Vuelta España 2024

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Vuelta España 2024
Märkligt tyst om årets tredje och sista grand tour med knappt en vecka kvar, även om den är minstingen i familjen. Men med en spurtetapp mot 8 bergsetapper kanske det är för ensidigt GC och utbrytningar för att bli intressant? https://www.lavuelta.es/en/overall-route

Är detta Adams år att följa i sin tvillingbrors fotspår att vinna en GT eller kommer den slovenske backhopparen hålla sig från att krascha och vinna komfortabelt? Kan Kuss återupprepa förra årets succé eller överraskar Landa med att för en gångs skull få ihop det över tre veckor?

Finns några startlistor / spekulationer uppe

Men ännu inga "previews" av TPC, Escape Collective etc

Bjuder på ett hängivet Sepp-fan som jag stötte på i Italien tidigare i år
0F0B2195.jpeg

Senast ändrad:
Vuelta España 2024
Var är Roglic?
Han satt tydligen och väntade på hotellet och fick en helt egen lagpresentation på slutet.

Senast ändrad:
Vuelta España 2024
Strulig etapp med flera "skitkrascher" där några tyvärr också verkade åskådarelaterade.

F.ö. rätt irriterande när de sitter och snackar om touretappen i vueltasändningen. Tur att det omvända inte gällde så att man kunde hoppa över och ta touren först, vilket ju f.ö. var en klart mer spännande historia.

Vuelta España 2024
Dags för GC-åkarna att spänna vaderna lite idag?

1724130826969.png

Ffa verkar det vara ett parti på 3 km i senare delen av slutbacken som skulle kunna "fälla" några.

1724130804312.png

Vuelta España 2024
Höjdprofiler ska man nog mer ta som fingervisningar än som några absoluta sanningar. Den jag postade vara från Pro Cycling Stats.

Några andra, från climbfinder.com, cyclingcols.com, mycols.app och strava (bara slutdelen)
1724131909763.png

1724132010564.png

1724132084554.png

1724132227373.png

Vuelta España 2024
Höjdprofiler ska man nog mer ta som fingervisningar än som några absoluta sanningar. Den jag postade vara från Pro Cycling Stats.

Några andra, från climbfinder.com, cyclingcols.com, mycols.app och strava (bara slutdelen)
Visa bilaga 720364

Visa bilaga 720365

Visa bilaga 720366

Visa bilaga 720367
Verkligen, man kan med olika skala / steg förstärka eller gömma särskilda partier. Det som gjorde mig mest uppmärksam var ”steget” på sista km - perfekt för Roglic att både ta bonussekunder och få en liten lucka till övriga GC-åkare.

Vuelta España 2024
Ingen bra dag för Yates. Nu nästan två minuter efter Roglic och bara femte UAE-cyklist i totalen. Ska man gissa att om han inte presterar på nästa bergsetapp är det hjälpryttarrollen som gäller för Yates?

Tillbaka
Topp