Vuelta 2012 - tråden

Vuelta 2012 - tråden
Riktigt kul när såna här oväntade saker händer. Samtidigt tråkigt för Purito, trodde att han skulle hålla i år.

Enda tråkiga är att det inte kommer bli några dödsattacker från Contador på lördag nu.

Vuelta 2012 - tråden
lekis skrev:
-------------------------------------------------------
> Har alltid gillat Alberto för hans attack
> cykling.
> Vilodag igår... hoppas nu bara han INTE ÅT BIFF.
> ;)

Den här vilodagen så nöjde han sig kanske med att byta blod. På touren 2010 så bytte han ju både blod och käkade biff. Men de kunde ju bara fälla honom för biffen så den skippade han nog nu.
Jag får ganska dåliga känslor när Contador & Valverde krossar resten av fältet. Synd eftersom de egentligen presterar riktigt rolig cykling att titta på.

Vuelta 2012 - tråden
Mats65 skrev:
> lekis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har alltid gillat Alberto för hans attack
> > cykling.
> > Vilodag igår... hoppas nu bara han INTE ÅT
> BIFF.
> > ;)
>
> Den här vilodagen så nöjde han sig kanske med
> att byta blod. På touren 2010 så bytte han ju
> både blod och käkade biff. Men de kunde ju bara
> fälla honom för biffen så den skippade han nog
> nu.
> Jag får ganska dåliga känslor när Contador &
> Valverde krossar resten av fältet. Synd eftersom
> de egentligen presterar riktigt rolig cykling att
> titta på.

Tyvärr är det så att när någon krossar resten av fältet i en sport som bevisligen har/haft stora dopningsproblem så kommer misstankarna fram, för man har sett för mycket av det tidigare.
Än värre blir misstankarna om det är utövare som tidigare fastnat/misstänkts för dopning.
För min del handlar det inte bara om cykel, jag är lika misstänksam mot exempelvis Usain Bolt eller Rafael Nadal som jag är mot Alberto Contador.

Vuelta 2012 - tråden
Johan A skrev:
> Känns skönt att det inte blev något dopingsnack
> i tråden!!

+1

Som flugor till en sockerbit.

Om man koncentrerar sig på cyklingen istället så var det en helt underbar etapp idag. Contador bjöd på en show av sällan skådat slag och vann (antagligen) Vueltan med hjälp av mod, smart taktik och ren åkstyrka.

Contador är vår tids etapplopps-kung, med eller utan biff.

Det enda som var synd var att TV-sändningen började så sent att man aldrig såg hur det gick till från början. Typiskt började också Eurosport med 15 minuters meningslösa intervjuer samtidigt som Contador ryckte och drog ifrån. :-/

Vuelta 2012 - tråden
saltgurkan skrev:
> Jepp, han är grym, tror inte jag sett en så
> duktig cyklist sen L.Armstrong var aktiv.

Du kunde inte hålla dig, va? ;-)

Vuelta 2012 - tråden
DT skrev:
> saltgurkan skrev:
> -----
> > Jepp, han är grym, tror inte jag sett en så
> > duktig cyklist sen L.Armstrong var aktiv.
>
> Du kunde inte hålla dig, va? ;-)

Nej, man bangar ju inte ett sånt straffsparksläge :-)

Vuelta 2012 - tråden
Contador attacked on the third category Collado de La Hoz, around 55 kilometres from the finish. “I had an angel on one shoulder, saying ‘don’t do this, they’re going to roll you over’ and a devil in the other saying ‘go for it’. On this occasion, I didn’t listen to the angel. It was attack or die.”

“People said to me, ‘where are you going so far from the line?’ and in fact it felt a bit like a kamikaze attack.”

“It was pure instinct, nothing calculated. I’m not in top form, but I really wanted to do it.”

Underbart. :-)

Vuelta 2012 - tråden
schture skrev:
> Det är svårt att inte tänka på spansk
> kalvfilé serverad med danskt riis som sköljs ned
> med lite valverde-bag-in-the-box...
>
> Sorry...

haha men det kan ju vara sant

Vuelta 2012 - tråden
b_mattias skrev:
> tror inte ten dam vågar uppdatera sin strava nu
> nar han ligger så bra till. :)
> http://app.strava.com/pros/186522
> Dominique Rollin (FDJ) uppdaterar varje dag
> ivartfall om man vill se vilken what? proffsen kor
> på.
> http://app.strava.com/rides/20756552

Dominique som verkar vara en lite större kille (188 cm / 82 kg) snittade alltså 285 W (~3,5 W/kg)på lite över 5 timmar. Det är ju rätt imponerande.

Men Ten Dams effektsiffror är ju bara för roliga, men så blir det väl när Strava gissar effekt på folk som sitter och myser i klungan. Runt 68 kg och 410 W i snitt över 4 h 47 minuter!

Vuelta 2012 - tråden
Va fan! Tråkig tennis på Eurosport när jag suttit och väntat på cykel som skulle börja klockan 23:00 enligt deras tablå! Inte första gången detta händer, men eftersom jag ska upp i svinotan för tjänsteresa till Götlaborg kunde jag istället lagt mig i tid. :(

Vuelta 2012 - tråden
ercaen skrev:
> Va fan! Tråkig tennis på Eurosport när jag
> suttit och väntat på cykel som skulle börja
> klockan 23:00 enligt deras tablå! Inte första
> gången detta händer, men eftersom jag ska upp i
> svinotan för tjänsteresa till Götlaborg kunde
> jag istället lagt mig i tid. :(

Ja det var verkligen en besvikelse. Jag hade hoppats få se lite bilder från början av Contadors utbrytning som de missade vid livesändningen.

Vuelta 2012 - tråden
Inte ens på reprisen nu på morgonen så visar Eurosport något från de avgörande ögonblicken (såvida inte sändningen startade långt tidigare än utannonserat).

Svagt.

Vuelta 2012 - tråden
DT skrev:
> Inte ens på reprisen nu på morgonen så visar
> Eurosport något från de avgörande ögonblicken
> (såvida inte sändningen startade långt tidigare
> än utannonserat).
>
> Svagt.

Tyvärr är det ofta så med eurosports "sammandrag". Inte mycket till redigering utan en repris av sista timmen av livesändningen.

Vuelta 2012 - tråden
Contador var väl inte på något sätt övermänsklig igår, iaf det jag såg. Han var extremt modig och smart, och gick väl mer eller mindre jämnt med en självdragandes rodriguez efter att luckan uppstått. Inga dåliga vibbar hos mig.

Vuelta 2012 - tråden
hgrd skrev:
> Contador var väl inte på något sätt
> övermänsklig igår, iaf det jag såg. Han var
> extremt modig och smart, och gick väl mer eller
> mindre jämnt med en självdragandes rodriguez
> efter att luckan uppstått. Inga dåliga vibbar
> hos mig.

Håller med, bra timad attack och smart utnyttjande av väl utplacerade lagkamrater + kompisen Tiralongo. Han blev ju dessutom nästan upphunnen av Valverde som vid ett tillfälle hade varit 2 minuter efter. Och att Rodriquez inte är särskilt åkstark i långa slakmotor var ju inte direkt någon nyhet. :-)

Men han har ju varit avstängd för ett så fruktansvärt effektivt dopingpreparat som Clenbuterol (i enorma koncentrationer dessutom), så då måste vi ju fokusera på det! ;-)

Vuelta 2012 - tråden
Inte för att man kan lita på ES tablåerl, men jag skulle tro att de inte fått mycket mer material från det spanska produktionsbolaget helt enkelt.

Vuelta 2012 - tråden
Mmm, antagligen hade de bara avtalat om att få sända från 16:00. Det var ju ändå bara en etapp där det inte skulle hända så mycket... :-)

Vuelta 2012 - tråden
DT skrev:
> Men han har ju varit avstängd för ett så
> fruktansvärt effektivt dopingpreparat som
> Clenbuterol (i enorma koncentrationer dessutom),
> så då måste vi ju fokusera på det! ;-)

contatrain.jpg

Pålitliga killar! :-)

Vuelta 2012 - tråden
breezer skrev:
> Handlar väl inte om att få utan att ES får vad
> dom betalar för precis som Roberto nämnde igår
> under sändningen.

Skumt det där, norska ES kommentatorerna sa att det inte producerades nåt material öht före kl 16 så det fanns inte att tillgå även om dom hade velat sända tidigare. Planerade målgången var trots allt kl 18...

Vuelta 2012 - tråden
DT skrev:
> hgrd skrev:
> -----
> > Contador var väl inte på något sätt
> > övermänsklig igår, iaf det jag såg. Han var
> > extremt modig och smart, och gick väl mer
> eller
> > mindre jämnt med en självdragandes rodriguez
> > efter att luckan uppstått. Inga dåliga vibbar
> > hos mig.
>
> Håller med, bra timad attack och smart
> utnyttjande av väl utplacerade lagkamrater +
> kompisen Tiralongo. Han blev ju dessutom nästan
> upphunnen av Valverde som vid ett tillfälle hade
> varit 2 minuter efter. Och att Rodriquez inte är
> särskilt åkstark i långa slakmotor var ju inte
> direkt någon nyhet. :-)
>
> Men han har ju varit avstängd för ett så
> fruktansvärt effektivt dopingpreparat som
> Clenbuterol (i enorma koncentrationer dessutom),
> så då måste vi ju fokusera på det! ;-)

Jag är så jävla trött på den här tråkiga attituden om dopning. Fan, det har ju blivit standard att så snart nån gör en attack och vinner en etapp, ja då måste han ju vara dopad. Och låt oss då utgå ifrån att det *möjligen* är så, gemena man kan väl vänta med att gapa innan något är bevisad. Alla är på något magiskt vis blivit experter på dopning och behöver numera inte konkreta bevis för att döma för att "dom vet, lixom". Due fucking process people.....
Det påminner nästan om racisme för den saken, typ "det var ett inbrott i huset, en svart man syntes till i området, det måste vara honom, ren fakta."
Det måste vara oerhört tråkigt att titta på Vueltan, Girot, Touren och alla andra tävlingar med den inställningen, är det inte bara lättast att låta bli då?

Vuelta 2012 - tråden
Håller delvis med. Om man inte kan stå ut med att gamla dopare vinner så är nog proffscykling fel sport att kolla på på TV.

Vuelta 2012 - tråden
Deus_X_M skrev:
> [svammel]

Contador åkte dit i TdF för Clenbuterol pga en autolog blodtransfusion på en vilodag så det är inte för att han är spanjor eller har en guldfisk som folk är misstänksamma.

Han lär inte göra om misstaget med Clenbuterol igen men blodtransfusionen gick kontrollanterna förbi tills fallet överklagades och därför fälldes han heller inte för blodtransfusionen.

Så frågan är om han vågar ta risken igen.

Senast ändrad:
Vuelta 2012 - tråden
NLC skrev:
> Att autologa blodtransfusioner inte upptäcks är väl rätt vanligt?

Stämmer.

Edit: Man kan titta efter plastmjukgörare som är misstänksamt.

> Det finns ju inget test för detta

Det kräver att man studerar flera prover och deras 'passport'. Kräver expertis och tid.

Senast ändrad:
Vuelta 2012 - tråden
pLu skrev:
> Contador åkte dit i TdF för Clenbuterol pga en
> autolog blodtransfusion på en vilodag så det är
> inte för att han är spanjor eller har en
> guldfisk som folk är misstänksamma.
>
Det är en sak att vara misstänksam, en annan att peka med hela handen och påstå att "så är det". Vilket ju var poängten med [svammlet]. Du vet, oskyldig tills motsatsen är bevisad brukar vara ett ganska så bra utgångspunkt ;)

Vuelta 2012 - tråden
Men Contador och Valverde är ju inte bara misstänkta utan de facto fällda för dopning, och har avtjänat varsin avstängning för det. Så motsatsen ÄR ju bevisad?

Eller menar du huruvida de har varit rena / dopade under just den här Vueltan? Det är en annan sak, och där tycker jag att det tramsas lite väl mycket med (dålig) biffhumor.

Vuelta 2012 - tråden
DT skrev:
> Men Contador och Valverde är ju inte bara
> misstänkta utan de facto fällda för dopning,
> och har avtjänat varsin avstängning för det.
> Så motsatsen ÄR ju bevisad?
>
> Eller menar du huruvida de har varit rena / dopade
> under just den här Vueltan? Det är en annan sak,
> och där tycker jag att det tramsas lite väl
> mycket med (dålig) biffhumor.

Jag menar att dom i detta tillfälle (pågående Vuelta) inte har fällts för, misstänkts (officiellt för, forum-idioti är ju en annan sak) eller på annan vis varit inblandad i något dopningsrelaterad.
Faktum är att de har varit fällde, de har avtjänad deras straff och är numera tillbaka.
Biffskämtet är väääääldigt gammalt nu och återigen så irriteras jag av att folks generella inställning är "oj, attack av en duktig åkare, och han vinner till och med?? DOPAD!!!!!" Har man bevis för att han är dopad, bra, diska fram dom då, annars är det väl bäst att hålla igen lite med den typen av urvräkningar.
Framförallt så förstår jag inte poängten med att kolla på Vueltan när det eviga slutargument man drar till med är "X vann dagens etapp, han måste vara dopad" Lika bra att byta kanal till något annat då, eller? Måste kännas tråkigt att evigt dra den slutsatsen......

Vuelta 2012 - tråden
Nej, det var ingen som sa ngt om doping när Kessiakoff vann, det är bara när gamla fuskare, tidigare dopare (kanske också fortfarande dopade) vinner som man blir trött, Contador, Vinokourov m fl.. Som cykelfan kan man gott reagera. Straffen är för milda och i väntan på livstidsavstägningar (vid första "brottet") så får man hålla tillgodo med livstids häcklande istället.

Vuelta 2012 - tråden
pLu skrev:
>
> Contador åkte dit i TdF för Clenbuterol pga en
> autolog blodtransfusion på en vilodag så det är
> inte för att han är spanjor eller har en
> guldfisk som folk är misstänksamma.
>
> Han lär inte göra om misstaget med Clenbuterol
> igen men blodtransfusionen gick kontrollanterna
> förbi tills fallet överklagades och därför
> fälldes han heller inte för blodtransfusionen.
>
> Så frågan är om han vågar ta risken igen.

Du har inte läst CAS slututlåtande va? De kom fram till att bloddopning var mindre sannolikt än biff-historien som förklaring till Contadors mätvärden av Clenbuterol och mjukgörare på olika dagar. De var övertygade om att det var kosttillskott med tveksam innehållsförteckning som han åkt dit på (och sånt måste idrottsmännen vara noga med).

Vuelta 2012 - tråden
pLu skrev:
> earnstrom skrev:
> -----
> > Du har inte läst CAS slututlåtande va?
>
> Du har inte läst
> http://nyvelocity.com/content/interviews/2012/behi
> nd-scenes-contador-cas-hearing-michael-ashenden
> va?

Nej, det hade jag inte, det var intressant och låter inte orimligt. Men om CAS hade kommit fram till bloddopning istället, hade det påverkat straffet? Det hade väl blivit 2 år ändå?

En annan notering, Ashenden jämförde Contadors blodvärden för touren 2010 med tidigare tävlingar (så jag antar att touren 2009 fanns med) och konstaterade att värdena 2010 var avvikande, och aldrig hade synts tidigare. 2010 var året när AC till slut vann mot Andy tack vare Andys kedjehopp, men aldrig lyckades hänga av ngn ordentligt. 2009 var året då han attackerade som en dåre för att ta ikapp Lances försprång sedan echelon-dagen... Är det en Contador som är ur form som känner att han behöver dopa sig?

Vuelta 2012 - tråden
earnstrom skrev:
> Men om CAS hade kommit fram till bloddopning istället,
> hade det påverkat straffet? Det hade väl blivit 2 år ändå?

Det tror jag.

Edit: Men i allmänhetens ögon hade bloddopning sett mycket sämre ut än att han råkat få i sig Clenbuterol via biff eller kosttillskott. Nu låter det som att han hade otur.

Senast ändrad:
Vuelta 2012 - tråden
Fast de hittade väl till slut kvittot på biffen från den där slaktaren i Irun? ;-)

Men allvarligt, kan vi inte ha en allmän dopningstråd istället där man kan diskutera, fördöma och försvara hur mycket man vill, så kan vi diskutera själva cyklingen i Vuelta-, Touren-, Giro- och VM-trådarna?

Eller att vi delar upp forumet i en dopningsdel och en cyklingsdel?

Tillbaka
Topp