White XC 290 Pro

oneback

Ny medlem
White XC 290 Pro
Hej!

Är på jakt efter en 29" HT i 8-10k klassen. Kan en White XC 290 Pro vara ett vettigt alternativ? Såg att XXL hade denna modell nedsatt idag. Eller finns det vettigare alternativ i denna prisklass? Kommer att cykla på allt från asfalt till stigar.

Specs:
- Gaffel: DT Swiss OPM O.L 100
- Växelreglage: Shimano Deore SL-M610
- Framväxel: Shimano Deore FD-M618
- Bakväxel: Shimano XT RD-M781
- Bromsar: Shimano BR-M395

White XC 290 Pro
Bra cykel för den pengen och många tycker det är en fördel med en butik att för frågor och service.
Bra köp helt enkelt.

White XC 290 Pro
För 8 lax blir det nog jättebra, bara att köpa. De påstår att den väger 12,1 kg i stl. M vilket nog är låg vikt för prisklassen.

Personligen hade jag kanske köpt en https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-8-9.html men den är å andra sidan betydligt dyrare. Det jag sätter värde på är: 110 mm slag RockShox gaffel, bakvxl med clutch (som håller bättre spänn på kedjan), 68,5 graders i stället för 70,5 graders vinkel på styrhuvud. Gör cykeln bättre i skogen men har ingen positiv/negativ inverkan på asfaltkörningen. Jag hade alltså prioriterat bättre stigegenskaper om jag ändå var i färd med att köpa en ny asfalt/stigcykel >8 lax. Olika prio bara, inget är rätt eller fel.

Finns även en enklare https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7-9.html på rea som i princip är samma cykel med lite enklare Shimanoutrustning och bakvxl utan clutch. Men å andra sidan kostar en RD-M786-SGS knappt 600 kr om man vill ha clutch https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=34727 och bytet är snabbt och enkelt.

White XC 290 Pro
Sixten Fors sa:
För 8 lax blir det nog jättebra, bara att köpa. De påstår att den väger 12,1 kg i stl. M vilket nog är låg vikt för prisklassen.

Personligen hade jag kanske köpt en https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-8-9.html men den är å andra sidan betydligt dyrare. Det jag sätter värde på är: 110 mm slag RockShox gaffel, bakvxl med clutch (som håller bättre spänn på kedjan), .

Bara så att jag förstår, du sätter värde på +10mm slag, från en gaffel som kostar lika mycket som DT-gaffeln och en bakväxel med koppling som kostar några hundralappar och så är det ok att betala 13700 + frakt, istället för 8000kr???

Låter ju.....som ett intressant val. :) Men det är ju klart, det är ju ändå en Canyon.

Senast ändrad:
White XC 290 Pro
SpriCo sa:
mcwede sa:
Är det verkligen DT Swiss OPM O.L 100 dämpare? Eller finns det flera versioner?
Bara dämpare ligger ju på 8000-10000kr

Yes någon som kan förklara skillnaden på denna som sitter på XXL cykeln som heter O.L mot denna https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-opm-odl-tapered-mtb-suspension-fork-100-mm/aid:864205 som heter typ samma sak fast O.D.L?

O. L står för Open/Lock och O. D. L står för Open /Drive /Lock. Alltså 2 resp 3 lägen på dämparen.

White XC 290 Pro
Tob14s sa:
O. L står för Open/Lock och O. D. L står för Open /Drive /Lock. Alltså 2 resp 3 lägen på dämparen.

Okej låter logiskt men är fortfarande priset som är märkligt. Menar nåt krux är det ju om man kan köpa en typ likvärdig dämpare för 8k vilket är lika mycket som hela cykeln.

White XC 290 Pro
SpriCo sa:
Tob14s sa:

Okej låter logiskt men är fortfarande priset som är märkligt. Menar nåt krux är det ju om man kan köpa en typ likvärdig dämpare för 8k vilket är lika mycket som hela cykeln.

Märkligt, hittade den som billigast för ca 500usd http://www.starbike.com/en/dt-swiss-opm-100-o.l./
Annars kring 8000sek som skrivits här. Är det inte nåt skumt med gaffeln ifråga är det ju cykeln ett rent fynd. Kan det vara en gammal årsmodell?

White XC 290 Pro
SpriCo sa:
Tob14s sa:

Är kanske en indikation på att det är sjukt överpris man betalar när man köper cykeldelar löst. Men här är det ju extrem skillnad. Min erfarenhet är att XXL inte alltid är jätteduktiga att skriva korrekt spec mot vad som egentligen sitter på cykeln i butik.

White XC 290 Pro
Något konstigt verkar det vara. På deras dyraste 29" hardtail, XC Interceptor sitter en Rock Shox SID RL29''. Den kan man köpa på Bike-Discount för 3500:-

White XC 290 Pro
Oavsett, DT-gaffeln är bra, lätt och fin, säkert välbyggd, kommer att funka utmärkt men kanske är lite lurigare att få servad om ett par år då färre LBSer och mekaniker har erfarenhet av DT jmf. med storsäljarna RS och Fox. Har ingen erfarenhet av DT's gafflar men litar på firman.

Sammantaget är väl White XC 290 Pro för 8000 kr en lätt, snabb och bra cykel för lätt till medelsvår terrängkörning.

White XC 290 Pro
Hämtade en ultimate idag ?

Bilagor

• IMG_20170825_143924.jpg
    IMG_20170825_143924.jpg
    316.7 KB · Besök: 920
White XC 290 Pro
Jeppe_E sa:
johnsan sa:
Mickes1 sa:

Det blev en XC 290 Pro för mig. Tack som fan för 10% extra! =)

Sjukt mycket cykel för 6750 riksdaler. Nästan så man borde köpa en fastän man inte skulle cykla på den. Man kan ju hänga den på väggen ;)

Köp en!
Jag köpte en 275 Lite för 4999 för nåt år sen som alltid står beredd i garaget med dubbdäcken på.
Då den hade Deore som lägst.
Sen har jag en 275 Pro för övrig mtb cykling (köpt på vänners vänner) Gött att slippa byta däck,
eller att köra på dubbdäck när det inte behövs.

White XC 290 Pro
Vips! Nu tar XXL 15999:- för den, det trillade kanske in för många beställningar........

Hoppas bara man får en nu så dom inte hittar på att dom är restade eller så ?

White XC 290 Pro
Henrik.torsby sa:
Vips! Nu tar XXL 15999:- för den, det trillade kanske in för många beställningar........

Hoppas bara man får en nu så dom inte hittar på att dom är restade eller så ?

De får vi inte hoppas på att de gör. Någon som vet hur lång tid det brukar ta för leveransen, de är ju lite vaga när det gäller cyklar.

White XC 290 Pro
Verkar vara ett gäng inklusive jag som beställt ultimate . Hoppas verkligen man får den.
Säger som föregående talare någon som hunnit prova den? Eller är det någon som haft sin under sommaren och hunnit köra lite mera?

White XC 290 Pro
jag köpte som sagt en 290 pro, länk nedan.
https://www.xxl.se/white-xc-290-pro-17-terrangcykel/p/1132044_1_style

Jag är 176 cm och när jag kollade storleken på xxl så är det ju M (17" 165-180cm) som passar mig bäst, dock så han M ta slut i lager och köpsugen som jag var så köpte jag istället en L (19" 175-185cm). Dock så tittar jag på andra sidor så verkar ju en 19" vara från 185-...

Nu när jag fått hem den så tycker jag spontant att den känns rätt så stor. (jag vet inte om det är för att jag i stort sett enbart kört racer tidigare.) Jag har sänkt styret lite och funderar på om jag skall köpa en mindre styrstam. Jag har inte provcyklat ännu, tänkte bege mig ut en kortis ikväll för att testa.

Har jag gjort bort mig? Skall jag satsa på att lämna tillbaka? Eller är det bara att ge det lite tid att vänja sig? Jag vill ju inte cykla för mkt på den om jag behöver lämna tillbaka den..

White XC 290 Pro
johnsan sa:

Jag är 176 cm och när jag kollade storleken på xxl så är det ju M (17" 165-180cm) som passar mig bäst, dock så han M ta slut i lager och köpsugen som jag var så köpte jag istället en L (19" 175-185cm). Dock så tittar jag på andra sidor så verkar ju en 19" vara från 185-...

Nu när jag fått hem den så tycker jag spontant att den känns rätt så stor. (jag vet inte om det är för att jag i stort sett enbart kört racer tidigare.) Jag har sänkt styret lite och funderar på om jag skall köpa en mindre styrstam. Jag har inte provcyklat ännu, tänkte bege mig ut en kortis ikväll för att testa.

Har jag gjort bort mig? Skall jag satsa på att lämna tillbaka? Eller är det bara att ge det lite tid att vänja sig? Jag vill ju inte cykla för mkt på den om jag behöver lämna tillbaka den..

Alltså det där med ramstorlek är ju till viss del en smaksak men jag som är 187 tycker att Whites 19"-ramar är rätt stora. Personligen hade jag inte köpt en i storlek L om jag var 176.

White XC 290 Pro
johnsan sa:

Jag är 186 och valde Large. Tyckte storlekstabellen verkade lite skum men vore jag dig skulle jag nog försöka byta den hos xxl innan du testar. De brukar vara generösa när jag har bytt storlek på reavaror långt senare.

White XC 290 Pro
Newmannen sa:
Jag är 186 och valde Large. Tyckte storlekstabellen verkade lite skum men vore jag dig skulle jag nog försöka byta den hos xxl innan du testar. De brukar vara generösa när jag har bytt storlek på reavaror långt senare.

Jo problemet är ju att allt är slutsålt, men får väl kontakta dem imorgon och se vad de säger.

White XC 290 Pro
Jag som är 180 funderar på vilken storlek man ska ja på whites cyklar egentligen. När jag var inne på xxl häromdagen var tyvärr alla deras hojar slutsålda så kunde aldrig testa någon :/

Ni som köpt en och är runt 180, vilken ram-storlek blev det?

White XC 290 Pro
Jag är ny på mtb men om jag varit 180 hade jag nog tagit M men det finns ju andra här som har bättre koll så är nog bättre de svarar på det.

Jag fick min cykel idag men brukar det inte ingå en dämparpump?

White XC 290 Pro
johnsan sa:
Jag köpte en 290 pro...
Jag är 176 cm... M slut i lager så köpte L...

Nu när jag fått hem den så tycker jag spontant att den känns rätt så stor. Jag har sänkt styret lite och funderar på om jag skall köpa en mindre styrstam.
Kollar geo. Samma längd på styrhuvud, samma stack. 2 cm längre överrör och reach. 1,5 cm länge hjulbas då gaffelvinkeln är 0,5° brantare. 5 cm länge sadelrör (samma vinkel) och 3,5 cm högre att gränsla överröret.

Om du klarar att gränsla cykeln utan att det känns läskigt är det nog inga problem med Large. Med 2 cm kortare stam på Large än vad som sitter std på Medium får du exakt samma sittposition på båda. Hur lång är std stam på M resp L? Troligtvis 80-100 mm. I så fall inga problem att byta till 60-80 mm stam och cykla vidare på L.

Tillbaka
Topp