WC MTB Marathon i Falun 2005

UCI MTB World Cup Marathon – Lugnet - Falun 12-14 augusti 2005

Inom både svensk och internationell mountainbikesport är det långloppen som för närvarande står för den mest intressanta utvecklingen. I Mellan- och Sydeuropa arrangeras ett stort antal långloppstävlingar varje år. Många av dessa har vuxit till folkliga breddidrottsarrangemang med tusentals anmälda cyklister vid varje tävlingstillfälle. I grannlandet Norge lockar MTB-långloppet Birkebeiner Rittet varje år ca 10 000 åkare. Den här säsongen genomfördes även ett Marathon VM och fem deltävlingar i UCI MTB World series i Marathon.

Här i Sverige är det sedan många år Långloppscupens deltävlingar som är de stora MTB-arrangemangen. För landets alla MTB-cyklister, oavsett ålder, nivå och inställning, utgör dessa tävlingar några av säsongens absoluta höjdpunkter. Här ges möjligheter för aktiva, publik, media och cykelbransch att mötas på ett naturligt och regelbundet sätt. Livgivande möten för cykelsporten och viktiga inspirationskällor för cyklisterna.

Långa Lugnet, Faluns eget långloppsarrangemang, genomfördes i somras för 14:e året och är ett av landets äldsta MTB-långlopp. När det internationella cykelförbundet UCI i våras meddelade att man ville höja statusen ytterligare på MTB-långlopp och hade planer på att inrätta en MTB World Cup Marathon till säsongen 2005, ville Falun vara med. Falu Cykelklubb, Långloppscupen, Nationellt Idrottscentrum Lugnet, Välkommen till Falun, Falu Kommun och Svenska Skidspelen författade tillsammans en ansökan om att få ingå med Långa Lugnet som deltävling i nästa års nyinrättade Världscup. I början av september kom det glädjande beskedet från UCI att Långa Lugnet blir en av de åtta deltävlingarna.

Valet av tävlingsarena är en självklarhet. Lugnet tillhör, mycket tack vare Svenska Skidspelen, en av Sveriges internationellt mest kända idrottsanläggningar. Terrängen runt stadion och norrut lämpar sig mycket väl för mountainbike. Logi och camping finns på gångavstånd, omklädning, duschar och utomhusbad likaså. En stor publikvänlig arena med läktare, lämpligt mässområde och stora parkeringar gör också sitt till.

Världscupstatusen kommer att innebära att Långa Lugnets bansträckning till stora delar måste göras om. Segertiden för den internationella eliten ska ligga på runt fyra timmar och det innebär en banlängd på ca 11-12 mil. Självklart kommer loppet som vanligt att vara öppet för landets alla MTB-cyklister och banan kommer tekniskt att anpassas så att åkarna erbjuds gynnsamma förhållanden oavsett om man tillhör eliten eller är en entusiastisk motionär.

Målsättningen är att Långa Lugnet skall komma att bli landets stora MTB-manifestation 2005 och arrangörens ambition är att fylla Skidstadion på Lugnet med aktiviteter fredag, lördag och söndag. Långloppen kommer att genomföras lördag den 13 augusti. Här kommer Sveriges alla långloppsåkare att erbjudas en unik möjlighet att på hemmaplan delta i ett stort, internationellt cykelarrangemang.

UCI MTB World Cup Marathon 2005

10 april # 1 WC Marathon Cyprus (CYP)
1 maj # 2 WC Marathon Riva del Garda (ITA)
19 juni # 3 WC Marathon Mont-Sainte-Anne (CAN)
10 juli # 4 WC Marathon Bad Goisern (AUT)
7 augusti # 5 WC Marathon Osians (FRA)
13 augusti # 6 WC Marathon Falun (SWE)
1 oktober # 7 WC Marathon St.-Wendel (GER)
8 oktober # 8 WC Marathon Roc d’Azur (FRA)

20 augusti World Championships Lillehammer (NOR)

det hoppas jag att du och de flesta andra gör!
mycket arbete ligger framför oss, bana, organisation, marknadsföring och annat smått och gott. kul att suga tag i. information kommer framledes finnas på www.langloppscupen.com och www.faluck.com.
det finns mer i falun än cykelcross.....
hetast just nu annars är snögloppet nästa lördag.
kanske läge att se fram emot glansis och stenhårda krascher?

the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hm... Ska man orka köra ännu en runda på Lugnet
> tro?
>

Du måste ju göra det endast för att säga att samma cykel går som DH på åreskutan, trailbike, samt xc på 24h tävlingar och världscupstävlingar i långlopp!

Senast redigerad av en moderator:
Kul. Om inget kommer ivägen så kommer jag med högsta sannolikhet stå på startlinjen även i år.

Blir banan 12 mil kommer jag iaf vara halvvägs om jag klappar ihop efter 6 mil som jag gjorde på LL -04. Kan bli jobbigt. :-)

mytomspunnen Skrev:
> Du måste ju göra det endast för att säga att samma
> cykel går som DH på åreskutan, trailbike, samt xc
> på 24h tävlingar och världscupstävlingar i
> långlopp!

På något sätt har du rätt, men å andra sidan är 24h häftigare.

Ska jag cykla runt Vättern på den också? :P

the_TnT Skrev:
> mytomspunnen Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du måste ju göra det endast för att säga att
> samma
> > cykel går som DH på åreskutan, trailbike,
> samt xc
> > på 24h tävlingar och världscupstävlingar i
> > långlopp!
>
> På något sätt har du rätt, men å andra sidan är
> 24h häftigare.

24h är häftigare men världscupstävling smäller högre för oinitierade (Du behöver ju inte förtälja resultatet och hur många startande de är...).

De är ju ändå VÄRLDSCUPEN!

>
> Ska jag cykla runt Vättern på den också? :P
>

Självklart! Du kan ju dra jomper första milen eller nåt:)

det som kanske är mest intressant är banan. iom kravet finns att segrartiden ska ligga på runt 4 timmar kommer vi till stora delar att börja om m bansträckningen från början igen. lugnet som start och målplats finns självklart kvar, i övrigt kommer det att se mycket annorlunda ut mot ifjol. målsättningen är att vi ska besöka lite mer byar runt falun, såsom grycksbo, bjursås och även sundborn. törnbergs stig och norlingbergsbacken hittar vi med största sannolikhet tillbaka till. beroende på hur mycket stig vi lägger in räknar vi m att distansen hamnar mellan 100-120 km. möjlighet kommer att ges till den som vill att köra kortare delar, såsom en variant på ca 60 km och en på 35 km.
succé ska det garanterat bli! programmet för helgen i övrigt är inte spikat men går det som vi vill kör vi rm cykelcross fredag kväll och bjuder på downhill/freeride-uppvisning/tävling under lördagen.

Får man önska? Isf. så mycket stig ni törs och lite till :-D Falun och dess stenar är roligt. Törnbergsstig skulle dessutom inte lämna någon WC-åkare oberörd!

Micke S Skrev:
> är det bara jag som tycker törnbergs stig var det
> tråkigaste på förra banan?

Troligtvis inte, men en motivering är på sin plats eftersom det är min favoritstig i Falutrakten...

Törnbergs stig är tråkigast för att det är just under tävling på sådana stigar som jag har som mest problem. taskigt slätdrag och spurt samtidigt som klungan blir extremt utdragen och det är svårt att ligga på rulle.

att bara cykla på den är säkert väldigt njutningsfullt. hur naturskön och rolig banan är under tävling bryr jag mig inte så mycket om. jag brukar högst lägga märke till några få av attraktionerna runt finnmarkstursbanan tex. det tog flera år inann jag såg näcken för första gången :)

Micke, varför i hela friden cyklar du i skogen? Trodde det var för att det fanns sådana utmaningar där och inte bara klungcykling som i lvg. Eller hur var det du formulerade det någonannastans på forumet? :P

törnbergs stig är ju inte mer än en smal grusväg.

utmaningen för mig är att kunna köra så snabbt jag kan i förhållande till andra. utmaningar i form av knepiga skogspartier ser jag nuför tiden inte som utmaninagr. jag kör gärna runt.

det jag gillar med mtb framför landsväg är just att cykla i skogen, för att jag gör det bra, och göra sitt eget lopp. men jag har väldigt liten erfarenhet av att tävla på landsväg.
jag ser xc och lvg som cykling, inte som två olika företelser. båda är lika roliga och jag tävlar där jag känner att jag gör bäst resultat, och därmed har roligast.

Kul, WC premiär för mig om allt går som det ska:-)

Tacka vet jag stenröset till stig vid sjön efter Törnbergs stig på den gamla banan, där fick man i alla fall tänka till lite, tyckte 2004 banan var lite väl tekniskt enkel men smaken är ju delad.

Bra med listan på långlopp. Jag som aldrig orkar leta upp alla lopp skulle behöva någon form av kalender där man kan skriva in events och annat kul. /Phredhe

måste nog hitta en mtb å låna inte ofta man får chans att köra Världscuplopp
"slalomstigen" var ju riktigt skoj har fortfarande kvar en t-shirt som jag fick när jag körde LL sist 1997
bara frågan vilket lopp man ska köra för att starta i schyst fålla.....

Törnbergs är ju mest ett annorlunda inslag.
Ett avbrott från vanliga grusvägar och stigar.

Riksmästerskapet i cyclocross dagen innan är ju mumma bara det..

info om samtliga långlopp som ingår i cupen finns på www.langloppscupen.com.
upplysningsvis kan jag oxå informera om att går törnbergs stig in i 2005 års långa lugnet kommer även stenskramlet som följer, (som ett brev på posten). dessutom har jag skakat fram en skoterled i anslutning t nämnda skrammel som inte är helt bekymmersfri. det blir stigar, kuperat och grusväg så det räcker till hela svenska folket.
mer mtb åt oss alla!

Den stigen kommer någon kilometer efter Bergspriset i Norlingsberg.
Man kommer till några grusvägskorsningar och sedan kör man in på en smal stig.
stigen är snabb och smal. Den är handbygd så den är lättåkt. Grus och inga rötter eller stenar att böka med. Den är några kilometer lång och svänger rätt mycket fram och tillbaka.

Jag vill se mer stig än 2004, mountainbike är och ska vara stig tycker jag, det finns landsvägstävlingar om man vill åka där det är så brett att bilar tar sig fram!

Grejen med långlopp är ju att cyklister ska ta sig fram.
Och om många är med så krävs breda stigar för att folk ska kunna passera.
Jag gillade förra årets upplägg men tror att årets har än mer potential att bli riktigt bra.

Tidigare var det sex lopp men fem räckte för att få en plakett, i år ingår ett lopp till, måste man då köra sex av sju lopp eller räcker det med fem?

Vilken dag kommer loppet att gå 13 eller 14?
Här och på långloppscupens hemsida står det den 13 men på Svenska Cykelförbundets hemsida står det 14.

Kan för övrigt tillägga att flaggvakter kommer att behövas för att felkörningar skall undvikas, det räcker med att som i fjol någon river med sig banmarkeringen så kör många som kommer efter fel.

Självklart kommer jag att köra loppet i år, loppet i fjol var en av årets höjdpunkter.

14:e ska loppet gå.
den 13:e är det Riksmästerskapen i cyclocross på Lugnet. Vilken helg.

Det kommer att bli en mycket större organisation i år. Fler som är med och delar på ansvaret. Dock kan man nog inte ha flaggvakter i varje stigkorsning.

henrik, du och svenska cykelförbundet har fel. Långa Lugnet är lördagstävling i år. lördag den 13 augusti är datumet då Långa Lugnet gör premiär som Världscup. RM cykelcross är fredagskvällens aktivitet. mycket flaggvakter och annat blir det. ska någon köra fel får det i så fall bli m uppsåt, banan kommer omgärdas av strömförande viltstaket. inga älgkrockar, inga felkörningar.

Ojoj. Va dum jag är. Och Svenska cykelförbundet.
Tur att jag inte är ensam om det iaf.

Haha. Viltstaket låter bra. Blir det inte lite dyrt dock med 24 mil strömförande viltstängsel?

Tur att vi bor i Dalarna så eltillförsel fungerar då.
Stefan: ska banan gå väster om rättviksvägen något? är hela spikad?
Väster om Rättviksvägen och norr om gamla Leksandsvägen(293) är mina hemmatrakter.. Kanske kan komma med tips och idéer och hemliga backar och snabba utförslöpor och stökiga skitstigar..

jo, tanken är en vända till stångtjärn vidare stensjön, oxberg och ned till lustebo mot grycksbo, g:a fruns väg under rättviksvägen vid botäkt, norlingberg, bjursås, haghed, lugnet, sundborn och åter lugnet och MÅLGÅNG!!!!!
kom gärna m idéer.

oj stefan då har jag hittat en bana åt dig idag. jag oscar och darvell körde.

Vi körde från stångtjärn snabbaste vägen till stensjöområdet. lite bortanför stensjön kom vi ut dock. sen körde vi mot grycksbohållet och där svängde vi vänster upp första grusvägen. då kommer man till en backe. uppe på toppen där sen svänger man ner och kör en stig som kommer ut vid klubbstugan som finns längs grusvägen mot oxberg.
där körde vi över grusvägen och in på ett spår som dom har där.
stig i några kilometer där och så kommer man ut på en grusväg. tar höger. kör någon kilometer högst och sedan ner vänster på ny stig. den är ett par kilometer lång den också och man kommer sedan tillbaka upp på samma grusväg och på samma ställe som man hade kommit ner på den tidigare.
fast på andra sidan vägen.
sen tar man höger och kör någon kilometer grusväg upp för en backe som leder ut på oxbergsvägen.
in till oxberg och sedan körde vi stigar till lustebo. kom ut på gamla banvallen.

Toppenpass.
Jag sa att jag skulle tipsa dig om det.
:-)
Vi får ta en tur någon dag. stigarna är ganska breda på långa partier så det passar långlopp och inbjuder till omkörningar.

vad svamlar jag om. vi passerade stensjön. tog höger där vi sjökanten och sen är det första vänster och upp för backen.

När kommer det att finnas information om loppet på hemsidan?
Ser väldigt tunt ut där nu, jag ser att loppet skall gå den 13 men inte mycket mer.
Konstigt med tanke på WC status.

Tillbaka
Topp