WD-40, 5-56, Bräklen och alkohol

OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> makke: E13 tål allt, stenar, bräkleen mm.

Dagens skämt eller?

E13 bashguard och kedjestyrare tål INTE allt. T.ex. inte vanlig smörjolja, står i manualen att man enbart ska smörja kedjan med syntetisk smörja.

Jag har aldrig läst en manual till en bash, det känns liksom inte relevant. Precis på samma sätt som man inte läser manualen till kaffemugg.

Jag har smörjt kedjan på min DH-hoj med allt möjligt, syntetiskt som mineral och min E13 klagar inte. Den skada som felaktig olja teoretiskt skulle kunna åstakomma är ändå långt mindre än vad leran, stenarna och slagen från kedjan orsakar under en dags DH-åkning.
Mina kedjestyrare (E.13 SRS) har inte heller klagat.

Och även om man nu oljan skulle skada så ligger den ju inte kvar så länge, utan skjöls rätt omgående av. Antingen av vatten på/i trailsen eller av att man tvättar.

*Mikael* skrev:
> OskarH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > makke: E13 tål allt, stenar, bräkleen mm.
>
>
> Dagens skämt eller?
>
> E13 bashguard och kedjestyrare tål INTE allt.
> T.ex. inte vanlig smörjolja, står i manualen att
> man enbart ska smörja kedjan med syntetisk
> smörja.

vem fan läser manualen till en bashguard? ;)

Beeblebronx skrev:
> Trikloretylenen sägs vara effektivt.
>
>
> ;-)

Grymt bra avfettningsmedel :)
Förut så köpte vi det på 200-litersfat till jobbet.
Vi hade ett ganska stort rostfritt kar med två zoner, en med kallt tri och en med kokande tri.
Kan ju säga att när man stod och tvättade skitiga metalldelar i den kokande delen så blev prylarna rejält avfettade ;)

Avfettningskaret andvändes till att rengöra mässingsrör som vi hade polerat och som sedan skulle lackas eller skickas på kromning.

Men vi som arbetade där avfettade en hel del privata prylar.

Men som sagt grymt bra avfettningsmedel, när man tvättade av händerna med tri så blev dom kritvita och torra som fnöske :)

Atlas skrev:
> *Mikael* skrev:
> -----
> > OskarH skrev:
> >
>
> > -----
> > > makke: E13 tål allt, stenar, bräkleen mm.
> >
> >
> > Dagens skämt eller?
> >
> > E13 bashguard och kedjestyrare tål INTE allt.
> > T.ex. inte vanlig smörjolja, står i manualen
> att
> > man enbart ska smörja kedjan med syntetisk
> > smörja.
>
> vem fan läser manualen till en bashguard? ;)

Om du bemödat dig med att läsa 2 ord mer efter ordet bashguard framgår det kanske att det var en kedjestyrare i fråga. Dessutom antar jag att de flesta dragit skruvarna på sin E13 bash alldeles för hårt, eftersom de inte läst manualen...

Här är en kille som haft problem med just WD-40: Taget härifrån: http://www.mtbr.com/cat/drivetrain/...upercharger-bash-guard/PRD_414639_111crx.aspx

Strengths: Work fine up until I lubed the chain with a mineral oil base lube!
Weaknesses: Do not let any lube that is mineral oil base near it, such as ProGold Prolink or get any WD40, penetrating lube on it!
Similar Products Used: Race Face metal bashgaurd
Bike Setup: Santa Cruz V10:Boxer Team, Fox dhx 5.0, dt swiss 6.1fr, x.o shifter, Truvativ Holzfeller
Bottom Line: I bought the bike complete and I had no warning that the bashgaurd reacted to certain chain lubes, to the point that it crumbled in my hands! Were was the R/D department on this one? I am sending it back to E13 and when i get it back its going to become a dog frisby

Så spar på smartass kommentarerna.

En anledning till att dom spricker i skruvhålen kan också vara att man slavrar med att lägga brickan på sin plats.

Som sagt, jag har smörjt kedjan på de 3st hojar som har gått med E.13 bashar och SRS-styrare med alla möjliga olika smörjor. Och alla plastbitar fungerar fortfarande fint efter några år... Men jag kan ju vara ett trevligt undantag :)

Tillbaka
Topp