Wahoo Kickr rasslande drivlina

Magnusku

Medlem
Har just köpt en Wahoo Kickr smarttrainer och har probelm att få min cykel att synka med den.
Min S-works Tarmac har ny kedja, drev i perfekt skick och nyjusterade di2 växlar, ändå låter den som ett tröskverk i Kickr'n när jag monterat cykeln med Wahoos förmonterade 11-delade kassett och Wahoos snabbkoppling.
Jag har utgått från att det är 130mm snabbkoppling som gäller (standardadapter A). Ändå känns det som att bakgaffeln trycks ihop rejält när snabbkopplingen spänns åt, och att bakre växelföraren därmed kommer ur position.
Finns det någon som kan hjälpa mig med råd om hur jag skall göra?

Har ingen erfarenhet av den specifika modellen trainer men om det är vanlig QR så låter det ju lite underligt att det skall skilja så mycket att du upplever att bakänden på cykeln trycks ihop, jag skulle nog kolla en extra gång på vilka adapters som skickats med.

Är det skivbroms eller fälgbroms på din Tarmac?

Att behöva justera växlarna lite när man byter mellan olika hjul eller sätter cykeln på en trainer är dock helt normalt.

Kolla att du har rätt adapter och att den är vänd åt rätt håll.
Förra vinter körde jag med gammal kedja och kasett. Då lät det en del från drivlinan.
Till denna inomhussäsong har jag kostat på mig ny drivlina och mycket oljud har försvunnit.

Eftersom både kedja och kassett är nya så borde inte det vara problemet. De funkade perfekt på hjul, men inte alls i direktdriva trainern..

Kompisen hade samma problem med växlarna.
Han kör med Sram AXS systemet på sin hoj.
Köpte en ny kassett, dock inte exakt samma kassett som han hade innan men modellen under för att spara en slant.
Hur vi än gjorde så var det ett jäkla liv.

Sen provade vi kassetten som satt på hans hjul istället.

Knäpptyst

Så jag skulle rekommendera att du tar din kassett från hjulet och sätter på trainern istället. Kan funka

Tack för tipset om kassettbyte. Skall prova det.
Testade för övrigt att montera min gamla avdankade cykel i Kickr'n igår, och inga problem då, trots att den har 10-delat...

Har samma problem på min Kickr 2018, men bara på de tyngre växlarna (de 3-4 mindre dreven på kassetten). Jag har justerat di2 på Kickr:n och det är tyst och rasselfritt på den övre halvan på kassetten. Kassetten är en 105-kassett 11-28 (11-delad).

Kan det vara så att kedjan är uttänjd (3 år gammal) och att det blir lite mismatch i avstånd mellen länkar och kuggar mot dreven med få kuggar?

gandhi sa:
Har samma problem på min Kickr 2018, men bara på de tyngre växlarna (de 3-4 mindre dreven på kassetten). Jag har justerat di2 på Kickr:n och det är tyst och rasselfritt på den övre halvan på kassetten. Kassetten är en 105-kassett 11-28 (11-delad).

Kan det vara så att kedjan är uttänjd (3 år gammal) och att det blir lite mismatch i avstånd mellen länkar och kuggar mot dreven med få kuggar?

Din förklaring förtäljer inte om du använder en ny kassett eller inte på trainern.
Men jag anser att om man ska enbart använda hojjen på trainern under vintersäsongen så bör man ha en ny kassett och kedja på direkt.
Alt. att man tar den gamla kassetten och kedjan som lirade perfekt på cykeln ute, och sätter detta på trainern.

Så har du nu en ny kassett och äldre kedja så är det absolut värt att byta kedjan.

Hej,
Kasetten är helt ny från Wahoo, den som följde med Kickrn. Kedjan har bara rullat 9 mil, helt ny till säsongens sista lopp. Så därför har jag varit förvånad att det strulat.
Men jag skall prova det du säger, att slänga på min kassett som jag använt ihop med kedjan och se om det funkar. I så fall är ju mysteriet löst. Tack för tipset!

Ja, 105-kassetten har gått tre inomhussäsonger och kedjan ytterligare 3 utomhus. Blir nog att byta kassett och kedja för inomhushojandet.
En 11-30 105 CS-R7000 och den enklaste KMC X11-kedjan. Ny utomhuskedja köper jag till våren.

JockeS sa:
gandhi sa:

Din förklaring förtäljer inte om du använder en ny kassett eller inte på trainern.
Men jag anser att om man ska enbart använda hojjen på trainern under vintersäsongen så bör man ha en ny kassett och kedja på direkt.
Alt. att man tar den gamla kassetten och kedjan som lirade perfekt på cykeln ute, och sätter detta på trainern.

Så har du nu en ny kassett och äldre kedja så är det absolut värt att byta kedjan.

Jag har för vana att alltid köra med identiska prylar som jag vet funkade på cykeln ute som jag sen ska ha på trainern.
Men jag har också för vana att:
1. Varje säsong (Okt-April) byta kassett o kedja som använts inomhus.
2. Varje utesäsong (beroende på väder och mil) byta kassett och kedja.

Kanske extremt men då vet jag att drivlinan är fräsch och jag slipper ev problem.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp