White CX Pro vs andra tips på pendlarhoj

Verentin ser väldigt prisvärd ut. Ett långpendlarvapen av rang. Min Tiagra setup med reglage, växlar och vevparti har levererat i över 2500 mil. Närmast klockrena. Bromsarna är väl det bästa du kan hitta när det kommer till mek.

Fjärdebrunn sa:
Verentin ser väldigt prisvärd ut. Ett långpendlarvapen av rang. Min Tiagra setup med reglage, växlar och vevparti har levererat i över 2500 mil. Närmast klockrena. Bromsarna är väl det bästa du kan hitta när det kommer till mek.

Fast Verentin kommer med 28c och är väl därmed varken cx eller gravel?

Har sneglat på denna att ha som regnracer/vinterhoj/oöm cykel. Den brukar ju kosta 10, men ganska ofta 8.

Nu 6000.

Och med Nykund10 5399 kr inkl hemkörning till dörren..

Så jag fick ge mig och till slut beställa en. Dom fick iväg den idag, så jag lär ha den innan helgen om inte Bring lyckas trolla bort grejerna.

Visst ser det ut som att det finns skärmfästen på gaffeln?

eiskall sa:
Visst ser det ut som att det finns skärmfästen på gaffeln?

Om du refererar till pyttehålet på insidan av gaffeln, så nej.

Problemet är att den inte heller har fäste upptill. Så då får det bli fullösning. Fäste nedtill är enkelt fixat med rörklammer från biltema. Men upptill blir det värre. På min (ej White) så har jag fäste för fälgbroms på min gaffel, så det har jag använt för att fästa skärmen.

Tänker på det som ser ut som en skruvskalle på baksidan av gaffelkronan.

Bilagor

• IMG_0304.PNG
    IMG_0304.PNG
    148.4 KB · Besök: 511
Det är väl fästen för fälgbromsar. Borde gå att använda till skärmar också. Priset är ju riktigt bra jämfört den CR Pro de säljer för 9999,- ink skärmar.

Luzen sa:
Det är väl fästen för fälgbromsar. Borde gå att använda till skärmar också. Priset är ju riktigt bra jämfört den CR Pro de säljer för 9999,- ink skärmar.

Fäste för lvg-broms på baksidan, och dessutom så långt från fälgbanan? Känns tveksamt...

Jag tror på skärmfäste i alla fall :)

Får se när den kommer

Ok, då får jag improvisera lite. Det är ju som sagt ett övre fäste som är lurigare att få bra om det inte finns från början.

Tacknä för hjälp!

Klammer runt gaffelbenet eller "Axle Runner" som är en bricka med en liten flärp med gänget fäste för skärm. Jag kör denna lösning men man får ha en längre snabbkoppling liggandes för original har inte plats för två brickor i gaffeländarna. Fästet i toppen av gaffeln fungerar fint att hänga skärm i.
I övrigt är jag nöjd med cykeln som går som pendlare och barnvagnsdragare.

Enligt XXLs rekommendation så passar 54" för 175-185 cm.
Jag är själv 180 cm och blev dessutom rekommenderad 54" av personalen på XXL igår. Om det är rätt vet jag inte då de inte hade något annat än 52" kvar i butiken.
Men en 54" är beställd.

Kör med SKS Raceblade XL Pro på min White CX Pro, 16.
Strl M (54") och 181 cm, dock bytt till 120 mm styrstam eftersom jag upplevde att jag kom för nära styret.

Det enda jag har att "gnälla på" är avsaknad av fästen för skärm på gaffelbenen och vajerdragningen till bakbromsen.
Kryper in vatten från bakbromsen pga vajern är dragen i en båge under cykeln, hade flera tillfällen förra vintern där jag fick köra utan bakbromsen. Tur man landar hyfsat mjukt i snön när man blev tvungen att använda frambromsen. :)

Tänkte försöka kleta in massa fett i vajerhöljet vid bakbromsen i vinter, i hopp om att förhindra vatten från att krypa in. Teflonspray som jag testade förra vintern gav då ingen långvarig motståndskraft mot frysning.

Kollade på en CX pro på XXL nu på lunchen. Enligt säljaren gick det att montera båda skärmar och pakethållare. Gick inte närmare in på typ av fästen.

jonja sa:
Lite lustig geo dock, 56an har mindre reach än 54an som har mindre reach än 52an. Ganska korta styrrör också, inte så lätt att beräkna sadel-styre drop utifrån siffrorna. Hur mkt mellanringar är det under styrstammen?
http://whitebikes.com/bikes/white-cx-pro/
Varför den inte den ramen som var rätt olika i mått från cykel till cykel så att säga?

Nej det var hybriden SC lite. Reach måtten är antagligen omkastade i tabellen, annars är det svårförklarligt.

Jag kör size 51" och jag är 175cm. Tycker reach är bra men hjulbasen är väl kort. Men så är det väl på CX ...

ja, det är 2016, då fanns svart i 51" och med Shimano 105 grupp och hybridbromsarna som fortfarande sitter på.
Kör utan stag till skärmarna då jag valde SKS lätta plastskärmar. Räcker med bult-fästet både fram och bak

Clevinger sa:
Busta B sa:
Vad är skillnaden på CX Pro och CX Pro 17?

Vikten; 10,6 resp 11 kg??

Ingen som vet?

Den som utan "17" i namnet är förra årets modell, det finns kanske några små skillnader i specen.

Sen är verkar det vara lite Hawaii över både geometritabellen och viktangivelsen. På whites hemsida är "17" specad till 10,6:

http://whitebikes.se/cyklar/white-cx-pro-17/

Jag fick min igår, och det verkar riktigt lovande.

Tiagra känns som Ultegra 6700 ungefär, men med lite mindre distinkt känsla i reglagen. Själva växlingarna var klanderfria.

Är man van vid lätta hjul, så märker man ju att dom är tunga. Men både hjul och ram känns styvt över förväntan.

Hade förväntat mig lite mer av bromsarna, men de var bättre i slutet av rundan än i början, så de sliter väl in sig.

Senast ändrad:
White-specarna har varit svajiga från födseln, geometridata kom ganska nyligen, om jag minns rätt. Hur känns utväxlingen? På papperet ser det ju bra ut, inget som behöver bytas på en gång.

Hur ser det ut med fäste för skärmar bak på cx pro? Funderar på att köpa en som vinterpendlare. Skärmar är helt nödvändiga i så fall.

Bak finns det bra med fästen för stänkskärmar. Det är fram som det behövs lite extara pill då det inte finns fästen för stänkskärmar på gaffelbenen.

Tillbaka
Topp