Watt mätare

Watt mätare
chrhar sa:
En ganska dålig baslinje dock med hög felmarginal. Jag hoppar mellan 47-53 -> 53-47 balans från dag till dag. 6% + stages egna felmarginal kan slå ganska fel. Då kan man hellre spara pengarna och tro på Stravas hittepåsiffror...

Snarare är det just felmarginalen som gör att du hoppar mellan 47-53 och 53-47, inte att effektmätaren är ett precisionsinstrument. Nog för att dagsform kan variera, men aldrig att förhållandet mellan vänster och höger kastar +/- 10 % mellan två pass, annat än på effektmätaren då. Jag har själv dubbelsidiga Garmin, och har inget större förtroende för deras noggrannhet. Bl.a. har jag två skilda watt-skalor inomhus och utomhus, för av någon outgrundlig anledning visar de 10-15 % lägre inomhus.

Idag skulle jag utan problem kunna tänka mig en enkelsidig mätare, utvecklingen ser man så länge man gör sin jämförelse med samma mätare.

Watt mätare
Astral sa:
Quarq D zero någons som använder den och har någon uppfattning?

Japp, exakt lika duglig som P2M. Spindeln monteras med 8st bultar istället för en stor mutter som kräver specialverktyg.

FSA Gossamer (edit: MegaExo) P2M monteras med bultar men vevpartiet är mjukost. Fick framhjulssläpp i en kurva och vevarmen böjdes 1cm...

Senast ändrad:
Watt mätare
Daniel_S sa:
chrhar sa:
En ganska dålig baslinje dock med hög felmarginal. Jag hoppar mellan 47-53 -> 53-47 balans från dag till dag. 6% + stages egna felmarginal kan slå ganska fel. Då kan man hellre spara pengarna och tro på Stravas hittepåsiffror...

Snarare är det just felmarginalen som gör att du hoppar mellan 47-53 och 53-47, inte att effektmätaren är ett precisionsinstrument. Nog för att dagsform kan variera, men aldrig att förhållandet mellan vänster och höger kastar +/- 10 % mellan två pass, annat än på effektmätaren då. Jag har själv dubbelsidiga Garmin, och har inget större förtroende för deras noggrannhet. Bl.a. har jag två skilda watt-skalor inomhus och utomhus, för av någon outgrundlig anledning visar de 10-15 % lägre inomhus.

Idag skulle jag utan problem kunna tänka mig en enkelsidig mätare, utvecklingen ser man så länge man gör sin jämförelse med samma mätare.

Garmin Vector är ju dock kända för att vara inkonsekventa, ge för höga värden samt vara allmänt opålitliga. Jag skulle aldrig basera min träning på siffror från Vector.

Förklara gärna hur du utesluter att din effektbalans har ändrats över tid om du kör men enkelsidig mätning. Enbensmätning+ändrad balans = icke tillförlitliga värden. Punkt.

Senast ändrad:
Watt mätare
Vilket är den största risken?;
Att man tränar helt fel och blir alldeles "fucked up" i "balansen" för att man INTE HAR dubbelsidiga effektsiffror.
Eller att man tränar helt fel och blir alldeles "fucked up" i "balansen" för att man HAR dubbelsidiga effektsiffror men med en felmarginal på ett antal procent?

Watt mätare
Det är inget fel med obalans. Sannolikt är den obalans man har ett resultat av kroppens sätt att optimera prestanda. Men obalansen blir ett problem om man använder sig av enkelsidig mätning!

Watt mätare
geologen sa:
Det är inget fel med obalans. Sannolikt är den obalans man har ett resultat av kroppens sätt att optimera prestanda. Men obalansen blir ett problem om man använder sig av enkelsidig mätning!
Om man från att ha tränat utan effektmätare går till att träna med enkelsidig effektmätare, hur skulle det påverka "balansen" menar du?
Att man ev kan få en felaktig absolut siffra är ju annan sak.

Watt mätare
eketjall sa:
Att man tränar helt fel och blir alldeles "fucked up" i "balansen" för att man INTE HAR dubbelsidiga effektsiffror.
Eller att man tränar helt fel och blir alldeles "fucked up" i "balansen" för att man HAR dubbelsidiga effektsiffror men med en felmarginal på ett antal procent?

Alltså.

Jag är medveten om att jag inte är ett under av pedagogik, men jag ska göra ett försök till.

Jag förespråkar inte att man ska ha individuell mätning för att man ska se sin eventuella obalans, och sedan försöka rätta till den.

Jag förespråkar mätare som åtminstone mäter totaleffekten för att inte förändringar i balansen ska ge ett mätfel.

För egen del har jag en mätare som mäter totalen, och har ingen aning om eventuell obalans vänster-höger :)

Watt mätare
eiskall sa:
eketjall sa:

Alltså.

Jag är medveten om att jag inte är ett under av pedagogik, men jag ska göra ett försök till.

Jag förespråkar inte att man ska ha individuell mätning för att man ska se sin eventuella obalans, och sedan försöka rätta till den.

Jag förespråkar mätare som åtminstone mäter totaleffekten för att inte förändringar i balansen ska ge ett mätfel.

För egen del har jag en mätare som mäter totalen, och har ingen aning om eventuell obalans vänster-höger :)
Är det vanligt att "balansen" förändras om man inte medvetet försöker göra det? (seriös fråga alltså)

Watt mätare
eiskall sa:
Garmin Vector är ju dock kända för att vara inkonsekventa, ge för höga värden samt vara allmänt opålitliga. Jag skulle aldrig basera min träning på siffror från Vector.

Förklara gärna hur du utesluter att din effektbalans har ändrats över tid om du kör men enkelsidig mätning. Enbensmätning+ändrad balans = icke tillförlitliga värden. Punkt.

Först bör man nog fundera på om balansen ens är relevant för gemene man. Ett normalt liv har gjort att de flesta är någorlunda jämna, och de flesta har inget att hämta på att jämna upp skillnaden. Om man inte har en fysiologisk obalans (ett ben betydligt kortare, någon typ av skada eller ledproblem), så finns det ingen orsak att oroa sig.

Samma fråga finns i andra idrotter. Inom styrkelyft är v/h balansen ointressant om det inte finns en synlig/kraftig obalans, ofta till följd av skada. De enda som aktivt behöver följa upp obalansen, är de vars idrottsutövning är "ensidig", typexempel är kulstötning och friidrott. Inom skidåkning, löpning, simning och andra idrotter var utövandet är dubbelsidigt, så kommer du inte att finna någon stor andel som bryr sig nämnvärt. När löparna får mer exakt elektronik, så att de kan börja mäta längden och tiden på vänster och högersteg, så börjar de säkert noja över obalans också. Men även då helt i onödan.

Så länge man trampar med båda benen, så kommer inget drastiskt att hända med balansen.

Däremot kan det ju bli missvisande mellan individer. En person med starkare vänsterben får ju bättre siffror än en person med starkt högerben. Det är ju tråkigt för egot förstås.

Watt mätare
Daniel_S sa:
eiskall sa:

och de flesta har inget att hämta på att jämna upp skillnaden.

Ok, jag ger upp.

Kan någon som förstår vad jag menar ta över? :)

Watt mätare
geologen sa:
Dubbelsidig. Så är den frågan avhandlad.

Varför? Inte för att verka dum eller provocerande utan jag skulle verkligen vilja veta. Jag förstår självklart att dubbelsidig är en förutsättning om man vill kunna analysera skillnader mellan höger och vänster ben men handen på hjärtat, hur många av oss gör det och drar nytta av den kunskapen? För mig skulle en effektmätare i första hand vara ett verktyg att mäta framsteg i träningen och ett verktyg för att hitta en lämplig uthållig ansträngningsnivå och då förstår jag inte vitsen alls.

Watt mätare
Homealone111 sa:
geologen sa:
Dubbelsidig. Så är den frågan avhandlad.

Varför? Inte för att verka dum eller provocerande utan jag skulle verkligen vilja veta. Jag förstår självklart att dubbelsidig är en förutsättning om man vill kunna analysera skillnader mellan höger och vänster ben men handen på hjärtat, hur många av oss gör det och drar nytta av den kunskapen? För mig skulle en effektmätare i första hand vara ett verktyg att mäta framsteg i träningen och ett verktyg för att hitta en lämplig uthållig ansträngningsnivå och då förstår jag inte vitsen alls.

Inte för att verka dum eller provocerande, men har du läst resten av trådens inlägg, efter mitt citerade inlägg?

Watt mätare
eiskall sa:
Daniel_S sa:
eiskall sa:

Ok, jag ger upp.

Nej, ibland får man inse att folk inte är mottagliga för sakargument. Låt intelligensreserven köpa skit om de nu blir lyckliga av det.

Watt mätare
Mats65 sa:
eiskall sa:
Daniel_S sa:
eiskall sa:

Ok, jag ger upp.

Nej, ibland får man inse att folk inte är mottagliga för sakargument. Låt intelligensreserven köpa skit om de nu blir lyckliga av det.

Tack!

Ditt inlägg skänker mig viss sinnesfrid :)

Watt mätare
Jag har en P2M type S, en P2M NG, en Quarq Sram red och en Stages gen 2.

Alla visar konsekvent och har fungerat för mig. Stages är enkelsidig och jag har inte haft några problem med det. Det finns ju absolut inga fördelar med enkelsidig dock precis som skrivs ovan.

Som flera skriver kan man ju vara 50/50 vid 100w, 53/47 vid 200w och 57/43vid 500w. Är du 57/43 vid 500w så trycker du 285w med vänsterbenet och din Stages skulle då visa 285x2=570w vilket 14% för mycket.

Jag har kvar min Stages för den är väldigt praktisk att skifta mellan cyklar och jag har haft med den utomlands till hyrcyklar.

Att ha "äkta" dubbelsidig mätning såsom pedaler eller Infocrank ser jag inget syfte med för min del. Mäter man i vevpartiet eller navet så får man totalen och det är ju det man vill ha egentligen.

Watt mätare
Mats65 sa:
eiskall sa:
Daniel_S sa:
eiskall sa:
Enbensmätning+ändrad balans = icke tillförlitliga värden. Punkt.
Nej, ibland får man inse att folk inte är mottagliga för sakargument.
:)

Nej men på riktigt, visa gärna var jag kan hitta information om vikten av att veta v/h balansen för friska individer. Jag har inget investerat i min åsikt. Skulle imbalans vara något som riskerar driva iväg kraftigt av träning, så bör en betydande del av tävlande cyklister ha fått en rejäl överraskning första gången de satt sig på en dubbelsidig mätare?

Watt mätare
Daniel_S sa:
Mats65 sa:
eiskall sa:
Daniel_S sa:
eiskall sa:
Enbensmätning+ändrad balans = icke tillförlitliga värden. Punkt.
Nej, ibland får man inse att folk inte är mottagliga för sakargument.
:)

Nej men på riktigt, visa gärna var jag kan hitta information om vikten av att veta v/h balansen för friska individer. Jag har inget investerat i min åsikt. Skulle imbalans vara något som riskerar driva iväg kraftigt av träning, så bör en betydande del av tävlande cyklister ha fått en rejäl överraskning första gången de satt sig på en dubbelsidig mätare?

100% seriös fråga: Missförstår du avsiktligt?

Om ja, skål! ?

Om nej, läs igenom hela tråden en gång till.

Watt mätare
Jag förstår inte. På riktigt.

Ni säger att balansen kan skilja vid olika effekt. Det är är väl kanske inte så konstigt iofs.
Frågan är ju om den här skillnaden förändras drastiskt när man blir bättre eller sämre tränad.
Om den diffar från gång till gång hur får man då ut vettiga siffror? Om vänster ben var starkare i onsdags och höger starkare i måndags?

Att ev obalans kan göra att absoluta effekter diffar är givet, men som jag frågade tidigare, om man bara bryr sig om sina egna relativa effekter då?

Watt mätare
Obalansen varierar för samma person både mellan pass och inom pass! Vad är det du inte förstår? Detta faktum innebär att en enkelsidig mätare inte kommer att ge nån särskilt konsekvent effektmätning. De potentiella felen blir så stora att mätaren förlorar mycket av sin poäng för att följa upp träningen. Man kan helt enkelt inte känna sig riktigt säker på att den där förbättringen på sju procent är hyfsat nära sanningen, eller om effekten egentligen inte ökat eller till och med har minskat, men att felet i mätningen slumpmässigt gjort att skillnaden ser ut som en ökning.

Watt mätare
Quarq DZero Alu före P2M Gossamer Type S MegaExo. Bättre hållbarhet på vevparti och troligtvis mätaren. Min P2M Gossamer har en skev vevarm efter en krash och plast på mätaren hade självspruckit som byttes ut på garanti. Köpte DZero för att slippa köra utan mätare under garantiärendet.

Har också krashat med DZero och vevarmen höll sig lika rak som innan krashen.

Watt mätare
geologen sa:
Obalansen varierar för samma person både mellan pass och inom pass! Vad är det du inte förstår? Detta faktum innebär att en enkelsidig mätare inte kommer att ge nån särskilt konsekvent effektmätning. De potentiella felen blir så stora att mätaren förlorar mycket av sin poäng för att följa upp träningen. Man kan helt enkelt inte känna sig riktigt säker på att den där förbättringen på sju procent är hyfsat nära sanningen, eller om effekten egentligen inte ökat eller till och med har minskat, men att felet i mätningen slumpmässigt gjort att skillnaden ser ut som en ökning.
Det jag inte förstod var just det. Att balansen varierar väldigt mycket hela tiden. Uppfattade inte att någon uttryckte det tydligt.
Någon sa att det berodde på effekt, någon annan om dagsform osv.
Men om man nu kör ett pass där den totala medeleffekten är 250W och "medelbalansen" är V57% H43%, hur jämför man det med ett annat liknande pass där medeleffekten också är 250W men balansen istället är V47% H53%? (seriös fråga)
Hade man haft en enkelsidig effektmätare sp hade man ju sagt att passen var mer eller mindre precis lika, men hur analyserar man samma pass när man vet att balansen skilde sig åt?
Vad betyder det? Vad gör man åt det?

Watt mätare
Anledningen att jag undrar är också att jag funderar lite om man kan dra några paralleller mot den data jag får vid löpning från Garmin 920xt med HRM-RUN.
Där får man balansen vänster/höger i markkontakttid. Har ingen aning hur jag ska tolka den datan. Ligger oftast iofs på +/- 1% under ett vanligt löppass, om jag inte springer på bana inomhus då brukar skillnaden iofs inte bli så mycket större, men mer år ena hållet bara. ganska konsekvent runt V49% H51% vilket iofs inte är så konstigt när man springer vänstervarv.

Watt mätare
geologen sa:
Det spelar stor roll oavsett om man vill skryta eller inte. Kraftbalansen mellan benen är oförutsägbar, och varierar inte bara mellan pass utan också inom samma pass. Eftersom felets storlek kan vara betydande, 5-10 procent, och oförutsägbart i storlek och riktning, gör det en enkelsidig mätare till ett rätt dåligt träningsredskap.

Jag har kört på min Stages på Monarken en hel vår nu och jag tycker att mina siffror är konstanta från pass till pass. Om det var 10% diff så skulle det innebära att jag inom samma vecka hade kunnat köra 300 watt på mina femminutare ena gången för att sedan köra 330 watt nästa gång, några dagar senare. Det är inget som jag i praktiken har observerat.

Watt mätare
BjornR sa:
Om man lägger sig prisklassen så får man ju Quarq DZero Carbon som väger 100g mindre än rotor 3d24 och inte behöver specialverktyg.

Nja, Quarqen är ju GXP så "rakt in" blir det inte riktigt utan ett vevlagerbyte kommer till. Men lättare vevar är det ju och hade jag t.ex behövt en effektmätare för (äkta) BB30-kompatibilitet hade jag nog inte letat längre.

Watt mätare
eketjall sa:
geologen sa:
Det jag inte förstod var just det. Att balansen varierar väldigt mycket hela tiden. Uppfattade inte att någon uttryckte det tydligt.
Men om man nu kör ett pass där den totala medeleffekten är 250W och "medelbalansen" är V57% H43%, hur jämför man det med ett annat liknande pass där medeleffekten också är 250W men balansen istället är V47% H53%? (seriös fråga)
Hade man haft en enkelsidig effektmätare sp hade man ju sagt att passen var mer eller mindre precis lika, men hur analyserar man samma pass när man vet att balansen skilde sig åt?

om du i ovanstående exempel hade kört med enkelsidig mätning hade ju INTE medelkraften visats som lika på de två passen. Skulle man ta det mest extrema fallet v0% H100% skulle medeleffekten visa 0 Watt vilket ju varit lite nedslående efter avslutat träningspass.. :-)

Watt mätare
Kör D-zero på racern / Monarken ( och quarq xx1 på ht )

Har haft otaliga Quarq red innan men fick för mig att jag ville mäta individuellt eftersom jag konsekvent haft 47/53 i ( förmodad ) balans . ( vilket senare visat sig bero på nervpåverkan i ryggen med största sannolikhet )

Körde Vector 2 en halv säsong som visade exakt lika (47/53) och sålde sen snabbt av dom när det visade sig att fler och fler upplevde dom som okonsekventa i mätningen .

Helnöjd med D-zero , inga driftstörningar alls i garaget som innan ( med förra generationen quarq ) av mobila bredbandet .
Oklart om det beror på att det även överför via blåtand .

Kanonbilligt numera också , 7995 med 15% klubbrabatt.

Missnöjd med :

Att jag är för snål och inte har ett permanent i Monarken .

Det visar betydligt mindre än jag önskar .

M

Astral sa:
Quarq D zero någons som använder den och har någon uppfattning?

Watt mätare
sivan sa:
eketjall sa:
geologen sa:

om du i ovanstående exempel hade kört med enkelsidig mätning hade ju INTE medelkraften visats som lika på de två passen. Skulle man ta det mest extrema fallet v0% H100% skulle medeleffekten visa 0 Watt vilket ju varit lite nedslående efter avslutat träningspass.. :-)
Sant, men det jag försöker få mitt huvud runt är på vilket sätt man tolkar siffrorna från en dubbelsidig mätare. Om man är nöjd med att den totala effekten är lika så blir ju felet på varje individuellt ben lika stort som om man bara tittat på ena benet.
Mitt resonemang bygger då på att balansen svänger hej vilt dag till dag, minut för minut, så som rapporterats från förespråkarna.
Ser man konsekventa skillnader mellan benen så kan man ju potentiellt jobba med att försöka minimera dom, men det är ju dom här mer slumpmässiga (jag kallar dom det tills någon förklara att det finns något mönster) skillnaderna som jag undrar hur man ska hantera.

Watt mätare
eketjall sa:

Här svarar du på din egen fråga.
En dubbelsidig så vet du att det är ojämnt men du får exakta siffror, med en enkelsidig kan du ha missat ett träningsblock i mätfel.
Låt säga att du gör ett ftp test och fick en siffra.
Nästa test några veckor senare får du en siffra som är lika som den gamla eller i värsta fall sämre.
Bara för att balans mellan benen var olika de dagarna och mätaren har några % mätfel.
Så hur vet du om det beror på mätfel, balans, överlag sliten?
Att minimera orsaken till felkällor är anledningen till att man vill ha en dubbelsidig mätare.

Den fsa veven jag länkade till tidigare verkar vara en bra produkt för de som shoppar i det prisläget.

Watt mätare
Jo, men om skillnaden på vänsterbenet är -10% men totalen är samma så har ju vänsterbenet blivit 10% sämre och högebenet 10% bättre.
Det borde man väl göra något åt?
Visst samma totaleffekt ger samma hastighet allt annat lika. Men man kunde ju varit ännu snabbare om man inte var sämre i vänsterbenet.

På vilka andra sätt kan man se dom stora skillnaderna i balans? Typ styrkeövmingar? Eller är det just bara vid cykling som man har denna "slumpmässiga" obalans?

Watt mätare
Lite mer eld i brasan.

https://powermetercity.com/2016/06/24/total-vs-left-only-power-measurement/
Verkar dock inte finnas någon vetenskap kring detta så det väger väl inte så tungt.

Ensidiga effektmätare döms ut av anledningar som nämnts här.
Men den viktigaste egenskapen nämns vara reliabiliteten dvs undvikandes av slumpens inverkan på mätresultatet.
Kör man 2 pass på samma watt ska slumpen inte påverka och visa olika.

Min egna lilla erfarenhet (4 tröskelpass 30-60min) av ensidig mätning mot en Monarkergometer att det skiljer +/-2% i reproduktiva siffror, sedan visar dom helt olika värden av effekt men det är en annan femma.
Sen vet jag inte vem som mäter rätt eller om mitt vänsterben sviktar när jag är trött.

Watt mätare
konscious sa:
Lite mer eld i brasan.

https://powermetercity.com/2016/06/24/total-vs-left-only-power-measurement/
Verkar dock inte finnas någon vetenskap kring detta så det väger väl inte så tungt.

Ensidiga effektmätare döms ut av anledningar som nämnts här.
Men den viktigaste egenskapen nämns vara reliabiliteten dvs undvikandes av slumpens inverkan på mätresultatet.
Kör man 2 pass på samma watt ska slumpen inte påverka och visa olika.

Min egna lilla erfarenhet (4 tröskelpass 30-60min) av ensidig mätning mot en Monarkergometer att det skiljer +/-2% i reproduktiva siffror, sedan visar dom helt olika värden av effekt men det är en annan femma.
Sen vet jag inte vem som mäter rätt eller om mitt vänsterben sviktar när jag är trött.

Intressant att deras tabell saknade Power2max, som nog ligger i topp när man väger samman funktion, användarvänlighet, pålitlighet, och pris.

Watt mätare
De listar nog bara effektmätare de själva säljer, därför saknas power2max

Powermetercitys text ska läsas som marknadsföring, så det är inte förvånande att det dyrare alternativet är bäst, med tillägget att de billigare nog duger om man kompromissar lite. I övrigt tycker jag inte att de dömer ut enkelsidiga, snarare konstaterar att om man inte prioriterar exakta effektvärden, så är enkelsidiga helt tillräckliga för att visa förändringar och relativa värden. De skrev det dock tydligare än vad jag klarar av :)

Watt mätare
Om man har en cykel som inte tar stages eller någon annan med junk på insidan av vevarmen är man då förvisad till G3 Powertap? Om man kan leva med effektmätare på bara ett hjul, är det en oki produkt då?

Tillbaka
Topp