Wahoo RFLKT

adeshokan

Medlem
Wahoo RFLKT
Går i tankar att köpa en Wahoo RFLKT efter att ha sätt den i Stravas shop.

http://eu.wahoofitness.com/wahoo-rflkt-iphone-powered-bike-computer.html

Vad jag förstår så parar du den med din telefon (iPhone5 i mitt fall) och sedan visas den info du vill på RFLKTen.

Har tänkt att att köpa deras kadens-mätare och pulsband också.

I teorin verkar ju detta som en rätt så vettigt lösning. Men ställer frågan här, någon som har erfarenhet av en liknande uppsättning? Något som funkar bra/mindre bra?

Wahoo RFLKT
Har haft en sådan och hade en del problem med tappad kontakt mellan RFLKT och telefonen i bakfickan. Kanske hade för tät kropp för att blåtand skulle nå igenom ordentligt...

Wahoo RFLKT
Hur stor skillnad blir det i batteritid på mobilen? Funderat på en sån från och till. Cyklar långt och använder mobilen till allt (cykeldator och navigering) men det är ju ett evigt sjå med extra batterier och dynamo att hålla den igång.

Wahoo RFLKT
För er det funkar för, har ni mobilen i ryggfickan? Vill verkligen helst inte behöva ha med ram-,arm- eller sadelväska för telefonen för att undvika body-block-problem.

Jag har Wahoo RFLKT+ (direkt från Wahoo) men har inte hunnit testa den skarpt än pga segdragen förkylning, bara konfigurerat upp den in absurdum ;-).

Konceptet är extremt mycket i min smak, öppna api:er (kör Kickr med PerfPro Studio av samma anledning sedan i vintras, billigast på Clas olsson av alla ställen) och lättvikt (begränsat med appar för android än dock). Telefonen ska med på turen ändå och därtill bara sensorer och en lätt smidig väldigt konfigurerbar display på styret.

Senast ändrad:
Wahoo RFLKT
Finns hos Kjell & company för 599 kr vilket gör att man blir väldigt sugen.
Det som gör mig tveksam är batteritiden (använder Runkeeper) på telefonen.

Senast ändrad:
Wahoo RFLKT
ThomasEkerö skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns hos Kjell & company för 599 kr vilket gör
> att man blir väldigt sugen.
> Det som gör mig tveksam är batteritiden
> (använder Runkeeper) på telefonen.

Kör du andra enheter med blåtand, vilket du sannolikt gör, så är tillägget av RFLKT försumbart i batterihänseende

Wahoo RFLKT
Notera att det finns två varianter RFLKT och RFLKT+ ifall ni jämför priser.

Sedan funderar jag hur stor inverkan olika telefonmodeller har på tillförlitligheten. Sändeffekt lär vara standardiserat för BLE, men t.ex. äpple är lite ökända för att historiskt prioriterat design över prestanda på antennlösning. Vore intressant att veta telefon som använts hos dem de strulat åt respektive dem de funkat bra. Jag kör Nexus 5 återkommer med mina erfarenheter när jag skaffat dem :-)

Senast ändrad:
Wahoo RFLKT
fyrbåk skrev:
-------------------------------------------------------
> ThomasEkerö skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns hos Kjell & company för 599 kr vilket
> gör
> > att man blir väldigt sugen.
> > Det som gör mig tveksam är batteritiden
> > (använder Runkeeper) på telefonen.
>
> Kör du andra enheter med blåtand, vilket du
> sannolikt gör, så är tillägget av RFLKT
> försumbart i batterihänseende

Det jag tänkte på är att använda telefonen när jag cyklar.
Det funkar när man tar en kortare tur (>1h) men på längre turer (<1h) så kör man ju slut på teleonens batteri. Det kan ju vara bra att ha lite kräm i den om nåt skulle hända.

Annars gillar jag konceptet, telefonen har man ju med sig ändå.

Senast ändrad:
Wahoo RFLKT
Två lite längre turer testade.

Nexus 5 telefon med Android 5.1

Appen jag använder är Wahoo Fitness (senaste versionen), ljudkommentarer på.

RFLKT+, TICKR pulsmätare, BLUE SC kadens/hastighets sensor. Alla med färsk firmware.

Batteritiden ligger på ca 3h i dagsläget (telefonen är nog 2 år gammal, så batteriet är nog inte helfärskt i prestanda längre).

Telefon i höger tröjficka, kadens/hastighetssensorn på vänster nedre "bakgaffel". 95kg cyklist i signalvägen :-).

Inte en endaste förlorad kontakt till RFLKT+ eller kadenssensorn. Några korta dropouts till TIKCR men på pulskurvan automatuppladdad till strava syns inga pulsdropouts-konstigheter. I regel var de 5s eller kortare, kanske interpoleras pulskurvan. Dock kikar jag väldigt sällan på pulsen, det var ljuskommentarerna som uppmärksammade mig på puls-tappen och återupptäckten.

För veckoträningarna kommer jag nog fortsätta med RFLKT+, men för långloppen blir det eventuellt någon annan lösning på sikt, eller kolla efter en mindre batteribank tillsammans med telefonen i bakfickan som kan sitta i hela loppet.

Wahoo RFLKT
Har en RFLKT+ parat med iPhone 6s. Inte använt den så mycket i år, men använde den på ett lopp i våras, som tog ca 3 timmar. Innan bytte jag batteri, eftersom den var stendöd. Allt funkade som det skulle.
För nån vecka sen när jag skulle använda den igen var den också stendöd. Köpte nytt batteri o skulle testa nu i veckan. Då ville inte telefonen hitta den, sen dog den. Nu står det ”Low battery level 0.01V” eller liknande (har den inte just här för tillfället). Har inte googlat ihjäl mig än, tänkte om nån på happy upplevt samma och visste vad jag kan göra.

Tillbaka
Topp