vurpa med spd..

J.mika

Ny medlem
vurpa med spd..
Hej! Japp, då var man hemma igen efter röntgen på sjukan..Är ganska ny på detta med mtb. Köpte mig en kona för 1 mån sen och har sen dess kört en del uppe i delsjön runt mtb slingan.. En liten fråga bara, Cyklar ni med spd pedaler/skor när ni är i sån stökig terräng/stig? Verkar ju helt livsfarligt...9 av 10 vurpor jag gör hade säkert gått att undvika/lindra om man kört med vanliga skor..
Igår ef. kom jag i hyffsad fart när framhjulet plötsligt sjönk ner i en dypöl, trodde den var grundare...men leran gick ända till gaffelkronan. Detta resulterade givetvis i tvärstopp och en sjuhelvetes smäll i backen med axeln först, givetsvis stumt fastsatt i spd pedalerna...Hade väl tur som klarade mig med sträckningar i nacken och skevt nyckelben...
Är det verkligen så många fördelar med dessa pedaler eller nån som har något annat tips??

Nu blir det vila 1-2månader, sen ska det ut och cyklas igen!!! Det är ju bara såå skoj!!!

tack! och ha det...

vurpa med spd..
jag tycker man har mest nytta med spd när det är som stökigast eftersom jag upplever att jag får en bättre känsla/kontroll över vart cykel är påväg (nu vet jag iof. inte hur det ser ut där du var).
väldigt tråkigt att du blir borta från cyklingen ett tag men när du väl sitter på cykeln igen skulle du kunna pröva att ställa in pedalerna riktigt löst (sitter en skruv på varje sida om pedalen) så att du kan klicka ur fötterna lättare.
personligen är jag helt såld på spd (eller liknande system) och skulle aldrig gå tillbaka till plattformspedaler.

vurpa med spd..
Hmm... En fråga eller flera faktiskt..

Vilken typ av klossar på skorna har du?

Det finns 2 modeller... singelrelease och multirelease. Singelrelease lossnar bara om man vrider hälen utåt. Multirelease kan du få att lossna åt i princip vilket håll du vill. Är du nybörjare rekomenderar jag multireleaseklossar.

Hur hårt har du justerat pedalerna?

Skruvar du åt dom för hårt så...lossnar de inte.

Hoppas du inte blir avskräckt av en krasch.... det tillhör om man åker i skogen.

Och du.. Jag åker DH med SPD... :D

Fördelarna med SPD är ju att du får rundtramp...dvs du kan bättre utnyttja både fram och baksidan av benen. Sen får du bättre kontroll över hojen med dom. Men... det kräver lite träning. Men det löser du med lite tid.

vurpa med spd..
kör alltid med det, oavsett stökigt eller inte. när man vant sig o det gått in i ryggmärgen så kommer man ur utan att ens tänka på det. så skulle nog säga att me lite vana äre inget problem,

o tror nog du slagit dig rätt bra vid den där vurpan även utan spd.

vurpa med spd..
Har singel, alltså kommer jag bara lös om jag vrider på hälen...(dom är inställda så löst det bara går) men far man framåt,över styret är det ju inte så lätt att börja vinkla fötter mm...Det går ju så förbannat fort när det väl händer...kanske ska testa multi?! eller bara träna mer...Avskräckt? nää..men lite försiktigare över dyhål kanske...haha! En fråga till; Har ni fler skydd än hjälm? knä, axel skydd?....eller ska man ta lite smällar då och då?

vurpa med spd..
tycker absolut att du ska testa multirelease. sen när du känner dig mer van kanske du kan börja fundera över att gå tillbaka till singelrelease. skydd är enbart hjälm och vadderade hanskar för min del men sen så kör jag inte så hårt heller.

vurpa med spd..
SPD är guld värt i alla lägen, jag kör med dem alltid, såväl XC som DH. Men det tar ju lite tid att vänja sig vid att man sitter fast, sen bör du ha dom redigt lösa i början så att de är lätta att klicka ur, knappt något motstånd alls kan bara värt i början (på single release). Och sjunker du ned med gaffeln till kronan (bottenlös pöl eller?) så spelar det ingen roll om du är fast i pedalerna eller inte, du kommer att slå dig ordentligt ändå.

vurpa med spd..
noname skrev:
-------------------------------------------------------
> tycker absolut att du ska testa multirelease. sen
> när du känner dig mer van kanske du kan börja
> fundera över att gå tillbaka till singelrelease.
> skydd är enbart hjälm och vadderade hanskar för
> min del men sen så kör jag inte så hårt
> heller.

Hahah...inte jag heller, men det lyckas alltid gå åt h-vete ändå, hade vart skitskoj att cykla med några som kan och ev. kan visa lite tips och trix...t.ex upp för branta stigningar med massa sten, min stora skräck, det funkar inte med fart i.af..haha

Tack för tipset om multi re. Ska ner till sportsson nu och se om det finns där..

vurpa med spd..
Japp, det var bottenlöst...kan säga att det regnat väldigt mycket de senaste dagarna och det var väldigt lerigt och halt över lag...Inget för en nybörjare kanske, väldigt svårt att bygga upp ett tempo...

vurpa med spd..
Jag spdvurpade senast igår.. ömmt knä som följd.. dock gjorde jag vurpan när jag stod still... igen.... =)

Som sagt de ska va såpass löst satta så att om du ramlar i farten ska du lossna. på ett eller annat sätt...

vurpa med spd..
jag kör i och för sig plattisar, men mitt allmäna tips är att lyfta upp framhjulet vid lerpölar, dels förlorar man mindre fart, och dels minskar risken för denna sortens vurpor, har själv varit nära..

Lever på mottot "ser det mörkt och djupt ut, är det förmodligen mörkt och djupt"...

vurpa med spd..
Efter ett par, tre stillaståendevurpor i början har jag faktiskt inte ramlat en enda gång pga spd. SOm många skiver ovan tycker jag att spd känns ungefär som ett säkerhetsbälte - tryggt att sitta fast liksom. Att klicka ut sätter sig i ryggmärgen efter en tids invädning.

vurpa med spd..
noname skrev:
> .............. pröva att ställa in
> pedalerna riktigt löst (sitter en skruv på varje
> sida om pedalen) så att du kan klicka ur
> fötterna lättare.

Jag har SPD (Shimano PD A520). Undrar över "skruv på varje sida om pedalen".
På mina sitter det en skruv (som kräver insexnyckel) i bakre delen på mitten av varje pedal.
Är inte detta justeringsskruven?
Skall man tänka som när man drar åt en högergängad skruv - spänner medsols?

Bilagor

• SPDA520.jpg
    SPDA520.jpg
    11.5 KB · Besök: 47
vurpa med spd..
Hej igen! Nu var ett par multi clips inhandlade, 149kr på sportson! Billigt om det kan förhindra fler sjukskrivningar!

ang. att om det ser mörkt och djupt ut så är det mörkt och djupt...kan säga att det såg absolut inte djupt ut, brukar med dra upp framhjulet när jag passerar dessa "pölar"...men men..

Japp, jag följer gärna med på era happy åkningar! Hoppas ni isåfall har överseende med att man är nybörjare på nybörjarhoj i nybörjar tempo...! Vart läser man när ni sticker ut? runt GÖTEBORG då...
En sak till, är nog tillbax om 2 mån...cyklar ni fortfarande då?

vurpa med spd..
Mavic32: om du tittar riktigt noga ser du till och med ett plus och minus tecken på bilden ovan.. Och yepp du spänner den medsols..

J.mika: Kolla till exempel efter happy-easy trådar, då är tempot lite lägre.. och klart vi cyklar om två månader, happyiter cyklar alltid...

vurpa med spd..
Fan nu blir ja sugen ja me:) Men finns de skor som är inställbara på vart man vill ha fästet under skorna?

Måste jue va lifsfarligt att droppa om man står på tårna!! hälsenan går väl av?

Men under vintertid då? är de smart att byta till spd nu innan vintern eller efter? kanske är för mkt begärt att lära sej dem under vintern;D

vurpa med spd..
Glöm nu inte att ställa in utlösningen så den löser ut lätt. Bättre för lätt än för hårt i början. Sen när du är lite vanare kan du spänna den lite mer.

vurpa med spd..
J.mika kolla i tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/714954 som handlar man plattforms spd pedaler. Skaffa ett par sådan med multirelease (multirelease cleats har du ju redan skaffat). Då kan du köra ikopplat och urkopplat. Har själv lämnat spd till förmån för plattisar, just nu är jag väldigt osäker på vad jag gillar mest, båda har sina för och nackdelar.

Instämmer också på Fässbergs inlägg på happy easy rides, haka på dess. Dock så avtar dom något med värmen är min erfarenhet. Vi är några st som brukar köra 1 till 2 kvällsturer med pannlampor året om i lugnare tempo i Delsjöområdet och i Paradiset så det är bara att haka på.

vurpa med spd..
Miche skrev:
Vi är
> några st som brukar köra 1 till 2 kvällsturer
> med pannlampor året om i lugnare tempo i
> Delsjöområdet och i Paradiset så det är bara
> att haka på.

Brukar ni lägga upp trådar om dessa?

vurpa med spd..
Kallefs skrev:
> > Miche skrev:
> > ------------------------------------------------------
> > Vi är några st som brukar köra 1 till 2
> > kvällsturer med pannlampor året om i lugnare tempo i
> > Delsjöområdet och i Paradiset så det är bara
> > att haka på.
>
> Brukar ni lägga upp trådar om dessa?
>
I början la vi ut trådar, sedan blev det bara till och från samt i slutet sket vi i det och skötte det med PM istället. Dom hette någonting "Happy Parent Late Nigth" eller någonting i den stilen och de låg lite senare på kvällarna, typ 20:00 och framåt. Detta då vi är föräldrar som vill skaöta lite läxförhör mm med ungarna. Det var mest en trio på AndersS, HåkanA och jag som var ute och snurrade.

Men finns det intresse då kanske man skulle börja att anordna sådana i mer formell skepnad.

J.mika: Beklagar att jag kapar tråden lite :-(

Senast redigerad av en moderator:
vurpa med spd..
Mitt råd - lär dig cykla MTB först. Skaffa ett par platform pedaler och trampa runt på de tills du har lärt dig en bättre teknik. Att använder SPD från början skapa för många olika "stress moment" när man är ute och cykla.

Jag menar inte detta som nedtalande utan tala från eget erfarenhet. Men det är som allting annat - om man är sån som gillar att kasta sig i med allt på en gång, eller någon som vill tar det steg för steg.

SPD är superbra att använder. Jag har kört DH/AM/XC med båda plattisar och clips.

Jag fortfarande ramlar sidleds ibland med panik i kroppen medans jag försöker att dra ut foten på fel sättet.....

Hoppas att du läka dig bra och kör hårt när du kommer tillbaka.

vurpa med spd..
Sådana där multipedaler som är plattform på ena sidan och spd på andra har jag funderat på. Visste inte om det här med singel och multirelease så nu lärde man sig ngt nytt. Blir nog multi för mig om det blir något framtida köp.

Då kan man ju också ha vilka pjux som helst om man vill glida ner på stan eller så :)

vurpa med spd..
ianthewelshman skrev:
> SPD är superbra att använder. Jag har kört
> DH/AM/XC med båda plattisar och clips.

Shit! DH med clips. Det skulle jag aldrig våga. Hade du remmarna väldigt löst åtdragna?

vurpa med spd..
se där, borde ju finnas någon modell där själva fästet ligger djupare ner än kanterna så att det går att använda vanliga skor på båda sidor. Det blir ju som ni sagt lite jobbigt annars för det blir ju så att man byter sida ganska ofta.

vurpa med spd..
Haha, jag känner igen mig i det du berättar, till en viss del. Det är bara å köra på så sätter det sig i ryggmärgen! Körde utan en gång, fan va obehagligt!! Måste köra med spd i skogen för att ta mig fram ordentligt. Inget att oroa sig för. Kör på så ska du se att du snart är proffs på spd i skogen!

vurpa med spd..
Jag har cyklat två gånger på min mtb. Och nu sitter jag her med blåmärken på båda knäna. Men det tillhör tror jag, iaf när man är nybörjare och kör med spd. Är van racer cyklist och där sitter man ju också fast men man behöver inte lösa ut så ofta percis.

vurpa med spd..
Stumpy skrev:
> ianthewelshman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > SPD är superbra att använder. Jag har kört
> > DH/AM/XC med båda plattisar och clips.
>
> Shit! DH med clips. Det skulle jag aldrig våga.
> Hade du remmarna väldigt löst åtdragna?

:) När jag började hojar så hade jag faktisk clips på "bear traps" som jag cyklade med vandringsstövlar. Att cykla DH på en dålig hardtail med V-broms i brittiska leran och fötterna låst var roligt....

Tillbaka
Topp