Wet lube - Spray eller droppflaska?

Freke

Ny medlem
Hej!

På cyclecomponents finns det Wet lube i två olika förpackningar,
100 ml droppflaska för 60:- (600 kr. /l. ) och
300 ml sprayflaska för 90:- (300 kr. /l. ).

Är det någon nackdel med sprayflaskan, eller varför är den så mycket billigare?
Det är väl samma olja, och det borde väl vara dyrare att tillverka sprayflaskan.
Någon som har testat oljan och vet om den är bra, jag är trött på att smörja kedjan en gång om dagen!

Bilagor

• MOTOR011.jpg
    MOTOR011.jpg
    32 KB · Besök: 21
Droppflaska! Med spray så blir allt kletigt och jävligt, med droppflaskan så kan du lägga precis en dropp olja på varje länk, för att sedan torka av det överflödiga, inget spill och myyyycket drygare.

Håller med GummiAnkan det är droppflaska som gäller men får lätt olja lite varstans med sprayflaskan och det är inte kul om det råkar hamna på skivan.

är man lat som jag så är det spray som gäller!
Hur lyckas ni träffa skivan?
Man ska ju spraya på den nedre kedjan just framför stora klingan och veva runt vartefter!
Däcket blir lite oljigt men de är småsaker!

Så spray för oss latmaskar som vill att de ska gå snabbt.
Droppflaska för de mer seriösa! ;)

Tack för tipsen, nu lutar det nog åt droppflaskan, inte för att jag har skivbromsar, men spray kan i vissa fall leta sig ner på fälgbanorna, vilket inte heller är kul.
Att det tar lite längre tid att applicera gör nog inte något, om oljan håller vad den lovar skall den ju sitta kvar ett bra tag.

Droppflaska! Då kan man utan problem droppa en droppe där man vill ha oljan, och inte få det överallt (som leder till en mycket kladdig kedja..)

Jag har lyckats träffa mitt bakdäck på sidan med en rätt kraftfull kedjespray.. ;) Däcket blev kladdigt på ett ställe och suger åt sig smuts hur bra som helst där. Yuk.

Med just den oljan, Motorex Wetlube, är det nog droppflaskan som är bättre, då oljan är väldigt lättflytande. Har en sådan sprayflaska och den funkar sådär, oljan sprayas ut alltför fort och tunt.

Annars kan jag rekommendera Finishline Green XC i sprayflaska, den sprayar ut oljeskum iställlet och är väldigt drygt. Mycket lätt att få bra på kedjan tack vare skummet. En flaska räcker utan problem ett år om den används till en cykel och oljar kedjan efter varje tur 3ggr i veckan!

/Leo

En tidning eller pappskiva bakom kedjan när man sprayar gör att inget kladd hamnar på oönskat ställe, typ fälg eller däcksida...

Jag sprayar, smidigast så... ;-)

Uäääääk, Motorex......
Undvik , mer kladdande skit får man leta efter!
Kan rekomendera Finish Line KryTech, Vaxbaserat , skall endast enl tillverkarna bara användas vid torrt väder.
Kör med det året om, bara smörja oftare i blötan.

Annars FinishLine Cross Country(Green).

Den där sprayflaskan saknar ett lämpligt munstycke så det går inte att spraya bara på rullarna. Jag gillar den inte.

Finish Line KryTech: Jag applicerade denna smörja noggrant på min kedja inför billingerejset. Efter 40 km började helvetet gnissla. Tur jag körde solo långa sträckor mot slutet, annars hade man fått skämmas skiten ur sig. Gnissel gnissel. Kreeek kreeek.

Jonas, det är inte bara du som har usla erfarenheter av det smäcket. Blä. Jag förstod sen varför de reades ut för en tia styck, flaskorna..

Jepp, det där med gnisslet känner jag igen. Det var därför jag gnisslade på öckerö i somras, om någon undrade. Men det luktar väldigt gott, lite thai-mat typ.
Jag gillar sprayflaskor, i alla fall den jag hade förut, som hette... nåt. Bara man håller nära kedjan och har en trasa under går det stenbra.

Sprayflaskor med et munstycke som Finish Line-flasken här uppe, alltså ett tunt litet rör, är smidiga. Däremot vanliga spraymunstycken är helt värdelöst, och det är vad Motorex-flaskan har.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Sprayflaskor med et munstycke som Finish
> Line-flasken här uppe, alltså ett tunt litet
> rör, är smidiga. Däremot vanliga
> spraymunstycken är helt värdelöst, och det är
> vad Motorex-flaskan har.

Jag har en motorex-spray och den är förvisso lite sugig men den har ett decimeterlångt tunt rör till munstycket.

JLarsson skrev:
> Finish Line KryTech: Jag applicerade denna smörja
> noggrant på min kedja inför billingerejset.
> Efter 40 km började helvetet gnissla. Tur jag
> körde solo långa sträckor mot slutet, annars
> hade man fått skämmas skiten ur sig. Gnissel
> gnissel. Kreeek kreeek.

Känner igen det där. Testade också den där cocossmeten men främst verkar den vara till för att skapa gnisselljud. Har iofs funkat hyfsat på LVG cykeln men för MTB är det helt hopplöst.

/C

Jag säger som Leo fast helt tvärt om. Dvs. Finnish Line XC (grön kork) men droppflaska. Det där med spray ger ju en massa klet som man ändå torkar upp i strumpan man har trätt över handen...

Jag brukar köra med Finish line Teflon (Röd) spray för "normal" körning, men med Finish line XC (Grön droppflaska) om jag ska köra lite längre...
XC funkade för övrigt hur bra som helst på Billingeracet :P

TNT: Har du sett hur sprayflaskan Leo rekommenderar funkar? Den är faktiskt grymt smart, lägger ett lödder av olja över kedjan och inte överallt som vanliga sprayer.

Fast det tar ju bara nån minut att dutta olja på varje länk, så gör jag och det blir minst lika bra. Man kan göra det inne i lägenheten utan att skämmas också eftersom man inte dräller överallt..

jomper skrev:
> TNT: Har du sett hur sprayflaskan Leo rekommenderar funkar?

Japp. Men jag hävdar ändå att det vara är rullarna som ska smörjas och inte hela kedjan. Men så är jag ju erkänt anal när det gäller sådana bitar också. :)

Det är exakt var oljan hamnar också, på rullarna, på mindre än en minut på hela kedjan. Ingen annanstans. Därför räcker en sådan Finish Line XC sprayflaska i ett år för mig, trots att jag oljar kedjan tre ggr i veckan. Sprayskummet är oslagbart mot droppflaskan(som jag har testat, annars skulle jag inte påstå detta).

/Leo

JLarsson skrev:
> Finish Line KryTech:Gnissel
> gnissel. Kreeek kreeek.

Jag instämmer i kören...

Nån som testat Weldtites kedjewax?

Pedros IceWax ska man i varje fall undvika. Håller knappt för en provtur runt kvarteret. Är det blött räcker det inte ens sålångt.

/Claes

Leo skrev:
> Sprayskummet är oslagbart mot droppflaskan(som
> jag har testat, annars skulle jag inte påstå detta).

Luktar de lika? :)

Isf. kanske jag ska prova nästa gång jag shoppar.

Leo skrev:
> Det är exakt var oljan hamnar också, på
> rullarna, på mindre än en minut på hela kedjan.
> Ingen annanstans. Därför räcker en sådan
> Finish Line XC sprayflaska i ett år för mig,
> trots att jag oljar kedjan tre ggr i veckan.
> Sprayskummet är oslagbart mot droppflaskan(som
> jag har testat, annars skulle jag inte påstå
> detta).
>
Ska man spraya hela kedjan? Gör man det känns det som det blir för mkt och väldigt mkt kladdigare och guckigare än med droppflaska, där man har en helt annan kontroll över mängden och var det hamnar. Sprayen, även om den har smalt sprutrör, känns inte särskilt lyckad.

Tillbaka
Topp