white gx lite

Salabaladala

Aktiv medlem
white gx lite
Det du får med den dyrare modellen är 500 gram lägre vikt, två extra växlar bak, och hydrauliska istället för vajerdragna skivbromsar. Är det värt 2000kr? Beror på. Tror du som nybörjare blir nöjd med vilken som. Tänk på att det tillkommer en del utgifter förutom cykeln, såsom kläder, väskor, cykelskor och pedaler, lås och ljus, tvätt och smörj etc etc.
 

NickPick

Aktiv medlem
white gx lite
Salabaladala sa:
Det du får med den dyrare modellen är 500 gram lägre vikt, två extra växlar bak, och hydrauliska istället för vajerdragna skivbromsar. Är det värt 2000kr? Beror på. Tror du som nybörjare blir nöjd med vilken som. Tänk på att det tillkommer en del utgifter förutom cykeln, såsom kläder, väskor, cykelskor och pedaler, lås och ljus, tvätt och smörj etc etc.
Lätt värt 2 lax. Är det thru axle Eller gamla QR?
 

Peth

Aktiv medlem
white gx lite
Är väl ändå 3000 kronors skillnad, 5000 mot 8000kr. För någon som vet med sig att man kommer cykla en del är det inget att snacka om, men för en nybörjare som kanske inte vill slänga ut en massa pengar på något som kanske bara rinner ut i sanden, så är det inte lika självklart.
 

eiskall

Aktiv medlem
white gx lite
Om du tänkt cykla i minusgrader så finns det en sak som talar starkt för den dyrare modellen, nämligen att vajern kommer frysa när vatten kommer in i vajerhöljet vid min gröna markering nedan. Tyvärr även med gumminippel. Jag har gjort några hundra vinterdistanstimmar på Whitecrossar och varit nöjd förutom detta. Att kunna köpa en ny gravel/cross för 5-7000 är riktigt bra; nya grejer som funkar men som man inte gråter när man tar ute i saltlaken.

42B8F6C7-D946-4235-97FB-FEC0445532ED.jpeg
 

Bofinken

Medlem
white gx lite
Ok tack för input ! blir sneaky varianten nöter ju ganska mycket mtb i perioder detta blir pendeln för 25km dock ej vintertid(pga för dålig väghållning + att mtb sidan kostat för mycket senaste åren :))). fanns bara i m55 fast det ska ju enligt tabell funka för mina 185cm.
 

Tsappa

Ny medlem
white gx lite
eiskall sa:
Om du tänkt cykla i minusgrader så finns det en sak som talar starkt för den dyrare modellen, nämligen att vajern kommer frysa när vatten kommer in i vajerhöljet vid min gröna markering nedan. Tyvärr även med gumminippel. Jag har gjort några hundra vinterdistanstimmar på Whitecrossar och varit nöjd förutom detta. Att kunna köpa en ny gravel/cross för 5-7000 är riktigt bra; nya grejer som funkar men som man inte gråter när man tar ute i saltlaken.
+1
Jag har en GX lite och tycker den är riktigt prisvärd. Men som du säger är den i princip obrukbar i minusgrader då vajern till bakbromsen fryser
 

Bofinken

Medlem
white gx lite
Tsappa sa:
eiskall sa:
Om du tänkt cykla i minusgrader så finns det en sak som talar starkt för den dyrare modellen, nämligen att vajern kommer frysa när vatten kommer in i vajerhöljet vid min gröna markering nedan. Tyvärr även med gumminippel. Jag har gjort några hundra vinterdistanstimmar på Whitecrossar och varit nöjd förutom detta. Att kunna köpa en ny gravel/cross för 5-7000 är riktigt bra; nya grejer som funkar men som man inte gråter när man tar ute i saltlaken.
+1
Jag har en GX lite och tycker den är riktigt prisvärd. Men som du säger är den i princip obrukbar i minusgrader då vajern till bakbromsen fryser
Konvertera till Hydralik är väl inte så avancerad om man vill köra vinter nångång eller? :)
 

LasseB

Medlem
white gx lite
Samma upplevelse här, men om man fäster fast gumminippeln bättre på vajerhöljet och fettar in så funkar det bättre. Har även haft problem med att bodyn fryser ihop och man får sparkcykla sig fram till plusgrader. Igår gick även bakväxelvajer av uppe i reglaget efter ca ett år.
 

NickPick

Aktiv medlem
white gx lite
Bofinken sa:
Tsappa sa:
eiskall sa:
Om du tänkt cykla i minusgrader så finns det en sak som talar starkt för den dyrare modellen, nämligen att vajern kommer frysa när vatten kommer in i vajerhöljet vid min gröna markering nedan. Tyvärr även med gumminippel. Jag har gjort några hundra vinterdistanstimmar på Whitecrossar och varit nöjd förutom detta. Att kunna köpa en ny gravel/cross för 5-7000 är riktigt bra; nya grejer som funkar men som man inte gråter när man tar ute i saltlaken.
+1
Jag har en GX lite och tycker den är riktigt prisvärd. Men som du säger är den i princip obrukbar i minusgrader då vajern till bakbromsen fryser
Konvertera till Hydralik är väl inte så avancerad om man vill köra vinter nångång eller? :)
Det bör bli dyrare och krångligare än att köpa den "värre" tror jag. Men har man en begränsad budget så har man. Fortfarande billigaste gubbgruscykeln som kan inhandlas i Sverige just nu!
 

Bofinken

Medlem
white gx lite
NickPick sa:
Bofinken sa:
Tsappa sa:
eiskall sa:
Om du tänkt cykla i minusgrader så finns det en sak som talar starkt för den dyrare modellen, nämligen att vajern kommer frysa när vatten kommer in i vajerhöljet vid min gröna markering nedan. Tyvärr även med gumminippel. Jag har gjort några hundra vinterdistanstimmar på Whitecrossar och varit nöjd förutom detta. Att kunna köpa en ny gravel/cross för 5-7000 är riktigt bra; nya grejer som funkar men som man inte gråter när man tar ute i saltlaken.
+1
Jag har en GX lite och tycker den är riktigt prisvärd. Men som du säger är den i princip obrukbar i minusgrader då vajern till bakbromsen fryser
Konvertera till Hydralik är väl inte så avancerad om man vill köra vinter nångång eller? :)
Det bör bli dyrare och krångligare än att köpa den "värre" tror jag. Men har man en begränsad budget så har man. Fortfarande billigaste gubbgruscykeln som kan inhandlas i Sverige just nu!
Ja gillar man det får man väl tillämpa n+1 ;)
 

calleking

Medlem
white gx lite
En bra uppgradering är ju TRP Hy/Rd Semi-hydrauliska bromsar. Jag hade dom tidigare och tyckte dom var tillräckligt bra för vinterpendling. Problemet med att vajern fryser kvarstår så klart och lägger man några stålar på nya bromsok så kan man ju lika gärna få Tiagra 10-delat och riktiga hydrauliska bromsar för inte så mycket mer.
 

calleking

Medlem
white gx lite
NickPick sa:
Salabaladala sa:
Det du får med den dyrare modellen är 500 gram lägre vikt, två extra växlar bak, och hydrauliska istället för vajerdragna skivbromsar. Är det värt 2000kr? Beror på. Tror du som nybörjare blir nöjd med vilken som. Tänk på att det tillkommer en del utgifter förutom cykeln, såsom kläder, väskor, cykelskor och pedaler, lås och ljus, tvätt och smörj etc etc.
Lätt värt 2 lax. Är det thru axle Eller gamla QR?
Någon som vet? Får annars åka förbi och undersöka i butik. Joytech D041DSE Rear D142DSE = QR vad jag kan hitta.
 

NickPick

Aktiv medlem
white gx lite
calleking sa:
En bra uppgradering är ju TRP Hy/Rd Semi-hydrauliska bromsar. Jag hade dom tidigare och tyckte dom var tillräckligt bra för vinterpendling. Problemet med att vajern fryser kvarstår så klart och lägger man några stålar på nya bromsok så kan man ju lika gärna få Tiagra 10-delat och riktiga hydrauliska bromsar för inte så mycket mer.
Har provat. Tyckte dom var skräp. Nu blir det hydrauliskt eller inget. Det är 2020 ?.

Edit: Tror man sig vilja uppgradera så blir det garanterat billigare att köpa rött från början. Mellanskillnaden är liksom väldigt liten i cykelsammanhang.
 
Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
white gx lite
Glöm alla tankar på att uppgradera den billigare cykeln. Det blir billigare att sälja den gamla cykeln för 1000 kr och köpa en ny av den dyrare varianten nästa gång den kommer på rea än att köpa en tiagragrupp + mekkostnad
 

Pfaff

Aktiv medlem
white gx lite
NickPick sa:
calleking sa:
En bra uppgradering är ju TRP Hy/Rd Semi-hydrauliska bromsar. Jag hade dom tidigare och tyckte dom var tillräckligt bra för vinterpendling. Problemet med att vajern fryser kvarstår så klart och lägger man några stålar på nya bromsok så kan man ju lika gärna få Tiagra 10-delat och riktiga hydrauliska bromsar för inte så mycket mer.
Har provat. Tyckte dom var skräp. Nu blir det hydrauliskt eller inget. Det är 2020 ?.

Edit: Tror man sig vilja uppgradera så blir det garanterat billigare att köpa rött från början. Mellanskillnaden är liksom väldigt liten i cykelsammanhang.
Hade TRP hy/rd tidigare och tyckte att de var alldeles utmärkta och problemfria. På skånsk vintergrus åtminstone.
Men skulle inte uppgradera till dom från mekaniska.
 

Salabaladala

Aktiv medlem
white gx lite
calleking sa:
NickPick sa:
Salabaladala sa:
Det du får med den dyrare modellen är 500 gram lägre vikt, två extra växlar bak, och hydrauliska istället för vajerdragna skivbromsar. Är det värt 2000kr? Beror på. Tror du som nybörjare blir nöjd med vilken som. Tänk på att det tillkommer en del utgifter förutom cykeln, såsom kläder, väskor, cykelskor och pedaler, lås och ljus, tvätt och smörj etc etc.
Lätt värt 2 lax. Är det thru axle Eller gamla QR?
Någon som vet? Får annars åka förbi och undersöka i butik. Joytech D041DSE Rear D142DSE = QR vad jag kan hitta.
Ser ut som vanligt QR på bilderna.

uandt sa:
Glöm alla tankar på att uppgradera den billigare cykeln. Det blir billigare att sälja den gamla cykeln för 1000 kr och köpa en ny av den dyrare varianten nästa gång den kommer på rea än att köpa en tiagragrupp + mekkostnad
+1.
 

Bele

Aktiv medlem
white gx lite
uandt sa:
Glöm alla tankar på att uppgradera den billigare cykeln. Det blir billigare att sälja den gamla cykeln för 1000 kr och köpa en ny av den dyrare varianten nästa gång den kommer på rea än att köpa en tiagragrupp + mekkostnad
+1

Jag räknade på att uppgradera en cykel med mekaniska bromsar till hydrauliska. Det gick inte att räkna hem.
 

Bofinken

Medlem
white gx lite
Bele sa:
uandt sa:
Glöm alla tankar på att uppgradera den billigare cykeln. Det blir billigare att sälja den gamla cykeln för 1000 kr och köpa en ny av den dyrare varianten nästa gång den kommer på rea än att köpa en tiagragrupp + mekkostnad
+1

Jag räknade på att uppgradera en cykel med mekaniska bromsar till hydrauliska. Det gick inte att räkna hem.

Får va en slit och släng tresäsongspendlare vill inte ha för dyr cykel heller om den ska stå utomhus vid tillfällen. Tjyyyven är alltid för närvarande :/
 

Salabaladala

Aktiv medlem
white gx lite
Bofinken sa:
Bele sa:
uandt sa:
Glöm alla tankar på att uppgradera den billigare cykeln. Det blir billigare att sälja den gamla cykeln för 1000 kr och köpa en ny av den dyrare varianten nästa gång den kommer på rea än att köpa en tiagragrupp + mekkostnad
+1

Jag räknade på att uppgradera en cykel med mekaniska bromsar till hydrauliska. Det gick inte att räkna hem.

Får va en slit och släng tresäsongspendlare vill inte ha för dyr cykel heller om den ska stå utomhus vid tillfällen. Tjyyyven är alltid för närvarande :/
Äh, blir inga problem med vinteråkning på den där. Vem behöver bakbroms ens? Brukar ju inte vara några hiskeliga hastigheter precis när snön ligger på.
 

Bofinken

Medlem
white gx lite
Salabaladala sa:
Bofinken sa:
Bele sa:
uandt sa:
Glöm alla tankar på att uppgradera den billigare cykeln. Det blir billigare att sälja den gamla cykeln för 1000 kr och köpa en ny av den dyrare varianten nästa gång den kommer på rea än att köpa en tiagragrupp + mekkostnad
+1

Jag räknade på att uppgradera en cykel med mekaniska bromsar till hydrauliska. Det gick inte att räkna hem.

Får va en slit och släng tresäsongspendlare vill inte ha för dyr cykel heller om den ska stå utomhus vid tillfällen. Tjyyyven är alltid för närvarande :/
Äh, blir inga problem med vinteråkning på den där. Vem behöver bakbroms ens? Brukar ju inte vara några hiskeliga hastigheter precis när snön ligger på.
+1 på den :D
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer