Walk assist?

BigR

Medlem
Walk assist?
Hur tycker ni er Walk assist fungerar? Min är oanvändbar om man inte går typ 2km/h. Är det samma värdelösa hastighetsbegränsning på alla elcyklars walk assist? Walk assist är ju verkligen en hjälp om man har massa packning och går hem med barnen efter skolan som jag gör. Alltså vi bor på ett berg, så om jag ska nyttja assisten i backen försvinner ungarna i horisonten med deras snitt på hela 4km/h ?.

Walk assist?
Alltså. Jag begriper eventuellt lite lite grann av funktionen med en elcykel, men man får väl ändå åtminstone orka GÅ i 4 km/h? Jag har samma livssituation inklusive brant backe ska kanske påtalas för formens sak, men utan elmotor. Man blir stark, och det är bra!

Walk assist?
Nu hamnade jag ju av obegriplig anledningen på elforumet. Verkar bäst för alla om jag återgår till att inte läsa några elcykeltrådar..

Walk assist?
Alltså. Jag begriper eventuellt lite lite grann av funktionen med en elcykel, men man får väl ändå åtminstone orka GÅ i 4 km/h? Jag har samma livssituation inklusive brant backe ska kanske påtalas för formens sak, men utan elmotor. Man blir stark, och det är bra!
Jåttebra att du är stark men det är OT. Walk assist är en funktion som assisterar när man går, bekvämt när man har 10kilo på ryggen och 10kilo på cykeln i starkt uppförslut. Obekvämt när den inte assisterar i en rimlig hastighet.

Walk assist?
Nu hamnade jag ju av obegriplig anledningen på elforumet. Verkar bäst för alla om jag återgår till att inte läsa några elcykeltrådar..

Det är troligen inte fel på ditt inlägg. De som inte vill se inlägg från elcykelforumet kan enkelt filtrera bort det, vet dock inte hur. Gör man inget aktivt val, så ser man inlägg från elcykelforumet. Det blir lite syrliga kommentarer att inläggen ligger i fel forum, trots att de ligger rätt.

Walk assist?
Har mittmotor (Bosch) och Walk assisten känns rätt mesig och jag använder den ytterst sällan. Brukar lägga cykeln i högsta växel iaf om det teoretiskt skulle göra någon skillnad men jag tror i grund och botten så assisterar den upp till 6 km/h.
I så låga hastigheter är hastighetsgivaren "seg" eftersom den bygger på en enda magnet i bakhjulet, så hjulet måste rotera minst två hela varv innan du ens har den först uppmätta hastigheten. Kanske att det tar sig lit eom man går ett tiotal meter?
6 km/h är ändå ganska snabbt för gångfart.

Walk assist?
Jag ska prova lägga i högre växlar, det har jag inte tänkt på ?. Jag har ändå fått för mig att assisten styrs av givaren på bakhjulet, men det ska prövas. Har själv Yamaha PW på en Batavus.

Walk assist?
de flesta tillverkare har walk assist på att maxa 7 km/h plan mark med endast cykelns egna vikt dvs hänger du på extra kilon eller det går uppför så går hastigheten ner då den är ställd på ett visst vridmoment med en viss vikt statiskt

Walk assist?
@Tompot det var ju helt rätt. Jag har alltid haft i dom lägre växlarna eftersom jag alltid växlar ner ordentligt inför parkering. Provade att växla upp medans jag gick efter upphämtning av barn. Nu driver walk assist i normalhastighet för gång. Toppen, trodde att det var hastighetsreglerat. Nu man ju bara önska att effekten var liiiite högre ??

Senast ändrad:
Walk assist?
Förresten är knappen för WA helt värdelös på Yamaha reglaget, liten och felplacerad ärta till knappj***l. Men annars är ju Yamahasystemet bra, så det är bara tugga i sig den detaljen.

Tillbaka
Topp