White CX Pro vs andra tips på pendlarhoj

XXL skickar såklart med nån trött självriskeliminering från Solid utan att fråga...

Har mailat och bett dom ta bort allt, förutsätter att det går smidigt.

Herr Thomas sa:
Hur mycket väger hjulen?
Om dom är rejält tunga känns detta som en given uppgradering vart det lider.

Jag har inte vägt dom, men jämfört med mina 1300 g-hjul så känns dom inte så rappa. Däcken är ju specade till en bit över 300 g också, så det gör ju sitt till.

Senast ändrad:
eiskall sa:
Har sneglat på denna att ha som regnracer/vinterhoj/oöm cykel. Den brukar ju kosta 10, men ganska ofta 8.

Nu 6000.

Och med Nykund10 5399 kr inkl hemkörning till dörren..

Så jag fick ge mig och till slut beställa en. Dom fick iväg den idag, så jag lär ha den innan helgen om inte Bring lyckas trolla bort grejerna.

Visst ser det ut som att det finns skärmfästen på gaffeln?

Händer det inget när de upptäcker att man inte är ny kund utan har handlat på deras webb för en halv förmögenhet de senaste åren?

Luzen sa:
eiskall sa:
Har sneglat på denna att ha som regnracer/vinterhoj/oöm cykel. Den brukar ju kosta 10, men ganska ofta 8.

Nu 6000.

Och med Nykund10 5399 kr inkl hemkörning till dörren..

Så jag fick ge mig och till slut beställa en. Dom fick iväg den idag, så jag lär ha den innan helgen om inte Bring lyckas trolla bort grejerna.

Visst ser det ut som att det finns skärmfästen på gaffeln?

Händer det inget när de upptäcker att man inte är ny kund utan har handlat på deras webb för en halv förmögenhet de senaste åren?

Jag hade en beställning från 2014 i min historik, och det var inga problem. Man kan nog bara använda koden en gång, dock. Sen kanske det finns fler som bor i ditt hushåll som vill bli nya kunder :)

Jag också, bara för att alla andra gör det, men jag är djupt skeptisk, det vill jag ha sagt en gång för alla.

LOL! Kommer ligga 10st ute på köp och sälj snart då? :)

2% cashback om ni använder refunder. Skicka pm om ni inte har det redan så får vi båda 50kr extra.

Har varit nära att trycka på köpknappen senaste dagarna men blir inte riktigt klok på geometrin.

Är 177,5 cm (med ca 83 cm grenmått) och Shimanostorlek 44 på fötterna. Velar mellan 52 och 54, skulle vilja välja 52 men är rädd att den blir för kort. Ska användas mest som pendlare.

Någon i samma storlek som provat och kan tipsa?

PS. Om Nykund10 inte skulle funka så kommer det i dagarna ofta upp en personlig 10% rabattkod i högermarginalen om man lagt något i varukorgen och går till kassan och väntar en stund. Ibland får man kryssa i fältet Rabattkod. (På PC, Win10, Chrome).

Senast ändrad:
Det förefaller vara samma reach, hjulbas och nästan samma top tube (5 mm) så valet mellan 52 och 54 tycks mest handla om höjd på styret och drop mellan sadel och styre, om geo-data är korrekt angivna.

Jag blir sugen på att beställa en som pendlarcykel men är tveksam till att den blir för liten. Den görs bara upp till 58 cm som uppges passa till 190-200 cm kropplängd men jag är skeptisk. Jag är 197 cm med relativt långa ben och armar. Finns det sätt att justera så att den blir "större" och passar hyggligt?

Nu när jag har en CX Pro på väg som ny fulpendlarvintercykel är det dags att tjacka skärmar. Vilka är det som passar bäst? Några här verkar köra med Fultema, funkar de bra? Några andra rekommendationer?

kontorsråttan sa:
Nu när jag har en CX Pro på väg som ny fulpendlarvintercykel är det dags att tjacka skärmar. Vilka är det som passar bäst? Några här verkar köra med Fultema, funkar de bra? Några andra rekommendationer?

Jag har ju också en på väg. Har sks longboards som jag inte är nöjd med. Framskärmen bröts av ganska snabbt och fästena är felkonstruerade inne i skärmen så att vatten ändå kryper ur. Jag tänker testa fultemaskärm med buntband fram som tipsats om ovan.

Akoa sa:
kontorsråttan sa:

Jag har ju också en på väg. Har sks longboards som jag inte är nöjd med. Framskärmen bröts av ganska snabbt och fästena är felkonstruerade inne i skärmen så att vatten ändå kryper ur. Jag tänker testa fultemaskärm med buntband fram som tipsats om ovan.

Gilles berthoud skärmar är bättre då de bara har ett stag fram så de kräks inte lika mycket vatten på sidan. Och jodå - jag har också kört av en SKS longboard fram och jodå de ger en blöta fötter... Bakskärmen är bättre, men där vibrerar fästet i bryggan av efter några hundra mil - gick fixa med buntband, men nu bytt till bättre skärm.

Kanske jag skulle köpa en sådan hoj och ge mig på Flandern nösta år. Min lvg tål bara 25mm däck så jag vågade inte i år.

D_J sa:
Skärmar från biltema lite vulktejp på gaffelbenen och ett par buntband.

Kanske avdelningen "dumma tips" men det bjuder jag på i så fall: Man borde väl ganska enkelt kunna göra ett fästöra av en bit aluminiumplåt som man klämmer fast i snabbkopplingen genom ett hål? Skruv och självlåsande mutter som sedan fäster i ytterligare ett hål i aluplåten.
Skulle iofs ev kunna bli problem med längden på snabbkopplingen...

Snuten sa:
D_J sa:

Kanske avdelningen "dumma tips" men det bjuder jag på i så fall: Man borde väl ganska enkelt kunna göra ett fästöra av en bit aluminiumplåt som man klämmer fast i snabbkopplingen genom ett hål? Skruv och självlåsande mutter som sedan fäster i ytterligare ett hål i aluplåten.

Går ju oftast att dra den direkt i snabbkopplingen men det blir bökigt vid däck och slangbyte.

-****- sa:
Jag blir sugen på att beställa en som pendlarcykel men är tveksam till att den blir för liten. Den görs bara upp till 58 cm som uppges passa till 190-200 cm kropplängd men jag är skeptisk. Jag är 197 cm med relativt långa ben och armar.
Jag är kortare än dig (<5cm) och för mig skulle även den största ramen vara för liten.

/Håkan

Snuten sa:
D_J sa:

Går det fritt från bromsoket verkligen då? Jag har fått sätta distanser till stagen för att få frigång till oket.

Clevinger sa:
Eftersom tråden heter White CX Pro vs andra tips; hur står sig White-cykeln mot t.ex. Canyon Roadlite AL 6.0?
https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-6.html

Bockstyre eller rakt är naturligtvis en smaksak. Roadliten är lite lättare. Men i övrigt, vad talar för respektive cykel som daglig pendlare?

Jag går aldrig tillbaka till rakt styre på pendlaren igen. Men i övrigt är ju roadliten finare. Lättare hjul. Hydrauliska bromsar. Lättare vikt. Men den kostar ju klart mer.

Min CX-pro går skitbra iaf och bromsarna är lika pålitliga som mina SRAM Guide RSC på min heldämpade. guld med skivbromsar i blött och stadsmiljö.
Funkar kalas att pendla på iaf. Har G-one 35mm däck men hade kunnat kört 40mm oxå, eller de kanske är 38mm de större.

Akoa sa:
Clevinger sa:
Eftersom tråden heter White CX Pro vs andra tips; hur står sig White-cykeln mot t.ex. Canyon Roadlite AL 6.0?

Bockstyre eller rakt är naturligtvis en smaksak. Roadliten är lite lättare. Men i övrigt, vad talar för respektive cykel som daglig pendlare?

Jag går aldrig tillbaka till rakt styre på pendlaren igen. Men i övrigt är ju roadliten finare. Lättare hjul. Hydrauliska bromsar. Lättare vikt. Men den kostar ju klart mer.

Just nu är Whiten 2 tkr billigare, men eftersom de båda har ett ordinarie pris på ca 10 tkr tänkte jag att de kunde vara intressanta att ställa mot varandra.

Clevinger sa:
Akoa sa:
Clevinger sa:

Just nu är Whiten 2 tkr billigare, men eftersom de båda har ett ordinarie pris på ca 10 tkr tänkte jag att de kunde vara intressanta att ställa mot varandra.

8270kr för roadliten
5300kr för white
Frakten inräknat. Ganska stor skillnad. Dessutom -2% med refunder på xxl.

Jag blir fundersam på om cx pro:s ordinariepris på 10 lök nånsin varit ett äkta ordinariepris eller bara ett låtsaspris. Tror inte det är särskilt många som betalat det priset. XXL:s sätt att bolla med priserna ter sig ju rätt obegripligt över tid.

jonja sa:
Jag blir fundersam på om cx pro:s ordinariepris på 10 lök nånsin varit ett äkta ordinariepris eller bara ett låtsaspris. Tror inte det är särskilt många som betalat det priset. XXL:s sätt att bolla med priserna ter sig ju rätt obegripligt över tid.

Jo jag förstår vad du menar. Men jag tittar på cx pro speccs och drar slutsatsen att 10k är nog vad dessa komponenter sammansatt är värda MEN skulle inte lägga dom pengarna på en just White cykel.

Allt är givetvis en relation till priset och vad man får. Går det ens att hitta en tiagracykel begagnat för detta priset?

Satte dit Feltemas skärmar.

Bak är inte mycket att orda om, alla fästen finns ju där, så det sitter perfekt:

IMG_0348.JPG

Fram så hängde jag upp den i bromsokets fäste. Det känns stabilt nog, men jag har inte provat ordentligt. Det ser ut som att staget ligger i spänn, men det gör det inte, utan det blev en sån vacker båge när jag böjde till det ;)

IMG_0351.JPG

Senast ändrad:
Jag kan tillägga att det kan vara bra att hålla koll på vevarmslängden om man står och väger mellan två ramstorlekar.
Jag är 1.82 och valde mellan storlek 54 och storlek 56.
Jag anser själv att XXLs storleksguide blir lite missvisande om man ska ha hojen som pendlare och inte skutta runt med som cx, då dom tex rekommenderar strl 56 till en person som är mellan 1.85-1.95.

Iaf, storlek 54 hade 170mm vevarmar och storlek 56 hade 175mm vevarmar så jag gick på storlek 56 och den blev perfekt i storlek.
Jag kör en Bianchi Oltre strl 57 med 110mm styrstam och storleksmässigt blev det väldigt naturligt förutom att White CX har kortare reach och en 100mm styrstam.
Känslan i cykeln var över förväntan men jag funderar på att spraya den mattsvart för att slippa se Whiteloggan :D

Wetterstrand sa:
Jag kan tillägga att det kan vara bra att hålla koll på vevarmslängden om man står och väger mellan två ramstorlekar.
Jag är 1.82 och valde mellan storlek 54 och storlek 56.
Jag anser själv att XXLs storleksguide blir lite missvisande om man ska ha hojen som pendlare och inte skutta runt med som cx, då dom tex rekommenderar strl 56 till en person som är mellan 1.85-1.95.

Iaf, storlek 54 hade 170mm vevarmar och storlek 56 hade 175mm vevarmar så jag gick på storlek 56 och den blev perfekt i storlek.
Jag kör en Bianchi Oltre strl 57 med 110mm styrstam och storleksmässigt blev det väldigt naturligt förutom att White CX har kortare reach och en 100mm styrstam.
Känslan i cykeln var över förväntan men jag funderar på att spraya den mattsvart för att slippa se Whiteloggan :D
Vad har du för innerbenlängd?

Jag tänkte använda denna som pendlarcykel och har aldrig tidigare ägt någon cykel med bockat styre. Eftersom denna blev så billig chansade jag...

Valde mellan 56 och 58. Är 189 med innerbenslängd 90. Ringde XXL och de rekommenderad 58. Valet blev enkelt då 56an tog slut på deras sida. När jag efter beställningen såg att de rekommenderat 56an för någon som var 185-195 på deras hemsida blev jag orolig att den kommer vara för stor. Vad tror ni? För mig som nybörjare är detta en djungel. Borde givetvis ha provat cykeln i butik.

stigvig sa:
Valde mellan 56 och 58. Är 189 med innerbenslängd 90. Ringde XXL och de rekommenderad 58. Valet blev enkelt då 56an tog slut på deras sida. När jag efter beställningen såg att de rekommenderat 56an för någon som var 185-195 på deras hemsida blev jag orolig att den kommer vara för stor. Vad tror ni? För mig som nybörjare är detta en djungel. Borde givetvis ha provat cykeln i butik.

Jag tror 58 funkar. 58an är bara 5 mm längre och 2 cm högre än 56an så det är inte så mkt att bråka om.

Jeppe_E sa:
eiskall sa:
XXL skickar såklart med nån trött självriskeliminering från Solid utan att fråga...

och det är dåligt för att?

Av flera skäl:
* Man tecknar inte försäkringar i någon annans namn utan att fråga.
* Förra gången jag fick en sådan försäkring så fick jag fakturor, påminnelser och ett antal telefonsamtal där de tjatade på mig om att betala försäkringen.
* Vem i hela världen vill ha en försäkring för självrisken på något som kostar 5399 kronor?

Senast ändrad:
eiskall sa:
Jeppe_E sa:
eiskall sa:

Av flera skäl:
* Förra gången jag fick en sådan försäkring så fick jag fakturor, påminnelser och ett antal telefonsamtal där de tjatade på mig om att betala försäkringen.
* Vem i hela världen vill ha en försäkring för självrisken på något som kostar 5399 kronor?

Okej?

Jag tror nog att du fick ett erbjudande om att förlänga försäkringen. Inte en faktura som MÅSTE betalas. Man kan helt enkelt strunta i dem, ungefär som de från Falk, när det gäller vägassistans. Underligt att de till och med ringer dig och tjatar.

Jeppe_E sa:
eiskall sa:
Jeppe_E sa:
eiskall sa:

Av flera skäl:

Okej?

Jag tror nog att du fick ett erbjudande om att förlänga försäkringen. Inte en faktura som MÅSTE betalas. Man kan helt enkelt strunta i dem, ungefär som de från Falk, när det gäller vägassistans. Underligt att de till och med ringer dig och tjatar.

Först fick jag en faktura på en "förlängning" av försäkringen jag inte hade tecknat. Efter det så fick jag en "påminnelse" om att de inte kunde se att jag hade betalt deras förträffliga erbjudande. Sen gick det ett tag innan de ringde upp mig två gånger med ett KANONerbjudande till tidigare kunder. Det hela gällde en barncykel jag hade köpt för 1700 kr.

Håll med om det hade varit mycket smidigare om XXL på förhand hade frågat om man var intresserad av en försäkring.

Edit: Nu när jag ringde till Solid och via knappval trycker mig fram till "Uppsägning" så får jag höra en förinspelad röst att de endast godtar skriftliga uppsägningar av försäkringen jag inte har tecknat.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp