Wet vs dry

Peach

Aktiv medlem
Wet vs dry
OK, tvättade cykeln i söndags och smörjde in den enl konstens alla regler med dry lube och kedjan spann som en katt. I går när jag pendlade var allt fina fisken.

I natt regnade det ganska kraftigt i Stockholmsområdet så marken var klart blöt men ingen nederbörd och visst tyckte jag mig höra missljud från min kedja efter ett tag.

Är det bara inbillning eller hur mycket vatten tål en dry lube? Jag försökte undvika de värsta pölarna men visst blev det lite stänk.

Finns det några generella rekommendationer vilken lube man skall använda? Känns ju lite meckigt att hålla på att byta bara för ett par mm regn på marken. Eller är det bara att bita ihop pga sporten jag valt?

Wet vs dry
Dry lube håller för långa stigturer med regn, pölar och lerstänk, men inte för nån längre tur på blöt väg.

De wet lube jag provat däremot håller ju för spöregn, syndaflod och saltslask, men kedjan tenderar att bli grisig snabbt även i fint väder och det tar ett tag för wet lube att gå ur. Nåt mellanting kanske vore bra, men det är inget jag hann med att prova under min forna pendlarkarriär.

Jag kör med mycket dry lube, men har en hel ritual för att topsa och smörja hojen mellan turerna, har visst gått och blivit lite mek-galen. :)
(På skogshojar dock - jag skulle troligtvis inte göra det med ett pendlarhärke om jag hade det.)

Wet vs dry
Tvätt direkt efter tur. Självtork till dan efter och kedjesmörj med biltemas cykelolja med röd kork(syntet tror jag) typ liten droppe på varje rulle. Sen avtorkning av all synlig olja.
Hur ska man kunna veta om man ska cykla i wet eller dry förhålladen nästa gång?

Wet vs dry
Har mest använt wet lube tidigare men det blir så grymt grisigt efter ett bra tag. Man får ta kniven och skära loss guckan då. Usch då. Provar gärna nått nytt.

Nåt mellanting ja. Var är lagom-lube?

Wet vs dry
Det är förseglade kedjor på mc så smörjningen är egentligen mest för att det skall låta mindre mot kuggen. Sprayar på klisterolja från OK var 30. mil ungefär på hojen. Kanske är något liknande på räsern, fast inte klisterolja då :) Om det varit regn när man är ute så är det bara att torka rent, smörja, torkar rent och kanske smörja och torka igen.
Jag misstänker att huvuddelen av de på det här forumet inte skulle acceptera att deras cykel såg ut runt kedjan som min mc gör :)

/R

Wet vs dry
Jag har kört squirt lube, och det verkar hålla bra i både vått och torrt, både i skogen och pendling. Jag har dock inte tillräckligt med data för en slutrapport. :-)

Någon annan som kör med det?

Wet vs dry
Squirt Lube ät toppen. Jag har kört det i ungefär ett år och drivlinan håller sig ren och tyst.
Men jag kan rekommendera att googla lite på hemmalösningar med vaxbad.
Kort förklarat en blandning av vax/paraffin och parafinolja som man smälter på spisen och så får kedjan lite skön spabehandling däri.
Verkar tränga in fint och drar inte åt sig smuts. Gör detta var 4-5e runda.

Wet vs dry
Bring sa:
Men jag kan rekommendera att googla lite på hemmalösningar med vaxbad.
det var en lång tråd om det här också där man använt gravljus från Biltema.

Personligen är det inget för mig. Möjligtvis om jag hade en finracer. Men det har jag inte :) snabbt och ofta är min nya metod.

Faktum är att jag just i nuläget BARA använder WD40. Det fungerar perfekt i torra förhållanden, är det vått så håller det inte så länge (det håller inte en långtur i gegga). Men jag tänkte (har inte hunnit prova än). Att komplettera det med att använda Biltemas cykelkedjeolja när det är blött. Då har man WD40 på jämt, sedan om det skulle vara svåra förhållanden just den dagen man ska ut så bara spraya på lite Biltemaolja så håller det sig lite längre.

Sedan blir kedjan och drivlinan väldigt ren och fin om man bara använder WD40. På crossen har jag aldrig använt något annat hittils och det verkar funka bra :)

Wet vs dry
Man gillar olika :-)

Men det verkar som vi båda kommit att uppskatta en okletig drivlina. Bara det är en befrielse. Om om den är okletig så drar den till sig mindre smuts. Och det i sig bör minska slitaget. Då bortser jag från våra olika lösningars smörjande effekt.

Tillbaka
Topp