Whyte T-130S i svenska spår

DominoSwe

Ny medlem
Efter att ha snöat in på recensioner och bilder skulle jag bara köpa en Whyte.
Det visade sig inte vara så enkelt.

- Det finns inga återförsäljare i Sverige.
- Webshoppar i england skickar inte. Endast hämtning.
- Alla cyklar som levereras var i stort sett sålda innan de nådde butik.

Jag kontaktade http://222cycles.dk/ som visar sig vara agent för Whyte i Sverige och Danmark.
Närverket är uppbyggt i Danmark, men de har inte kommit igång i Sverige.

Till sist fick jag kontakt med Whyte i Polen som gärna tog hem en och skicka cykeln.
Däremot skickar de bara till butik med verkstad så cykeln kan levereras monterad.
De butiker jag kontaktade var dock ovilliga eftersom de då skulle ha del i garantiärenden.

Till sist beställde jag en via Polen och löste hämtning av hojen på plats. (Lång väntan på nästa årsmodell eftersom 2016 var helt slut)
Tydligen har Whyte bränt sig på hemmafixare som monterat cykeln dåligt och sedan skapat supportproblem.

Nu när hojen står hemma så har man såklart glömt krånglet och cykeln är fullständigt fantastisk.
Geometrin är perfekt avstämd för min flackare, lokala terräng, men är kapabel bortom mina egna gränser när det går utför.

Bilagor

kalis

Aktiv medlem
Gött! När jag köpte nytt förra gången så var en Whyte T-129 min förstaval egentligen men det föll på en del krångel från engelska butiker. Dock hade hittade jag nån stor kedja som glatt kunder tänka sig att skicka till Sverige men då var allt restat så det sket sig ändå.

Nu när jag ska köpa nytt fanns T-130 med igen, fast det bidde en Bird Aeris 120 istället. Om jag får ångra det får jag nog aldrig veta ;-)

Grattis till en fin hoj iallafall, ser fram emot en riktig RR!

DominoSwe

Ny medlem
Birden ser ju kalas ut. Väldigt lik Whyten i typ och geometri.
Även lik Whyte i denna bemärkelse "Out of stock - Join the waitlist to be emailed when this product becomes available" :) :)

Nu väntar jag bara på att Strava kommer med en sensor för smajl/km. Det är den verkliga måttstocken som dessa cyklar är gjorda för.

DominoSwe

Ny medlem
Jag beställde genom att kontakta den Polska agenten. http://www.whyte.pl/gb/
Du kan även beställa genom danskarna. Lite lättare om man ska hämta.
Jag hade redan beställt från Polen när Danmark erbjöd sig lösa beställning.

Priset hos Polackerna var samma pris som på Whytes egna engelska site.
Idag står det £2.450 på sajten. Jag betalade £2.268 som var priset i juni.
Jag betalade i brittiska pund, vilket var förmånligt med tanke på Brexit och hur valutakursen dumpade då.
Tjänade en tusing på det.

Skulle jag köpa en idag så skulle jag nog kontakta 222cycles.dk och be dem om en lista med återförsäljare de vet har den modell du vill ha.
Alternativt sälja dig en cykel direkt.
Polen gick fint, men det är en resa att hämta hojen om det bara är det man ska göra.

DominoSwe

Ny medlem
Vill också påpeka att färgen riktigt inte fastnar på foton :)
I verkligheten är det en väldigt intensiv, lysande orange färg som syns på flera mil. Tänk vägarbete.

Bilagor

Senast ändrad:

nl

Ny medlem
Jag köpte min Whyte från England, men det var för att den svenska cykelhandlaren jag var i kontakt med inte kunde få tag på den modellen som jag ville ha.

Vill man köpa i Sverige så kolla med Biketown i Falun.

Mtb nisse

Medlem
Hur lång är du och vilken storlek valde du? Ligger mitt i mellan M och L är 178-179 så slutet på M och början på L

DominoSwe

Ny medlem
Jag är 180 cm lång och L passar fint. Jag tror jag skulle gilla en M också, men har inte provat.
Däremot är det 150mm reverb på Large-cykeln och jag hade tur att sadeln fick perfekt maxhöjd när jag körde sadelstolpen så långt ner i ramen det gick. Jag har 83 cm innerlängd på mina ben och det är nog minimum med den 150mm reverb som kommer med Large.

Vi är båda i gränslandet mellan M och L så man får välja mellan stabilare(L) eller lekfullare(M). Har du vägarna förbi Trollhättanområdet så får du gärna testa min Large.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer