Wattbike Atom-tråden

Wattbike Atom-tråden
Watten tycker jag känns"rimlig" har inga pedaler för o kolla, men känns nog nära.
Dock är farten orealistigt hög, men det verkar gälla alla om man ser deras w/kg i alla fall, vet ju iofs inte vad dom väger.

Wattbike Atom-tråden
eiskall sa:
Jag gillar att ni verkar vara överens om att era Wattbikes visar för hög effekt, och att ni tar det med en axelryckning :)

Kan ingen testa med några (tillförlitliga) pedaler och jämföra?

Tror min visar rätt men sk...r i vilket så länge den är stabil .
Ska köra ett test idag på wattbike och sen utgå ifrån det .

Tidigare hade jag samma vevparti i fincykel som i Monarken och det finns såklart fördelar med det .

M

Wattbike Atom-tråden
20181128_125329.jpg

Wattbike Atom-tråden
Jag tänkte eftersom det på bilden är två röda, horisontella streck längst ner på din skärm. De visas när dina shifters inte är connectade. Lite konstigt om det då ändå går att växla med växelknapparna.

Wattbike Atom-tråden
Jag tycker även att effekten i ERG-mode fluktuerar lite väl mycket. I alla fall utanför deras påstådda nivåer.

Här är två rätt likvärdiga pass. Båda är rampade maxtester och båda visas med data uppsamlat av en Garmin Edge 520 och grafen är från Garmin Connect.

I den ena bilden syns rätt tydliga ramper. Det passet är kört via TrainerRoad på en Tacx Flux Smart. (översta bilden)
I den andra bilden syns inga tydliga ramper, det är mer en jämn ökning. Det är kört via Wattbike Hub på en Atom. (nedersta bilden)

Någon mer som känner av detta?

Bilagor

• TrainerRoad ramp test.jpg
    TrainerRoad ramp test.jpg
    7.7 KB · Besök: 130
  • wattbike_hub_ramp_test.jpg
    wattbike_hub_ramp_test.jpg
    7 KB · Besök: 125
Wattbike Atom-tråden
Nu har jag hunnit testa också. Bara haft den några dagar.
Så här blev min setup för att komma igång så snabbt som möjligt:
Wattbike hub på en Samsung platta.
Zwift på telefonen som jag castar/speglar till tvn.
Kan ju köra musik i bakgrunden på den samtidigt.
Har dragit fram laddsladdar för att det ska räcka tillräckligt länge.
Gjorde en simpel telefonhållare av najtråd.

Fick inte garmins pulsband att fungera men orkade inte greja med det så jag tog ett polar med blåtand som jag hade hemma.

Lyckade med att få allt att lira med grejer som jag redan hade hemma.
20181226_210940.jpg

Wattbike Atom-tråden
manslennstrand sa:
Ahaa, då du kör alltså Wattbike Hub parallellt med Zwift? Det kan ju vara en idé om man vill får med siffrorna till Hub samtidigt.
Ja.
Det är med inspiration från Manurhin2's bild längre upp i tråden..
Då får man ju upp dynamiken och växlarna. ?

Wattbike Atom-tråden
manslennstrand sa:
Mattias Lundqvist sa:
Angående rätt och fel watt... Går inte Atomen att kalibrera eller nolla på något sätt? Hur vet man om den visar rätt?

Bra fråga. Nej, det går inte att kalibrera så det är svårt att veta om den visar rätt annat än att jämföra med annan effektmätare.

Hade en gubbe hemma idag som var övertygad att hans vector 3 visade 30-ish w för lite .
Efter att ha kört stadigt på flera nivåer konstaaterades att värdena var såpass lika mot wattbike så vi inte ens klockade nåt längre medel .

M

Wattbike Atom-tråden
Vart han ledsen? ?
"vet" man att wattbike visar "rätt" ?

Vad har ni för pes%, va är realistiskt?
Samma på peak% l/r, vars vill man ligga?

Wattbike Atom-tråden
Manurhin2 sa:
Hade en gubbe hemma idag som var övertygad att hans vector 3 visade 30-ish w för lite .
Efter att ha kört stadigt på flera nivåer konstaaterades att värdena var såpass lika mot wattbike så vi inte ens klockade nåt längre medel .

M

Tråkigt. För honom. ?

Wattbike Atom-tråden
Lingon sa:
Manurhin2 sa:

M

Tråkigt. För honom. ?

Både ja och nej
Tror han är rätt nöjd ändå , att mäta är att veta . kör första innesäsongen på min gamla tasx basic och den visar ju lika från gång till gång med alla parametrar lika .

Får man sen tvivel när man fått sina pedaler som visar mindre och dessutom googlar om det så är bollen i rullning .

Tror det finns många som förväntat sig högre siffror nu när "alla" som cyklar har effektmätare .

Nu inser han dock att han är med i matchen och läser garminwatt och bara reglerar med trainern/kadens .

Wattbike Atom-tråden
larason sa:
Vad har ni för pes%, va är realistiskt?
Samma på peak% l/r, vars vill man ligga?

Körde min premiärrunda idag. 3h i ganska jämnt lugnt tempo. Har definitivt satt lägstascoren på 11 ?. PES balance 8/15 och leg balance 54/46.

Har aldrig kört med wattmätning tidigare och extremt förvånad att jag hade 54/46 fördelning mellan benen med 54% på det benet där jag har en knäskada och vet att jag är klart svagare. Tänkte att den måste vara omvänd men testade så den mätte rätt ben och det gjorde den.

Har läst på lite om PES nu och tycker min Polar view ser riktigt konstig ut med pucklarna i mitten? Inte sett det på någon annan.

Bilagor

• fullsizeoutput_498.jpeg
    fullsizeoutput_498.jpeg
    94.9 KB · Besök: 117
Wattbike Atom-tråden
fischen sa:
Hej!

Vilken av dessa Ant+ dongels tror ni passar bäst till en Atom? Wattbike säljer inte sin ”egen” till Sverige :/ Måste ha den senast tisdag (därav valet av butik).

Tack!

https://m.traningsmaskiner.com/sv/search?q=ant+

Vet inte men tar nästan gift på att det kvittar , dom gör samma sak .
Det är ev signalstyrka eller liknande som kan skilja .
Har du dator långt från cykeln så kör med sladd .

Ligger en för 200 på k&s

Wattbike Atom-tråden
manslennstrand sa:
Deras support är inte direkt snabba på återkoppling. Jag har dessutom problem med disconnectade shifters och att det "känns" som att den visar högre siffra än motstånd om jag jämför med min tidigare trainer.

Man skulle kunna säga att Wattbikes support suger om man vill vara lite ungdomlig .
Jag har väntat ett halvår på svar om det går att få loss ett extra sadelfäste till användare nr 2 . Trots besked att dom kollar både första och även andra ggn vid påminnelse så är det tyst ännu .
Vet också om ett reklamationsärende som inte sköts tillfredställande ......

Jag är dock helt nöjd med min Wattbike ?

Synd bara på runt hörnet-mentaliteten .

M

Wattbike Atom-tråden
Har en tacx smart Bike beställd sedan ett par månader. Börjar nu bli lite orolig att den inte släpps innan även kommande vinter är över....

Har därför börjat kika mer åt atom. När man läser tråden (och andra forum) verkar atom ha haft lite olika mottagande över tid. Hur är det idag, efter senaste uppdatering? Är ni som har den nöjda? Vad saknar ni? Hade ni köpt den idag?

Tack på förhand!

Wattbike Atom-tråden
K sa:
Har en tacx smart Bike beställd sedan ett par månader. Börjar nu bli lite orolig att den inte släpps innan även kommande vinter är över....

Har därför börjat kika mer åt atom. När man läser tråden (och andra forum) verkar atom ha haft lite olika mottagande över tid. Hur är det idag, efter senaste uppdatering? Är ni som har den nöjda? Vad saknar ni? Hade ni köpt den idag?

Tack på förhand!

Jag har inte provat ngn annan smarttrainer men är nöjd med min.
Regleringen av effekt vid kortare intervaller/backar i vr släpar lite men det gör det som jag förstått på alla, bara olika mkt.
Jag har inte ångrat mitt köp och skulle köpa en likadan idag.

Reklamationsärendet ovan ska ha löst sig även om det inte är färdigreglerat.

M

Wattbike Atom-tråden
Jag tycker den funkar bra. Enda nackdelen är om man vill köra riktigt hårda och mycket korta intervaller, för då hänger den inte riktigt med.
Ska tydligen vara bättre i senaste uppdateringen som kom nyligen. (inte hunnit uppdatera själv ännu)
Jag skulle absolut välja den även idag. Svårt att tänka mig något annat.
Finns en bra Facebook-grupp: https://www.facebook.com/groups/120839078637295/

Senast ändrad:
Wattbike Atom-tråden
Installerade nya mjukvaran idag som folk är lyriska över i FB-gruppen och som ska göra att den reglerar effekt snabbare bla.
Jag märkte då ingen skillnad med förbehåll att det är länge sen jag körde annat än rehab lugnt.
Gjorde ett program i Zwift med 30/30 med ca 130W skillnad, tog ca 4-5 s till hög/låg effekt vilket är ungefär som jag kommer ihåg det från innan.

Enda gången jag tycker det stör är vid korta spurter som är populärt i program nuförtiden.

M

Tillbaka
Topp