Vuelta España 2016 - Grattis Nairo Quintana!

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Jag tror faktiskt att C Prudhommes fäbless för en "spännande förstavecka" med tex kantvindskörning och pavé är det som i slutändan gör att TdF gynnar de GC åkare som kan mönstra starka och mer kompletta lag som tex SKY vs Movistar/Tinkoff. Som exempel "vann" ju Froome mer tid på Quintana första veckan 2015 än vad han gjorde på första bergsetappen vilket i slutändan visade sig ge ett ointagligt försprång

Känns som det inte sällan är på "oväntade" ställen som tidsavstånden dyker upp vad det gäller de i den yttersta toppen. Utan den oväntade attacken på 15:e etappen kunde det mkt väl slutat med Froomeseger.

GoranS sa:
Känns som det inte sällan är på "oväntade" ställen som tidsavstånden dyker upp vad det gäller de i den yttersta toppen. Utan den oväntade attacken på 15:e etappen kunde det mkt väl slutat med Froomeseger.

Det har väl också att göra med Vueltans natur. En platt etapp på Vueltan är oftast inte samma sak som en platt etapp på touren.

Vueltan (och Girot till viss del) har en layout som mer inbjuder till gerillakrigsföring och oväntade attacker till skillnad från Touren.

Kantvindskörning har ju ställt till det ibland på touren. Och 1999 eliminerades ju Zülle som väl kom tvåa totalt på en etapp över Passage du Gois.

Det jag menade var snarare att de etapper som på förhand ser ut att vara de tuffa och de man kanske tror ska generera luckor mellan åkarna inte sällan blir rätt statiska och ett väntande på att någon annan ska göra något medan det på andra etapper finns mer utrymme att göra ngt oväntat.

Det är väl lite så också att om det är en "ofarlig" etapp så kanske lagen inte är på tårna. Typ som underskattning i boll/puck-idrotter. Betyder mycket mer än man kanske tror.

Underskattningsargumentet har som bortförklaring i mitt tycke en ganska dålig stank kring sig - "ni hade bara tur, hade vi gått för fult hade ni fått stryk". Har man ingen bättre förklaring till en förlust än att det skulle röra sig om underskattning kan man lika gärna hålla tyst.

Tillbaka
Topp