Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
chrhar sa:En ganska dålig baslinje dock med hög felmarginal. Jag hoppar mellan 47-53 -> 53-47 balans från dag till dag. 6% + stages egna felmarginal kan slå ganska fel. Då kan man hellre spara pengarna och tro på Stravas hittepåsiffror...
Astral sa:Quarq D zero någons som använder den och har någon uppfattning?
Daniel_S sa:chrhar sa:En ganska dålig baslinje dock med hög felmarginal. Jag hoppar mellan 47-53 -> 53-47 balans från dag till dag. 6% + stages egna felmarginal kan slå ganska fel. Då kan man hellre spara pengarna och tro på Stravas hittepåsiffror...
Snarare är det just felmarginalen som gör att du hoppar mellan 47-53 och 53-47, inte att effektmätaren är ett precisionsinstrument. Nog för att dagsform kan variera, men aldrig att förhållandet mellan vänster och höger kastar +/- 10 % mellan två pass, annat än på effektmätaren då. Jag har själv dubbelsidiga Garmin, och har inget större förtroende för deras noggrannhet. Bl.a. har jag två skilda watt-skalor inomhus och utomhus, för av någon outgrundlig anledning visar de 10-15 % lägre inomhus.
Idag skulle jag utan problem kunna tänka mig en enkelsidig mätare, utvecklingen ser man så länge man gör sin jämförelse med samma mätare.
Om man från att ha tränat utan effektmätare går till att träna med enkelsidig effektmätare, hur skulle det påverka "balansen" menar du?geologen sa:Det är inget fel med obalans. Sannolikt är den obalans man har ett resultat av kroppens sätt att optimera prestanda. Men obalansen blir ett problem om man använder sig av enkelsidig mätning!
eketjall sa:Vilket är den största risken?;
Att man tränar helt fel och blir alldeles "fucked up" i "balansen" för att man INTE HAR dubbelsidiga effektsiffror.
Eller att man tränar helt fel och blir alldeles "fucked up" i "balansen" för att man HAR dubbelsidiga effektsiffror men med en felmarginal på ett antal procent?
Är det vanligt att "balansen" förändras om man inte medvetet försöker göra det? (seriös fråga alltså)eiskall sa:eketjall sa:Vilket är den största risken?;
Att man tränar helt fel och blir alldeles "fucked up" i "balansen" för att man INTE HAR dubbelsidiga effektsiffror.
Eller att man tränar helt fel och blir alldeles "fucked up" i "balansen" för att man HAR dubbelsidiga effektsiffror men med en felmarginal på ett antal procent?
Alltså.
Jag är medveten om att jag inte är ett under av pedagogik, men jag ska göra ett försök till.
Jag förespråkar inte att man ska ha individuell mätning för att man ska se sin eventuella obalans, och sedan försöka rätta till den.
Jag förespråkar mätare som åtminstone mäter totaleffekten för att inte förändringar i balansen ska ge ett mätfel.
För egen del har jag en mätare som mäter totalen, och har ingen aning om eventuell obalans vänster-höger :)
eiskall sa:Garmin Vector är ju dock kända för att vara inkonsekventa, ge för höga värden samt vara allmänt opålitliga. Jag skulle aldrig basera min träning på siffror från Vector.
Förklara gärna hur du utesluter att din effektbalans har ändrats över tid om du kör men enkelsidig mätning. Enbensmätning+ändrad balans = icke tillförlitliga värden. Punkt.
Daniel_S sa:eiskall sa:Garmin Vector är ju dock kända för att vara inkonsekventa, ge för höga värden samt vara allmänt opålitliga. Jag skulle aldrig basera min träning på siffror från Vector.
Förklara gärna hur du utesluter att din effektbalans har ändrats över tid om du kör men enkelsidig mätning. Enbensmätning+ändrad balans = icke tillförlitliga värden. Punkt.
och de flesta har inget att hämta på att jämna upp skillnaden.
geologen sa:Dubbelsidig. Så är den frågan avhandlad.
Homealone111 sa:geologen sa:Dubbelsidig. Så är den frågan avhandlad.
Varför? Inte för att verka dum eller provocerande utan jag skulle verkligen vilja veta. Jag förstår självklart att dubbelsidig är en förutsättning om man vill kunna analysera skillnader mellan höger och vänster ben men handen på hjärtat, hur många av oss gör det och drar nytta av den kunskapen? För mig skulle en effektmätare i första hand vara ett verktyg att mäta framsteg i träningen och ett verktyg för att hitta en lämplig uthållig ansträngningsnivå och då förstår jag inte vitsen alls.
eiskall sa:Daniel_S sa:eiskall sa:Garmin Vector är ju dock kända för att vara inkonsekventa, ge för höga värden samt vara allmänt opålitliga. Jag skulle aldrig basera min träning på siffror från Vector.
Ok, jag ger upp.
Kan någon som förstår vad jag menar ta över? :)
Mats65 sa:eiskall sa:Daniel_S sa:eiskall sa:Garmin Vector är ju dock kända för att vara inkonsekventa, ge för höga värden samt vara allmänt opålitliga. Jag skulle aldrig basera min träning på siffror från Vector.
Ok, jag ger upp.
Kan någon som förstår vad jag menar ta över? :)
Nej, ibland får man inse att folk inte är mottagliga för sakargument. Låt intelligensreserven köpa skit om de nu blir lyckliga av det.
:)Mats65 sa:Nej, ibland får man inse att folk inte är mottagliga för sakargument.eiskall sa:Daniel_S sa:eiskall sa:Enbensmätning+ändrad balans = icke tillförlitliga värden. Punkt.
Daniel_S sa::)Mats65 sa:Nej, ibland får man inse att folk inte är mottagliga för sakargument.eiskall sa:Daniel_S sa:eiskall sa:Enbensmätning+ändrad balans = icke tillförlitliga värden. Punkt.
Nej men på riktigt, visa gärna var jag kan hitta information om vikten av att veta v/h balansen för friska individer. Jag har inget investerat i min åsikt. Skulle imbalans vara något som riskerar driva iväg kraftigt av träning, så bör en betydande del av tävlande cyklister ha fått en rejäl överraskning första gången de satt sig på en dubbelsidig mätare?
Det jag inte förstod var just det. Att balansen varierar väldigt mycket hela tiden. Uppfattade inte att någon uttryckte det tydligt.geologen sa:Obalansen varierar för samma person både mellan pass och inom pass! Vad är det du inte förstår? Detta faktum innebär att en enkelsidig mätare inte kommer att ge nån särskilt konsekvent effektmätning. De potentiella felen blir så stora att mätaren förlorar mycket av sin poäng för att följa upp träningen. Man kan helt enkelt inte känna sig riktigt säker på att den där förbättringen på sju procent är hyfsat nära sanningen, eller om effekten egentligen inte ökat eller till och med har minskat, men att felet i mätningen slumpmässigt gjort att skillnaden ser ut som en ökning.
sunqan85 sa:Om jag säger så här då, om jag har en Canyon Aeroad med di2. Ultegra, hur vet jag vilken P2m man ska ha då?
geologen sa:Det spelar stor roll oavsett om man vill skryta eller inte. Kraftbalansen mellan benen är oförutsägbar, och varierar inte bara mellan pass utan också inom samma pass. Eftersom felets storlek kan vara betydande, 5-10 procent, och oförutsägbart i storlek och riktning, gör det en enkelsidig mätare till ett rätt dåligt träningsredskap.
BjornR sa:Om man lägger sig prisklassen så får man ju Quarq DZero Carbon som väger 100g mindre än rotor 3d24 och inte behöver specialverktyg.
eketjall sa:Det jag inte förstod var just det. Att balansen varierar väldigt mycket hela tiden. Uppfattade inte att någon uttryckte det tydligt.geologen sa:Obalansen varierar för samma person både mellan pass och inom pass! Vad är det du inte förstår? Detta faktum innebär att en enkelsidig mätare inte kommer att ge nån särskilt konsekvent effektmätning. De potentiella felen blir så stora att mätaren förlorar mycket av sin poäng för att följa upp träningen. Man kan helt enkelt inte känna sig riktigt säker på att den där förbättringen på sju procent är hyfsat nära sanningen, eller om effekten egentligen inte ökat eller till och med har minskat, men att felet i mätningen slumpmässigt gjort att skillnaden ser ut som en ökning.
Någon sa att det berodde på effekt, någon annan om dagsform osv.
Men om man nu kör ett pass där den totala medeleffekten är 250W och "medelbalansen" är V57% H43%, hur jämför man det med ett annat liknande pass där medeleffekten också är 250W men balansen istället är V47% H53%? (seriös fråga)
Hade man haft en enkelsidig effektmätare sp hade man ju sagt att passen var mer eller mindre precis lika, men hur analyserar man samma pass när man vet att balansen skilde sig åt?
Vad betyder det? Vad gör man åt det?
Astral sa:Quarq D zero någons som använder den och har någon uppfattning?
Sant, men det jag försöker få mitt huvud runt är på vilket sätt man tolkar siffrorna från en dubbelsidig mätare. Om man är nöjd med att den totala effekten är lika så blir ju felet på varje individuellt ben lika stort som om man bara tittat på ena benet.sivan sa:eketjall sa:Det jag inte förstod var just det. Att balansen varierar väldigt mycket hela tiden. Uppfattade inte att någon uttryckte det tydligt.geologen sa:Obalansen varierar för samma person både mellan pass och inom pass! Vad är det du inte förstår? Detta faktum innebär att en enkelsidig mätare inte kommer att ge nån särskilt konsekvent effektmätning. De potentiella felen blir så stora att mätaren förlorar mycket av sin poäng för att följa upp träningen. Man kan helt enkelt inte känna sig riktigt säker på att den där förbättringen på sju procent är hyfsat nära sanningen, eller om effekten egentligen inte ökat eller till och med har minskat, men att felet i mätningen slumpmässigt gjort att skillnaden ser ut som en ökning.
Någon sa att det berodde på effekt, någon annan om dagsform osv.
Men om man nu kör ett pass där den totala medeleffekten är 250W och "medelbalansen" är V57% H43%, hur jämför man det med ett annat liknande pass där medeleffekten också är 250W men balansen istället är V47% H53%? (seriös fråga)
Hade man haft en enkelsidig effektmätare sp hade man ju sagt att passen var mer eller mindre precis lika, men hur analyserar man samma pass när man vet att balansen skilde sig åt?
om du i ovanstående exempel hade kört med enkelsidig mätning hade ju INTE medelkraften visats som lika på de två passen. Skulle man ta det mest extrema fallet v0% H100% skulle medeleffekten visa 0 Watt vilket ju varit lite nedslående efter avslutat träningspass.. :-)
eketjall sa:Hade man haft en enkelsidig effektmätare sp hade man ju sagt att passen var mer eller mindre precis lika, men hur analyserar man samma pass när man vet att balansen skilde sig åt?
konscious sa:Lite mer eld i brasan.
https://powermetercity.com/2016/06/24/total-vs-left-only-power-measurement/
Verkar dock inte finnas någon vetenskap kring detta så det väger väl inte så tungt.
Ensidiga effektmätare döms ut av anledningar som nämnts här.
Men den viktigaste egenskapen nämns vara reliabiliteten dvs undvikandes av slumpens inverkan på mätresultatet.
Kör man 2 pass på samma watt ska slumpen inte påverka och visa olika.
Min egna lilla erfarenhet (4 tröskelpass 30-60min) av ensidig mätning mot en Monarkergometer att det skiljer +/-2% i reproduktiva siffror, sedan visar dom helt olika värden av effekt men det är en annan femma.
Sen vet jag inte vem som mäter rätt eller om mitt vänsterben sviktar när jag är trött.