Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Går det att gissa sig till vad som behövs på Vätternrundan i form av watt? Eller blir det bara en dålig gissning!
Tror ni 2,5 W/kg räcker för sub9:30 i en bra sammanarbetande klunga?
Håller med GoranS, men som enskild datapunkt körde jag min hittills enda Vätternrunda 2016 på 8:45, i huvudsak i klunga men delar av loppet i en grupp på tre, med en snitteffekt på 2,4W/kg.
På VR skulle jag satsa mina pengar på en tyngre åkare med bra slätdrag och lite övervikt kontra en spinkig bergsget om de grejar samma effekt per viktenhet (givet allt annat lika), vilket då indikerar att den tyngre åkaren vore mer värdefull i er grupp om båda grejar 2,5 W/kg.
Dessutom kommer man i en grupp att ha en långt ifrån jämn effektutveckling vilket också ställer till det.
Min effektkurva från från VR23, sluttid 8.01. Med i en bra grupp i ungefär 22mil då ett missöde i andra depå gjorde att gruppen tappades. Solo och inhopp i två olika grupper sista tredjedelen, gruppen jag var med i 22mil rullade in på 7.46. Jag vägde då strax över 100kg och 191cm lång
Jag hade drygt 2,6W/kg när jag körde 7.23/315km 2021. Fast knappa 60 min var i ca 5W/kg och det är väl det som är grejen med snabba grupper på VR, att kunna trycka rätt hårt korta stunder under lång tid. Gubbgnet i jämn fart kommer man väl inte så långt på.
Håller helt med att man behöver beakta att det inte kommer att vara jämn belastning om man åker i grupp, vilket också leder till att någon sorts tröskelvärde för en viss tid blir än mer suspekt.
Sen blir väl skillnaden mellan när man är framme och drar kontra när man ligger "skyddad" större ju fortare det går. Å andra sidan gissar jag att de riktigt snabba grupperna är mer disciplinerade och det inte blir lika ryckigt längre bak i gruppen som det kan bli i mindre rutinerade grupper.