt, eller inte cyklar på vägar.
Hjälmtvång i allmänhet är vansinne. Mopedister ska ha hjälm. Brevbäraren behöver dock inte ha hjälm på sin el-moppe, för det hade varit obekvämt. Stackarn hade blivit varm om öronen. Inte behöver min huresvärds personal ha hjälm när de kör sina flakmoppar, oavsett om det är de elektriska eller de äldre bensindrivna. Köra motorcykel, då ska man ha hjälm. Om man inte registrerar den som trike, dock tror jag att man måste montera bilbälte, eller ha hjälm. Och kan man hänvisa till ett läkarintyg om att hjälmen förvärrar ens mjäll, psoriasis, eller what ever, går det bra att köra MC utan, osv. Bevisligen är det inte SÅ viktigt med hjälm.
Vill du inte ha hjälm, fine, slipp. När du sitter i rullstol och dreglar pga en huvudskada skickar vi ett diplom där vi gratulerar till att nästan ha vunnit en Darwin award.
Och nä, jag tror inte för en sekund att hjälmbärande cyklister avskräcker andra cyklister möjligen blivande cyklister från att cykla. Men jag är fullständigt övertygad om att meloner kastade från 2 meters håll med & utan hjälm påverkar deras entusiasm när man kör "hjälm-kampanjer". Nu vet jag inte hur ofta man gör det, flera år sedan jag tittade på TV regelbundet, så "reklamen" innehåller kanske mindre sådant i dag. Nen det är så vitt jag vet vad svenska hjälm-kampanjer har gått ut på länge. "Se så illa du skadar dig om du står still med cykeln och trillar. (Du kan minska skadorna genom att använda hjälm)" När jag ser sådana klipp susar följande tankar genom huvudet. "Fan, det är när man står still. Man måste ju dö när man cyklar och trillar. Låter fan farligt." Och då är jag cyklist, som de flesta här, fast sämre tränad, så jag använder ansiktet som jordfräs nästan var gång jag är i skogen, och VET att man inte dör av cykling bara så där. Min mormor gick inte i närheten av sin cykel under sina sista 25 år, och bara de sista 10 var det ett bra drag... Anledningen, hon var rädd för att cykla och slå sig. Tur i oturen så när hon halkade och bröt lårbenshalsen på väg till bilen så var där någon som hjälpte henne med att ringa ambulans osv. Skada sig kommer man att göra om man lever.
B!