Wattbike Atom-tråden

Wattbike Atom-tråden
Även om det kanske inte finns så många Wattbike Atom ute i garage, förråd, källare eller andra former av paincaves än, finns det nog många som sneglar åt det hållet.

Wattbikes sida om Atom hittar du här: https://wattbike.com/se/product/atom

Ni som redan svettas på en Atom, vad kör ni för setup, vad har ni för frågor, utmaningar etc?

Bilagor

• product__atom@2x.png
    product__atom@2x.png
    99.2 KB · Besök: 322
Wattbike Atom-tråden
Ja, Canyons hyckleri där gör mig så jävla illamående. Deras konsumenter får inte ställa sin cykel i en trainer men det har värsta samarbetet med Zwift där det fan är den enda hojen de kopplar in på alla deras event. Fy fan...

Wattbike Atom-tråden
niklassson sa:
Allt med atomen är bra utom växlarna mot zwift . Får köra utan realism i zwift för växlingen kommer med 1-2 sek fördröjning per växel.

Ja, har hört det också. Jag kör bara TrainerRoad så är inte så beroende av växlingen. Inte än iaf. Dessutom verkar mina handtag tappat kontakten med cykeln.

Wattbike Atom-tråden
Jag kan tipsa om att ställa din Atom på en matta, i alla fall om du tillfälligt har den i köket på det oljade trägolvet...

Bilagor

• 20181119_075127.jpg
    20181119_075127.jpg
    169.6 KB · Besök: 204
Wattbike Atom-tråden
niklassson sa:
Allt med atomen är bra utom växlarna mot zwift . Får köra utan realism i zwift för växlingen kommer med 1-2 sek fördröjning per växel.

Körde Aktivitus söndagspass i Zwift med 30/60 150% på slutet .
Regleringen hinner inte riktigt med så trots att jag låg över måleffekt större delen av dom ca 25 sekunderna med riktigt motstånd så bommade jag genomförandet enligt Zwift . Vet inte om icke uppnått kadensmål kan göra att man bommar också .
Snittet hamnade ca 6-7% under måleffekt .

Vid längre intervaller , och där inte skillnaden är över 300w , så funkar det perfekt .

Wattbike Atom-tråden
Vid workout mode ska inte banan spela någon roll dvs du får får en rak bana .
Problemet med ATOM är du du kör på full realism i zwift i ett race då blir de väldigt jobbigt med växlarna .

Det du gjorde att du bommade var att du låg för högt på watten för att få sjärnan måste du ligga på "rätt" watt.

Candencen spelar ingen roll för sjärnor heller.

Ett tips är ERG mode då går de inte bomma.

Wattbike Atom-tråden
cybernasty sa:
Vid workout mode ska inte banan spela någon roll dvs du får får en rak bana .
Problemet med ATOM är du du kör på full realism i zwift i ett race då blir de väldigt jobbigt med växlarna .

Det du gjorde att du bommade var att du låg för högt på watten för att få sjärnan måste du ligga på "rätt" watt.

Candencen spelar ingen roll för sjärnor heller.

Ett tips är ERG mode då går de inte bomma.
Så om jag inte försökt jaga upp kadensen ( mål 115 har jag för mig ) och fått ett ännu lägre effektsnitt på 30s så hade det varit bättre ?

Wattbike Atom-tråden
cybernasty sa:
Kadens spelar ingen roll för att få stjärnorna med kanske spelar roll för din träningsplan :)

Inte alls det jag menade .
Menar du att man fått stjärnan bara man följt motståndet trots att effektsnittet blir för lågt ?
Önskar jag hade en träningsplan mer än något ....

Wattbike Atom-tråden
Tar man det lite lugnt o inte matar på för många växlar åt gången så funkar det hyffsat smärtfritt i zwift :) i början blev man lite idiot på det.

Wattbike Atom-tråden
Hej, Blitt med atom, frågor,
Skulle vilja ha igång wattbike appen samtidigt som jag swiftar, för att hålla koll på rundtrampet, verkar inte gå nu, kör bt till pc, ska det gå?
Om inte, ifall jag ant+'ar samtidigt, går det då eller kan atomen bara var kopplad mot en plattform i taget?
Tänkt köra nått långsiktigt program framgent, om man måste välja, om inte fråga ett blir besvarad med ett ja, är det ett mervärde i att köra intervaller bland swiftare, eller bättre använda wattbikes program?
Tack på förhand

Wattbike Atom-tråden
Deras support är inte direkt snabba på återkoppling. Jag har dessutom problem med disconnectade shifters och att det "känns" som att den visar högre siffra än motstånd om jag jämför med min tidigare trainer.

Wattbike Atom-tråden
Menar du wattsiffror? Kan hålla med, om jag jämför med snittfarten från irl så går d fortare i wattbike appen, inte kollat från Swift men kan tänka mig att det är samma

Wattbike Atom-tråden
larason sa:
Menar du wattsiffror? Kan hålla med, om jag jämför med snittfarten från irl så går d fortare i wattbike appen, inte kollat från Swift men kan tänka mig att det är samma

Yes, wattsiffror. Jag jämför watt med puls och RPE. Det blev en tydlig skillnad när jag började med Atomen. Samma watt gav lägre puls och RPE i samma typ av pass efter jag bytt.

Däremot gjorde jag ett ramptest i Wattbike Hub och det kändes rimligt. Nästa vecka ska jag göra lite egna tester där jag jämför dels ett ramptest i Wattbike Hub med ett då jag kör TrainerRoad.

Wattbike Atom-tråden
larason sa:
Hej, Blitt med atom, frågor,
Skulle vilja ha igång wattbike appen samtidigt som jag swiftar, för att hålla koll på rundtrampet, verkar inte gå nu, kör bt till pc, ska det gå?
Om inte, ifall jag ant+'ar samtidigt, går det då eller kan atomen bara var kopplad mot en plattform i taget?
Tänkt köra nått långsiktigt program framgent, om man måste välja, om inte fråga ett blir besvarad med ett ja, är det ett mervärde i att köra intervaller bland swiftare, eller bättre använda wattbikes program?
Tack på förhand

På sista frågan så är i alla fall jag extremt mkt hjälpt av att köra strukturerade pass i Zwiftmiljön .
Barnpsyket mår bra av att ha cyklister framför om det blir jobbigt .

Angående rundtramp så vet jag inte men borde det inte gå att använda cykeldator parallellt för att åtminstone se balansen ?
Vet i alla fall att balansen inte redovisas i connect / trainingpeaks efter avslutat Zwiftpass .

M

Wattbike Atom-tråden
Jo, edgen går å ha parallellt, men den datan skickar ju även Swift upp till connect garmin, men hade viljat se rundtramps korven samtidigt som man swiftar, inte bara balans h/v,

Wattbike Atom-tråden
Bprct sa:
Japp. Alltså kör separat på cykeldatorn.
Dock får man ju upp båda passen i strava, men bara radera det ena.

Hmm, strange. Jag kör passen i TrainerRoad och har även igång min Garmin 520. Jag får över två pass, men det som kommer över till Garmin Connect har inte rundtramp eller vänster/höger med. Börjar mer och mer tro att jag fått ett måndagsex av Atomen...

Wattbike Atom-tråden
Ok.
Varför är det så meckigt att para ihop grejjer a varje gång?
Kör pc med bt via usb, kopplar ihop datorn o plattan(Android) utan problem, ser wattbiken på bägge, men i själva appen, pair device, går det sådär, bt symbolen uppe till vänster sover oftast, inte blinkar/letar som den ska.
Tar oftast 20-30 min innan jag fått ihop allt, är iofs uppvärmd då, men väldigt frustrerande, särskilt om man ska vara med på nått event.
Ska man slå på i nån viss ordning?
Slår av o på allting lite hit o dit, o plötsligt funkar det, men hittar ingen röd tråd varför det funkar ibland, men oftast inte. tips mottages tacksamt.

Wattbike Atom-tråden
larason sa:
Ok.
Varför är det så meckigt att para ihop grejjer a varje gång?
Kör pc med bt via usb, kopplar ihop datorn o plattan(Android) utan problem, ser wattbiken på bägge, men i själva appen, pair device, går det sådär, bt symbolen uppe till vänster sover oftast, inte blinkar/letar som den ska.
Tar oftast 20-30 min innan jag fått ihop allt, är iofs uppvärmd då, men väldigt frustrerande, särskilt om man ska vara med på nått event.
Ska man slå på i nån viss ordning?
Slår av o på allting lite hit o dit, o plötsligt funkar det, men hittar ingen röd tråd varför det funkar ibland, men oftast inte. tips mottages tacksamt.

Jag håller med. Det är säkert lagen om alltings jävlighet som spökar som vanligt. Jag kör via BT till en iPad nu, fick då köpa ett Wahoo pulsband istället. Jag har en dator med ANT+ dongle, men jag tycker iPad-stället på cykeln är rätt smutt och ville använda det. Kanske byter ändå...

Wattbike Atom-tråden
larason: Tänk på att via ANT+ kan flera enheter "lyssna" på samma signal, men när man kör BT så kan man bara ha en enhet som lyssnar i taget. Så var säker på att du bara kopplar upp en enhet i taget via BT mot Wattbiken.

Wattbike Atom-tråden
Det verkar ju som d e en bugg i själva programmet, då Android plattan som jag har på cykeln hittar aromen, lika med PC n med bt dongle hittar den, men på skärmen, alltså där jag"cyklar", där blinkar inte symbolen för bt, o även om den gör den så hittar den inte,

Körde ett träningspass igår med lite korta intervaller på 10sek, tog fyra sek innan man var på rätt belastning, 550w, fick igen ca 2 i slutet på intervallen dock.

Sen på dom långa lugna, 5 ock 10 min skulle man gärna kunna se på rundtramps korven, får prova med en ant dongle också, så finns både bt o ant, kanske den kan köra infon parallellt till både zwift o wattbike appen, I wish....

Wattbike Atom-tråden
Ok, notis, tror du att det spelar någon roll i vilken ordning man slår på grejerna, tycker kanske att det vore logiskt o få ihop pc o wb först, men får ibland intrycket att det är zwift appen som triggar igång bt sökningen i själva programmet?
Men har provat slå av o starta om i olika ordningar(fränt ord), men ser ingen röd tråd, plötsligt funkar det bara.

Wattbike Atom-tråden
Sorry, ser nu att autocorrrect döpte om dig botis, ber om ursäkt för det.

Undrar om nån vet, jag kör nu med PC o btl, funkade klockrent igår btw, kan man samtidigt koppla en ant+ dongle till en Android platta och ha wattbikes egna app igång parallellt med zwift, för o ha koll på rundtramp?
/L

Wattbike Atom-tråden
larason sa:
Sorry, ser nu att autocorrrect döpte om dig botis, ber om ursäkt för det.

Undrar om nån vet, jag kör nu med PC o btl, funkade klockrent igår btw, kan man samtidigt koppla en ant+ dongle till en Android platta och ha wattbikes egna app igång parallellt med zwift, för o ha koll på rundtramp?
/L

Jag kan kolla i em om jag kommer ihåg .
Är väl bara att jag inte använder plattan som styr utan watthub och kör Zwift från pc till tv .

Återkommer .....
Eller blir påmind ?

Wattbike Atom-tråden
larason sa:
Grejjtt, men får du zwift o funka utan platta? Har aldrig fått bt symbolen att blinka(söka) utan att jag slår på zc.

Eftersom jag kör Android har jag följande stup :

Laptop med ant+sticka kör programmet och är kopplat till tv:n via HDMI, går att köra enbart så .
Köpt en platta enbart för att få upp wattbikehub på tv och den har micro-hdmi ut , med facit i hand kommer jag nog ytterst sällan köra så utan tror "uteslutande" Zwift . Skulle då ha funkat med befintlig platta men lätt att vara efterklok .

På plattan körs ZC när jag Zwiftar , kanske i fortsättningen wattbikehub med rundtrampsvyn under strukturerade pass om det går .

Återkommer

Wattbike Atom-tråden
Kanske du ids testa, ant+ för zwift, vilket du kör nu som jag förstår, å samtidigt köra plattan med blt för wattbike app?
Skulle vara toppen o kunna hålla koll på rundtrampet samtidigt som man swiftar, mitt högerben har nå konstigt(för klent?) för sig som jag skulle vilja få till.

Wattbike Atom-tråden
Jag gillar att ni verkar vara överens om att era Wattbikes visar för hög effekt, och att ni tar det med en axelryckning :)

Kan ingen testa med några (tillförlitliga) pedaler och jämföra?

Tillbaka
Topp