Vuelta a España 2023

Vuelta a España 2023
Få är ju så bra på att även när de har en dålig dag lyckas stabilisera det för att ta igen på slutet. Men jo ser onekligt tufft ut nu

Vuelta a España 2023
Nu är det ju definitivt kört för Remco.

Ju inte omöjligt detta slutar med en grand slam för Jumbo Visma. De kan ju mycket väl sluta 1, 2, 3

Vuelta a España 2023
Det hade ju onekligen varit riktigt kul om kyss vinner!
Att som lag vinna alla Grand tour loppen samma år med 3 olika cyklister måste vara första gången!

Vuelta a España 2023
Trodde inte alla skulle klara maxtiden idag. Men de gjorde de visst även denna gång.
Davide Cimolai sist i mål på 156:e plats, med en marginal på 1.14 till maxtiden.

Senast ändrad:
Vuelta a España 2023
Känns som det där resultatet gör att resten av loppet kan bli ett sömnpiller vad gäller totalen.

Om Jumbo vill att Kuss ska få vinna loppet, om han kan, så kan de ju kontrollera det helt genom att Roglic och Vingegaard neutraliserar attacker från de närmast efterföljande i sammandraget.

Om t.ex. Ayuso attackerar (relativt sent på etappen) så följer Vingegaard med honom men gör ingenting mer än att markera samtidigt som Roglic assisterar Kuss så att de antingen kommer ikapp Ayuso eller håller marginalen på en sådan nivå att Kuss fortsatt är i klar ledning.

Vuelta a España 2023
Känns som det där resultatet gör att resten av loppet kan bli ett sömnpiller vad gäller totalen.

Om Jumbo vill att Kuss ska få vinna loppet, om han kan, så kan de ju kontrollera det helt genom att Roglic och Vingegaard neutraliserar attacker från de närmast efterföljande i sammandraget.

Om t.ex. Ayuso attackerar (relativt sent på etappen) så följer Vingegaard med honom men gör ingenting mer än att markera samtidigt som Roglic assisterar Kuss så att de antingen kommer ikapp Ayuso eller håller marginalen på en sådan nivå att Kuss fortsatt är i klar ledning.
Och ingen har en dålig dag

Vuelta a España 2023
Och ingen har en dålig dag
Har en av de tre en dålig dag har de fortfarande två i täten, vilket ju ger dem goda vinstchanser. Men visst, det minskar ju ”tråkrisken” en del.

Tycker bara att det är roligare när de i toppen cyklar för olika lag. Om Kuss vinner totalt men t.ex. Vingegaard uppenbart skulle vara den starkaste sista veckan och att han bara åker och försvarar Kuss ledning så tycker jag det är lite trist. Hade i så fall varit roligare med Vingegaard i ett annat team och attackerandes Kuss så man fick se vem som verkligen är bäst.

Vuelta a España 2023
Jag håller med, om Kuss vinner och tvåan (och trean) är från samma lag kommer det alltid debatteras om vinsten gavs bort eller ej (liksom för Laporte på Gent-Wevelgem även om han senare samma vecka också vann Dwaars door Vlaanderen).

Vuelta a España 2023
"Vem som verkligen är bäst" är en fråga som ständigt ställs men som är helt irrelevant, det är så många faktorer som inverkar, tills för 2 veckor sedan undrade "alla" vad Kuss kunde göra om han fick fria tyglar, eller team-support. Nu leder han, och fast Vingen körde loss så körde han inte över Kuss, eller Roglic heller för den delen. Men ändå börjas det argumenteras om att han leder bara för att de inte attackerat honom från det egna laget!?!
Men om de haft fler domestiques, eller nåt annat lag hållit tempot, eller ditt eller datt eller ANLEDNING?
Kuss leder, då kan man bara säga att han har cyklat snabbast hitills.
Jag tror (och hoppas) att JV kommer supporta hans kamp för rött i Madrid. Jag tror även att R o V kommer göra det, de har bägge fått otroligt mycket osjälviskt stöd av Kuss under åren.

Vuelta a España 2023
Har en av de tre en dålig dag har de fortfarande två i täten, vilket ju ger dem goda vinstchanser. Men visst, det minskar ju ”tråkrisken” en del.

Tycker bara att det är roligare när de i toppen cyklar för olika lag. Om Kuss vinner totalt men t.ex. Vingegaard uppenbart skulle vara den starkaste sista veckan och att han bara åker och försvarar Kuss ledning så tycker jag det är lite trist. Hade i så fall varit roligare med Vingegaard i ett annat team och attackerandes Kuss så man fick se vem som verkligen är bäst.
Håller med samtidigt som jag kan tycka att det är Kuss tur nu om inget oförutsett inträffar, maken till hängiven hjälpryttare..........

Vuelta a España 2023
"Vem som verkligen är bäst" är en fråga som ständigt ställs men som är helt irrelevant, det är så många faktorer som inverkar, tills för 2 veckor sedan undrade "alla" vad Kuss kunde göra om han fick fria tyglar, eller team-support. Nu leder han, och fast Vingen körde loss så körde han inte över Kuss, eller Roglic heller för den delen. Men ändå börjas det argumenteras om att han leder bara för att de inte attackerat honom från det egna laget!?!
Men om de haft fler domestiques, eller nåt annat lag hållit tempot, eller ditt eller datt eller ANLEDNING?
Kuss leder, då kan man bara säga att han har cyklat snabbast hitills.
Jag tror (och hoppas) att JV kommer supporta hans kamp för rött i Madrid. Jag tror även att R o V kommer göra det, de har bägge fått otroligt mycket osjälviskt stöd av Kuss under åren.
Kuss har hjälpt Vingegaard och Roglic för att han varit anställd av JV att göra det. Att han har gjort det bra behöver på inget vis vara ett tecken på osjälviskhet. Gör han ett bra jobb höjs hans marknadsvärde vilket dels gör att han kan tjäna mer pengar och dessutom ökar det hans chanser att få köra som skyddad cyklist i framtiden.

Sen är det inte omöjligt att Kuss skulle kunna vinna även om han cyklade i ett annat stall än JV så att Roglic och Vingegaard inte har några teamtaktiska skäl att inte attackera Kuss och sätta honom under press. Om man klumpar ihop de bästa i ett stall så är det dock uppenbart att teamet via taktiska överväganden i viss mån kan styra vem som vinner. Och att det förekommer teamtaktik inom cykel är självklart. Bland annat därför tycker jag det är roligare när de i toppen kommer från olika stall än när ett stall har flera cyklister med i absoluta toppen.

Vuelta a España 2023
Jag håller med, om Kuss vinner och tvåan (och trean) är från samma lag kommer det alltid debatteras om vinsten gavs bort eller ej (liksom för Laporte på Gent-Wevelgem även om han senare samma vecka också vann Dwaars door Vlaanderen).

Mnja, cykel är också en lagsport med lagtaktik. Vinner Sepp med Jonas och Primoz på 2+3 plats så är det TJV som har vunnit, med ett från lagets synpunkt gott utfall - den ständige superdomestiquen tog en GC-vinst.

Vuelta a España 2023
Ingen tippade Remco, men det gick vägens idag.
Jaja, en rätt hyfsad lägsta nivå ändå på Remco om detta ska ses som ett dåligt/misslyckat år. Världsmästare i tempo etc. Hoppas han håller ihop bättre i etapploppen nästa säsong men konkurrensen är mördande. Hoppas också det är slut på vurpor/incidenter. Remco har nog träffat en och anan psykolog pga sitt kraschande.

Vuelta a España 2023
Mnja, cykel är också en lagsport med lagtaktik. Vinner Sepp med Jonas och Primoz på 2+3 plats så är det TJV som har vunnit, med ett från lagets synpunkt gott utfall - den ständige superdomestiquen tog en GC-vinst.
Det är nog ingen här som ifrågasätter att cykel är en lagsport. Just därför blir det också omöjligt att veta vilken av de tre JV-cyklisterna som var starkast om JVs ledning kan ”välja” (avsiktligt inom citationstecken) i vilken ordning de tre ska komma, om de fortsätter att dominera.

Om de istället tävlat i olika lag och varit den enda GC-cyklisten i det laget hade de tävlat mot varandra. Naturligtvis spelar lagen in även i det fallet så det vore fel att hävda att man ens då skulle fått veta vem av dem som var starkast. Jag tror dock att det skulle vara ett bättre mått.

Dessutom tror jag att det skulle bli en roligare kamp om totalsegern än om det potentiellt avgörs av beslut i JVs ledning baserat på ickesportsliga faktorer, vilket är mkt möjligt. Det handlar trots allt om kommersiella bolag som vill sälja produkter. Vilka faktorer som skulle avgöra då kommer förstås aldrig att redovisas medan en kamp de tre emellan om de cyklade för olika stall skulle leda till en för åskådarna mycket tydligare bild av vad som avgjorde, t.ex en attack från Vingegaard på Angliru som knäcker honom själv och att Kuss kör ifrån Roglic och på så sätt ”säkrar” totalsegern.

Vuelta a España 2023
Det är nog ingen här som ifrågasätter att cykel är en lagsport. Just därför blir det också omöjligt att veta vilken av de tre JV-cyklisterna som var starkast om JVs ledning kan ”välja” (avsiktligt inom citationstecken) i vilken ordning de tre ska komma, om de fortsätter att dominera.

Om de istället tävlat i olika lag och varit den enda GC-cyklisten i det laget hade de tävlat mot varandra. Naturligtvis spelar lagen in även i det fallet så det vore fel att hävda att man ens då skulle fått veta vem av dem som var starkast. Jag tror dock att det skulle vara ett bättre mått.

Dessutom tror jag att det skulle bli en roligare kamp om totalsegern än om det potentiellt avgörs av beslut i JVs ledning baserat på ickesportsliga faktorer, vilket är mkt möjligt. Det handlar trots allt om kommersiella bolag som vill sälja produkter. Vilka faktorer som skulle avgöra då kommer förstås aldrig att redovisas medan en kamp de tre emellan om de cyklade för olika stall skulle leda till en för åskådarna mycket tydligare bild av vad som avgjorde, t.ex en attack från Vingegaard på Angliru som knäcker honom själv och att Kuss kör ifrån Roglic och på så sätt ”säkrar” totalsegern.
Eller m.a.o. jag tror det blir roligare tävlingar ju fler olika stall som representeras av cyklisterna i toppen av sammandraget. Ett dominerande lag gör i alla fall att mitt intresse sjunker.

Vuelta a España 2023
Håller med dig helt @GoranS.

Jag tror dock att JV sedan länge förstått att det inte är bra för deras image att vara för dominanta, särskilt inte på Grand Tours där nyckeln till framgång allt som oftast är att följa Timo Lahtinens taktik och vara "äckligt disciplinerade" vilket för den utomstående förstås kommer upplevas som tråkigt när det handlar om att kraftsamla ork/energi till ett eller två avgörande moment, särskilt om det inte är strid på kniven.

Därför tror jag de kommer avvakta resten av Vueltan, låta andra lag jaga etappsegrar och poängtröjor och helst ser att Kuss vinner för variationens skull.

Vuelta a España 2023
Vingegårds och Pogacars fighter på touren är något unikt vi inte har sett på många år.
Att gnälla över att JV har fått ihop ett lag med unikt lagarbete mellan stjärnorna till sådan grad att de hjälper fram sin hjälpryttare till en stor GT-seger är nog ännu mer unikt. Att gnälla över det tycker jag är att bortse från det vi får vara med om.
Sedan om mediagunstlingarna Pogacar, Pidcock, Evenepoel mfl inte mäter sig med detta får väl beklagas av de som håller om ungdomarna. Är de av rätt virke är framtiden deras.

Vuelta a España 2023
Märklig körning av Jumbo, har alla fria händer? Verkar inte som de kör för Kuss i alla fall. Förra gången Vingegaard gick kan man motivera det med att man satta press på konkurrenterna, men idag sattes det mest press på egna lagkamraterna.

Vuelta a España 2023
Ja, det verkar vara var och en för sig själv. Överraskande men lite kul ändå, då blir det kanske race sista dagarna och inte bara försvara en ledning.

Vuelta a España 2023
”Där är fiket!”
IMG_0048.jpeg

Kanelbulleleende

Tillbaka
Topp