Wilier dropout problem

L.Nielsen

Aktiv medlem
Wilier dropout problem
Köpte cykeln av Wiggle i oktober och cyklade 3 lugna runder innan den ställdes undan för vintern, cyklat 3 gånger detta året och haft den på trainern för lite bikefit.
Har haft problem med att bromsen legat emot trots justering av den samt att växlarna blivit konstiga trots justering.

Här är en film man ser problemet lite bättre https://onedrive.live.com/redir?resid=F4763D4807A2D505!305&authkey=!AOD83ikzVKVkdPI&ithint=video,MOV
Har snackat med Wiggle och i ett av mailen skrev dem
"From the images we have received it would seem that the quick release has not been fully tightened causing the axle to wear down the carbon frame and allow hanger."
10394627_10153730122602796_896430855393387765_n.jpg
Just nu så väntar dem svar från sin supplier men kan inte använda cykeln och är frustrerad!

Kan det ha slitits av att Qr inte varit spänd. borde jag inte märkt att den inte varit spänd om jag cyklade?
Är 99% säker att den varit spänd

Senast ändrad:
Wilier dropout problem
Skulel nog hålla med om att axeln verkar ha levt runt.
Fast det borde räcka att byta ut växelörat och se till att dra åt snabbspännaren tillräckligt (vilket är så man ska fundera på om man verkligen kommer få loss den igen).

Wilier dropout problem
Det är en 2014 Wilier Cento 1 Air, ja växelörat sitter fast.
Axeln som ligger på dropoutsen går inte så långt ut att den når till växelörat annars hade det funkat.
På motsatta sidan sitter den som den ska och glappar inget, borde slitit där med något ialf tycker jag.
Att spänna Qr så pass vågar man det?

Wilier dropout problem
Ja enligt i vad jag sett o lagat hittills så är det en konsekvens av lös axel i dropouten. Det räcker med en runda att sabba dropouten. Hur ser axeln ut på hjulet? Man kan laga det så det går att använda i några år till.

Wilier dropout problem
Här är lite bilder på hur axeln ser ut.
Hur har du lagat när du gjort det Kid1000?

Bilagor

• IMG_2230.jpg
    IMG_2230.jpg
    48.4 KB · Besök: 15
  • IMG_2228.jpg
    IMG_2228.jpg
    63.3 KB · Besök: 11
  • IMG_2231.jpg
    IMG_2231.jpg
    22.9 KB · Besök: 14
  • IMG_2232.jpg
    IMG_2232.jpg
    62.5 KB · Besök: 9
  • IMG_2233.jpg
    IMG_2233.jpg
    33.5 KB · Besök: 14
Senast ändrad:
Wilier dropout problem
Axeln ligger ett par mm in på dropouten sen den gängade delen rör inte dropouten.
Hållet är lika stort hela vägen ut trots att hylsan inte kommer så långt, skulle det varit så dåligt spänt att den hoppa ner och la sig på den gängade delen eller Qr så borde man märkt det rätt tydligt när man cyklar tycker jag.
Vet inte spekulerar bara och hoppas såklart att Wiggle eller Wilier hjälper mig med detta

Senast ändrad:
Wilier dropout problem
Vid närmare eftertanke:
Det där kan ju omöjligen hjulet gjort på grund att vara för löst satt.
Varför?
För att axeln (slät dia 9.5) når ju bara 3,5mm in i uttaget och hela uttaget är ju för stort (och inte hattformat som det skulle blitt).
För att märken efter mutter och tandning axielltmutter har inte glidit runt och lekt rövare (utan är snyggt märkt, vilket i sig är underligt när axeln inte styr).
Så:
Det verkar mer som någon gjort en modifiering för 12mm thru -axel med rundfil för andra hjul innan man kom på att det hjulet var 5mm för brett (i axellängd).

Wilier dropout problem
En nyfiken utanför lådan fråga. Kan man inte specialtillverka ett nytt öra som är bredare och innehåller allt som fattas just nu? Alltså samma fästpunkter men nog med material för att styra axeln perfekt. Först tillverkar man det och sen formar man till den skadade ramen så att det sitter tätt och bra. Det går ju sällan sönder öron i LVG så det borde bli för livslängden ut på ramen.

Wilier dropout problem
Går QR-stoppmutterns rillor (största diametern) igenom slithålet eller är det mindre diameter på hålet? Om den går igenom så tycker jag det känns som att det har glappat och att ytan där stoppmuttern glider har ätits upp. Om man då spänner efter hela tiden så äter man ju på nytt tills man är igenom. Det jag inte förstår oavsett, är att andra sidan verkar helt oskadad, det borde ju ha rört sig där också. Allra konstigast är att det inte finns minsta tecken på slitage på bahjulets delar samt QR med tillbehör. Mysko!

Wilier dropout problem
mrholmiz skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är mindre diameter på hålet än vad
> QR-stoppmuttern är

Väldigt märkligt! Stämmer det alltså att du har en dropout som är totalhavererad trots måttligt brukande, en dropout som är som ny, samt ett bakhjul med QR där det inte finns ett enda spår av misshandel eller slitage nånstans? Dessutom inte några skador i ramen i övrigt?

Wilier dropout problem
vet inte hur det blir om det slits om det är som fint sandpapper eller nått. Fast tycker det ser ut som hålet är gjort för en större axel.
Frågar här vad ni tror eller har några idéer på hur det slits om QRen inte är spänd, samt idéer på att fixa det om Wiggle Klyddar

Wilier dropout problem
mrholmiz skrev:
> Det är mindre diameter på hålet än vad
> QR-stoppmuttern är

Hur tusan har du kunnas dra fast hjulet då då?

Wilier dropout problem
emmer skrev:
> mrholmiz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är mindre diameter på hålet än vad
> > QR-stoppmuttern är
>
> Hur tusan har du kunnas dra fast hjulet då då?

Det är baserat på en fråga jag ställde tidigare och det är väl naturligt att änden på QR inte åker igenom platsen där axeln ligger. Jag undrade altså om det var så slitet så att änden nu åker igenom.

Wilier dropout problem
mrholmiz skrev:
> Ni ser på bilden vart QRens ändskruv klämmer
> mot

Dumt av mig. Jag har ingen mer idé, det hela känns orimligt.

Wilier dropout problem
Tycker fortfarande det ser ut som någon försökt sig på en E-Thru -konvertering med rundfil :-)

edit:
Värst var igenkläggande av aluminium gängorna ser ut?

Senast ändrad:
Wilier dropout problem
Ser ju ut som att detr slipat som någon skrev tidigare... "Slitaget" går ju hela vägen ut ur rundningen och upp till den plana ytan, kan ju omöjligt ha slitits på det sättet, måste ju vara medvetet det är slipat på det sättet

Wilier dropout problem
Har en Tacx Satori trainer.
Kollade ramen väldigt noga när jag fick den och kunde inte hitta ett märke på den så tror inte att det är en begagnad ram men man vet aldrig.

Wilier dropout problem
Jag gissar på trainern... har du använt rätt axel när du kört i trainern. När jag hade Tacx så skulle axeln bytas till därför avsedd. Jag funderade aldrig över vad som kunde hända annars - nu kanske vi har svaret? (edit:fast det stämmer ändå inte riktigt när jag tänker efter...)

Senast ändrad:
Wilier dropout problem
Går inte att spänna fast den i trainern utan avsedd Qr, är 1 hål som Qren ska i på båda sidor för att den ska sitta fast.
Omöjligt att sätta fel utan att cykeln ska lossna om man satt sig på den känns det som.
Ska titta närmre efter jobb på det

Wilier dropout problem
GurraG skrev:
> Ett långskott: Kan "frigångsfjädern" ha varit
> felvänd så den kommit i kläm mellan
> gaffeländan och låsmuttern?

Wilier dropout problem
Ett långskott till: Jag hade problem med ett bakhjul som glappade på ena sidan precis som i filmen. Efter många turer med handlaren (som var hjälpsam) upptäckte jag att det var fel dimension på en "end cap", 9 mm i stället för 10 mm, varpå ett glapp uppstod på ena sidan. Jag fick nya "end caps" i en obruten förpackning från DT Swiss och en mängd ursäkter men när jag mätte dem var en bara 9 mm! Ett nytt paket skickades och ännu fler ursäkter och denna gång var båda 10 mm :-)

axle.jpg

Wilier dropout problem
GurraG nä den har suttit rätt, stora delen utåt eller hur man ska säga.

schture Måttat med tumstock för skjutmåttet har försvunnit men dem är 10mm på bägge sidor.

Wilier dropout problem
Wiggle skickade lådor till mig igår så ja kan skicka den vidare till Wilier.
Wiggle skulle ligga på Wilier så det skulle gå snabbt med ett beslut om det är Qren som varit lös eller feltillverkning

Wilier dropout problem
mrholmiz skrev:
> om det är Qren som varit
> lös eller feltillverkning
Varken det ena eller det andra, om jag får spela på resultatet.

Wilier dropout problem
Tänkte bara uppdatera hur det går med cykeln.

Wiggle fick cykeln för snart 6 veckor sen, haft mail kontakt 1 gång i veckan med svar inom 24h dem flesta gånger.
Förra veckan fick jag som svar att dem skulle få tillbaka den från sin "supplier" fredag senast måndag och dem skulle höra av sig då.
Ingen som hört av sig och jag har mailat dem Tisd,torsd samt ett igårkväll men inga svar.

Wilier dropout problem
Nä inget utlåtande över vad som var fel.
Fråga Wiggle om kompensation för att jag inte kunnat använda cykeln på 2 månader och fått hyra Mtb och betala för spinning pass.
Fick 5 pund, nu ska det shoppas :D :P

Tillbaka
Topp