White CX PRO16 / Vikt

White CX PRO16 / Vikt
Nu har jag vägt cykeln på en digital badrumsvåg med pedaler (286g) och ringklocka (?g). Vikt inkl. detta monterat:

White CX Pro -16
Storlek: M (54cm)
Vikt: 11.0 kg

White CX PRO16 / Vikt
Hur gjorde du vägningen? Många vågar är nämligen osäkra vid så pass låga vikter.

En metod för att minska den risken, när man använder badrumsvåg, är om du väger dig,
en gång med cykel, en gång utan.
Skillnaden mellan vägningarna är cykelns vikt,

/Håkan

White CX PRO16 / Vikt
HåkanC sa:
Hur gjorde du vägningen? Många vågar är nämligen osäkra vid så pass låga vikter.

En metod för att minska den risken, när man använder badrumsvåg, är om du väger dig,
en gång med cykel, en gång utan.
Skillnaden mellan vägningarna är cykelns vikt,

/Håkan

Vägde först bara cykeln men hade svårt att få något stabilt värde, sen gjorde jag så som du skrev och fick exakt 11kg skillnad. Vågen är dock ingen dyr modell så det är klart den kan visa lite fel.

Senast ändrad:
White CX PRO16 / Vikt
dirtpop sa:
Vägde först bara cykeln men hade svårt att få något stabilt värde, sen gjorde jag så som du skrev och fick exakt 11kg skillnad. Vågen är dock ingen dyr modell så det är klart den kan visa lite fel.

OK
Då borde det väl åtminstone vara inom 0,5kg.

/Håkan

White CX PRO16 / Vikt
Senast ändrad:
White CX PRO16 / Vikt
Hakar på inlägget ovan. Vart sugen på att klicka hem en nu när den är billig. Men hur ska man tänka med storlek? Jag är 175 lång och tänkt att använda cykeln först och främst till att cykla till jobbet.

Slutligen...väldigt oklart på bilderna om det finns fäste för skärmar på gaffeln. Någon som har koll?

White CX PRO16 / Vikt
Fegge_karlsson sa:
Hakar på inlägget ovan. Vart sugen på att klicka hem en nu när den är billig. Men hur ska man tänka med storlek? Jag är 175 lång och tänkt att använda cykeln först och främst till att cykla till jobbet.

(Nu är jag inte särkilt insatt så invänta hellre svar från någon kunnigare.)

54 kanske? Eller möjligen 52. Beroende på hur du vill sitta. Men jag rekommenderar dig verkligen att besöka en butik och provsitta först. Man handlar ju inte skor utan att prova dem först :)

Kollar man geometritabellen verkar modellen ha ganska kort överrör?
http://whitebikes.com/bikes/white-cx-pro/

White CX PRO16 / Vikt
Potatismos sa:
Fegge_karlsson sa:

(Nu är jag inte särkilt insatt så invänta hellre svar från någon kunnigare.)

54 kanske? Eller möjligen 52. Beroende på hur du vill sitta. Men jag rekommenderar dig verkligen att besöka en butik och provsitta först. Man handlar ju inte skor utan att prova dem först :)

Visst hade det underlättat men cykeln finns inte i butik här i lkpg. Kollat geometrin och blir inte helt klok på den. Får lura lite på't.

White CX PRO16 / Vikt
Här har ni lite bilder på fästen för stänkskärmar.

Jag är 180cm och körde på M (54) och tycker den känns riktigt bra. Något kompakt men lagom stor.

Bilagor

• 1DSC_0144 - Copy (Medium).JPG
    1DSC_0144 - Copy (Medium).JPG
    70.4 KB · Besök: 42
  • 2DSC_0141 - Copy (Medium).JPG
    2DSC_0141 - Copy (Medium).JPG
    78.7 KB · Besök: 34
  • 3DSC_0142 - Copy (Medium).JPG
    3DSC_0142 - Copy (Medium).JPG
    67.5 KB · Besök: 35
  • 4DSC_0143 - Copy (Medium).JPG
    4DSC_0143 - Copy (Medium).JPG
    74.5 KB · Besök: 35
White CX PRO16 / Vikt
jag är 174cm och kör den cykeln (årsmod 2015) i storlek 50. Passar helt ok, men hade säkert fungerat lika bra med 52.
54 tror jag hade blivit för stort/långt om man inte tycker om att ligga framåt. Eller skaffa kort styrstam.

White CX PRO16 / Vikt
erito sa:
jag är 174cm och kör den cykeln (årsmod 2015) i storlek 50. Passar helt ok, men hade säkert fungerat lika bra med 52.
54 tror jag hade blivit för stort/långt om man inte tycker om att ligga framåt. Eller skaffa kort styrstam.

Då innebär det ju att 52 är rätt för mig. Du känner inte att din är för kort?

White CX PRO16 / Vikt
Fegge_karlsson sa:
Potatismos sa:
erito sa:

Samma geometri på den som på årets?

Väldigt oklart. Hittar inte geometrin för 2015.... White har dåligt med info kan man lugnt säga!

Mjo. Priset gäller bara idag va? Vore jag dig hade jag nog struntat i det hellre än att göra ett impulsartat köp under tidspress, iom att du inte känner dig helt säker på storleken. Inte kul att sedan sitta där sen och ångra sig.

White CX PRO16 / Vikt
Strl 52 borde passa din längd bra. Beställ hem den för en bra peng idag. Montera ihop den och känns den förliten så kan du ju alltid lämna tillbaka den till ett varuhus via "öppet köp" !?

White CX PRO16 / Vikt
Aandy sa:
Strl 52 borde passa din längd bra. Beställ hem den för en bra peng idag. Montera ihop den och känns den förliten så kan du ju alltid lämna tillbaka den till ett varuhus via "öppet köp" !?

Jag är inne på 52 också. Inte så stor skillnad på geometrin mellan de storlekarna och precis som du skriver så är det öppet köp.

Ska suga på det någon timme till sedan blir det köp.

White CX PRO16 / Vikt
Klickat hem en nu i storlek 52. Mätt på sambons racers och på min fixie och både 52 och 54 verkar rätt. Men har köpt cykel med förstor ram förut och det gör jag inte om igen...

White CX PRO16 / Vikt
AA...jag som behöver läsa igen. Sorry.

Köpte en hybrid hos lbs i storlek large. Var ett par år sedan så hade inte koll utan lyssnade mest och var köpsugen. Den har mest stått sedan dess.

White CX PRO16 / Vikt
Nu reas cykeln återigen ut på XXL, 6999:- på webben vilket får sägas vara ett bra pris.
Jag var inne på XXL och klämde och kände och fick även storlek M / 54 uppvägd och den väger 10,9 kg vilket har sagts tidigare i tråden.
Jag står dock över den här gången också och fortsätter och leta vidare efter en CX < 10 kg.

White CX PRO16 / Vikt
Svårt att säga var övervikten sitter någonstans men hjulen är säker en av anledningarna.
CX-däcken är tunga också, om man bara ska köra landsväg byter man med fördel till rena 25 mm racerdäck och sparar c:a 400 gram.

White CX PRO16 / Vikt
Herr Thomas sa:
Svårt att säga var övervikten sitter någonstans men hjulen är säker en av anledningarna.
CX-däcken är tunga också, om man bara ska köra landsväg byter man med fördel till rena 25 mm racerdäck och sparar c:a 400 gram.

Om man är glad amatör som kör med originaldäcken på denna CX men vill prova på lite landsväg, har du något tips på bra racerdäck? Köpte Continental Ultra Sport II till tjejens gamla räcer och det verkade bra. Men håller det för lite grusväg också eller skulle man få punka direkt? Tänkte börja cykelpendla till jobbet, så hållbarhet är prioriterat. Continental Grand Prix kanske är bättre?

Senast ändrad:
White CX PRO16 / Vikt
jonja sa:
Potatismos sa:

Hur är TT mätt? Enl bild är det inte ETT, med sadelstolpe som ena ändpunkten?

Det är ju bara en bild. Måttet (om jag inte är ute och cyklar) skall tas horisontellt från styrhuvud till sadelrörets förlängning (således sadelstolpen). Men ja, den är kort i geon. Reach är hela 25mm kortare än motsvarande storlek på min Felt cross.

White CX PRO16 / Vikt
Jeppe_E sa:
jonja sa:
Potatismos sa:

Hur är TT mätt? Enl bild är det inte ETT, med sadelstolpe som ena ändpunkten?

Det är ju bara en bild. Måttet (om jag inte är ute och cyklar) skall tas horisontellt från styrhuvud till sadelrörets förlängning (således sadelstolpen). Men ja, den är kort i geon. Reach är hela 25mm kortare än motsvarande storlek på min Felt cross.

Ok, så hur det är utritat på skissen ska man alltid strunta i? :) Men då är det ETT även om det inte ser så ut. Ja, då var det verkligen korta ramar, 535mm på stl L tex. Lite skumma proportioner på den här ramen, precis som på LVG motsvarigheten.

White CX PRO16 / Vikt
dirtpop sa:
Säg till (eller rita upp) om ni vill ha något värde uppmätt så fixar jag det.

Om du vill, så kan du ju mäta horisontellt från styrhuvud till sadelstolpen (CC) och berätta vilket mått du har och på vilken storlek.

Men det kan ju vara så att White av någon anledning faktiskt anger TT och inte ETT måttet. Men eftersom överröret ändå är rakt, så bör ju ETT och TT vara snarlika. ETT används ju mer när ramen har en böjt eller sluttande överrör.

White CX PRO16 / Vikt
52,5 får jag det till på storlek M. Dock tumstock och cykeln hängandes på väggen :).

63 mitten av sadelstolpen och mitten av styret alltså infästning i styrstammen.

White CX PRO16 / Vikt
Tack! Man blir lite fundersam när man ser att reach-värdena minskar med ökande ramstl. Men det har säkert den kunniga & ungiga personalen på XXL nån bra förklaring till :)

Tillbaka
Topp