White XC 290 LTD XT 18, terrängcykel

JonasH72 sa:
cykloton sa:
Men hur mycket skillnad gör det igentligen? Kommer jag flyga över styret direkt eller kommer den bara kännas osäker, såga mig inte direkt sixten, utan förklara varför :)
Nu var ju det första jag gjorde med min för en vecka sedan inköpta 290 Pro att byta både styrstam och styre. Jag har numera en 40mm stam och raiserstyre 38mm monterat, 780mm brett. Men du kommer inte flyga över styret hur som helst bara nej. Det är väldigt individuellt också hur mycket "risk" man löper att flyga över styret. Jag skulle vilja påstå att din cykelteknik är mer avgörande för det än en vinkelskillnad på 2 grader. Det finns de som inte ens från stillastående kan få upp cykeln på bakhjulet utan ett mäktigt tryck på pedalen och ryck i styret, och då har man liksom bommat hela klassen om tyngpunkt, sådana personer torde ej uttala sig om hur man skall cykla MTB....... Med det sagt så kommer det ju såklart alltid vara så att en flackare gaffelgeometri är mindre risk för över styret. Så är du helt nybörjare och aldrig haft hela sadeln framför pungen, så är flackare gaffelvinkel nog att föredra direkt :)

Bra förklarat, om jag får uttrycka mig själv så skulle jag säga att jag är erfaren. Jag bunnyhoppar mycket över saker och pumpar över rötter osv på stigar. Får prova den och känna hur det känns, den jag har kollat på Altså. Ja hur man använder vikten för sin framfart är ju bland det viktigaste. Kanske skaffar dropper endå. Får se :)

Jag har en White 290 pro!
Har bytt till
11delat med 34 single XT
Tubeless
Kolfiberstyre
Vevlager
11,3KG på en XL-29"

Körde vasan för första gången på 03,36 med den.
Den suger väl lika hårt som alla ht gör i skogen..

Denson sa:
Jag har en White 290 pro!
Har bytt till
11delat med 34 single XT
Tubeless
Kolfiberstyre
Vevlager
11,3KG på en XL-29"

Körde vasan för första gången på 03,36 med den.
Den suger väl lika hårt som alla ht gör i skogen..

Nej, det är en jäkla skillnad på en HT med 70 graders HTA och en HT med 67 graders HTA!

Haha, ja jag var tvungen att forska på universitet i några månader... ;)

Gammal tråd, jag vet, men White verkar gjort om geometrin på 19 och 20 års modeller. 69 grader ligger styrvinkeln på nu mer. Om nån, likt jag, hamnar i denna tråd efter en Google sökning så kan detta vara bra att notera

Tillbaka
Topp