White CX PRO16 / Vikt

White CX PRO16 / Vikt
WWW.whitebikes.com finns info.
Men specen kam skilja lite på den svenska marknaden. Bättre specade på XXL i Norge än Svedala.

Senast ändrad:
White CX PRO16 / Vikt
"Cykeln har mycket snabba och lättrullande hjul med snabba Conti-däck"

Borde köpa hjulen åtminstånde till mina andra cyklar, dom jag har
är långsamma :)

White CX PRO16 / Vikt
Jag har redan tidigare tittat på såväl Whites hemsida som norska XXL men inte hittat några viktuppgifter.
Är det 12 kg den väger?
Låter väldigt tungt för en CX.

White CX PRO16 / Vikt
Jag har en White cx pro 15 den väger 9.8kg utan pedaler och har mycket bra 105 växlar. 10 delat räcker bra och krånglar inte. Mycket nöjd hittills.
Hybrid bromsar fungerar också väldigt bra.

Vet inte om cx problem 16 har samma typ eller vad som ändrats

White CX PRO16 / Vikt
Herr Thomas sa:
Jag har redan tidigare tittat på såväl Whites hemsida som norska XXL men inte hittat några viktuppgifter.
Är det 12 kg den väger?
Låter väldigt tungt för en CX.

Ja, min gjorde det. Tungt bakjul med däck med allt. Dessutom konstig geo, för mig iaf.

White CX PRO16 / Vikt
Inte heller på White CX Killer 16 framgår det några viktuppgifter, vare sig hos XXL eller på Whites hemsida.
Vore surt och köpa en full carbon och så visar det sig att den väger bly.

White CX PRO16 / Vikt
Herr Thomas sa:
Inte heller på White CX Killer 16 framgår det några viktuppgifter, vare sig hos XXL eller på Whites hemsida.
Vore surt och köpa en full carbon och så visar det sig att den väger bly.
Hur svårt är det att lyfta på den? Eller menar du postorder?

White CX PRO16 / Vikt
kwan sa:
Någon som vet om man kan installera skärmar och paket hållare för White CX killer 16, tänkte slå till på rean nu :)
Hinns det inte dedikerade fäesten så ska man vara försiktig med att "bonna till det" för mycket på en kolfiberram.
Förresten - rea? vad kostar den idag då?

White CX PRO16 / Vikt
Cykeln finns inne hos min lokala XXL och jag har precis varit och klämt på den.
9.8 kg utan pedaler i storlek M, vikt uppmätt i butiken.
Känns tung för att vara en full carbon men det går nog att pressa något kilo med andra hjul och däck.
ROSE PRO DX CROSS-2000, med aluram, kostar ungefär lika mycket men väger bara 9,2 kg. Carbon är inte allt.

Senast ändrad:
White CX PRO16 / Vikt
Å fasen. Så dyr har jag aldrig sett den när jag varit i butiken. Men dom har ju nästan aldrig ordinarie pris på något :-)
(Jävla elgigantmediamarkt -fasoner...)

White CX PRO16 / Vikt
Svar från XXL angående vikten:

"Vi har vägt upp den största storleken, utan pedaler, till 12,5 kg.
Ska se till så det hamnar i produktbeskrivningen."

White CX PRO16 / Vikt
Herr Thomas sa:
Tragiskt tung cykel.
Merida CX Claris 16 väger "bara" 10,9 kg och är 2000 kr billigare.

Tjaa... Claris med mek. bromsar vs tiagra 4700 och hybridbromsar.

Men white-ramarna är inte tunga, så jag misstänker att den extra vikten finns på hjulen (tyvärr) samt billigast möjliga styre/stam/sadelstolpe

Det som är lite spännande här är att cykeln är uppvägd till 9,8kg (M) i butik, medan XXL säger 12,5 kg för största modellen. Nollkoll som vanligt?

White CX PRO16 / Vikt
Den med fula färger som såldes förra året (blå, vit, röd) hade väl olika mått på olika cyklar? Alltså någon hade mätt ramar i butik.
Ska man ändå beställa så kan ju beställa något mer beprövat... kanske.
Jag vsr nära att handla i höstas men det blev en giant tcx slr2 istället. Medium large väger iaf under 10. Hjulen 2150g...

White CX PRO16 / Vikt
9,8 kg uppmätt i butik som nämns högre upp i tråden avser den dyrare modellen White CX Killer 16 som det var rea på förra helgen. Den har carbonram men väger trots det nära tio kg. Skillnaden i vikt mot den billigare White CX 16 med aluram (dryga 2,5 kg) verkar rimlig.

White CX PRO16 / Vikt
Herr Thomas sa:
9,8 kg uppmätt i butik som nämns högre upp i tråden avser den dyrare modellen White CX Killer 16 som det var rea på förra helgen. Den har carbonram men väger trots det nära tio kg. Skillnaden i vikt mot den billigare White CX 16 med aluram (dryga 2,5 kg) verkar rimlig.

oj.. 10kg för en kokosplast... jösses. Men som sagt, det sitter nog väldigt mycket i hjulen, tyvärr.

White CX PRO16 / Vikt
Jeppe_E sa:
Herr Thomas sa:
oj.. 10kg för en kokosplast... jösses. Men som sagt, det sitter nog väldigt mycket i hjulen, tyvärr.
Med tanke på att fälgarna väger ca550gr så är antingen naven i gjutjärn eller ekernipplarna av bly...
Tvivlar på att hjulen väger mer än "normala" 2,3kg för lågpriscyklar.

Tillbaka
Topp